sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Mobile User Objective System

Dodavatelé obrany, společnosti Boeing a Lockheed Martin, nedávno schválili prvotní přezkoumání návrhu programu Mobile User Objective System Service Life Extension, která má za cíl modernizaci ultravysokofrekvenční úzkopásmové družicové sítě.

Canoo

NASA rozhodla o pokračování provozu elektrických dodávek, které mají sloužit k přepravě astronautů programu Artemis v rámci startovního areálu. Tři dodávky pro přepravu astronautů dodala společnost Canoo, která poté vyhlásila bankrot podle kapitoly 7.

Urban Sky

Urban Sky, společnost, která vyvinula přenosné stratosférické balóny pro zobrazování a další aplikace obvykle prováděné družicemi, získala 30 milionů dolarů na rozšíření své práce.

Geost

Dodavatel optických a infračervených senzorů Geost podal žalobu na porušení smlouvy ve výši 17,1 milionu dolarů proti Sierra Space. Žaloba uvádí, že společnost porušila dohodu o použití senzorů Geost v rámci programu U.S. Space Force.

Thales Alenia Space

Spojené arabské emiráty, zastoupené Mohammed Bin Rashid Space Center, si vybraly společnost Thales Alenia Space ke stavbě modulu přechodové komory pro stanici Gateway. Společnost ani vesmírné středisko nezveřejnily podmínky obchodu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Pokroky na druhé rampě na Starbase

Dění na základně Starbase v jižním Texasu se v posledních měsících z velké většiny točí kolem stavby druhé orbitální startovní rampy, která bývá označována jako Pad B. SpaceX na ní v mnoha případech využívá poznatky získané z provozu první rampy (Pad A). Jedná se o rozsáhlou modernizaci, která má zvýšit celkovou spolehlivost rampy další generace. Zatím byly na obslužnou věž nainstalována ramena chopsticks a pokrok je vidět i na zásobárně pohonných látek  a příkopu pro odvod spalin.

Chopsticks

Ramena chopsticks na rampě B.
Ramena chopsticks na rampě B.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Na staveniště nové rampy nedávno dorazila obě ramena chopsticks i vozík, který s nimi jezdí po obslužné věži. Následně došlo k jejich sestavení a usazení na věž, s čímž pomohl jeřáb Buckner LR11000, který si SpaceX za tímto účelem nakrátko zapůjčila. 6. února začaly týmy na věži provlékat lanový systém, který pohybuje s rameny nahoru a dolů. Toto lano, které je odděleno od hlavního lana, pomáhá zahájit proces provlékání lan. Týmy budou muset provléct lano od hlavní cívky, přes věž dolů k pojezdovému bloku, zpět na věž a nakonec zpět dolů k navijáku.

Jakmile bude tato činnost dokončena, bude muset SpaceX přidat na každé rameno aktuátory, které provádějí příslušné pohyby. Ty zatím odpočívají na Sanchez site a pravděpodobně k jejich přesunu dojde, až bude dokončeno provlékání lana. Během té doby budou týmy také instalovat stabilizátory, které se zatím staví na Sanchez site.

SpaceX se snaží zprovoznit tyto chopsticks co nejdříve z jednoho důvodu – týmy pravděpodobně plánují využít Pad B pro první chycení Starship. K tomu by mohlo dojít už při devátém letu, pokud ten osmý proběhne hladce. Důvodem je, aby pracovníci nemuseli pospíchat s odvozem rakety SuperHeavy z rampy A před zachycením Starship. A navíc chopsticks na rampě B jsou zatím jediná, která jsou nakonfigurována pro chytání Starship – na přistávacích kolejnicích má menší okraje. SpaceX může dělat tohle vše i bez dokončení rampy samotné – to se týká třeba příkopu pro odvod spalin, či startovní konstrukce  OLM (Orbital Launch Mount), které nejsou pro záchyt lodi zapotřebí.

