sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (KA-04)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

SLI

Společnost SLI, specialista na financování aktiv, plánuje koupit dvě malé geostacionární družice od amerického startupu AscendArc v hodnotě více než 200 milionů dolarů.

Jared Isaacman

Vedoucí představitelé senátního obchodního výboru uvedli, že doufají, že Jared Isaacman bude brzy jmenován správcem NASA. Stalo se tak 3. prosince na potvrzovacím slyšení o jeho nominaci na administrátora NASA v Senátu pro obchod.

Spire Global

Společnost Spire Global získala od společnosti Deloitte kontrakt na návrh, výstavbu a provoz osmi družic, které podpoří její úsilí v oblasti kybernetické bezpečnosti na oběžné dráze.

Shijian-21

Čínské experimentální družice Shijian-21 a Shijian-25 se oddělily na geostacionární oběžné dráze poté, co byly měsíce v dokovacím zařízení a prováděly testy doplňování paliva na oběžné dráze.

Čína

Čínská vesmírná správa zveřejnila politický plán zaměřený na urychlení rozvoje komerčního využití vesmíru a jeho začlenění do širších národních vesmírných ambicí.

VZLUSAT-2

Družice VZLUSAT-2, která vyfotila „první české vesmírné selfie,“ shořela v atmosféře. VZLU AEROSPACE zpřístupňuje část dat, která pořídila. VZLUSAT-2 naposledy zachytila německá výzkumná stanice Neumayer Station III na Antarktidě.

Varda Space

Společnost Varda Space Industries 28. listopadu oznámila, že její pátá mise s názvem W-5 dosáhla oběžné dráhy po startu z vesmírné základny Vandenberg Space Force Base na palubě sdílené lodi Transporter-15 společnosti SpaceX.

ESA

Program lidského a robotického výzkumu (HRE) Evropské kosmické agentury nezískal na ministerské schůzce rozpočet, který požadoval. Členské státy souhlasily s příspěvkem ve výši 2,66 miliardy eur, což představuje zhruba 70 % z požadovaných 3,77 miliardy eur. ESA stanovila svůj celkový rozpočet na 22,1 miliardy eur.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Skončilo vyšetřování neúspěšného přistání prvního stupně New Glenna

Společnost Blue Origin oznámila, že příští start rakety New Glenn by mohl přijít už na konci jara. Umožnilo to dokončení vyšetřování neúspěšného pokusu o přistání prvního stupně této rakety při jejím premiérovém letu. Federální letecký úřad (FAA) 31. března oznámil, že přijal výsledky vyšetřování, které vedla firma Blue Origin a věnovalo se premiérovému startu rakety New Glenn ze 16. ledna letošního roku. Horní stupeň rakety dosáhl plánované oběžné dráhy, ovšem první stupeň nedokázal přistát na mořské plošině firmy Blue Origin, která čekala v Atlantiku.

Pohled na sedm motorů BE-4 během vzletu rakety New Glenn
Pohled na sedm motorů BE-4 během vzletu rakety New Glenn
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Závěrečná zpráva o selhání identifikovala jako předběžnou příčinu neúspěchu neschopnost prvního stupně restartovat své motory, v důsledku čehož nemohl proběhnout vstupní zážeh, což vedlo ke ztrátě stupně,“ uvedl úřad FAA ve svém prohlášení. Dodal také, že Blue Origin identifikovala sedm nápravných opatření, která by měla zabránit opakování této závady.

Dokončené vyšetřování umožňuje firmě Blue Origin pokračovat v přípravách na druhý let této rakety. Přípravy totiž byly závislé na schválení Federálního leteckého úřadu zaměřené na provedená nápravná opatření. „New Glenn od Blue Origin je schválen k návratu do služby, pokud splní všechny ostatní licenční požadavky,“ uvedl úřad. „Náš ambiciózní pokus přistát s prvním stupněm při misi „So You’re Telling Me There’s a Chance“ nebyl úspěšný kvůli tomu, že se tři raketové motory BE-4 nezažehly správně,“ zmínila firma v příspěvku na sociální síti X, který byl vydán ve stejné době jako vyjádření od FAA a dále v něm stojí: „Výsledná zprava identifikuje sedm nápravných opatření se zaměřením na správu pohonných látek a vylepšení odplynování motoru, což již řešíme.

