sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Kuiper-2)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

AST SpaceMobile

Společnost AST SpaceMobile dosáhla dohody, která umožňuje zkrachovalému družicovému operátorovi Ligado Networks zaplatit více než 500 milionů dolarů, které dluží společnosti Viasat, výměnou za dlouhodobý přístup ke spektru v pásmu L.

ESA

Generální ředitel ESA Josef Aschbacher na tiskové konferenci po zasedání Rady ESA uvedl, že rada schválila usnesení, které umožní program European Resilience from Space (ERS). Program pro pozorování Země, který bude mít civilní i vojenské využití.

Dawn Aerospace

Novozélandská společnost Dawn Aerospace 12. června oznámila, že podepsala závaznou partnerskou smlouvu s Oklahomským úřadem pro rozvoj vesmírného průmyslu (OSIDA) o provozování suborbitálního letounu Aurora Mark 2.

Ax-4

NASA a Axiom Space na neurčito odkládají soukromou misi Ax-4 na Mezinárodní vesmírnou stanici poté, co v části stanice, kde došlo k dlouhodobému úniku vzduchu, zjistily nový únik. Odložení má Roskosmosu poskytnout více času na prostudování nového úniku vzduchu v jednom z oddílů modulu Zvezda.

iQPS

Společnost Rocket Lab 11. června vynesla radarovou zobrazovací družici pro japonskou společnost iQPS, což je třetí start pro tohoto zákazníka během posledních tří měsíců. Raketa Electron odstartovala ze startovacího komplexu 1, rampy A.

BAE Systems

Společnost BAE Systems se spojila s jihokorejským konglomerátem Hanwha Systems, aby prozkoumala využití jejich technologie radaru se syntetickou aperturou (SAR) v Azalea, plánované zpravodajské, sledovací a průzkumné konstelaci.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Zkoušky hybridního motoru pro lunární přistání

V rámci programu Artemis budou k dopravě astronautů na povrch Měsíce a zpět využity pilotované lunární landery z programu HLS (Human Landing System) od firem SpaceX a Blue Origin. Když budou landery přistávat a vzlétat z Měsíce, budou spaliny z jejich raketových motorů ovlivňovat horní vrstvu lunární „půdy“, které se říká regolit. Když se před přistáním zažehnou motory landeru, aby zpomalily jeho sestup, mohou vytvořit v přistávací oblasti krátery a také snížit stabilitu podloží pod landerem. Odvržené částice regolitu pak míří vysokou rychlostí všemi směry.

Za účelem lepšího pochopení fyzikálních procesů spojených s interakcí spalin z motorů pilotovaných lunárních landerů a měsíčním povrchem se inženýři a vědci z Marshallova střediska v alabamském Huntsville pustili do zkušebních zážehů pětatřiceticentimetrového hybridního raketového motoru, který byl zapálen více než 30×. Tento 3D tištěný hybridní raketový motor vyvinutý na Utah State University v Loganu při své práci spaluje tuhé palivo a plynný kyslík, což vytváří silný proud spalin.

Artemis staví na tom, co jsme se dozvěděli z lunárních misí programu Apollo. NASA se však má pořád co učit ohledně toho, jaký vliv bude mít na regolit a povrch přistání landeru mnohem většího, než byl lunární lander z programu, ať už to bude na Měsíci v rámci mise Artemis nebo na Marsu v rámci budoucích misí,“ říká Manish Mehta, vedoucí inženýr pro chování spalin landerů HLS a dodává: „Zážehy hybridního raketového motoru ve vakuové komoře a namíření jeho proudu spalin na simulovaný lunární regolit se nedělaly desítky let. NASA bude schopna vzít data z testu a škálovat je podle letových podmínek, abychom lépe porozuměli fyzikálním procesům a mohli ukotvit naše datové modely, což ve výsledku povede k bezpečnějším přistáním lidí na Měsíci v rámci programu Artemis.

Ze 30 testů provedených na Component Development Area, což je součást Marshallova střediska, bylo 28 provedeno v podmínkách vakua a dva testy proběhly za běžného okolního tlaku vzduchu. Testy na Marsahllově středisku zaručují, že se motor spolehlivě zažehne během testování interakce mezi proudem spalin a povrchem ve vakuové kouli o výšce 18 metrů v Langleyho středisku ve Virginii, které se uskuteční později v tomto roce. Jakmile totiž zkoušky na Marshallově středisku skončí, přesune se motor právě na Langleyho středisko. Tamní týmy budou opět provádět jeho statické zážehy, ovšem tentokrát už budou spaliny mířit na simulátor lunárního regolitu (tzv.  Black Point-1), přičemž zkoušky proběhnou v kulovité vakuové komoře o průměru 18 metrů. Zážehy motoru v různých výškách umožní inženýrům měřit velikost a tvar kráterů, které proudy spalin vytvářejí. Budou moci také sledovat rychlost a směr, kterým částice simulovaného regolitu odletují poté, co je zasáhne proud spalin.

Vracíme se ke schopnosti charakterizovat účinky raketových motorů při interakci s měsíčním povrchem prostřednictvím pozemních testů ve velké vakuové komoře – naposledy se v tomto zařízení prováděly pro programy Apollo a Viking. Přistávací moduly, které se chystají na Měsíc prostřednictvím programu Artemis, jsou mnohem větší a výkonnější, takže potřebujeme nová data, abychom pochopili složitou fyziku přistání a sestupu na Měsíc,“ vysvětluje Ashley Korzun, hlavní řešitelka zkoušek interakce spalin s povrchem na Langleyho středisku a dodává: „Hybridní raketový motor použijeme pro druhou fázi zkoušek pro sběr dat s podmínkami, které blízce simulují ty u skutečného raketového motoru. Náš výzkum sníží riziko pro posádku, lander, náklady i povrchové útvary.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/04/screenshot-2025-04-22-at-12-00-43%E2%80%AFpm.png

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 7

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MilanV
MilanV
1 měsíc před

Hodně zajímavé téma. Myslím, že pokaždé je dobré si uvědomit, že zdánlivě stejné „zase přistání na Měsíci jako před 60 lety“ je úplně jiné, v jiném měřítku a s mnohem většími nároky po všech stránkách – viz článek o testování komponent nových skafandrů.

MilanV
MilanV
1 měsíc před

Všiml jsem si zajímavého obratu, už ve druhém článku za poslední dobu. Jde o formulaci „spalovat kyslík“. Podle mě jde o nesmysl, termín „spalovat“ znamená reakci s kyslíkem, spaluje se tedy vždy nějaké palivo a ne kyslík. Ale na druhou stranu, v kosmonautice se jako okysličovadlo používá kyslík v různých formách, včetně sloučenin (v motorech na tuhá paliva), takže nějak stručně se musí napsat ta informace, čím se spaluje. Tak jak to naformulovat lépe – správně a přitom srozumitelně?

pidzej78
pidzej78
1 měsíc před
Odpověď  MilanV

asi by to šlo nahradit výrazem „exotermická oxidace <doplň název paliva>“, ale připadá mi, že i když je „spalování“ méně přesné, je pro laickou veřejnost srozumitelnější .))

Naposledy upraveno 1 měsíc před by pidzej78
Pajuc
Pajuc
1 měsíc před
Odpověď  MilanV

spaluje se tedy vždy nějaké palivo a ne kyslík

Do chemické reakce vstupuje jak palivo, tak i okysličovadlo. Napsat, že se „spaluje nějaké palivo“ podle mě není přesné. Já bych to formuloval: „spaluje směs tuhého paliva a plynného kyslíku“.

Naposledy upraveno 1 měsíc před by Pajuc

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.