Druhý stupeň rakety New Glenn (zkráceně GS2) provedl 23. září úspěšný statický zážeh, který má snížit rizika při jeho provozu. Jedná se o důležitý milník na cestě k premiéře této rakety, která má poprvé odstartovat v listopadu ze startovního komplexu 36 na floridském Cape Canaveral Space Force Station. Mise NG-1 ponese při své premiéře technologický demonstrátor Blue Ring. Ale zpět k samotnému statickému zážehu druhého stupně. Ten trval 15 sekund a bylo to poprvé, kdy operátoři ovládali celý pracující horní stupeň. Úkolem zkoušky bylo prověřit interakci mezi subsystémy druhého stupně, jeho raketovými motory BE-3U a pozemními řídícími systémy.
Kromě toho se podařilo demonstrovat fungování tří klíčových systémů – systému pro řízení tlakování nádrže, který využívá helium k tlakování kyslíkové i vodíkové nádrže, dále systému pro řízené vektorování tahu, který naklání motory a za letu pomůže raketě „zatáčet“. Třetím klíčovým systémem, který byl prověřen, byla zařízení v motorech BE-3U zodpovědná za náběh a zhasnutí těchto motorů, které mohou být během jedné mise zažehnuty až třikrát. Kromě testování letového hardwaru byla tato zkouška také příležitostí pro tým řídící startovní činnosti, aby si na konzolích procvičil postupy, které bude provádět v den startu a ověřil si v praxi načasování řady kritických operací.
Druhý stupeň rakety New Glenn je určen pro náročné, vysoce energetické mise na nízkou oběžnou dráhu Země (LEO), střední oběžnou dráhu Země (MEO) a geostacionární dráhu Země (GEO). Stupeň měří na výšku zhruba 26,8 metru a jeho průměr činí 7 metrů. Raketové motory BE-3U využívají robustní architekturu, která vyvažuje tah, specifický impuls i náklady. Každý ze dvou motorů BE-3U, které poletí na misi NG-1, byl navržen pro poskytování tahu 72,5 tuny ve vakuu. Motory však během zkušební fáze tuto hodnotu překonaly a poletí s tahem 78,5 tuny. To z nich bude dělat kyslíkovodíkový raketový motor s nejlepším poměrem tahu vůči váze, jaký kdy letěl.
Water, smoke, and fire from three angles today. GS2 hotfire complete! https://t.co/DUeh6F8Jws pic.twitter.com/qUjxu52XGI
— Blue Origin (@blueorigin) September 23, 2024
Celá raketa New Glenn bude měřit na výšku lehce přes 98 metrů. Její první stupeň bude poháněn sedmi raketovými motory BE-4. Podle vyjádření firmy se jedná o nejsilnější raketové motory na kapalný kyslík a metan s uzavřeným pracovním cyklem (konkrétně typ staged combustion) s přebytkem kyslíku, jaké kdy letěly. Jen pro úplnost doplním, že raketové motory Raptor jsou silnější, ale jejich pracovní cyklus je full-flow staged combustion. Kromě v článku zmíněných raketových motorů BE-3U a BE-4 vyrábí firma Blue Origin také raketové motory BE-7 pro svůj lunární lander Blue Moon a motory BE-3PM pro suborbitální New Shepard.
Přeloženo z:
https://www.blueorigin.com/
Zdroje obrázků:
https://www.blueorigin.com/…Fblue-origin%2Fnew-glenn_gs2-hotfire.png&w=3840&q=75
https://preview.redd.it/…webp&s=93371d105a4063ce694f8b42fd032d9f2f64077c
Popravdě pořád nemůžu uvěřit tomu, že se snad nakonec startu NG dočkáme. I přes plánovaný listopadový termín bych si na letošek ještě pořád nevsadil, ale třeba mě BO nakonec přesvědčí. Budu jim držet palce, protože udělat první orbitální start a hned s něčím takto obrovským je skutečně odvážné.
Však už bylo na čase. Mají trochu výhodu v tom, že se jim povedlo úspěšně otestovat motory prvního stupně na Vulcanu, který, pokud se nepletu, má plánované ještě dva další starty před orbitálním testem NG.
Na ten restartovatelný vodíkový druhý stupeň jsem zvědavý. Pro lety na GTO, GEO a BEO to může být velmi silná konkurence Falconu Heavy.