sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Crew-10)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Viasat a Space42

Operátoři mobilních družicových služeb (MSS) Viasat a Space42 zkoumají sdílenou multiorbitovou infrastrukturu, aby vylepšili a rozšířili své služby přímého připojení k zařízení po celém světě.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab oznámila 11. března plány na koupi dodavatele optických komunikačních terminálů Mynaric, který minulý měsíc vstoupil do restrukturalizace po zpoždění výroby a problémech s dodavatelským řetězcem.

Falcon 9

Představitelé SpaceX na dvou brífincích 7. března o nadcházejících startech pro NASA poskytli nové podrobnosti o příčinách ztráty boosteru Falconu 9,který vynesl družice Starlink. K úniku paliva z jednoho motoru došlo už 85 sekund po startu.

X-37B

Orbitální testovací zařízení X-37B přistálo na základně Vandenberg Space Force Base v Kalifornii 7. března a ukončilo svou sedmou misi poté, co strávilo více než 434 dní na oběžné dráze.

SpaceX

Americká Federální komise pro komunikace uvedla, že umožňuje SpaceX vysílat více energie do spektrálních pásem sousedících s frekvencemi jejího partnera T-Mobile, za předpokladu, že to nebude rušit jiné sítě.

SDA

Program americké armády na vytvoření konstelace družic pro globální komunikaci a sledování raket je připraven k zahájení vynášení hardwaru na oběžnou dráhu koncem tohoto roku, uvedla Agentura pro rozvoj vesmíru.

York Space Systems

York Space Systems plánuje v roce 2025 zahájit pět misí pro komerční zákazníky, kteří provádějí tajné experimenty pro americkou armádu. Zatím došlo k předstartovnímu testování první letošní mise Tyndal, experimentálního projektu národní bezpečnosti dálkového průzkumu.

SatixFy

Britská vesmírná agentura udělila finanční prostředky izraelské společnosti SatixFy na vývoj softwaru, který umožní rychlejší přeprogramovatelnost družic. Cílem je během příštích dvou let vylepšit software pro digitální tvarování paprsků.

Lunar Trailblazer

Agentura NASA uvedla, že pokračuje v úsilí o obnovení komunikace se sondou Lunar Trailblazer. Ke ztrátě komunikace došlo méně než 12 hodin po startu. Agentura 27. února uvedla, že sonda zapnula svůj vysílač několik hodin po ztrátě komunikace, ale neměla plnou telemetrii ani schopnost jí velet.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Montáž mise SMILE končí, začínají testy

Experti z technologického střediska Evropské kosmické agentury v nizozemském technologickém středisku ESTEC strávili posledních pět měsíců vybalováním a testováním dílů pro novou evropskou kosmickou misi. Nyní, když se dvě hlavní části spojily dohromady, je mise Smile na správné cestě k tomu, aby mohla být připravena ke startu před koncem roku 2025. Smile poskytne lidstvu první kompletní pohled na to, jak Země reaguje na proudy částic a výrony záření ze Slunce. Zlepšení našich znalostí o slunečním větru,  slunečních bouřích a kosmickém počasí díky datům z mise Smile umožní zaplnit mezery v chápání Sluneční soustavy.  Na tom, aby byl zajištěn úspěch této mise, pracují neúnavně týmy pracovníků, kteří většinou zůstávají v pozadí.

Smile je skutečně mezinárodním projektem, na němž ESA a Čínská akademie věd (CAS) spolupracují napůl. Části družice postavily týmy jak z Evropy, tak i z Číny a nyní se v technologickém středisku ESA sestavují dohromady. V prostoru pro užitečný náklad budou umístěny tři ze čtyř palubních přístrojů. Tento modul pro užitečný náklad vyrobila společnost Airbus ve Španělsku na zakázku ESA a šlo o první velký díl této mise, který dorazil do ESTECu už vloni v září. Příjezd modulu pro užitečný náklad rozběhl rok trvající integrační a testovací fázi, ve které zástupci ESA, Airbusu i CAS spolupracují v ESTECu na přípravě družice ke startu. Prvním krokem bylo vystavit modul pro užitečný náklad drsným testům, které prověřily, zda je absolutně připravený dokonale fungovat jako celek v náročném vesmírném prostředí.

Zkouška ramene magnetometru mise Smile.
Zkouška ramene magnetometru mise Smile.
Zdroj: https://www.esa.int/

Tento proces nebyl vždy jednoduchý. 21. listopadu loňského roku třeba inženýry z Airbusu a ESA zneklidnilo, když se třímetrové rameno magnetometru odmítalo zaaretovat. Inženýři se pustili do hluboké diskuse a velmi rychle objevili příčinu – svazek kabelů byl příliš tuhý a nebyl správně připojen. Tým tak mohl závadu okamžitě odstranit tím, že povolil příslušný svazek a připojil jej o trochu jinak. Hned druhý den už vyklopení ramene proběhlo úspěšně. Když rameno zacvaklo na svém místě, místností se rozezněl potlesk. „Celkově můžeme říct, že příjezd a testování modulu užitečného nákladu přiběhly velmi dobře a jsme si jistí, že palubní přístroje budou sbírat fantastická vědecká data, jakmile se dostanou do kosmického prostoru,“ říká David Agnolon z ESA, který spravuje evropskou část projektu Smile a dodává: „Je to poprvé, kdy ESA a Čína spolupracují na projektu tohoto druhu a rozsahu. Díky mimořádnému duchu spolupráce na obou stranách se nám už podařilo překonat mnoho výzev.