Firma také zmínila, že její další orbitální let je plánován na konec jara a i v jeho rámci proběhne další pokus o přistání prvního stupně. Společnost však neposkytla podrobnější časový plán, ani neupřesnila náklad, který New Glenn při svém druhém startu ponese. Tiskové oddělení Blue Origin na přímý dotaz portálu SpaceNews odpovědělo, že neposkytne bližší detaily kromě těch, které jsou uvedeny v příspěvku na sociální síti. Dave Limp, výkonný ředitel Blue Origin vystoupil 12. února na konferenci o komerčním využívání kosmického prostoru, kde zmínil, že firma by další New Glenn chtěla vypustit koncem jara. V komentáři na konferenci naznačil, že ztrátu prvního stupně způsobily problémy s dodávkou pohonných látek do motorů, ale odmítl uvést podrobnosti s odkazem na probíhající vyšetřování.

Jsme si jisti, že práce na řízení transportu paliva a odplyňování, které provádíme, zvýší naše šance na přistání prvního stupně při příštím letu,“ uvedl Limp na příspěvku na sociální síti X vydaném 31. března a dodal: „A jak pořád říkáme, budeme to zkoušet tak dlouho, dokud se nám to nepodaří.

Úřad FAA také 31. března oznámil, že přijal výsledky dalšího vyšetřování, které se týkalo lodi Starship od SpaceX při jejím sedmém letu. Ten se shodou okolností uskutečnil ve stejný den, jako premiéra rakety New Glenn. „Závěrečná vyšetřovací zpráva zmiňuje jako pravděpodobnou prvotní příčinu ztrátu lodi Starship vibrace, které byly silnější, než se čekalo. To vedlo k většímu namáhání a nakonec i selhání hardwaru v pohonném systému,“ zmínil úřad FAA. Jeho slova jsou ve shodě s tím, co ke ztrátě lodi uvedla firma SpaceX. Úřad po misi IFT-7 povolil SpaceX pokračovat v přípravách na další let Starship, ačkoliv vyšetřování sedmého letu stále probíhalo, poté co dokončil to, co nazval „požadovaným a komplexním bezpečnostním přezkumem“. Při osmém zkušebním letu 6. března však loď Starship opět zanikla přibližně ve stejné fázi letu.

Destrukce Starship při osmém integrovaném letu (mise IFT-) ze 6. března 2025.
Destrukce Starship při osmém integrovaném letu (mise IFT-) ze 6. března 2025.
Zdroj: https://www.elonx.cz/

Úřad FAA uvedl, že vyšetřování zatím posledního (osmého) testu lodi Starship stále probíhá, přičemž FAA ani SpaceX neuvedly žádné podrobnosti o možné příčině. „SpaceX nesmí znovu vypustit Starship, dokud FAA nepřijme závěrečnou zprávu o vyšetřování nehody nebo dokud nerozhodne o návratu k letu a dokud nebudou splněny všechny ostatní licenční požadavky,“ uvedl FAA.

Přeloženo z:
https://spacenews.com/

Zdroje obrázků:
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2025/01/NG1-Liftoff-Horizontal.jpg
https://pbs.twimg.com/media/GhgpaZ8WYAAeMb1?format=jpg&name=4096×4096
https://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2025/02/GlZ_JlqXQAEt-VH_@JoeB_Photos.jpeg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 9

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
7 měsíců před

Tak snad se oba brzo poučí a podaří se rychle chyby opravit. Oba dva nosiče potřebují co nejdřív úspěšný start. New Glenn je kvůli Centauru efektivní pro MEO, GTO a GEO dráhy.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.