Ve středu 3. září provedla nákladní kosmická loď Dragon 2 první zážeh k otestování své nové schopnosti, která má pomoci udržovat požadovanou výšku oběžné dráhy Mezinárodní kosmické stanice. Dva motory Draco umístěné v trunku lodi, který je vybaven nezávislým pohonným systémem, byly použity k úpravě dráhy stanice. Celý manévr trval 5 minut a 3 sekundy. Tento prvotní zkušební zážeh povytáhnul výšku perigea (nejnižšího bodu dráhy) o zhruba 1,6 kilometru. Po manévru tak měla oběžná dráha stanice parametry 419,8 × 412,5 km. Nový systém pro úpravy dráhy stanice v Dragonu čeká v budoucnu série delších zážehů, které budou opakovány v průběhu letošního podzimu.
Tato kosmická loď Dragon 2, která u ISS pobývá v rámci mise CRS-33, dorazila k orbitálnímu komplexu 25. srpna. Dragon zde má zůstat až do druhé poloviny prosince, či do začátku ledna. Následně se vrátí na Zemi s výsledky vědeckých experimentů a daším nákladem určeným k dopravě na Zemi. Jeho mise bude zakončena přistáním na padácích u pobřeží Kalifornie.
Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/03/iss073e0519825.jpg
Které motory použil? Na fotkách reboost kitu nejsou motory vidět a 16 motorů Dragonu je na kabině, ne na trunku.
Po lodí Cygnus další, která může hýbat s ISS, ještě přibude japonská HTV-X.
Jak jsem to pochopil na trunku jsou další dva motory, asi někde u vnějšího obvodu
Motory jsou dva a mají mířit dozadu. Pravděpodobně budou schované uvnitř trunku, který má zadní část úplně otevřenou, takže to bude připomínat třetí stupeň rakety. Na fotce reboost kitu vidět nejsou, ale nejsem si jistý, jestli ta fotka je zepředu (od Dragonu) nebo zezadu.
Zdroj: https://arstechnica.com/space/2025/08/spacexs-latest-dragon-mission-will-breathe-more-fire-at-the-space-station/
Hýbat s ISS mohl Dragon i bez reboost kitu, ale nebylo to moc efektivní (špatná orientace trysek a relativně málo zbytného paliva v nádržích). Nacpat další nádrže a lépe směrované motory do trunku bylo logické řešení. Až se divím, že si o to NASA řekla až tak pozdě.
Jak je to vlastně s tankováním nádrží ISS? Předpokládám, že tohle zvládne pořád jenom Progress a v případě, že nebude k dispozici, bude třeba se spoléhat na dočasně připojené kosmické lodě.
Šlo by tohle použít na pilotovaném Dragonu třeba na misi, která by letěla ještě výš jak Polaris Dawn?
Otázkou je, jak velkou rezervu nosnosti pilotovaný Dragon má. Přece jen má navíc motory SuperDraco jako záchranný mechanismus a k nim asi i větší nádrže které snad může použít i pro manévrovací motorky. Pokud by se do toho reboost kit vešel a byl zájem o takovou misi (třeba jen ve dvou kvůli úspoře hmotnosti), tak by to jít mělo.
Určitě by to šlo. Crew Dragon je pro Falcon 9 lehký, takže 1. stupeň se vrací na Mys. Pokud by letěl s přistáním na plošinu, může vážit o 1-2 tuny víc. To by mělo v pohodě stačit.