Jedna z největších zmíněných výzev se týkala práce s kolegy na jiném kontinentu v éře pandemie COVID-19. Kupříkladu v roce 2022 poslal Airbus model modulu pro užitečný náklad mise Smile do Číny na testy. Jenže kvůli omezením cestování nemohli členové ESA a Airbusu vyrazit na místo osobně, aby při testech asistovali a byli odkázáni pouze na online prostředí. Naštěstí nyní mohou pracovníci z celého světa harmonicky spolupracovat v ESTECu, kde sdílí své kulturní zvyky a tradice, ale i inženýrské znalosti. 9. prosince 2024 dorazila platforma mise Smile na palubě vyhrazeného letu ze Šanghaje společně s 15 inženýry a manažery z CAS. Platforma obsahuje čtvrtý palubní vědecký experiment, ale i vše další, co družice potřebuje ke svému fungování – včetně modulů zodpovědných za správu elektrické energie, orientaci a stabilizaci v prostoru.

Dostat platformu mise Smile do Nizozemí však nebyl snadný úkol. Bylo to poprvé, kdy se družicová platforma exportovala z Číny do Evropy. Byla tak zapotřebí speciální povolení, například pro amsterdamské letiště Schiphol, leteckou společnost Air China Cargo, nizozemské i čínské úřady civilního letectví i pro vlastní přepravní společnost agentury ESA. Příjezd platformy byl zpožděný kvůli obrovskému množství dokumentace. Problém byl především se čpavkem v chladicích trubicích, které byly označeny jako „nebezpečný náklad“. nakonec však 21. ledna 2025 mohl být modul pro užitečný náklad mise Smile spojen s družicovou platformou pomocí 120 šroubů. Tento delikátní postup vyžadoval dokonalou přesnost, přičemž kolem družice bylo asi dvacet lidí z ESA, CAS a Airbusu, kteří se plně soustředili na úkol. Inženýři měli na sobě bílé obleky do čistých prostor, síťky na vlasy a vousy a návleky na boty, aby chránili družici před prachem a nečistotami.

Usazování modulu pro užitečný náklad na platformu družice Smile.
Usazování modulu pro užitečný náklad na platformu družice Smile.
Zdroj: https://www.esa.int/

Jak se říká, ďábel se ukrývá v detailu a tým brzy narazil na překážku. Zjistili totiž, že když usadí modul pro užitečný náklad na platformu, některé kabely by zakryly šrouby, což by spojení zkomplikovalo. Inženýři spojili své síly (doslova – v čisté místnosti je někdy hodně živo) a rychle našli řešení. Na poslední chvíli připravili úpravu integračního procesu, která spočívala v tom, že některé šrouby budou usazeny ještě před zvednutím modulu pro užitečný náklad, aby bylo jisté, že pozdější propojení bude co možná nejhladší. Konečně tak byl modul pro užitečný náklad připraven k pohybu. Inženýři připojili háky a s pomocí zvedacího zařízení jej velmi pomalu (rychlostí jen cca 1 cm/s) jej nadzvedli. Benjamin Vanoutryve, manažer montáže, integrace a testování mise Smile z ESA, pozorně sledoval dění v čisté místnosti: „Konečně, po tolika letech pečlivých příprav na obou koncích světa, došlo k této chvíli. Už za chviličku uvidíme poprvé naši družici Smile jako reálný objekt.

Inženýr Airbusu s pomocí dálkově ovládaného pásu přenesl modul užitečného nákladu na platformu a pomalu jej milimetr po milimetru spouštěl tak, aby se dokonale srovnal s platformou pod ním. Když je od sebe dělilo pouhých 20 cm, předal Airbus modul zástupcům CAS, která se postarala o poslední upevnění. Pracovníci z CAS a Airbusu v bezpečnostních postrojích nahoře na plošinách celou operaci bedlivě sledovali. Když byl modul užitečného nákladu spuštěn na místo, začali inženýři obě části sešroubovávat dohromady. Poprvé tak týmy pracovaly s kompletní družicí.

A co dále čeká tuto malou družici s velkými ambicemi? Od března bude Smile testována jako kompletní jednotka. Inženýři se budou snažit, aby všemi zkouškami prošla na výbornou, než se dočká startu. Testy budou obnášet i ověření, že celý systém může správně fungovat ve vesmírném vakuu, že jednotlivé části družice nevytvářejí příliš velké elektromagnetické rušení pro ostatní části a že prudký start neroztřese družici na kusy. Po celou dobu testovací kampaně budou pracovníci Airbusu, ESA i CAS kontrolovat všechny aspekty mise Smile, aby měli jistotu, že platforma i modul pro užitečný náklad budou perfektně spolupracovat a pokud ne, pomohou s řešením případných problémů. V září 2025 by Smile měla být připravena na cestu a pracovníci střediska ESTEC se s ní rozloučí, než se vydá na evropský kosmodrom ve Francouzské Guyaně. Tam začne příprava družice Smile na její start na raketě Vega-C, ke kterému by mohlo dojít ještě před koncem letošního roku.

Umístění vědeckých přístrojů na družici Smile.
Umístění vědeckých přístrojů na družici Smile.
Zdroj: https://www.esa.int/

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/26594475-2-eng-GB/Perfect_placement_for_Smile_s_payload_module.jpg
https://www.esa.int/…/26593968-1-eng-GB/ESA_and_Airbus_engineers_test_Smile_spacecraft_boom.png
https://www.esa.int/…/26594522-1-eng-GB/Smile_spacecraft_two_become_one.jpg
https://www.esa.int/…/labelled_smile_spacecraft/25358137-5-eng-GB/Labelled_Smile_spacecraft.jpg

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 2

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.