sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Gateway, Artemis IV a V

    Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

    Latitude

    Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

    O3b mPower

    Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

    Atomic-6

    Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

    LeoLabs

    Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

    Skynopy

    Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

    NOAA

    Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Příprava na lunární navigační systém

    Testovací verze jedinečného přijímače signálů navigačních družic byl doručen k integraci do sondy Lunar Pathfinder. Přijímač navigačních signálů NaviMoon je navržen tak, aby mohl provést doposud od země nejvzdálenější korekci navigačního signálu. Bude přitom pracovat se signály, které jsou milionkrát slabší než ty, které přijímají třeba naše chytré mobilní telefony. „Tento inženýrský model přijímače NaviMoon představuje první kus hardwaru, který vznikl v rámci iniciativy Moonlight od agentury ESA. Ta cílí na vývoj specializovaných komunikačních a navigačních služeb pro Měsíc,“ vysvětluje Javier Ventura-Traveset, šéf navigačního vědeckého oddělení agentury ESA, pod které spadají všechny činnosti ESA spojené s lunární navigací a dodává: „Poletí na sondě Lunar Pathfinder, která bude kroužit kolem Měsíce. Zde provede zatím nejvzdálenější korekci navigační pozice – bude to na vzdálenost více než 400 000 kilometrů s přesností na méně než 100 metrů. To představuje mimořádnou inženýrskou výzvu, protože na takové vzdálenosti už budou slabé signály družic GPS a Galileo jen stěží odlišitelné od šumu na pozadí. Tato demonstrace bude znamenat skutečnou změnu paradigmatu pro navigaci na oběžné dráze Měsíce.

    Pracovníci firmy SSTL u přijímače NaviMoon.
    Pracovníci firmy SSTL u přijímače NaviMoon.
    Zdroj: https://www.esa.int/

    Sondu Lunar Pathfinder o velikosti pračky staví jakožto komerční misi britská společnost SSTL (Surrey Satellite Technology Ltd). ESA financuje vědecké přístroje, které poletí na její palubě včetně 1,4 kg těžkého přijímače NaviMoon. Ten bude usazen v těsné blízkosti hlavního vysílače sondy v pásmu X, který zajistí komunikaci Lunar Pathfinderu se Zemí.  „Přijetí skutečného hardwaru pro misi je vždy úžasné,“ uznává Lily Forward, systémová inženýrka firmy SSTL a dodává: „Tento inženýrský model přijímače bude integrován na naši testovací platformu FlatSat Test Bed, na které se ověří, zda všechny systémy správně komunikují a navzájem spolupracují, ještě než k nám později v tomto roce dorazí letový model přijímače a antény.

    Přijímač NaviMoon připojený během testů k nízkošumovému zesilovači.
    Přijímač NaviMoon připojený během testů k nízkošumovému zesilovači.
    Zdroj: https://www.esa.int/

    Půjde o první misi vytvořenou čistě firmou SSTL, která zamíří mimo Zemi. „Sonda Lunar Pathfinder, která položí základy pro četné vědecké mise, jež budou následovat, je retranslační družicí určenou k obsluze zařízení na přivrácené i odvrácené straně Měsíce. Sonda bude obíhat po eliptické „zmrzlé“ dráze kolem Měsíce, abychom zajistili dlouhodobé pokrytí okolí jižního pólu, kam se zaměřuje budoucí výzkum. V pravidelných intervalech pak budeme sondu orientovat směrem k Zemi, abychom otestovali přijímač NaviMoon,“ doplnila Forward.

    Laserem se již dlouhodobě měří proces pomalého vzdalování Měsíce od Země.
    Laserem se již dlouhodobě měří proces pomalého vzdalování Měsíce od Země.
    Zdroj: https://www.esa.int/

    Korekce pozice od přijímače budou porovnávány s běžně používanými radiovými měřeními, což obstará palubní vysílač v pásmu X. Bude se ale testovat i měření pomocí laseru, k čemuž posouží koutový odražeč dodaný NASA a vyvinutý firmou KBR. „Bude to poprvé, kdy se tyto tři techniky měření vzdálenosti použijí společně v hlubším vesmíru,“ vysvětluje Pietro Giordano, navigační inženýr v ESA a dodává: „Laserové měření vzdálenosti Měsíce má dlouhou historii sahající až k misím Apollo. Koutové odražeče, které použijeme, jsou zase evolucí těch ze sondy LRO. Kombinace všech technik pro měření vzdálenosti dále zlepší naše odhady parametrů dráhy až za úroveň, čeho by byla schopna pouze rádiová metoda. V zásadě to znamená, že by se budoucí lunární mise mohly autonomně navigovat – nepotřebovaly by k tomu řídící středisko, protože by využívaly signál navigačních družic.

