sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Testy přistávacího lidaru

Když chcete fotit něco ve tmě, sáhnete po blesku, který osvítí scénu a umožní aparátu zachytit kvalitní snímek. Dnes bude řeč o podobné technologii, která má sloužit k bezpečnějšímu a přesnějšímu přistávání na Měsíci, ale i jiných planetách včetně návratu na Zemi. Výzkumníci z Langleyho výzkumného střediska ve městě Hampton (stát Virginia) navázali spolupráci s firmou Blue Origin, aby otestovali technologii zábleskového lidaru. Ke zkouškám se použila ikonická příhradová konstrukce na Langleyho středisku přezdívaná gantry. Testy byly součástí partnerství v rámci programu Tipping Point, který podporuje ředitelství kosmických technologických misí. Úkolem zkoušek byl soubor technologií pro přistání na Měsíci, který by se dal využít v rámci programu Artemis.

Vlevo princip klasického skenovacího lidaru, vpravo flash lidaru.
Vlevo princip klasického skenovacího lidaru, vpravo flash lidaru.
Zdroj: http://asc3d.com/

Zábleskový lidar (viz náš starší článek) alias anglicky flash lidar vytváří digitální výškovou mapu s použitím laseru, který má běžně průměr sotva jako propiska – zde je však místo toho rozptýlen do úhlu 10 – 15 stupňů, aby „osvětlil“ část terénu. Senzorem je pak pole pixelů a každý pixel pokrývá malou část „osvětleného“ terénu. Když laser uvolní světelný puls, rozptýlené paprsky se odrazí od povrchu a dorazí k senzorům.

3D snímky ze zábleskového lidaru umožňují identifikovat bezpečnou přistávací oblast v lokalitě o velikosti fotbalového hřiště,“ popisuje Byron Meadows, inženýr laserových systémů a projektový manažer zábleskového lidaru z Langleyho střediska a pokračuje: „Landery mohou mít těžiště docela vysoko a k převrácení nepotřebují mnoho. Takže přistání jednou nohou v kráteru nebo na balvanu je věc, které se chcete vyhnout. A pokud bychom chtěli přistát na saturnově měsíci Titanu, tak tam je zase taková oblačnost, že někdy nemusíte do poslední chvíle vidět terén.

Koš s lidarem se na gantry zvedal a spouštěl vstříc simulovanému lunárnímu povrchu.
Koš s lidarem se na gantry zvedal a spouštěl vstříc simulovanému lunárnímu povrchu.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Partnerství s Blue Origin navazuje na projekt ALHAT, kde se společně testovaly první verze navigačního Dopplerovského lidaru a zábleskového lidaru. Během vývoje této technologie se ukázalo, že dostupné systémy nemají potřebné rozlišení  ke zmapování velké oblasti z dost velké výšky. A právě nyní vstoupily na scénu algoritmy pro superrozlišení vyvinuté agenturou NASA. „Sítnice ve vašem oku je jako projekční plátno, ale z oka vychází zrakový nerv, takže technicky vzato máte ve svém oku slepou skvrnu, která je v každé sledované scéně – vy ji však nevidíte, protože Vaše oči kmitají a mozek tuto mezeru dokáže vyplnit,“ vysvětluje Meadows a pokračuje: „Tohle v podstatě dělá naše superrozlišení. Využívá pohybu zařízení a zaplňuje mezery v měřeních, čímž se získá více detailů.

Dosavadní zkoušky na Langleyho středisku spojily komerčně dostupný hardware s algoritmy z NASA. Pod příhradovou konstrukci byly umístěny simulované objekty s různou výškou, které od sebe byly různě daleko, což simulovalo lunární povrch. Lidar seděl v koši, který byl zvedán a spouštěn pomocí navijáku na vrcholu příhradové konstrukce – tím se simuloval sestup během přistání. „Byla to jednoduchá zkouška, ale pohled na celé pole s použitím polorealistické přistávací oblasti nám dal skvělá data,“ říká Meadows a dodává: „Gantry je prostě neuvěřitelně unikátní zařízení s dlouhou historií, které se používalo pro různé účely včetně zlepšení přistávacích technologií.

Navigační Dopplerovský lidar tvoří konstrukce obsahující elektro-optické a elektronické součástky a optickou hlavu se třemi teleskopy. Zdroj:
Navigační Dopplerovský lidar tvoří konstrukce obsahující elektro-optické a elektronické součástky a optickou hlavu se třemi teleskopy.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Zábleskový lidar a navigační Dopplerovský lidar mohou perfektně spolupracovat při budoucích misích, aby bylo zajištěno bezpečné a přesné přistání astronautů i robotických misí. „Tyto systémy se navzájem skvěle doplňují. Navigační Dopplerovský lidar dává údaje o rychlosti a pozici, zatímco zábleskový lidar je v podstatě 3D videokamera, která sleduje terén, do kterého lander klesá,“ popisuje Farzin Amzajerdian, který je hlavním vědeckým pracovníkem obou projektů na Langleyho středisku a dodává: „Vyhledává rizikové oblasti pod sebou, vytváří mapy a algoritmy pak mohou určit, kde je nejlepší místo pro přistání. Jakmile máte určené místo přistání, potřebujete navigační Dopplerovský lidar, abyste tam dokázali přesně přistát. Společně jde o mocný systém.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/…/lrc-2020-1120-h1_p_boddl-tpflashlidar-00094.jpg
http://asc3d.com/wp-content/uploads/2020/01/Flash-LIDAR-Diagram.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/gantry_test_1_copy.jpg
https://www.nasa.gov/…/thumbnails/image/splice_web_image_1_final.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Smurfiik
Smurfiik
3 let před

Dobrý den,

nevíte jaká je konkrétně role Blue Origin?

Děkuju

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Smurfiik

Hezký den, Blue Origin tuto technologii rozvíjí pro využití na svém lunárním landeru.

Smurfiik
Smurfiik
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

děkuju za upřesnění

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.