sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

První test iontového pohonu stanice Gateway

Systém, který bude zajišťovat pohon stanice Gateway kolem Měsíce zažil nedávno svou první aktivaci – šlo o začátek mnoha pozemních zkoušek, které mají zajistit, že modul PPE (Power and Propulsion Element) je připraven k letu. NASA společně s firmami Maxar Technologies a Busek Co. úspěšně otestovala šestikilowattový pohonný subsystém SEP (solar electric propulsion), který je určen pro modul PPE. Statické zážehy jsou financovány Direkotoriátem vědeckých technologických misí, který pomáhá zlepšit vývoj komerčních kosmických možností. Při těchto testech se ověří opakované aktivace a vypnutí pohonu včetně dalších scénářů, které mohou v reálném provozu nastat. Během testů se má ze všech úhlů pohledu prověřit, že systém je připraven na let k Měsíci a dlouhodobou službu v tomto prostředí.

Je to úžasný první krok k ověření pohonného systému modulu PPE, který má splňovat požadavky Gateway,“ říká Mike Barrett, manažer modulu PPE z Glennova střediska a dodává: „Tento pohon bude kriticky důležitý pro doručení prvních částí stanice Gateway na oběžnou dráhu Měsíce a také nám pomůže vytvořit dynamickou průzkumnou platformu pro patnáctileté období stanice Gateway.

Pohon SEP je asi o 30 % silnější, než cokoliv, co firmy Maxar, či Busek, zatím postavily pro kosmický průmysl. Později bude několik těchto šestikilowattových pohonů spřaženo do jednoho celku, aby bylo dosaženo plánované úrovně 50 kW pro modul PPE. V součtu tak bude tento modul disponovat nejsilnějším iontovým pohonem, jaký se kdy dostal do kosmického prostoru. Právě modul PPE bude zajišťovat manévrování stanice Gateway, čímž otevře dveře průzkumu Měsíce možnostem, jaké dříve nebyly možné.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/ppe-gateway-test.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jan Jancura
Jan Jancura
4 let před

Díky za článek. Budou stačit pro napájení těch iontových motorů solární panely, budou muset být dost rozsáhlé?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  Jan Jancura

Přesně tak, u modulu PPE budou opravdu velké fotovoltaické panely.

Jan Jancura
Jan Jancura
4 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ano, už jsem si to našel u článku o Gateway z 11/2020. Jsem zvědavý jak se vyřeší úpravy pohonu PPL z důvodu společného přeletu HALO+PPL, nějaké rozhodnutí mělo padnout v dubnu t.r. Tak se těším na další článek.

Jiří Hošek
4 let před
Odpověď  Jan Jancura

Mám obavy, že přezkum Preliminary Design Review modulu PPE, který byl plánován na duben, sklouzl na pozdější termín v letošním roce. Vyplývá to z článku na blogu Maxaru z 31. března.
Memorandum Úřadu generálního inspektora NASA z 31. března zmiňuje tříměsíční dopad pandemie koronaviru na termín revize CDR plazmového diagnostického balíčku určeného k měření charakteristik elektrického pohonu PPE (skluz z února na květen).

Bozek
Bozek
4 let před

Nevíte prosím někdo jaký tah motory budou mít?

Bozek
Bozek
4 let před
Odpověď  Bozek

Jedinou představu tahu takhle velkého motoru jsem našel zde: https://epic-src.eu/wp-content/uploads/24_EPICWorkshop2017_SITAEL_EPIC_WS_1b.pdf

50KW by mohlo mít tah kolem 2.1N, ale kolik to bude reáně tady u toho, to se mi vygooglit nedaří 🙂

Jiří Hošek
4 let před
Odpověď  Bozek

Elektrický pohonný systém modulu PPE o výkonu 49 kW vznikne kombinací čtyř 6kW motorů BHT-6000 (Busek Hall thruster) od společnosti Busek a dvou 12,5kW motorů AEPS (Advanced Electric Propulsion System). Motory AEPS vyvíjí Aerojet Rocketdyne na základě přímé smlouvy s NASA a do PPE byly převedeny ze zrušeného programu ARM.

Motor AEPS má tah 0,59 N, motor BHT-6000 má tah 0,29 N. Pohon PPE má při 49 kW a denní spotřebě 8 kg xenonu tah celkem 2,34 N. Viz poslední tabulka na straně 9 http://electricrocket.org/2019/651.pdf
Zdroj je starý rok a půl. Před rokem však bylo rozhodnuto o společném vynesení PPE s modulem HALO. Důsledkem rozhodnutí bude delší doba tranzitu na NRHO než je uvedeno ve zdroji. Aktuálně má přelet z sub-GTO na NRHO trvat 10 měsíců.

Bozek
Bozek
4 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Děkuji za info. Spotřeba xenonu mě hodně překvapila :-O

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.