NASA podepsala dohodu se třemi americkými firmami, které by měly vypracovat návrhy komerčních kosmických stanic. Dohoda je součástí dlouhodobých snah agentury vytvořit na nízké oběžné dráze Země stabilní komerční ekonomiku, v jejímž čele by stály Spojené státy. Celkově NASA rozdělila mezi tři firmy 415,6 milionu dolarů, přičemž firma Blue Origin získala 130 milionů, Nanoracks 160 milionů a Northrop Grumman Systems Corporation 125,6 milionu dolarů. NASA stojí o udržení nepřerušené přítomnosti amerických astronautů na oběžné dráze Země i poté, až jednou dojde k ukončení provozu stanice ISS. Tyto dohody by měly stimulovat americký soukromý sektor k vývoji komerčních a nezávislých kosmických stanic, které budou k dispozici jak zákazníkům vládního tak i soukromého sektoru.
„Navazujeme na úspěšné partnerství se soukromými firmami při dopravě nákladu a nyní i astronautů na Mezinárodní vesmírnou stanici. NASA se opět dostává do čela komercializace vesmírných aktivit,“ uvedl administrátor NASA, Bill Nelson a dodal: „Jelikož komerční společnosti nyní zajišťují dopravu na nízkou oběžnou dráhu Země, spolupracujeme s americkými firmami na rozvoji kosmických objektů, které mohou lidé navštěvovat, žít v nich a pracovat. To umožňuje NASA pokračovat ve vyšlapávání kosmické cesty ve prospěch lidstva a zároveň podporovat komerční kosmické aktivity.“
Zmíněné dohody jsou prvním krokem v dvoufázovém procesu, který má zajistit nepřerušený přesun aktivit z Mezinárodní kosmické stanice na komerční stanice. Během této první fáze má komerční sektor ve spolupráci s NASA formulovat design stanic na nízké oběžné dráze, které by byly vhodné pro potenciální potřeby vládního i soukromého sektoru. Očekává se, že první fáze bude probíhat do roku 2025.
Firmy Blue Origin a Sierra Space navázaly spolupráci, aby vypracovaly projekt pojmenovaný Orbital Reef. Má jít o komerčně vlastněnou a provozovanou stanici na nízké oběžné dráze Země, která by měla začít fungovat ve druhé polovině tohoto desetiletí. Součástí projektu Orbital Reef jsou také firmy Boeing, Redwire Space, Genesis Engineering, ale i Arizona State University. Orbital Reef má využívat architekturu zaměřenou na člověka a měla by nabízet možnosti označované jako „smíšený kosmický business park“. To by podle předkladatelů mělo poskytnout nezbytnou infrastrukturu potřebnou k podporování všech typů pilotovaných kosmických aktivit na nízké oběžné dráze, které bude možné škálovat podle potřeb vývoje trhu.
Sdílená infrastruktura stanice má podporovat potřeby různých amerických i mezinárodních uživatelů, nájemců či návštěvníků ať už zastupují výzkum, průmysl, vládní a komerční sektor. Prvky, jako například znovupoužitelné dopravní prostředky a pokročilá úroveň automatizace, mohou minimalizovat náklady a komplexnost, aby bylo možné pokrýt potřeby co nejširšího spektra uživatelů. Ubytovací kapacity, dokovací porty či vybavení stanice bude možné škálovat podle růstu poptávky na trhu.
Firma Nanoracks vypracovala svůj návrh Starlab ve spolupráci se společnostmi Voyager Space a Lockheed Martin. Starlab by měl startovat v roce 2027 při jediném startu a má se jednat o trvale obydlenou komerční stanici určenou k provádění pokročilého výzkumu. Stanice by měla podpořit komerční průmyslové činnosti a zajistit trvalou přítomnost USA na nízké oběžné dráze. Na stanici Starlab by měli pracovat čtyři astronauti, přičemž stanice má mít výkon, objem kapacity odpovídající Mezinárodní vesmírné stanici. Tato poslední věta oficiálního prohlášení je však na první pohled v rozporu s výše uvedeným prohlášením o tom, že stanice má být vynesena při jediném startu.
Na stanici Starlab má být George Washington Carver Science Park se čtyřmi hlavními provozními odděleními – biologickou laboratoří, laboratoří pro pěstování rostlin, fyzikální laboratoří a laboratoří pro materiálový výzkum. Vše pak doplní otevřený dílenský prostor. Tento návrh by měl naplnit potřeby komerčních kosmických aktivit výzkumníků a komerčních zákazníků. Stanice má být plánována tak, aby mohla v budoucnu flexibilně růst. Měla by také disponovat interními i externími rozhraními k rozšiřování architektury, pokud by se objevily nové zdroje poptávky a z nich se zrodily nové potenciální trhy.
Firma Northrop Grumman navrhla modulární komerční stanici určenou pro nízkou oběžnou dráhu, která má využívat desítky let zkušeností ze spolupráce s NASA, obrannými agenturami i komerčními firmami. Bezejmenný návrh má využívat letem prověřené prvky hardwaru jako jsou třeba lodě Cygnus, které zásobují nákladem stanici ISS. Tyto prověřené prvky mají vytvořit základní model pro rozšíření možností vědy, kosmické turistiky, průmyslových experimentů či budování infrastruktury nad rámec původního designu.
