sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Galileo F13)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Družicová platforma NOVA

Výrobce družic Apex formálně uvedl na trh větší družicovou platformu NOVA, která je podle společnosti určena pro náročnější mise vládních zákazníků. První dodávky zákazníkům začnou

Neuraspace

Evropská kosmická agentura plánuje otestovat služby řízení kosmického provozu, které nabízí portugalský startup Neuraspace. Na základě smlouvy oznámené 16. září bude kancelář ESA Space Debris Office

Družice na NGSO

Konstelace družic na negeostacionární oběžné dráze NGSO mají do roku 2028 předběhnout v příjmech geostacionární družice. Trh s geostacionární oběžnou dráhou Země představoval v roce 2023 přibližně 85 %

Polaris Dawn přistála

Kosmická loď Crew Dragon Resilience mise Polaris Dawn přistála poblíž Dry Tortugas v Mexickém zálivu. Skončila tak pětidenní soukromá mise během které došlo na první komerční

Finance pro Lightspeed

Telesat zajistil vládní prostředky pokrývající více než polovinu 3,5 miliardy dolarů nákladů na navrhovanou širokopásmovou konstelaci s nízkou oběžnou dráhou Země (LEO). 14. září 13:00

National Geospatial-Intelligence Agency

National Geospatial-Intelligence Agency (NGA) vybrala 10 společností, které budou v příštích pěti letech soutěžit o zakázky až do výše 290 milionů dolarů na poskytování komerčních družicových snímků

United Airlines

Americký dopravce United Airlines oznámil plány začít vybavovat více než 1 000 letadel ve své mezinárodní flotile připojením Starlink, a to od příštího roku. Společnost tak přejde

Kritika FAA

Den po tvrdé kritice ze strany Kongresu a průmyslu obhajoval Federální úřad pro letectví svůj přístup k udělování licencí. Jako příklad dobré spolupráce použil úřad společnost SpaceX.

AST SpaceMobile

SpaceX vypustilo prvních pět produkčních družic pro širokopásmovou konstelaci AST SpaceMobile. Zakladatel, předseda a generální ředitel AST SpaceMobile Abel Avellan uvedl, že operátor navázal po startu

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

NASA zvažuje návrat posádky Starlineru v Crew Dragonu

Starliner je stále připojen k Mezinárodní kosmické stanici

Včera večer našeho času proběhla telekonference, na kterou jsme upozornili ve včerejším odpoledním článku. Na tiskové telekonferenci měli zástupci NASA informovat média o aktuální situaci kolem pilotovaných misí k Mezinárodní kosmické stanici – především mělo jít o mise Crew-8, Crew-9 a CFT. NASA dodržela slovo a telekonferenci uskutečnila. Asi nejdůležitější bylo sdělení, že k odkladu mise Crew-9 o téměř měsíc došlo proto, aby zde byla možnost vypustit tuto loď s dvoučlennou posádkou, aby se v ní mohli vrátit Barry Wilmore a Sunita Williams. Bylo to poprvé, kdy NASA oficiálně potvrdila, že o takové možnosti uvažuje, byť její zástupci zdůraznili, že jde stále o jednu z možností, která rozhodně v tuto chvílí není jistá.

Aktuální posádka mise Crew-9. Zleva Stephanie Wilson - Alexandr Gorbunov - Nick Hague - Zena Cardman
Aktuální posádka mise Crew-9. Zleva Stephanie Wilson – Alexandr Gorbunov – Nick Hague – Zena Cardman
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Odklad mise Crew-9 měl poskytnout agentuře flexibilitu pro rozhodování. Pokud by skutečně došlo k nastíněné možnosti a posádka Starlineru se vracela v Crew Dragonu, došlo by k jejich návratu v únoru 2025. Skafandry SpaceX pro Barryho a Sunitu jsou prý připraveny, stejně jako křesla pro tuto dvojici. Zatím však tento krok nebyl oficiálně potvrzen a schválen. Jde stále o jednu z možností, které připadají v úvahu. Každopádně je ale vidět, že NASA poprvé připouští možnost, že by se posádka Starlineru nemusela vracet ve své lodi. Steve Stich, programový manažer programu pilotovaných komerčních misí k ISS, odmítl specifikovat, kteří dva členové posádky by v případě realizace zmíněné varianty zůstali na Zemi.

