sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Apollo-Sojuz

Dne 15. července uběhlo padesát let o historické mise Apollo-Sojuz. Během této mise mise došlo ke spojení americké vesmírné lodi Apollo a sovětské lodi Sojuz. Velitelem posádky Apolla byl Thomas Stafford a jeho sovětským protějškem Alexej Leonov.

MILNET

Americké vesmírné síly odhadují, že by potřebovaly více než 4 miliardy dolarů na financování rozsáhlé konstelace družic na nízké oběžné dráze Země známé jako MILNET, která by poskytovala globální komunikační služby. V současné chvíli je MILNET na seznamu nefinancovaných priorit pro FY 2026.

Britská kosmická agentura

Nový výzkum zveřejněný Britskou kosmickou agenturou zdůrazňuje rostoucí závislost země na družicových technologiích, které podle nejnovějších údajů podporovaly odvětví představující přibližně 18 % národního hrubého domácího produktu (HDP).

SES

Společnost SES očekává, že 17. července dokončí akvizici konkurenčního družicového operátora Intelsat poté, co vyřeší všechny regulační překážky bránící uzavření dohody v hodnotě několika miliard dolarů.

Starliner

Zástupci NASA uvedli, že existuje veliká šance, že další zkušební let vesmírné lodě Boeing CST-100 Starliner bude bez posádky. Důvodem je stále probíhající řešení technických problémů lodi.

Americký kongres

Americký kongres se chystá nařídit Pentagonu, aby zavedl trvalé financování iniciativy amerických vesmírných sil, která bude poskytovat komerční družicové snímky a analýzy vojenským velitelům po celém světě, a to i přes nejistotu ohledně návrhu obranného rozpočtu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nový motor z Polska ve zkouškách exceluje

Vloni v srpnu jsme Vás v článku „Nadějné prvotní výsledky zkoušek evropského motoru“ seznámili s vývojem prototypu nového raketového motoru TLPD (Throttleable Liquid Propulsion Demonstrator) na kapalné pohonné látky. Produkt výzkumné sítě Łukasiewicz – Institutu letectví by měl být ideální pro využití na horních stupních malých raket, případně na kosmických lodích, či dodatečných (nakopávacích) horních stupních a průzkumných misích. Motor dokáže měnit svůj tah od pouhých 10 do 110 % ideálních provozních podmínek, což z něj dělá horkého kandidáta pro použití na planetárních landerech. Navíc je restartovatelný a používá netoxické pohonné látky.

Zážeh TLPD s aktivně chlazenou spalovací komorou.
Zážeh TLPD s aktivně chlazenou spalovací komorou.
Zdroj: https://www.esa.int/

První fáze zkoušek v loňském roce potvrdila dobré chování motoru za různých úrovní tahu při jeho setrvalých úrovních. Motor tak v této fázi pracoval na nastavených úrovních tahu od spuštění až do konce každého zážehu. Tyto testy prověřily špičkové ventily, které regulují průtok pohonných látek do motoru. Tým využil při testech první fáze pasivně chlazenou spalovací komoru, jelikož krátké zážehy nevyžadovaly aktivní chlazení. S tím, jak testy pokračovaly, týmy zjistily, že se motor zahříval méně, než se předpokládalo při nejvyšších teplotách, a proto se rozhodl provést první sérii testů škrcení v předstihu. Při těchto testech inženýři měnili tah – neboli výkon motoru – přímo za jeho chodu. Výsledky byly i nadále velmi slibné a věnovali jsme se jim ve zmíněném srpnovém článku.

Druhá fáze zkušební kampaně v listopadu 2024 obnášela zážehy motoru a jeho chod za měnících se úrovní tahu až po dobu jedné minuty, což bylo více než sedmkrát déle, než v první sérii. Pro tyto podmínky byla navržena nová spalovací komora vyrobená aditivními metodami (3D tiskem), která již obsahuje integrované vodní chlazení, aby zvládla delší testy i měnící se úrovně tahu. Jedna věc je, aby motor fungoval na různých úrovních tahu, ale mnohem náročnější je přecházet mezi těmito úrovněmi. Během těchto změn funguje motor v takzvané přechodové fázi, která je z definice dynamická, a proto je obtížné ji předvídat nebo řídit. Celá konstrukce motoru fungovala bezchybně s velmi stabilním spalováním ve všech provozních úrovních, které byly testovány během 14 zkušebních zážehů.

To, že se projektu TLPD zatím tolik daří, mu zajistilo další pokračování. V průběhu následujících dvou let má být s rozpočtem 5 milionů euro tento prototyp vylepšen na raketový motor schopný ostrého letu, který bude adaptován pro potřeby evropské kosmické přepravy. Nový demonstrátor motoru bude obsahovat technologická vylepšení a optimalizace. Bude také navržen tak, aby mohl být integrován do landeru pro jiné planety, či měsíce, či do meziorbitálních tahačů a servisních družic k likvidaci kosmické tříště, či doplňování orbitálních stanic.

Celý projekt je součástí programu FLPP (Future Launchers Preparatory Programme) agentury ESA a kromě hlavního dodavatele (polského Lukasiewicz-ILOT) se na něm podílejí firmy Astronika a Jakusz SpaceTech. V této druhé fázi se k projektu připojí společnost Thaliana Space, která je odštěpným závodem Łukasiewicz. Má spolupracovat s potenciálními zákazníky na začlenění jejich potřeb do konstrukce motoru.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/26271081-1-eng-GB/Engine_tests_for_new_variable_demonstrator_pillars.png
https://www.esa.int/…/Throttleable_Liquid_Propulsion_Demonstrator_with_liquid_cooled_combustion_chamber.png

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 15

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zvejkal
zvejkal
4 měsíců před

Vyzera to paradne, aj ked sa tomu v podstate nerozumiem!
Ale tesi ma, ze to je vyvoj v Europe.

Martin_V
Martin_V
4 měsíců před

V článku mi chybí informace, jaké netoxické palivo motor používá. Podle Wikipedie to má být kombinace ethanolu s koncentrovaným peroxidem vodíku.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.