sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (GPSIII-SV08)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Enpulsion

Společnost Enpulsion oznámila představení systému Nexus, svého dosud nejpokročilejšího pohonného systému. Nexus, navržený pro družice do 500 kilogramů, nabízí výrazně zvýšený tah a vylepšené možnosti zvyšování oběžné dráhy.

Geost

Společnost Rocket Lab oznámila akvizici společnosti Geost, dodavatele elektrooptických a infračervených (EO/IR) senzorů používaných v amerických vojenských družicích.

Comet

Společnost Apex 28. května oznámila, že nyní přijímá objednávky na Comet, družicový tahač, který je výrazně větší než stávající produkty Aries a Nova. Comet se vyznačuje plochým tvarem, který se vejde do pětimetrového krytu nosné rakety a dokáže generovat více než pět kilowattů energie.

Moog Inc.

Společnost Moog Inc. oznámila, že získala zakázku od Výzkumné laboratoře letectva (AFRL) na vývoj vícerežimového pohonného systému, který by zvýšil schopnosti družic používaných pro vesmírné mise národní bezpečnosti.

GPS III SV-08

Společnost SpaceX se připravuje na vynesení družice globálního pozičního systému (GPS) pro americkou armádu dne 30. května z vesmírné základny Cape Canaveral na Floridě. Vynesení družice GPS III SV-08 bylo původně přiděleno společnosti United Launch Alliance.

U.S. Space Force

Americké vesmírné síly objednaly od společnosti Lockheed Martin další dvě družice globálního pozičního systému (GPS). Kontrakt v hodnotě 509,7 milionu dolarů se týká družic GPS III 21 a 22, které jsou součástí pokročilé konstelace GPS III Follow-on.

MinoSpace

Čínský výrobce komerčních družic MinoSpace získal zakázku na výstavbu konstelace družic pro dálkový průzkum Země v rámci projektu schváleného nejvyšší ekonomickou autoritou země NDRC.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nově vyrobený motor RS-25 čeká zážeh

18. února byl na testovací stanoviště na Stennisově středisku usazen raketový motor RS-25 s výrobním označením E20001. Jedná se o první motor z nové výrobní řady, který bude pohánět rakety SLS při lunárních výpravách z programu Artemis. Tento motor, jehož hlavním dodavatelem je firma L3Harris (dříve Aerojet Rocketdyne), byl usazen na Fred Haise Test Stand, kde jej budou příští měsíc čekat přejímací zkoušky. Jedná se o první z celkem 24 kusů letových motorů, které byly postaveny pro mise počínaje Artemis V.

Raketový motor RS-25 s výrobním označením E20001 je prvním z 24 nově vyrobených letových kusů motorů pro rakety SLS.
Raketový motor RS-25 s výrobním označením E20001 je prvním z 24 nově vyrobených letových kusů motorů pro rakety SLS.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Na Stennisově středisku provede zkušební tým statický zážeh s délkou 500 sekund, což odpovídá trvání práce motoru při reálném letu. Cílem zkoušky bude získat kriticky důležité informace o chování konstrukce za chodu, aby mohl být motor certifikován pro budoucí mise. Za letu budou motory RS-25 pracovat zhruba 500 sekund až na 111% nominálního tahu a pomohou dostat kosmickou loď Orion k oběžné dráze.

Motor dorazil na Stennisovo středisko z montážního závodu motorů firmy L3Harris na přívěsu určeném k přepravě motorů a v cíli cesty byl vyzvednut a usazen do zařízení VEI (vertical engine installer) na západní straně testovacího stanoviště. Jakmile byl motor zasunut do testovacího stanoviště, využily týmy VEI k jeho vyzvednutí a usazení na správné místo.

Nadcházející přejímací zkouška následuje po dvou sériích certifikačních testů, které pomohly ověřit, že výrobní proces a komponenty nových motorů splňují všechny požadavky. Čtyři motory RS-25 pomáhají při startu SLS a vytvářejí kombinovaný tah až 900 tun.

Všechny motory RS-25 pro mise Artemis jsou před použitím testovány na Stennisově středisku a prověřuje se, zda jsou letuschopné. Testy motorů RS-25 provádí tým operátorů z NASA, L3Harris a Syncom Space Services, hlavního dodavatele zařízení a provozu stanoviště.

