sociální sítě

Přímé přenosy

Starship (IFT-9)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

MinoSpace

Čínský výrobce komerčních družic MinoSpace získal zakázku na výstavbu konstelace družic pro dálkový průzkum Země v rámci projektu schváleného nejvyšší ekonomickou autoritou země NDRC.

Helios

Společnost Impulse Space podepsala dohodu s družicovým operátorem SES. SES využije urychlovací stupeň Helios od společnosti Impulse k dopravě svých družic z LEO na GEO.

Raytheon

Americké vesmírné síly prodloužily se společností Raytheon smlouvu v hodnotě 379,7 milionu dolarů na pokračování ve vývoji dlouho odkládaného operačního řídicího systému nové generace (OCX). Jedná se o klíčovou softwarovou aktualizaci pro infrastrukturu globálního pozičního systému (GPS).

IFT-8

Společnost SpaceX zveřejnila 23. května podrobnosti o příčině nehody letu Starship při IFT-8, ke které došlo 6. března. Načasování selhání při IFT-8 bylo podobné jako u IFT-7 v lednu. SpaceX však uvádí, že obě selhání měla odlišné příčiny. V případě IFT-8 mělo dojít k selhání jednoho z centrálních motorů Raptor.

Pentagon

Pentagon výrazně zvyšuje výdaje na umělou inteligenci pro vojenské operace a zvyšuje strop smluv pro systém Maven Smart od společnosti Palantir Technologies na téměř 1,3 miliardy dolarů do roku 2029.

Dawn Aerospace

Společnost Dawn Aerospace 22. května oznámila, že začala přijímat objednávky na bezpilotní kosmický letoun Aurora, který je schopný vynést šest kilogramů užitečného zatížení na suborbitálních letech.

Licence pro Starship

Federální úřad pro letectví (FAA) 22. května oznámil, že schválil další let sestavy Super Heavy/Starship. Úřad uvedl, že provedl komplexní bezpečnostní přezkum nehody letu č.8 a dospěl k závěru, že společnost SpaceX uspokojivě odstranila příčiny nehody.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Do třetice všeho dobrého pro Starship druhé generace

Není tomu ani tři měsíce od zatím posledního integrovaného letového testu Super Heavy Starship a na orbitální rampě ve Starbase je již k devátému letu připravena Super Heavy B14-2, na jejímž vrcholu se nachází Starship S35, coby třetí exemplář kosmické lodi Starship druhé generace. Té se při jejím premiérovém letu nevedlo zrovna ideálně a pár desítek sekund před vypnutím motorů došlo k průblémům s únikem pohonných látek v motorové sekci a následným požárům, které způsobily poškození důležité avioniky. Starship S33 tak byla při sedmém letovém testu ztracena před dosažením cílové dráhy. Po vyšetřování se ukázalo, že za selhání mohla harmonická odezva, která poškodila potrubí vedoucí pohonné látky k atmosférickým motorům Raptor.

Statický zážeh Starship S35 na testovacím stanovišti v Massey.
Statický zážeh Starship S35 na testovacím stanovišti v Massey.
Zdroj: SpaceX

SpaceX tedy přijala nápravná opatření, aby se zabránilo opakování téhož scénáře při osmé misi, ovšem byli jsme znovu svědky selhání a to téměř ve shodném čase, jako při sedmém startu. Jako logické vysvětlení se tedy nabízelo, že nápravná opatření nefungovala podle očekávání. To nakonec SpaceX vyvrátila a problémy při osmé misi byly odlišné oproti té sedmé. Na svém webu pak firma uvádí, že kolem páté minuty a třiceti sekund byl v motorové sekci pozorován záblesk v blízkosti atmosférického Raptoru následovaný událostí, při níž došlo k nečekanému uvolnění energie a ztrátě motoru. Okamžitě poté došlo k vypnutí dvou zbývajících atmosférických Raptorů a jednoho vakuového. V tento moment byla ztracena kontrola nad lodí a o chvíli později byla ztracena i komunikace. Je však nutné dodat, že autodestrukční systém Starship S34 byl po celou dobu plně funkční a po ztrátě komunikace zajistil destrukci lodi podle nastavených podmínek. Tentokrát za selhání mise podle všeho může hardwarové selhání na jednom z atmosférických motorů, kde došlo k neúmyslnému smíchání pohonných látek a jejich následnému vznícení.

Převoz Super Heavy B14-2 na startovní rampu. V pozadí můžete vidět Starship S35 s připojenou konstrukcí pro nakládání maket Starlinků.
Převoz Super Heavy B14-2 na startovní rampu. V pozadí můžete vidět Starship S35 s připojenou konstrukcí pro nakládání maket Starlinků.
Zdroj: SpaceX

Po nalezení příčiny ztráty Starship S34 následovalo důkladné pozemní testování motorů Raptor a v souvislosti s tím bylo na testovací základně McGregor provedeno více jak sto dlouhých statických zážehů. Mimo jiné i samotná Starship S35 provedla v rámci testování tři statické zážehy a jeden Spin Prime test.