Několik dokovacích portů má umožnit budoucí rozšiřování k umístění ubytovacích modulů, laboratoří, přechodových komor či částí využívajících umělou gravitaci, aby bylo možné uspokojit co nejvíce zákazníků. Aktuální dohoda umožní firmě Northrop Grumman vytvořit podrobný plán komercializace, provozu a možností, ale i požadavků na kosmickou stanici, kritérií úspěšnosti mise, posouzení rizik, klíčových požadavků na technickou a tržní analýzu, nebo předběžné odhady projektových činností. Pro tento projekt navázala společnost Northrop Grumman spolupráci s firmou Dynetics a další partneři budou oznámeni.
V rámci druhé fáze by mělo v rámci snah NASA o přechod vstříc komerčním stanicím dojít k certifikaci člena posádky NASA k používání komerčních kosmických stanic těchto (a případně dalších) předkladatelů. Nakonec dojde k zakoupení služby od konečných dopravců posádky, pokud budou k dispozici. Tato strategie poskytne vládním agenturám možnost využívat služby s nižšími náklady. NASA se tak bude moci zaměřit na mise programu Artemis vstříc Měsíci a Marsu, zatímco bude pokračovat využívání nízké oběžné dráhy Země, která má sloužit k tréninkům a ověřovacím zkouškám.
NASA odhaduje, že v budoucnu bude agentura na nízké oběžné dráze vyžadovat nepřetržité ubytování a činnost nejméně dvou členů posádky. Stejně tak očekává i schopnost podporovat projekt národní orbitální laboratoře a s tím související provádění přibližně 200 výzkumů ročně, které mají pomáhat výzkumu lidského těla, demonstrovat nové technologie, či posouvat znalosti biologických a fyzikálních věd. Vývoj komerčních stanic na nízké oběžné dráze je součástí širších snah NASA vybudovat robustní ekonomiku na nízké oběžné dráze, která by podporovala komerční aktivity a umožnila mise soukromých astronautů na kosmické stanici. Kromě těchto dohod NASA již v lednu 2020 vybrala společnost Axiom Space, aby navrhla a vyvinula komerční moduly, které se připojí ke stanici ISS. Zástupci agentury NASA a firmy Axiom nedávno dokončili předběžné zhodnocení návrhu dvou modulů a také kritické zhodnocení návrhu primární struktury modulu.
Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2021/10/orbitalreef.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/cdff_awardee_1.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/cdff_awardee_2_still01.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/cdff_awardee_3.png
https://nanoracks.com/wp-content/uploads/SL_still03-4k_0928_v01-copy.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/01/NSF-2020-01-28-02-51-20-444.jpg
Nevim kam to dat….tak se omlouvam ze to pisi sem
https://news.satnews.com/2021/12/02/northrop-grumman-gleans-space-launch-system-sls-rocket-booster-production-contract-from-nasa/
Skvela zprava…budoucnost SLS zacina byt videt ve svetlejsich barvach. Ma zajisteny boostery az po misi Artemis IX
Díky za zajímavý článek.
NASA platí 3,19 mld USD za upgrade(!) zastaralého designu. Tento kontrakt bude mnoho let odsávat z rozpočtu peníze, které mohly být použity na důležité a zajímavější mise. Tohle není dobrá zpráva. Jsou i takové firmy, které tento druh aktivit financují nebo minimálně výrazně kofinancují z vlastních zdrojů.
Design rozhodně není zastaralý a jeho modernizace jej posouvá na současnou úroveň. Ta technika udělá spoustu užitečné práce, zajistí pracovní místa mnoha lidem v různých státech a dá NASA nezávislost na případném krachu nějaké soukromé firmy.
Vycházím z originálního článku a koneckonců i ze samotného názvu programu: The award supports the design, development and testing of the next generation five-segment solid rocket boosters to supplement and replace the eight remaining reusable Space Shuttle Program-era assets. The new BOLE boosters will replace the steel cases used for the shuttle with a weight-saving composite case and upgraded structures, electronic thrust vector control systems and propellant materials to address obsolescence.
Nahrazení boosterů z éry raketoplánů…
… řešící zastaralost.
Souhlasím, že program zajistí práci lidem v oboru, pomůže v některých regionech udržet kompetence v kosmickém průmyslu. Ale jak můžeme vidět na příkladu firem z „New Space“, lze toho dosáhnout jinak, efektivněji, se zlomkem nákladů.
Jsem překvapený a zklamaný, že se neprihlasila spolecnost Bigelow Aerospace. Netusite někdo, jak to s nimi vypadá?
Už před asi rokem a půl propustili většinu zaměstnanců. Jsou v zásadě na hraně krachu, pokud už přes ni nepřepadli – informací je bohužel jen velmi málo.
Is Bigelow Aerospace out of business?
In March of last year, Bigelow Aerospace let go of more than 80 staff members and halted operations after 20 years of business. “Yeah, we had to lay everybody off.“ Info z 11. 2. 2021
Robert Bigelow má také už své roky, je mu 76.
Zajímavá chybička – na obrázku s návrhem firmy Northrop Grumman u stanice dokuje Crew Dragon se zavřenou čepičkou dokovacího portu 🙂
Jak je to s moduly pro Axiom? Myslím, že jsem četl, že už je Thales Alesia začala vyrábět. Nebo jsou stále ve fázi návrhu?
Svařování panelů pro přetlakovou sekci už začalo.
Víte něco o hmotnosti jediného natlakovaného modulu Axiomu?
Mohl by Thales Alenia dodat kromě modulů vesmírné stanice Axiom také moduly Northrop Grumman (odvozené od Cygnus)?