Druhou noc po sobě zastavila firma United Launch Alliance odpočet ke startu rakety Atlas V, která má vynést telekomunikační družici ViaSat-3 F2. Start z rampy SLC-41 na Cape Canaveral Space Force Station byl naplánován na 4:16 SEČ, ale problém s ventilem, který ve čtvrtek brzy ráno zabránil startu, přetrvával i v pátek ráno. Ředitel letu James Whelan nařídil odvolání prvního pokusu o start, jelikož se odvětrávací ventil na kyslíkové nádrži prvního stupně Atlasu V během předstartovních kontrol nechoval podle očekávání. Něco málo přes hodinu před otevřením pátečního ranního startovního okna společnost ULA oznámila, že od pokusu o start upouští.

Zdroj: https://www.flickr.com/
„Start rakety Atlas V společnosti United Launch Alliance, která má vynést misi ViaSat-3 F2 pro společnost Viasat, byl pro dnešní noc zrušen kvůli opakovanému výskytu problému s odvzdušňovacím ventilem nádrže na kapalný kyslík rakety Atlas V,“ uvedla firma a dodala: „Tým provede inspekci hardwaru a nový termín startu oznámíme, jakmile bude k dispozici.“
V pokročilém centru kosmických letů (ASOC = Advanced Spaceflight Operations Center) společnosti ULA, které se nachází 6,4 km jižně od startovní rampy, zahájili řídící letového provozu krátce před 15:00 místního času odpočítávání pro čtvrteční pokus (u nás už byl pátek). Nádrž s kapalným kyslíkem na horním stupni Centaur dosáhla letové úrovně a plnění kapalného kyslíku do centrálního stupně bylo v plném proudu, když bylo krátce po 21:00 místního času oznámeno zrušení startu.
Nebe nad Mysem Canaveral bylo v té době zatažené a z hustých mraků v okolí pršelo. Startovní meteorolog Brian Belson z 45. meteorologické letky Space Launch Delta 45 kosmických sil snížil pravděpodobnost příznivých podmínek v době startu na poměr 50 : 50. Hlavní obavy pramenily ze silné vrstvy mraků a deště.
V odpovědi na otázku na sociální síti týkající se druhého zrušení letu prezident a generální ředitel společnosti ULA, Tory Bruno, poukázal na problémy související s počasím. „Obě zrušení měla stejný důvod – odvzdušňovací ventil na kyslíkové nádrži centrálního stupně. Domníváme se, že během nedávných extrémních dešťů absorboval vlhkost, která se při tankování kryogenního média změnila v led,“ napsal Bruno na síti X a dodal: „Mezi pokusy jsme mu dali šanci, aby vyschl. Bude ale zapotřebí větší oprava.“ Více zdrojů už uvedlo, že dodatečné práce nebude možné provádět na rampě, takže se raketa bude muset vrátit do montážní věže VIF (Vertical Integration Facility), která se nachází zhruba půl kilometru od samotné rampy.
V aerodynamickém krytu rakety o průměru 5,4 metru se ukrývá zhruba šestitunová telekomunikační družice ViaSat-3 F2, kterou postavila firma Boeing. Až bude mise připravena ke startu, kyslíkovodíkový horní stupeň Centaur provede tři zážehy a využije většinu svých pohonných látek k tomu, aby poslal družici na její cestu ke geostacionární oběžné dráze. Tento takzvaný minimální zbytkový výpadek (Minimum Residual Shutdown) dodá družici maximální rychlost při jejím vypuštění, k němuž dojde zhruba 3,5 hodiny po startu, což potenciálně prodlouží její životnost.

Zdroj: https://spaceflightnow.com/
Jedná se již o druhou družici ze série ViaSat-3. Navazuje na první družici, kterou vynesla raketa Falcon Heavy od SpaceX v roce 2023. ViaSat-3 F1 však postihl problém s anténou, což nejen zpozdilo její vstup do služby, ale také výrazně snížilo její kapacitu. Zástupci firmy Viasat uvádějí, že nová družice poskytne komunikační služby v pásmu Ka, které přidají více než 1 terabit za sekundu kapacity firemní sítě nad americkým kontinentem. Po několika měsících testů na plánované provozní pozici (79. stupeň západní délky geostacionární dráhy) má ViaSat-3 F1 vstoupit do služby začátkem roku 2026.
Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://www.flickr.com/photo_download.gne?id=54903119983&secret=b3d9e34cbc&size=o&source=photoPageEngagement
https://www.flickr.com/photo_download.gne?id=54903139724&secret=bc8c003295&size=k&source=photoPageEngagement
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2025/11/20251105_ViaSat-3_F2_encapsulation.jpeg