křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

ECAPS AB

Společnost ECAPS AB, švédský poskytovatel pohonných technologií, oznámila úspěšné testování své nové technologie Fast-Start Thruster (FAST), který umožňuje kapalným pohonným systémům LMP-103S dosáhnout provozní teploty a plné připravenosti do 48 sekund od zapálení.

iRocket

Plány společnosti Innovative Rocket Technologies (iRocket) na plně opakovaně použitelný nosič pro vynášení družic získaly podporu po prvním letovém testu střely krátkého doletu IRX-100, u které startup doufá, že v blízké budoucnosti vygeneruje příjmy na podporu svého orbitálního nosiče Shockwave.

SpaceX

Ministerstvo letectva schválilo návrh společnosti SpaceX zdvojnásobit počet startů na vesmírné základně Vandenberg a začít tam využívat druhou odpalovací rampu.

Scanway

Polský výrobce optických systémů Scanway Space získal svou první zakázku od americké společnosti, v tomto případě od Intuitive Machines, na multispektrální dalekohled pro mapování povrchu Měsíce.

Beyond Gravity

Společnost Beyond Gravity zvažuje rozšíření výroby pohonných mechanismů solárních panelů na Floridě na podporu projektu Golden Dome a dalších amerických vesmírných projektů poté, co zdvojnásobila výrobní prostor v Evropě pro hardware, který udržuje družice namířené směrem ke Slunci.

Impulse Space

Společnost Impulse Space, která se zabývá vesmírnou dopravou, oznámila, že plánuje vyvinout lunární přistávací modul. Koncept lunárního dopravního systému společnosti Impulse Space využívá tahač Helios s novým lunárním přistávacím modulem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dragon upravil dráhu ISS

Ve středu 3. září provedla nákladní kosmická loď Dragon 2 první zážeh k otestování své nové schopnosti, která má pomoci udržovat požadovanou výšku oběžné dráhy Mezinárodní kosmické stanice. Dva motory Draco umístěné v trunku lodi, který je vybaven nezávislým pohonným systémem, byly použity k úpravě dráhy stanice. Celý manévr trval 5 minut a 3 sekundy. Tento prvotní zkušební zážeh povytáhnul výšku perigea (nejnižšího bodu dráhy) o zhruba 1,6 kilometru. Po manévru tak měla oběžná dráha stanice parametry 419,8 × 412,5 km. Nový systém pro úpravy dráhy stanice v Dragonu čeká v budoucnu série delších zážehů, které budou opakovány v průběhu letošního podzimu.

Tato kosmická loď Dragon 2, která u ISS pobývá v rámci mise CRS-33, dorazila k orbitálnímu komplexu 25. srpna. Dragon zde má zůstat až do druhé poloviny prosince, či do začátku ledna. Následně se vrátí na Zemi s výsledky vědeckých experimentů a daším nákladem určeným k dopravě na Zemi. Jeho mise bude zakončena přistáním na padácích u pobřeží Kalifornie.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/03/iss073e0519825.jpg

Hodnocení:

4.9 / 5. Počet hlasů: 11

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
1 měsíc před

Které motory použil? Na fotkách reboost kitu nejsou motory vidět a 16 motorů Dragonu je na kabině, ne na trunku.

Po lodí Cygnus další, která může hýbat s ISS, ještě přibude japonská HTV-X.

Kamil
Kamil
1 měsíc před
Odpověď  Radek V.

Jak jsem to pochopil na trunku jsou další dva motory, asi někde u vnějšího obvodu

Vojta
Vojta
1 měsíc před
Odpověď  Kamil

Motory jsou dva a mají mířit dozadu. Pravděpodobně budou schované uvnitř trunku, který má zadní část úplně otevřenou, takže to bude připomínat třetí stupeň rakety. Na fotce reboost kitu vidět nejsou, ale nejsem si jistý, jestli ta fotka je zepředu (od Dragonu) nebo zezadu.

Zdroj: https://arstechnica.com/space/2025/08/spacexs-latest-dragon-mission-will-breathe-more-fire-at-the-space-station/

Hýbat s ISS mohl Dragon i bez reboost kitu, ale nebylo to moc efektivní (špatná orientace trysek a relativně málo zbytného paliva v nádržích). Nacpat další nádrže a lépe směrované motory do trunku bylo logické řešení. Až se divím, že si o to NASA řekla až tak pozdě.

Jak je to vlastně s tankováním nádrží ISS? Předpokládám, že tohle zvládne pořád jenom Progress a v případě, že nebude k dispozici, bude třeba se spoléhat na dočasně připojené kosmické lodě.

Kamil
Kamil
1 měsíc před

Šlo by tohle použít na pilotovaném Dragonu třeba na misi, která by letěla ještě výš jak Polaris Dawn?

Vojta
Vojta
1 měsíc před
Odpověď  Kamil

Otázkou je, jak velkou rezervu nosnosti pilotovaný Dragon má. Přece jen má navíc motory SuperDraco jako záchranný mechanismus a k nim asi i větší nádrže které snad může použít i pro manévrovací motorky. Pokud by se do toho reboost kit vešel a byl zájem o takovou misi (třeba jen ve dvou kvůli úspoře hmotnosti), tak by to jít mělo.

Radek V.
Radek V.
1 měsíc před
Odpověď  Vojta

Určitě by to šlo. Crew Dragon je pro Falcon 9 lehký, takže 1. stupeň se vrací na Mys. Pokud by letěl s přistáním na plošinu, může vážit o 1-2 tuny víc. To by mělo v pohodě stačit.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.