    Lunar Pathfinder by měl komunikovat se Zemí a dále poskytovat služby dalším misím u Měsíce, či na jeho povrchu.
    Lunar Pathfinder by měl komunikovat se Zemí a dále poskytovat služby dalším misím u Měsíce, či na jeho povrchu.
    Zdroj: https://www.esa.int/

    Satelitní signály, které používáme tady na Zemi bývají už teď velmi slabé. ESA je ve svém článku přirovnává ke světlometům automobilu, které svítí na celou Evropu. Než však tyto signály dorazí na Měsíc, překonají více než dvacetkrát větší vzdálenost. Touto cestou zeslábnou podobně jako vlnky z kamene vhozeného do vody. „Aby to bylo složitější, navigační systémy nejsou navržené k tomu, aby vysílaly do vesmíru – jejich antény jsou proto otočeny k Zemi,“ vysvětluje Giordano a pokračuje: „My jsme proto závislí na mnohem slabších bočních signálech, což je něco jako světlo, které svítí z baterky i mimo její hlavní kužel. Abychom mohli využívat tyto signály, obrátili jsme se na specialisty v oboru družicové navigace, jejichž technologie pro zpracování signálu se ukázaly jako magická přísada celého projektu.

    Většina signálu navigačních družic sice míří k Zemi, ale část naši planetu mine
    Většina signálu navigačních družic sice míří k Zemi, ale část naši planetu mine
    Zdroj: https://www.esa.int/

    Vývoji přijímače NaviMoon dohlíží švýcarská firma SpacePNT. „Na myšlence určování vzdálenosti a pozice u Měsíce s využitím navigačních družic jsme začali pracovat v roce 2013 a brali jsme to jako vědeckou výzvu,“ vzpomíná Cyril Botteron, šéf firmy a dodává: „Kombinace dvoufrekvenčních signálů systému Galileo s již existujícím systémem GPS najednou umožnila tyto plány realizovat. Ovšem kromě mimořádné citlivosti, která je nezbytná, představuje další velký problém skutečnost, že při pohledu od Měsíce jsou všechny navigační družice umístěny jen na malém kousku oblohy kolem Země, která se nám pravidelně ztratí z dohledu.

    Lunar Pathfinder má sloužit jako retranslační stanice nejen pro další sondy na oběžné dráze, ale i pro mise na povrchu Měsíce - ať už na jeho přivrácené, či odvrácené straně.
    Lunar Pathfinder má sloužit jako retranslační stanice nejen pro další sondy na oběžné dráze, ale i pro mise na povrchu Měsíce – ať už na jeho přivrácené, či odvrácené straně.
    Zdroj: https://www.esa.int/

    Řešení, které vymyslela firma SpacePNT, využívá více než půl století zkušeností z lunárního průzkumu. Firma do přijímače zapracovala dynamický softwarový model všech sil, které působí na sondu – od gravitačního vlivu Měsíce, Země, Slunce a planet až po tlak slunečního záření. Kromě toho ještě do modelu zanesla další faktory jako třeba časovou korekci signálu nebo směřování rádiového signálu. „Když na sondu zapůsobí určité zrychlení, může přijímač usoudit, že se s největší pravděpodobností nachází v jednom konkrétním bodě své dráhy. Obvykle satelitní přijímač potřebuje k určení polohy signály ze čtyř navigačních družic. Při tomto novém postupu však stačí k získání užitečných informací i méně než čtyři signály. Model tedy minimalizuje odchylky způsobené různými chybami,“ vysvětlil Botteron.

    Lunární navigační systém by výrazně usnadnil přistávání landerů na povrchu Měsíce.
    Lunární navigační systém by výrazně usnadnil přistávání landerů na povrchu Měsíce.
    Zdroj: https://www.esa.int/

    Britská společnost EECL (European Engineering & Consultancy) dostala za úkol převést návrh firmy SpacePNT do plně otestovaného hardwaru. Kromě toho měli ještě navrhnout kriticky důležitý nízkošumový zesilovač, který prochází zašumělý příjem a zesiluje použitelné signály. „Zesilovač je špičkový diplexer vyrobený na zakázku, který pokrývá dvě frekvenční pásma satelitní navigace. Byl ručně vyladěný s použitím nejlepších možných komponent a je vybaven technologií chladiče pro další snížení nežádoucího šumu,“ říká Ben Kieniewicz, zakladatel společnosti ECCL a dodává: „Kromě dalšího podílu na designu, máme postavit, otestovat a doručit přijímač do SSTL, k čemuž využijeme čistou místnost, která je kvalifikovaná pro sestavování a testy kosmického hardwaru.“

