sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Crew-9)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Viasat

Výzkumná laboratoř amerického letectva udělila společnosti Viasat kontrakt v hodnotě 33,6 milionu dolarů na vývoj pokročilých družicových komunikačních antén pro vojenská letadla. Kontrakt je součástí programu Defence Experimentation Using Commercial Space Internet (DEUCSI).

Planet

Společnost Planet představila 24. září produkt pro monitorování globálních lesů. Produkt Forest Carbon Monitoring nabízí čtvrtletní odhady množství uhlíku uloženého ve větvích, listech a dalších rostlinných tkáních nad zemí v rozlišení tři metry na pixel.

Hawaiian Airlines provozují Starlink

Společnost Hawaiian Airlines oznámily 24. září zahájení bezplatného provozu Wi-Fi sítě Starlink na většině své transpacifické flotily.

Dočasná nedostupnost našeho fóra

Dnes od 22:00 bude naše fórum krátce nedostupné z důvodu aktualizace. Děkujeme za vaši trpělivost a pochopení.

Autorizace NASA

Sněmovna schválila zákon o opětovné autorizaci NASA z roku 2024, HR 8958, poměrem hlasů 366–21. Zákon určuje další kurz v činnostech NASA.

Jielong-3

Čína vypustila svou čtvrtou raketu na tuhé pohonné látky Jielong-3 z mořské startovní platformy. Jednalo se o sdílenou misi.

MS-25 přistála

V Kazachstánu přistála návratová kabina kosmické lodi Sojuz MS-25. Na Zemi se vrátila posádka Oleg Kononěnko, Nikolaj Čub a Tracy Caldwell Dyson. Oleg Koneloněnko dosáhl rekord v kumulované délce kosmických letů 1110 dní.

Onboard Artificial Intelligence Research Platform

NASA testovala prototypovou verzi platformy Onboard Artificial Intelligence Research Platform. NAMASTE (Network for Assessment of Methane Activity in Space and Terrestrial Environment) použila flotilu autonomních dronů k měření metanových emisí z permafrostu. V budoucnu chce výsledky použít pro družicovou technologii.

Quicksounder

Společnost Firefly Aerospace získala kontrakt na vynesení družice Quicksounder, prototypu nové generace družic pro Národní úřad pro oceán a atmosféru provozované na nízké oběžné dráze Země. Hodnota zakázky nebyla zveřejněna.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

New Glenn otestoval motory druhého stupně

Druhý stupeň rakety New Glenn (zkráceně GS2) provedl 23. září úspěšný statický zážeh, který má snížit rizika při jeho provozu. Jedná se o důležitý milník na cestě k premiéře této rakety, která má poprvé odstartovat v listopadu ze startovního komplexu 36 na floridském Cape Canaveral Space Force Station. Mise NG-1 ponese při své premiéře technologický demonstrátor Blue Ring. Ale zpět k samotnému statickému zážehu druhého stupně. Ten trval 15 sekund a bylo to poprvé, kdy operátoři ovládali celý pracující horní stupeň. Úkolem zkoušky bylo prověřit interakci mezi subsystémy druhého stupně, jeho raketovými motory BE-3U a pozemními řídícími systémy.

Druhý stupeň rakety New Glenn je vybaven dvojicí raketových motorů BE-3U na kapalný kyslík a kapalný vodík.
Druhý stupeň rakety New Glenn je vybaven dvojicí raketových motorů BE-3U na kapalný kyslík a kapalný vodík.
Zdroj: https://preview.redd.it/

Kromě toho se podařilo demonstrovat fungování tří klíčových systémů – systému pro řízení tlakování nádrže, který využívá helium k tlakování kyslíkové i vodíkové nádrže, dále systému pro řízené vektorování tahu, který naklání motory a za letu pomůže raketě „zatáčet“. Třetím klíčovým systémem, který byl prověřen, byla zařízení v motorech BE-3U zodpovědná za náběh a zhasnutí těchto motorů, které mohou být během jedné mise zažehnuty až třikrát. Kromě testování letového hardwaru byla tato zkouška také příležitostí pro tým řídící startovní činnosti, aby si na konzolích procvičil postupy, které bude provádět v den startu a ověřil si v praxi načasování řady kritických operací.

Druhý stupeň rakety New Glenn je určen pro náročné, vysoce energetické mise na nízkou oběžnou dráhu Země (LEO), střední oběžnou dráhu Země (MEO) a geostacionární dráhu Země (GEO). Stupeň měří na výšku zhruba 26,8 metru a jeho průměr činí 7 metrů. Raketové motory BE-3U využívají robustní architekturu, která vyvažuje tah, specifický impuls i náklady. Každý ze dvou motorů BE-3U, které poletí na misi NG-1, byl navržen pro poskytování tahu 72,5 tuny ve vakuu. Motory však během zkušební fáze tuto hodnotu překonaly a poletí s tahem 78,5 tuny. To z nich bude dělat kyslíkovodíkový raketový motor s nejlepším poměrem tahu vůči váze, jaký kdy letěl.

Celá raketa New Glenn bude měřit na výšku lehce přes 98 metrů. Její první stupeň bude poháněn sedmi raketovými motory BE-4. Podle vyjádření firmy se jedná o nejsilnější raketové motory na kapalný kyslík a metan s uzavřeným pracovním cyklem (konkrétně typ staged combustion) s přebytkem kyslíku, jaké kdy letěly. Jen pro úplnost doplním, že raketové motory Raptor jsou silnější, ale jejich pracovní cyklus je full-flow staged combustion. Kromě v článku zmíněných raketových motorů BE-3U a BE-4 vyrábí firma Blue Origin také raketové motory BE-7 pro svůj lunární lander Blue Moon a motory BE-3PM pro suborbitální New Shepard.

Přeloženo z:
https://www.blueorigin.com/

Zdroje obrázků:
https://www.blueorigin.com/…Fblue-origin%2Fnew-glenn_gs2-hotfire.png&w=3840&q=75
https://preview.redd.it/…webp&s=93371d105a4063ce694f8b42fd032d9f2f64077c

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 9

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
[ultimatemember form_id="169357"]
[ultimatemember form_id="169356"]
https://kosmonautix.cz/2024/09/24/new-glenn-otestoval-motory-druheho-stupne/