sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Apex 1.0

V prohlášení z 9. května společnost ispace US, americká dceřiná společnost japonské společnosti ispace, uvedla, že pro svůj lunární modul Apex 1.0 použije nový motor s názvem VoidRunner. Změna znamená posun startu z roku 2026 na rok 2027.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab uvádí, že plánovaná akvizice německého dodavatele optické komunikace, společnosti Mynaric, je klíčová pro další plány při účasti v nabídkách na družicové konstelace a případný vývoj vlastních družic.

Přistávací modul Veněry už ČR nezasáhne

Družice Kosmos 482, přistávací modul sondy Veněra (sesterské s osmičkou), která měla zaniknout 10. května v dopoledních hodinách našeho času nás už nezasáhne. Její přelet nad střední Evropou proběhl 10. 5. ráno kolem 6:36 SELČ a dráha dalších přeletů vede již mimo naše území. Protože poslední viditelný přelet připadl na 9:38 SELČ nízko nad jihem, nemůžeme již pozorovat ani případný zánik.

Sierra Space

Společnost Sierra Space 8. května oznámila, že dokončila pozemní demonstraci prototypu navigační družice pro iniciativu Odolného globálního pozičního systému (R-GPS) amerických vesmírných sil.

Čína

Čína zveřejnila komplexní předpisy pro družicové služby přímého vysílání. Sedm ministerstev vydalo 30. dubna oznámení s názvem Předpisy pro správu koncových zařízení přímo připojených k družicovým službám, které stanoví právní a technický základ pro družicovou konektivitu v souladu s národními cíli.

Rheinmetall

Německý dodavatel obranných technologií Rheinmetall plánuje zahájit příští rok stavbu družic se syntetickou aperturou pro radarové systémy ve spolupráci s finským provozovatelem konstelací SAR Iceye.

Neutron

Raketa Neutron nové generace od společnosti Rocket Lab byla vybrána pro experimentální misi amerického letectva k otestování schopností rychlé globální přepravy nákladu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA vyvinula tichý větrák pro komerční stanice

Výzkumníci NASA připravili tichý kosmický ventilátor, který by měl snížit hluk v kabinách pilotovaných kosmických lodí. Agentura nyní tyto výsledy sdílí s firmami v kosmickém průmyslu, aby se tento nový vynález mohl potenciálně použít v budoucích komerčních kosmických stanicích. Vyřešení problémů s hlukem jednak pomůže astronautům, aby si mohli navzájem nerušeně povídat, ale také jim umožní jasněji slyšet případný alarm. O významu redukce hluku na zlepšení kvality spánku a prevenci poškození sluchu asi ani potřeba dlouze psát. Ačkoliv existují metody, jak si poradit s již existujícím hlukem, nejlepší je řešit problém přímo u zdroje a zamezit jeho vzniku. V kosmických lodích jsou častým zdrojem hluku větráky – ať už jde o ventilátory zajišťující cirkulaci vzduchu v kabině, či o větráky na chladičích nejrůznějších systémů.

Tichý ventilátor od NASA je nyní nabízen soukromým firmám, které připravují komerční kosmické stanice.
Tichý ventilátor od NASA je nyní nabízen soukromým firmám, které připravují komerční kosmické stanice.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Od prvních dní pilotovaných kosmických letů byli astronauti doprovázeni hlukem z ventilace palubních systémů, které se starají o zajištění optimálních životních podmínek. NASA se proto pustila do vývoje vysoce účinných a přitom tichých ventilátorů, přičemž vsadila na technologii vyvinutou na Glennově středisku v Clevelandu. Nyní již může svůj produkt sdílet s firmami, které pracují na přípravě nových kosmických lodí a kosmických stanic.

Jelikož agentura NASA pokračuje v podpoře návrhů a vývoje několika komerčních vesmírných stanic, snažíme se cíleně a soustředěně sdílet technické znalosti, technologie a údaje s průmyslovými firmami,“ uvedla Angela Hart, manažerka Programu NASA pro komerční vývoj nízké oběžné dráhy Země z Johnsonova střediska v Houstonu a dodala: „Projekt tichého kosmického ventilátoru je jedním z příkladů, jak efektivně spolupracujeme se soukromými firmami, abychom podpořili rozvoj budoucích destinací.

Prvotní prototyp ventilátoru byl na Glennově středisku navržen už v roce 2009 s využitím nástrojů, které byly vytvořeny pro letecké turbovrtulové motory. Konstrukční velikost ventilátoru, jeho průtok (tedy kolik vzduchu ventilátor přesune) a nárůst tlaku (zvýšení tlaku na ventilátoru) byly navrženy podobně, jak udávaly původní konstrukční plány ventilátoru kabiny lodi Orion (4,2 krychlových metrů za minutu, 92,46 mm vodního sloupce). Akustická měření ukázala, že nová konstrukce je přibližně o 10 decibelů tišší než ventilátor podobné velikosti, který se prodává běžně prodává na komerčním trhu.

Aby výzkum pokročil dál, byl nedávno navržen větší větrák s téměř dvojnásobným průtokem a schopností zvyšovat tlak (7 krychlových metrů za minutu, 177,8 mm vodního sloupce) ve srovnání s prvním prototypem. Aby byla tato čísla lépe představitelná, stačí říct, že původní větrák by poskytl dostatečný průtok pro velké auto, či dodávku. Ovšem jeho větší bratříček už by poskytoval dostatečný průtok pro celý dům. Tichý větrák od NASA má za cíl zachovat vysoké výkonnostní standardy a přitom výrazně snížit každodenní hladinu hluku, které jsou astronauti vystaveni. Mohl by také být potenciálně použit na Mezinárodní vesmírné stanici a budoucích komerčních destinacích.

Tato práce vedla k výrazným přínosům, mezi které patří úspory objemu a hmotnosti tlumičů hluku, které již nejsou tak velké nebo vůbec nejsou potřeba, dále snížení tlakové ztráty systému díky tlumičům hluku, které nemusí být tak omezující. Zmínit můžeme také snížení spotřeby energie díky snížené tlakové ztrátě systému a vysoce účinné konstrukci ventilátoru, nebo splnění akustických požadavků na kosmické dopravní prostředky, aby bylo pro astronauty zajištěno bezpečné a dobře obyvatelné akustické prostředí,“ uvedl Chris Allen z Johnsonova střediska, kde působí jako manažer na oddělení akustiky.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/10/quiet-space-fannn.png
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/10/quiet-space-fan-1.png

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 7

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
xpumpa
xpumpa
6 měsíců před

Zajimala by me hlucnost v dB, to ze je o 10dB min hlucnejsi nez komercni nam toho moc nepovi 🙂 Nebylo nekde ve zdroji tohle cislo ? Dik.

PetrDub
PetrDub
6 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

Zběžně jsem článek prošel – údaj o hluku se tam nevyskytuje. Co mě však zaujalo je to, že během testování nasbírali 150 GB dat! A přitom je to „jen“ ventilátor, mimochodem průměr toho oběžného kola je tam vyfocený s figurkou z Lega, má to asi jeden a půl postavičky, takže celé je to fakt maličké.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.