    Sonda Lunar Pathfinder bude připravena ke startu na konci roku 2024 a měla by nabídnout služby misím, které odstartují v dalších letech. Položí tak základy sítě kombinovaných komunikačních a navigačních družic kolem Měsíce. „Naše iniciativa Moonlight navrhuje v první fázi umístit na oběžnou dráhu Měsíce tři až čtyři družice, což by zajistilo nejméně pět nepřerušených hodin služeb každých 24 hodin s hlavním důrazem na okolí jižního pólu, kam se plánuje většina misí,“ vysvětluje Ventura-Traveset, „Náš systém je zamýšlený jako rozšiřitelný a cílem je postupně zvětšovat celou síť a také umísťovat na povrch Měsíce vysílače. To umožní dosáhnout plného pokrytí lunárního povrchu, vyšší dostupnost a excelentní přesnost – to vše je pro Evropu velká příležitost.

    Přeloženo z:
    https://www.esa.int/

    Zdroje obrázků:
    https://www.esa.int/…/lunar_pathfinder/23463393-2-eng-GB/Lunar_Pathfinder.png
    https://www.esa.int/…/receiver_team_at_sstl/24033074-1-eng-GB/Receiver_team_at_SSTL.jpg
    https://www.esa.int/…/24032986-2-eng-GB/NaviMoon_receiver_and_Low_Noise_Amplifier.jpg
    https://www.esa.int/v…aser_ranging_station_in_Tenerife_aims_its_green_laser_to_the_sky.jpg
    https://www.esa.int/…/17455291-2-eng-GB/Lunar_Ride_and_Phone_Home_Service.png
    https://www.esa.int/…/23216616-1-eng-GB/Galileo_side_lobe_signals.jpg
    https://www.esa.int/…relay_communications_from_orbital_and_surface_missions.png
    https://www.esa.int/…/21488771-1-eng-GB/European_Large_Logistics_lander_landing.png

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    10 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    PetrV
    PetrV
    3 let před

    Díky.
    Je to jen 1 dílek do systému navigace a přenosu dat.
    Zajímavý je tento článek, který předpokládá celý systém 24 družic.
    https://m.vtm.zive.cz/nasa-buduje-internet-pro-mesic-jmenuje-se-andromeda-a-budeme-diky-ni-tezit-led/a-214848
    Vynést je na orbitu Měsíce bude těžká práce. Snad starship bude brzy funkční.

    Jiří Hošek
    3 let před
    Odpověď  PetrV

    Navrhovaný systém telekomunikační sítě Andromeda předpokládá 24 CubeSatů. To je realizovatelné i bez Starship.

    PetrV
    PetrV
    3 let před
    Odpověď  Jiří Hošek

    Viz výše, čtěte.

    PetrV
    PetrV
    3 let před

    A rtg navigace funguje také dobře v řádu stovek metrů.
    https://kosmonautix.cz/2021/05/vesmirna-navigace-pomoci-pulsaru/

    PetrV
    PetrV
    3 let před

    Na marsu funguje MRN: https://mars.nasa.gov/news/8861/the-mars-relay-network-connects-us-to-nasas-martian-explorers/
    Přesnější a výkonnější pro data budou ale další satelity.

    Jan Jancura
    Jan Jancura
    3 let před

    Díky za článek.
    Pokud navigace u Měsíce půjde realizovat tímto způsobem, bude to dobré. Osazovat navigační a komunikační družice na oběžné dráze Měsíce považuji za nešťastné. Odvrácená strana Měsíce je jediným místem v blízkém Vesmíru, který je uchráněn od elektromagnetického rušení od Země, což je „zlatým pokladem“ pro příští radioteleskopy na odvrácené straně Měsíce.

    PetrV
    PetrV
    3 let před
    Odpověď  Jan Jancura

    Kdy tam bude teleskop?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    3 let před
    Odpověď  PetrV

    To je zatím neschválený projekt, který rozhodně není na aktuálním pořadu dne.

    PetrV
    PetrV
    3 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Je to zatím v plenkách. Ale velmi zajímavý a přínosný projekt.
    https://www.nasa.gov/directorates/spacetech/niac/2020_Phase_I_Phase_II/lunar_crater_radio_telescope/

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    3 let před
    Odpověď  PetrV

    Ano, na našem webu jsme jej taky před dvěma lety zmínili 😉

    https://kosmonautix.cz/2020/04/nasa-uvazuje-o-obrim-radioteleskopu-na-mesici/

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.