Nyní se ale podívejme na to, co by nás mělo čekat při zítřejším startu. Cíle pro Starship S35 jsou nastaveny stejně, jako pro její dvě předchůdkyně. Konkrétně je tedy v plánu demonstrace vypuštění osmi rozměrových maket družic Starlink, zážeh jednoho Raptoru coby demonstrace deorbitačního zážehu, návrat do atmosféry přizpůsobený tak, aby více namáhal zadní klapky, nebo různé experimenty s tepelným štítem. Na něm byly stejně jako při minulých dvou pokusech odebrány desítky destiček na vybraných místech. Zároveň se na Starship S35 nacházejí různé kovové destičky, přičemž jedna by měla být aktivně chlazena. Mimo to je na tomto prototypu již umístěn funkční hardware umožňující zachycení pomocí ramen Chopsticks na integrační věži. Bude se tedy důkladně pozorovat jejich strukturální a teplotní odolnost, která je pro budoucí pokusy o zachycení nezbytná.

Nyní pár informací k Super Heavy B14-2. A jak jste nejspíše poznali díky dvojce za číslicí čtvrnáct, čeká nás historicky první znovupoužití rakety Super Heavy, která již letěla na sedmé testovací misi společně se Starship S33. Během tohoto letu má za úkol otestovat mimořádné situace, které mohou při letu nastat, například během přistávacího manévru, kdy pokus o simulované přistání bude probíhat na dva středové motory a jeden motor z prostředního prstence. Z toho důvodu se nepokusí o zachycení pomocí Chopsticks, ale dosedne na hladinu Mexického zálivu. Super Heavy bude také klesat pod větším úhlem, čímž se zvýší aerodynamický odpor, který způsobí větší zpomalení, tedy motory při přistávacím zážehu budou muset raketu brzdit z menší rychlosti a bude tedy stačit méně pohonných látek. Očekává se, že by se měly po provedení přistávacího zážehu vypnout ve větší výšce (vyšší desítky metrů), jelikož SpaceX uvádí, že v závěru uvidíme tvrdé dosednutí na hladinu.

Super Heavy B14-2 a Starship S35 na startovní rampě den a půl před plánovaným startem.
Super Heavy B14-2 a Starship S35 na startovní rampě den a půl před plánovaným startem.
Zdroj: SpaceX

Závěrečný přehled Super Heavy Starship:

Čas a datum startu: 28. května v 01:30 SELČ
Startovní okno: 1:30 – 3:30
Místo startu: Rampa OLP-A, Starbase, Texas
Raketa: Super Heavy Starship (B14 + S35)
Primární náklad: 8 rozměrových simulátorů družic Starlink
Hmotnost nákladu: neznámá
Cílová dráha: Transatmosférická oběžná dráha s maximální výškou přibližně 230 kilometrů
První stupeň: Super Heavy se pokusí o simulované přistání nad Mexickým zálivem
Druhý stupeň: Starship provede simulované přistání v Indickém oceánu

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 01:15 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

Mimo to nás 28. května čeká také pokus o start čínské mise Tianwen-2. Během ní se má sonda zaměřit na blízkozemní planetku 469219 Kamoʻoalewa a z jejího povrchu odebrat přibližně jeden kilogram vzorků. Návrat pouzdra zpět na Zemi je v plánu přibližně za dva a půl roku. Hlavní sonda bude po doručení vzorků pokračovat ve své misi. Při průlet kolem Země využije její gravitaci, která ji navede na kurz ke kometě hlavního pásu 311P/PANSTARRS, k níž dorazí přibližně o sedm let později.

Závěrečný přehled Tianwen-2:

Čas a datum startu: 28. května v 19:30 SELČ
Startovní okno: neupřesněno
Místo startu: Rampa LC-2, kosmodrom Xichang, Čína
Raketa: Dlouhý Pochod 3B/E
Primární náklad: Sonda Tianwen-2
Hmotnost nákladu: ~ 2 000 kg
Cílová dráha: Heliocentrická oběžná dráha

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 19:15 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

EDIT: 27. května 17:45
Opraven termín startu a doplněno startovní okno.

Zdroje informací:
https://www.spacex.com/
https://www.spacex.com/
https://nextspaceflight.com/
https://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GlYd464XUAAJUWx?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Gq2YfsQWAAANKow?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Gr1S7epXcAAE2dy?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Gr5M-n-WIAASrWg?format=jpg&name=4096×4096

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 5

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zvejkal
zvejkal
5 hodin před

To si fakt ako mam dat budika?? 😉

Dušan Majer
Administrátor
3 hodin před
Odpověď  zvejkal

Nemusíte, můžete to táhnout nonstop. 😀

jendabek
jendabek
2 hodin před

Díky moc za souhrn! 👏
Přenos budu asi sledovat na ofic. SpaceX kanálu, ale Váš ctěný komentář si jako vždy poslechnu zpětně.
V textu pár překlepů – mrskněte do nějakého LLM 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.