křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Hospitalizace člena posádky Crew-8

Jeden z členů posádky, jehož identita je kvůli ochraně soukromí utajena, byl po přistání umístěn do nemocnice na preventivní pozorování. Nyní je již vše v pořádku a dotyčný byl z nemocnice propuštěn.

Crew-8

Kosmická loď Crew Dragon Endeavour se s posádkou Crew-8 dne 25. října úspěšně vrátila na Zemi. Jednalo se o nejdelší let kosmické lodi Crew Dragon. Crew Dragon Endeavour tak překonal dosavadní rekord v délce 199 dní.

Astra

Společnost Astra získala kontrakt od Defence Innovation Unit (DIU) v hodnotě až 44 milionů dolarů na podporu vývoje své nosné rakety Rocket 4. Smlouva je součástí programu DIU nazvaného Novel Responsive Space Delivery.

University of New Hampshire

University of New Hampshire vybuduje systém snímačů pro studium slunečního větru. Kontrakt udělila NASA jménem National Oceanic and Atmospheric Administration, pokrývá dva přístroje pro projekt Lagrange 1 Series, který je součástí programu NOAA Space Weather Next .

NASA

Ředitel astrofyzické divize NASA uvedl, že agentura NASA odkládá jakékoli změny v provozu observatoře Chandra a Hubbleova vesmírného teleskopu. Agentura vyčkává dokud neobdrží konečné prostředky na fiskální rok 2025.

Telesat

Telesat objednal 127 antén od jihokorejské společnosti Intellian pro svou připravovanou širokopásmovou síť na nízké orbitě Země (LEO). Antény budou instalovány na zhruba 20–30 místech po celém světě.

Americká vláda

Americká vláda oznámila sérii reforem předpisů o kontrole vývozu pro vývozce vesmírných technologií. Změny však vylučují vesmírné produkty, po kterých je celosvětově rostoucí poptávka, jako jsou radarové družice se syntetickou aperturou (SAR) s vysokým rozlišením.

Millennium Space Systems

Americké vesmírné síly udělily kontrakt v hodnotě 386 milionů dolarů společnosti Millennium Space Systems, dceřiné společnosti Boeingu, na vybudování šesti družic určených k detekci a sledování raket.

Hybrid Acquisition for Proliferated Low Earth Orbit

Agentura pro rozvoj vesmíru vybrala 19 společností z kosmického průmyslu, aby se zapojily do programu Hybrid Acquisition for Proliferated Low Earth Orbit ( HALO ), jehož cílem je urychlit vývoj družicových technologií.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA vyvinula tichý větrák pro komerční stanice

Výzkumníci NASA připravili tichý kosmický ventilátor, který by měl snížit hluk v kabinách pilotovaných kosmických lodí. Agentura nyní tyto výsledy sdílí s firmami v kosmickém průmyslu, aby se tento nový vynález mohl potenciálně použít v budoucích komerčních kosmických stanicích. Vyřešení problémů s hlukem jednak pomůže astronautům, aby si mohli navzájem nerušeně povídat, ale také jim umožní jasněji slyšet případný alarm. O významu redukce hluku na zlepšení kvality spánku a prevenci poškození sluchu asi ani potřeba dlouze psát. Ačkoliv existují metody, jak si poradit s již existujícím hlukem, nejlepší je řešit problém přímo u zdroje a zamezit jeho vzniku. V kosmických lodích jsou častým zdrojem hluku větráky – ať už jde o ventilátory zajišťující cirkulaci vzduchu v kabině, či o větráky na chladičích nejrůznějších systémů.

Tichý ventilátor od NASA je nyní nabízen soukromým firmám, které připravují komerční kosmické stanice.
Tichý ventilátor od NASA je nyní nabízen soukromým firmám, které připravují komerční kosmické stanice.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Od prvních dní pilotovaných kosmických letů byli astronauti doprovázeni hlukem z ventilace palubních systémů, které se starají o zajištění optimálních životních podmínek. NASA se proto pustila do vývoje vysoce účinných a přitom tichých ventilátorů, přičemž vsadila na technologii vyvinutou na Glennově středisku v Clevelandu. Nyní již může svůj produkt sdílet s firmami, které pracují na přípravě nových kosmických lodí a kosmických stanic.

Jelikož agentura NASA pokračuje v podpoře návrhů a vývoje několika komerčních vesmírných stanic, snažíme se cíleně a soustředěně sdílet technické znalosti, technologie a údaje s průmyslovými firmami,“ uvedla Angela Hart, manažerka Programu NASA pro komerční vývoj nízké oběžné dráhy Země z Johnsonova střediska v Houstonu a dodala: „Projekt tichého kosmického ventilátoru je jedním z příkladů, jak efektivně spolupracujeme se soukromými firmami, abychom podpořili rozvoj budoucích destinací.

Prvotní prototyp ventilátoru byl na Glennově středisku navržen už v roce 2009 s využitím nástrojů, které byly vytvořeny pro letecké turbovrtulové motory. Konstrukční velikost ventilátoru, jeho průtok (tedy kolik vzduchu ventilátor přesune) a nárůst tlaku (zvýšení tlaku na ventilátoru) byly navrženy podobně, jak udávaly původní konstrukční plány ventilátoru kabiny lodi Orion (4,2 krychlových metrů za minutu, 92,46 mm vodního sloupce). Akustická měření ukázala, že nová konstrukce je přibližně o 10 decibelů tišší než ventilátor podobné velikosti, který se prodává běžně prodává na komerčním trhu.

Aby výzkum pokročil dál, byl nedávno navržen větší větrák s téměř dvojnásobným průtokem a schopností zvyšovat tlak (7 krychlových metrů za minutu, 177,8 mm vodního sloupce) ve srovnání s prvním prototypem. Aby byla tato čísla lépe představitelná, stačí říct, že původní větrák by poskytl dostatečný průtok pro velké auto, či dodávku. Ovšem jeho větší bratříček už by poskytoval dostatečný průtok pro celý dům. Tichý větrák od NASA má za cíl zachovat vysoké výkonnostní standardy a přitom výrazně snížit každodenní hladinu hluku, které jsou astronauti vystaveni. Mohl by také být potenciálně použit na Mezinárodní vesmírné stanici a budoucích komerčních destinacích.

Tato práce vedla k výrazným přínosům, mezi které patří úspory objemu a hmotnosti tlumičů hluku, které již nejsou tak velké nebo vůbec nejsou potřeba, dále snížení tlakové ztráty systému díky tlumičům hluku, které nemusí být tak omezující. Zmínit můžeme také snížení spotřeby energie díky snížené tlakové ztrátě systému a vysoce účinné konstrukci ventilátoru, nebo splnění akustických požadavků na kosmické dopravní prostředky, aby bylo pro astronauty zajištěno bezpečné a dobře obyvatelné akustické prostředí,“ uvedl Chris Allen z Johnsonova střediska, kde působí jako manažer na oddělení akustiky.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/10/quiet-space-fannn.png
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/10/quiet-space-fan-1.png

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 5

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
xpumpa
xpumpa
16 hodin před

Zajimala by me hlucnost v dB, to ze je o 10dB min hlucnejsi nez komercni nam toho moc nepovi 🙂 Nebylo nekde ve zdroji tohle cislo ? Dik.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.