sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA vyvinula tichý větrák pro komerční stanice

Výzkumníci NASA připravili tichý kosmický ventilátor, který by měl snížit hluk v kabinách pilotovaných kosmických lodí. Agentura nyní tyto výsledy sdílí s firmami v kosmickém průmyslu, aby se tento nový vynález mohl potenciálně použít v budoucích komerčních kosmických stanicích. Vyřešení problémů s hlukem jednak pomůže astronautům, aby si mohli navzájem nerušeně povídat, ale také jim umožní jasněji slyšet případný alarm. O významu redukce hluku na zlepšení kvality spánku a prevenci poškození sluchu asi ani potřeba dlouze psát. Ačkoliv existují metody, jak si poradit s již existujícím hlukem, nejlepší je řešit problém přímo u zdroje a zamezit jeho vzniku. V kosmických lodích jsou častým zdrojem hluku větráky – ať už jde o ventilátory zajišťující cirkulaci vzduchu v kabině, či o větráky na chladičích nejrůznějších systémů.

Tichý ventilátor od NASA je nyní nabízen soukromým firmám, které připravují komerční kosmické stanice.
Tichý ventilátor od NASA je nyní nabízen soukromým firmám, které připravují komerční kosmické stanice.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Od prvních dní pilotovaných kosmických letů byli astronauti doprovázeni hlukem z ventilace palubních systémů, které se starají o zajištění optimálních životních podmínek. NASA se proto pustila do vývoje vysoce účinných a přitom tichých ventilátorů, přičemž vsadila na technologii vyvinutou na Glennově středisku v Clevelandu. Nyní již může svůj produkt sdílet s firmami, které pracují na přípravě nových kosmických lodí a kosmických stanic.

Jelikož agentura NASA pokračuje v podpoře návrhů a vývoje několika komerčních vesmírných stanic, snažíme se cíleně a soustředěně sdílet technické znalosti, technologie a údaje s průmyslovými firmami,“ uvedla Angela Hart, manažerka Programu NASA pro komerční vývoj nízké oběžné dráhy Země z Johnsonova střediska v Houstonu a dodala: „Projekt tichého kosmického ventilátoru je jedním z příkladů, jak efektivně spolupracujeme se soukromými firmami, abychom podpořili rozvoj budoucích destinací.

Prvotní prototyp ventilátoru byl na Glennově středisku navržen už v roce 2009 s využitím nástrojů, které byly vytvořeny pro letecké turbovrtulové motory. Konstrukční velikost ventilátoru, jeho průtok (tedy kolik vzduchu ventilátor přesune) a nárůst tlaku (zvýšení tlaku na ventilátoru) byly navrženy podobně, jak udávaly původní konstrukční plány ventilátoru kabiny lodi Orion (4,2 krychlových metrů za minutu, 92,46 mm vodního sloupce). Akustická měření ukázala, že nová konstrukce je přibližně o 10 decibelů tišší než ventilátor podobné velikosti, který se prodává běžně prodává na komerčním trhu.

Aby výzkum pokročil dál, byl nedávno navržen větší větrák s téměř dvojnásobným průtokem a schopností zvyšovat tlak (7 krychlových metrů za minutu, 177,8 mm vodního sloupce) ve srovnání s prvním prototypem. Aby byla tato čísla lépe představitelná, stačí říct, že původní větrák by poskytl dostatečný průtok pro velké auto, či dodávku. Ovšem jeho větší bratříček už by poskytoval dostatečný průtok pro celý dům. Tichý větrák od NASA má za cíl zachovat vysoké výkonnostní standardy a přitom výrazně snížit každodenní hladinu hluku, které jsou astronauti vystaveni. Mohl by také být potenciálně použit na Mezinárodní vesmírné stanici a budoucích komerčních destinacích.

Tato práce vedla k výrazným přínosům, mezi které patří úspory objemu a hmotnosti tlumičů hluku, které již nejsou tak velké nebo vůbec nejsou potřeba, dále snížení tlakové ztráty systému díky tlumičům hluku, které nemusí být tak omezující. Zmínit můžeme také snížení spotřeby energie díky snížené tlakové ztrátě systému a vysoce účinné konstrukci ventilátoru, nebo splnění akustických požadavků na kosmické dopravní prostředky, aby bylo pro astronauty zajištěno bezpečné a dobře obyvatelné akustické prostředí,“ uvedl Chris Allen z Johnsonova střediska, kde působí jako manažer na oddělení akustiky.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/10/quiet-space-fannn.png
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/10/quiet-space-fan-1.png

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 7

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
xpumpa
xpumpa
26 dní před

Zajimala by me hlucnost v dB, to ze je o 10dB min hlucnejsi nez komercni nam toho moc nepovi 🙂 Nebylo nekde ve zdroji tohle cislo ? Dik.

PetrDub
PetrDub
24 dní před
Odpověď  Dušan Majer

Zběžně jsem článek prošel – údaj o hluku se tam nevyskytuje. Co mě však zaujalo je to, že během testování nasbírali 150 GB dat! A přitom je to „jen“ ventilátor, mimochodem průměr toho oběžného kola je tam vyfocený s figurkou z Lega, má to asi jeden a půl postavičky, takže celé je to fakt maličké.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.