sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Testy pro výrobu nových motorů RS-25

První čtyři starty rakety SLS využijí šestnáct modernizovaných motorů RS-25, které dříve poháněly americké raketoplány. Pro budoucí starty však NASA společně s hlavním dodavatelem (firmou Aerojet Rocketdyne) mění metody výroby hlavních dílů těchto motorů. Inženýři a technici vyrábí některé z těchto dílů pomocí nových pokročilých metod, které zvyšují spolehlivost a zároveň snižují náklady a zkracují výrobní čas. Na Stennisovo středisko dorazil 25. října první tzv. powerhead vyrobený firmou Aerojet Rocketdyne. Zde bude zařízení usazeno do motoru určeného k letové certifikaci. Tento motor byl speciálně postaven k testům nově navržených dílů pro motory, které budou pohánět rakety SLS po misi Artemis IV.

Powerhead slouží jako taková strukturální páteř motoru RS-25. V konstrukci bychom našli velmi komplexní vstřikovače, které jsou nezbytné ke správnému spalování motoru. Powerhead je zároveň pomyslnou křižovatkou, na které se potkává několik kriticky důležitých systémů včetně vysokotlakých pump a samotné hlavní spalovací komory. Klíčové systémy powerheadu (jako jsou zmíněné vstřikovače nebo tepelný výměník a strukturální prvky) již přináší výhody v oblasti nákladů a časového harmonogramu. Vznikly totiž s použitím pokročilých procesů obrábění a kování. Využily se na nich také optimalizační metody pro snížení počtu svarů a dílů, což zvyšuje spolehlivost celku.

Komponenty motoru RS-25 a redukce nákladů oproti SSME z prezentace NASA. Cílem je 30% úspora nákladů při stejné spolehlivosti motoru. Požadavek na vyšší úsporu by vedl k neúměrně vysokému počtu testů.
Komponenty motoru RS-25 a redukce nákladů oproti SSME z prezentace NASA. Cílem je 30% úspora nákladů při stejné spolehlivosti motoru. Požadavek na vyšší úsporu by vedl k neúměrně vysokému počtu testů.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Powerhead s výrobním označením 7001 již dokončil cvičné tlakové testy, které proběhly v sídle firmy Aerojet Rocketdyne v Los Angeles. V rámci zkoušky bylo potřeba natlakovat díl nad běžnou úroveň a potvrdit, že i za takových podmínek dokáže stále spolehlivě fungovat. Nový powerhead spolu s dalšími nově vyráběnými díly motoru (hlavní spalovací komora či tryska) podstoupí na stejném motoru testovací statické zážehy začátkem příštího roku. Změny výrobního procesu využité při produkci tohoto dílu jsou výsledkem společného úsilí NASA a Aerojet Rocketdyne – cílem je snížit výrobní náklady motoru RS-25 o 30 % ve srovnání s předchůdci vzniklými pro éru raketoplánů. Celkem 16 nových jednotek powerhead se již vyrábí v rámci dohody, která firmu Aeorjet Rocketdyne zavazuje dodat NASA 24 nových motorů RS-25.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/…/files/thumbnails/image/powerhead_cert1_010d_alt_cropped.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/2020/03/RS-25-Components-Cost-Objectives.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr Kasan
Petr Kasan
3 let před

NASA se snaží vysvítit 30% úsporu nákladů, ale pro jistotu neuvádí, kolik to udělá v absolutních číslech. I kdyby se to podařilo, cena za 1 motor zůstane pořád extrémně vysoká – viz nedávný článek na ElonX.

anis
anis
3 let před
Odpověď  Petr Kasan

No, otázka je aj tá, koľko toto zlacnenie bude stáť.

athlo
athlo
3 let před
Odpověď  Petr Kasan

V roce 2015 byla uzavřena smlouva na 6 nových motorů za 1.8 mld USD. Tam byl započítán i vznik infrastruktury pro výrobu a testování motorů.
V roce 2020 byl uzavřen dodatek na dalších 18 motorů (celkem 6 misí SLS) za dalších 1.8 mld USD. Počítá se i s rozšířením infrastuktury a inovacemi.
NASA je s dodavatelem zjevně spojokena. Peníze jsou z kapitol, které schálil i Kongres.

Nejsem si jistý ale je dost možné se i již provedené úpravy na Stannisově středisku byly částečně kryté těmito smlouvami.

Adhara
3 let před

Ak to správne chápem, staré i nové RS-25 sú v SLS iba na jedno použitie? Nie je to škoda, keď v raketoplánoch boli stavané na 55 zážihov?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Adhara

Škoda to v zásadě není. Díky zkrácení životnosti je možné zvýšit tah motorů. Navíc nově vyrobené motory už nebudou stavěné na opakovaný provoz, což také přispěje ke snížení nákladů.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.