sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Ariane 6 postoupila do další fáze vývoje

Ariane_6_nahled zdroj: esa.int

O nové raketě Ariane 6, která má se svou předchůdkyní společný snad jen název a specializaci na podobné typy užitečného nákladu, jsme vás již na blogu informovali. Samuel Slavkovský ve svém článku Ariane 6 – Nová raketa pre Európu rozebral  koncepci nástupkyně slavné a spolehlivé evropské rakety Ariane 5 jak z hlediska vývoje, konstrukce, tak i z hlediska přínosu pro ESA a její partnery. Dnes se podíváme na to, jak ESA ve vývoji této novinky pokročila. Také si zmapujeme cestu, kterou návrh prošel od jeho úvodního schválení. Spíše než o technickou sondu se bude jednat o sledování kroků byrokratického šimla.

Na úvodní videu se můžete pokochat animací startu nové rakety Ariane 6

Předběžné požadavky pro příští generace evropské rakety Ariane 6 byly odsouhlaseny a projekt je připraven přejít do další fáze.

V listopadu 2012 Rada ESA na úrovni ministrů při zasedání v italské Neapoli schválila zahájení přípravných činností pro příští generaci evropského nosiče Ariane 6.

Cílem Ariane 6 je zaručit autonomní přístup Evropy do vesmíru, který by sloužil především pro evropské institucionální ( převážně vědecké) mise, aniž by bylo nutné žádat o navýšení veřejných zdrojů.

Výkon požadovaný pro nový nosič je až 6,5 tuny odpovídající vynesení na dráhu přechodnou ke geostacionární a vztahuje se jak na institucionální, tak obchodní potřeby. Zachována byla konfigurace  „PPH“ – označující pořadí etap: první a druhý stupeň na tuhé pohonné látky (P) a třetí stupeň používající kryogenní pohon (H).

Ministři rovněž požadovali, aby nová raketa využívala maximálně společné rysy s kryogenním restartovatelným vyšším stupněm rakety Ariane 5 ME.

Restartovatelný horní stupeň Vinci zdroj:esa.int
Restartovatelný horní stupeň Vinci
zdroj:esa.int

Na začátku července, sedm měsíců po ministerském rozhodnutí Rady ESA, byla zvolena koncepce nosiče Ariane 6.

Dne 1. října začalo předběžné přezkoumání podmínek (Preliminary Requirements Review – PRR) startovního systému. Plány řízení a předběžné specifikace spolu s technickými a programovými soubory konceptů byly předloženy k přezkoumání.

Daná přezkoumání byla uzavřena radou dne 6. listopadu. Do přezkoumání se zapojili i evropští experti z Arianespace, italské kosmické agentury ASI, francouzské kosmické agentury CNES, německého aerokosmického centra DLR a ESA. Evropští zákazníci se také zúčastnili a přispěli ke konsolidaci dokumentu požadavků mise (Mission Requirement Document) , kterým se bude řídit vývoj.

Dalším krokem projektu Ariane 6 je dokončení prvního cyklu designérské analýzy, která je plánována na konec února, a která zahrnuje kompromisy pro několik subsystémů. Druhý cyklus analýzy designu začne v měsíci březnu. Výsledky druhého cyklu poskytnou podklady agentuře ESA pro další posouzení: tentokrát bude na řadě Posouzení systémových požadavků (System Requirements Review – SRR), které je plánováno na říjen-listopad 2014.

JWST pod krytem rakety Ariane 5 zdroj:esa.int
JWST pod krytem rakety Ariane 5
zdroj:esa.int

Souběžně s tím začala ESA shromažďovat soupeřící představy kosmického průmyslu o klíčových prvcích rakety. Více než 160 odpovědí bylo přijato, a ESA dokončuje své hodnocení. To umožní postupné zřízení průmyslové infrastruktury, zadávání zakázek pro subdodavatele pro druhý cyklus konstrukční analýzy a přijímání průmyslových návrhů k plnému rozvoji Ariane 6 v rámci přípravy na příští zasedání Rady ministrů ESA.

„Rozhodnutí přijatá Radou ESA na ministerské úrovni v listopadu 2012 jsou prováděny přesně a včas,“ uvedl Antonio Fabrizi ESA ředitel programové rady pro nosné rakety.

I když všechno půjde dobře, tak se nové rakety dočkáme přibližně v roce 2020. Do té doby bude létat Ariane 5 ve variantách Ariane 5 ECA and Ariane 5 ES.  Atraktivním nákladem na její špici bude kromě posledních dvou evropských zásobovacích lodí ATV také jeden opravdu cenný kousek. Na něj se těší už drahnou dobu všichni příznivci astronomie. Není to nikdo jiný než kosmický teleskop Jamese Webba (JWST). Zatím se počítá se startem v roce 2018 ve verzi Ariane 5 ECA. Ve stejném roce by ji však měla nahradit Ariane 5 ME (Mid-life Evolution). Tak se necháme překvapit, která varianta bude mít tu čest…

Na závěr nabízíme video s celou flotilou raket Evrospké kosmické agentury.

Převzato a doplněno z webu agentury ESA.

Zdroje informací:
http://www.esa.int/
http://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://spaceinimages.esa.int/…/ariane_63/12932223-2-eng-GB/Ariane_6.jpg
http://spaceinimages.esa.int/…Ariane_5_ME_upper_stage_and_Vinci_engine_characteristics.png
http://www.jwst.nasa.gov/images/ariane4.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.