Nově vyrobené motory RS-25 se začnou používat při misi Artemis V.
Nově vyrobené motory RS-25 se začnou používat při misi Artemis V.
Zdroj: https://www.nasa.gov/
Motor s označením E20001 teď čekají zkoušky na Stennisově středisku.
Motor s označením E20001 teď čekají zkoušky na Stennisově středisku.
Zdroj: https://www.nasa.gov/
Přejímací zkoušky motoru mají začít v březnu 2025.
Přejímací zkoušky motoru mají začít v březnu 2025.
Zdroj: https://www.nasa.gov/
Statický zážeh motoru potrvá 500 sekund, jako kdyby skutečně letěl na raketě SLS.
Statický zážeh motoru potrvá 500 sekund, jako kdyby skutečně letěl na raketě SLS.
Zdroj: https://www.nasa.gov/
Cílem zkoušky bude získat kriticky důležité informace o chování konstrukce za chodu, aby mohl být motor certifikován pro budoucí mise.
Cílem zkoušky bude získat kriticky důležité informace o chování konstrukce za chodu, aby mohl být motor certifikován pro budoucí mise.
Zdroj: https://www.nasa.gov/
Přejímací zkoušky proběhnou na stanovišti Fred Haise Test Stand.
Přejímací zkoušky proběhnou na stanovišti Fred Haise Test Stand.
Zdroj: https://www.nasa.gov/
S usazením motoru na sprvné místo pomáhalo zařízení VEI (vertical engine installer).
S usazením motoru na sprvné místo pomáhalo zařízení VEI (vertical engine installer).
Zdroj: https://www.nasa.gov/
Nově vyrobené motory se začnou používat, až NASA spotřebuje zásoby z éry raketoplánů.
Nově vyrobené motory se začnou používat, až NASA spotřebuje zásoby z éry raketoplánů.
Zdroj: https://www.nasa.gov/
Na centrálním stupni rakety SLS se používají celkem čtyři kyslíkovodíkové raketové motory RS-25.
Na centrálním stupni rakety SLS se používají celkem čtyři kyslíkovodíkové raketové motory RS-25.
Zdroj: https://www.nasa.gov/
Usazení motoru na testovací stanoviště.
Usazení motoru na testovací stanoviště.
Zdroj: https://www.nasa.gov/
Práce probíhala doslova na několika úrovních.
Práce probíhala doslova na několika úrovních.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/02/s25-003-rs-25-install-3160.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/02/s25-003-rs-25-install-3194.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/02/s25-003-rs-25-install-3142.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/02/s25-003-rs-25-install-3219.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/02/s25-003-rs-25-install-3280.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/02/s25-003-rs-25-install-3305.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/02/s25-003-rs-25-install-3314.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/02/s25-003-rs-25-install-3356.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/02/s25-003-rs-25-install-3412.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/02/s25-003-rs-25-install-3423.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/02/s25-003-rs-25-install-3481.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/02/s25-003-rs-25-install-3545.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/02/s25-003-rs-25-install-3555.jpg

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 6

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo
Ivo
3 měsíců před

Tak jsme zvědavý, jestli opravdu skončí v oceánu, anebo v muzeu.

Lubo
Lubo
3 měsíců před
Odpověď  Ivo

good one 🙂
mozno sa este hodi, lebo az stopnu dochodky pre tych 3.5 miliona 120+ rocnych dochodcov, mozu startovat s SLS kazdy mesiac 🙂

ldx
ldx
3 měsíců před
Odpověď  Lubo

Trošku bádám nad tím, co tím mělo být faktograficky řečeno… Zvláště v kontextu kosmonautiky.

igi2
igi2
3 měsíců před
Odpověď  ldx

Musk {DOGE} a Trump – lži o predchodcoch.
Inak Elon už stihol vynandat velitelovi ISS, lebo nepotvrdil nezmysly o trosečníkoch.

Lubo
Lubo
3 měsíců před
Odpověď  ldx

no, ze sa im uvolnia nejake miliardy az stopnu dochodky uz davno zomrelym ludom, co boli stale dlhodobo vyplacane..audit ukazal.. tie peniaze by klude prefinancovali cely Artemis 10x… ale je pravda, ze NASA tie peniaze nedostane..

pidzej78
pidzej78
3 měsíců před
Odpověď  Ivo

celý první stupeň tedy vč. všech čtyř motorů RS-25 skončí v oceánu, vyzvednutí se ekonomicky nikomu nevyplatí, NASA to ze svého rozpočtu rozhodně financovat nemůže a nějaký nadšený miliardář ochotný zafinancovat ponorku, která by uměla pod mořskou hladinou plamenem odříznout motor (vyzvedávat celý stupeň by byla šílenost) a vyzvednout ho, by si musel zajistit souhlas vlastníka (NASA), takže celé je to extrémně komplikované

Ivo
Ivo
3 měsíců před
Odpověď  pidzej78

Ale tady jde o to, že ty motory možná nikdy nebudou použité a proto skončí v muzeu.

zvejkal
zvejkal
3 měsíců před
Odpověď  Ivo

Myslis, ako ze Artemis dostane stopku (a s nim SLS), hej?

vilous
vilous
3 měsíců před

Je nějaké srovnání s původními motory pro raketoplán? Tuším se čekala úspora hmotnosti, protože není potřeba znovu použitelnost.

ldx
ldx
3 měsíců před
Odpověď  vilous

Nějaký náhled nebo porovnání obou motorů by se hodilo.

Ivo Loeffler
Ivo Loeffler
3 měsíců před
Odpověď  vilous

Osobně si myslím, že když už máte něco funkčního a certifikovaného, tak se v tom nebudete šťourat. Je potřeba připomenout, že se bavíme o věci, která poprvé letěla v roce 1981, takže její vývoj začal mnohem dříve ~ tj. jde o 50 let staré zařízení.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.