sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Gateway, Artemis IV a V

    Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

    Latitude

    Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

    O3b mPower

    Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

    Atomic-6

    Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

    LeoLabs

    Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

    Skynopy

    Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

    NOAA

    Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Závada uvěznila indickou družici na eliptické dráze

    Nedávno vypuštěná indická družice zůstala po závadě na palubním pohonném systému uvězněná na dráze přechodové k dráze geostacionární. Indická kosmická agentura ISRO oznámila 2. února, že družici NVS-02, která byla vypuštěna 29. ledna, potkal problém s pohonným systémem, který jí zabraňuje zvyšovat oběžnou dráhu. Agentura vydala prohlášení na svých webových stránkách, ale jinak celou událost nerozebírá. „Činnosti pro zvýšení oběžné dráhy vedoucí k usazení družice do vyhrazeného slotu nemohou být provedeny kvůli tomu, že se neotevřely ventily pro přívod okysličovadla do raketových motorů,“ stojí v prohlášení.

    Uzavírání aerodynamického krytu rakety GSLV Mk II s družicí NVS-02.
    Uzavírání aerodynamického krytu rakety GSLV Mk II s družicí NVS-02.
    Zdroj: https://i0.wp.com/

    Družice byla vynesena z kosmodromu Šríharikota raketou GSLV Mk II a podle plánu se letělo na dráhu přechodovou ke geostacionární. Družice NVS-02 tak měla být usazena na eliptickou dráhu s nejnižším bodem (perigeem) ve výšce 170 kilometrů a nejvyšším bodem (apogeem) 36 577 kilometrů vysoko. Nejnovější data z katalogu Space track, který spravuje americká armáda, ukazuje, že družice zůstává na velmi podobné dráze – perigeum má ve výšce 165 kilometrů a apogeum ve výšce 37 582 km. Agentura ISRO ve svém prohlášení zmínila, že ostatní systémy na družici fungují správně a úspěšně se vyklopily i fotovoltaické panely. Z prohlášení však také vyplývá, že agentura již vzdala snahy o opravu pohonného systému družice: „Družicové systémy jsou v dobrém stavu a družice se momentálně nachází na eliptické dráze. Probíhá posuzování alternativních strategií mise pro využití družice na eliptické dráze pro navigaci.

    Ovšem nízká výška perigea NVS-02 ohrožuje tuto družici, jelikož je zde velký odpor zbytků atmosféry, což může vést k brzkému zániku v atmosféře. Nebylo přitom jasné, zda se na družici nacházejí alternativní pohonné systémy, které by mohly povytáhnout perigeum alespoň do výšky, kde by už NVS-02 nehrozil brzký vstup do atmosféry. Tato družice je postavena na platformě I-2K od agentury ISRO, která se používá i na jiných indických komunikačních a navigačních družicích provozovaných na geostacionární dráze. Samotná družice NVS-02 vážila při startu 2 250 kilogramů. Původní plány počítaly s tím, že bude pracovat na geostacionární dráze nad 111,75° východní délky, kde nahradí družici IRNSS-1E. NVS-02 je druhou z pěti družic, které jsou plánovány pro síť indických navigačních družic NavIC. Tento program má za cíl poskytnout služby spojené s určením pozice, času i navigace pro Indii i okolní oblasti. První družice, NVS-01, byla vynesena v roce 2023 a funguje na geostacionární dráze.

    EDIT 5. února 20:45
    Opraveno chybné datum startu družice NVS-02 – z 28. prosince na 29. prosince.

    Přeloženo z:
    https://spacenews.com/

    Zdroje obrázků:
    https://www.isro.gov.in/media_isro/image/GSLVF15/nvs02_img1240125.jpg.webp
    https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2025/02/nvs02-encapsulation.jpg

    Hodnocení:

    5 / 5. Počet hlasů: 6

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    1 Komentář
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Radek V.
    Radek V.
    4 měsíců před

    Je to škoda, ale stává se to. Pokud nemají dostatečně výkonný pohon družice (většinou mají jen slabé manévrovací motorky pro udržování polohy na GEO), je lepší misi odepsat a sondu navést do atmosféry, než ztrácet čas a peníze nějakou polozáchranou, kdy satelit stejně nebude fungovat.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.