Nejnovější družice určená k měření výšky hladin moří, Sentinel-6B z programu Copermicus, vyrazil na svou cestu z Evropy na Vandenbergovu základnu, odkud má v listopadu startovat. Družice zabalená v kontejneru s pečlivě řízeným prostředím aktuálně cestuje přes Atlantik na nákladní lodi Industrial Dolphin. Sentinel-6B má kráčet ve stopách svého předchůdce, Sentinelu-6 Michael Freilich, od kterého převezme roli referenční mise radarových výškoměrů a bude pokračovat v záznamech výšky mořských hladin nejméně do roku 2030.

Zdroj: https://www.esa.int/
Aby byla zajištěna nejvyšší možná přesnost a kontinuita měření, bude Sentinel-6B první rok obíhat ve dvojici s už zmíněnou družicí Sentinel-6 Michael Freilich, což umožní přesné vzájemné zkalibrování přístrojů. Vzhledem k tomu, že sledování vzestupu hladin moří je na globálním žebříčku tak důležité, zapojilo se mnoho organizací do projektu Copernicus Sentinel-6, který se stane v budoucnu zlatým standardem pro měření výšky mořské hladiny, a to s větší přesností než kdykoli předtím. Ačkoliv je Sentinel-6 jedním ze zástupců rodiny misí Copernicus od Evropské unie, jeho implementace je výsledkem mimořádné spolupráce mezi Evropskou komisí, ESA, NASA, Eumetsatem, NOAA a děje se s podporou francouzské kosmické agentury CNES.
Misi Sentinel 6 tvoří dvě identické družice: Sentinel-6 Michael Frelich, která byla vypuštěna koncem roku 2020 a Sentinel-6B, která je na cestě na Vandenbergovu základnu. Tyto družice pokračují v odkazu měření výšky mořské hladiny, které začalo už v roce 1992 francuzsko-americkou misí Topex-Poseidon, po které následovaly družice ze série Jason. Hlavními dodavateli ESA pro stavbu mise jsou Airbus Defence and Space z Německa a Thales Alenia Space z Francie, která je zodpovědná za výškoměr. Mise navazuje na tradici francouzsko-americké série Jason, evropské mise CryoSat a mise Copernicus Sentinel-3.

Zdroj: https://www.esa.int/
V ESA byl vyvinut i hlavní přístroj mise, dvoufrekvenční (C a Ku pásmu) radarový výškoměr Poseidon-4 určený k měření výšky mořské hladiny, ale i sledování výšky velkých vln, či rychlosti větru, což jsou cenná data pro operační oceánografii. Data z Poseidon-4 doplní i pokročilý mikrovlnný radiometr od agentury NASA. Voda v atmosféře ovlivňuje rychlost šíření pulsů z radarového výškoměru, což má vliv na určování výšky hladiny. Pokročilý mikrovlnný radiometr určí množství vody v atmosféře, aby bylo možné přesně zkorigovat měření z radaru.
Sentinel-6B, jehož vypuštění bylo plánováno s pětiletým odstupem, se nyní začne chystat na start a později převezme štafetu od svého předchůdce, Sentinelu-6 Michael Freilich. Dříve tento rok byl Sentienl-6B vyjmut ze skladu a podstoupil sérii zkoušek v IABG v německém Ottobrunnu. Následně byl po silnici přepraven do Brém, kde byl naložen na loď Industrial Dolphin, která míří do texaského přístavu Galveston. Jakmile zásilka dorazí do USA, bude na ni čekat opět přesun po silnici na Vandenbergovu základnu v Kalifornii, kde začnou závěrečné předstartovní přípravy. S blížícím se listopadovým startem je Sentinel-6B připraven navázat na více než třicetiletou tradici přesných měření hladiny moře, která jsou zásadní pro pochopení a řešení jedné z nejnaléhavějších výzev naší doby.

Zdroj: https://www.esa.int/
Přeloženo z:
https://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/22212313-2-eng-GB/Copernicus_Sentinel-6_radar_altimeter.jpg
https://www.esa.int/…/26809593-1-eng-GB/Copernicus_Sentinel-6B_on_route_to_launch_site.jpg
https://www.esa.int/…/26809687-1-eng-GB/Sentinel-6B_being_enclosed_in_its_shipping_container.jpg
https://www.esa.int/…/26809781-1-eng-GB/Sentinel-6B_in_the_IABG_cleanroom.jpg