OLM pro rampu B, deflektory spalin a příkop pro odvod spalin

Díly pro OLM a deflektory spalin rampy B.
Díly pro OLM a deflektory spalin rampy B.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

SpaceX zatím dokončila velkou část hlavní struktury OLM pro rampu B. Tato struktura má tři primární úrovně. Ta první je podpůrná a ukrývá v sobě některé rozvody, druhá je určena podpůrnému hardwaru, svíracím čelistem a svorkám. Třetí úroveň tvoří vodou chlazená ocelová deska. Ta se podobá té, která se od mise IFT-2 používá na rampě A, jen bude umístěna na vrcholu OLM. Tato změna má výrazně zkrátit dobu mezi připraveností rampy na další start. Zatímco rampa A je při každém startu důkladně ogrilována spalinami, rampa B bude chráněna velkým množstvím vody z OLM.

Kromě této desky se SpaceX na rampě B rozhodla pro další změnu oproti rampě A. Využije zde stejný systém odklonu spalin, jaký používá na nových vertikálních zkušebních stanovištích na Masseys a na McGregoru. Tento systém využívá  mnoha ocelových trubek k vytvoření „plamenného kbelíku“, kterým voda protéká a vystupuje z malých otvorů lemujících trubky. Tento systém fantasticky potlačuje hluk a chrání infrastrukturu před spalinami z raketových motorů. Existuje dvojice těchto zařízení, která se po dokončení vloží do příkop a rozdělí spaliny do dvou výstupů. Starty SuperHeavy Starship z této rampy budou vypadat podobně jako starty Saturnu V z rampy LC-39, ale s větším množstvím páry.

Příkop pro odvod spalin také zažívá významné pokroky, jelikož se pracovníci už prokopali na jeho budoucí dno. Tato úroveň se nyní vylévá spojovací vrstvou betonu kvůli stabilitě, aby sem mohlo být položeno skutečné dno příkopu. Jakmile bude tato činnost hotová a deflektory spalin se umístí na svá místa, bude moci pravděpodobně začít závěrečná činnost – instalace OLM.

Zásobníky pohonných látek a příkop pro komodity

Příprava příkopu pro odvod spalin u rampy B.
Příprava příkopu pro odvod spalin u rampy B.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Rampa B bude využívat stejné zásobní nádrže jako rampa A. Ovšem čerpadla a chladiče se budou výrazně lišit. Rampa A používá pět čerpadel s osmi chladiči pro kapalný kyslík a čtyři čerpadla se čtyřmi chladiči pro kapalný metan. Ovšem rampa B má mít dohromady pouze tři chladiče – dva pro kapalný kyslík a jeden pro kapalný metan. Jedná se o větší chladiče a celý systém má být postaven mnohem efektivněji na základě zkušeností z rampy A.

Pohonné látky mají protékat přes několik čerpadel, která zatím nebyla nainstalována. Poté se dostanou do oblasti ventilů, kde se jejich cesty rozdělí k jednotlivým chladičům. Po průchodu chladiči se pohonné látky vydají skrz trubky s dvojitým pláštěm, mezi jehož stěnami je vakuum do velkého příkopu pro komodity. Jakmile se pohonné látky dostanou za věž, začne se potrubí větvit, aby zásobovalo jak loď Starship (přes věž), tak i SuperHeavy (přes OLM).

Díky většímu průměru přívodního potrubí pohonných látek a přidaným odpařovačům, které pomáhají vytvářet plyn pro zpětné plnění nádrží s pohonnými látkami během tankování rakety, by SpaceX mohla snížit časy plnění SuperHeavy / Starship na 40 minut, možná dokonce na 30 minut. Pokud by se týmy dostaly na 30 minut, bylo by to rychlejší než u Falconu 9, který se začíná tankovat v čase T-35 minut. Očekává se, že k prvnímu startu z této rampy by mohlo dojít ještě koncem letošního roku, ovšem ještě předtím bude rampa pravděpodobně využita k záchytům Starship.

Celkový pohled na rampu B.
Celkový pohled na rampu B.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/02/The-Launch-Site-scaled.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/02/Pad-B-Chopsticks-scaled.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/02/Pad-B-OLM-and-Flame-Diverters-scaled.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/02/Pad-B-Flame-Trench-scaled.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/02/Pad-B-Wide-Shot-scaled.jpg

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 8

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.