Ken Bowersox a Dana Weigel z NASA nechtěli říct, ke které možnosti návratu Barryho a Sunity se nyní přiklánějí, protože jejich rozhodnutí by se „mohlo drasticky změnit“ v průběhu času. To naznačuje, že klíčové bude vyhodnocení dat ze zkoušek, na základě kterých se odborníci rozhodnou, jak postupovat dál. Obavy se týkají dostatečných rezerv a nejhorší možný scénář by byl selhání OMAC i RCS trysek. Společnost Boeing pokračuje v dalších testech a aktualizacích softwaru pohonných systémů. Některé výsledky testování prý způsobily nepříjemné pocity kvůli neočekávaným výsledkům.

Posádka Starlineru se zatím zapojila do práce a života na stanici
Posádka Starlineru se zatím zapojila do práce a života na stanici
Zdroj: https://spaceflightnow.com/

Údaje je prý potřeba přezkoumat a zvážit, zda by návrat Starlineru bez posádky stačil k jeho certifikaci pro ostré mise. Vše bude záležet na zhodnocení dat o chování trysek a úniků helia.  Důležitá je také informace, že software Starlineru je stejný, ať už by šlo o pilotovaný či nepilotovaný návrat. Co by se ale v případě zatím neschváleného bezpilotního návratu muselo změnit, jsou „specifické sady parametrů mise“, které NASA označuje jako Mission Data Loads. Sunita Williams a Barry Willmore jsou údajně v dobrém zdravotním stavu a jsou ochotni zůstat na stanici, aby v případě potřeby prováděli výstupy do volného prostoru a další úkoly, na které byli vycvičeni během přípravy. Vše, čemu lze porozumět, chtějí NASA a Boeing pochopit, než zváží, kterou variantu návratu posádky na Zemi zvolí, zatím se nerozhodli.

Loď Starliner vyfocená z okýnka lodi Crew Dragon
Loď Starliner vyfocená z okýnka lodi Crew Dragon
Zdroj: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/

Na telekonferenci přišla řeč také na červencový pokyn agentury NASA vůči firmě SpaceX na vypracování rozboru možnosti využití lodí Crew Dragon k dopravě astronautů na Zemi, kteří odstartovali v jiných lodích. NASA upřesnila, že tato událost souvisela s prověřovanou možností, že  by se Tracy Caldwell Dysonová vrátila na lodi Crew Dragon, a nikoli na Sojuzu MS-25. S lodí Starliner tedy tato situace nesouvisí. Jak to tedy bude s návratem astronautů na Zemi, zatím ještě nebylo rozhodnuto, ale na konferenci třeba zaznělo, že první stupeň Falconu 9, který měl původně posloužit pro misi Crew-9, poletí na neupřesněné misi s družicemi Starlink.

Přeloženo z:
https://x.com/

Zdroje obrázků:
https://blogs.nasa.gov/…/07/iss071e265124large.jpg?resize=1024,683
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/07/crew-9-5657c1.jpg?w=2048
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2024/07/20240725-Butch-and-Suni.jpg

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/MSGLQi2vuwfCMJmUaWLXj4.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
65 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
John Peri
John Peri
1 měsíc před

A je to tady !!
I NASA už se bojí Boeingu a jeho výrobků.
Ale furt lepší dostat lidi dolů v jiném stroji než je nechat zahynout v té lodičce co nějak nechce létat.

Edemski
Edemski
1 měsíc před
Odpovědět  John Peri

„v té lodičce co nějak nechce létat.“
Ona v skutečnosti teď stále padá 😉

legionar
legionar
1 měsíc před
Odpovědět  Edemski

Lietadla im padaju.
Este aj druzice im „padaju“ … 🙂

(joke)

Ivono
Ivono
1 měsíc před

Celý projekt Starlineru a Atlasu je slepá cesta. NASA měla dávno Boeing odstavit od peněz. Zodpovědní manažeři, kteří dva měsíce lžou už měli mít dávno výpověď. Politická lobby drží Boeing nad vodou.

ldx
ldx
1 měsíc před
Odpovědět  Ivono

Bohužel souhlasím.

ventYl
ventYl
1 měsíc před
Odpovědět  Ivono

Boeing to cele taha zo svojho. NASA pridelovala fixne nacenene kontrakty na dodanie jednotlivych faz vyvoja programu. Kym Boeing neprejde uspesnym certifikacnym letom s posadkou, nedostane ani kontrakt na dalsich 6 letov, ani dolar navyse.

Cize o peniaze by som sa nejako intenzivne nebal.

vilous
vilous
1 měsíc před

Je tady jeden úžasný paradox. Když 2011 byly z finančních důvodů odstaveny raketoplány, tak NASA oslovila dvě firmy pro zajištění dopravy na ISS. Hlavní dodavatel Boeing a aby se neřeklo, tak byla oslovena tehdy podivná firma Space X. Jak to dopadlo víme všichni.

Vojta
Vojta
1 měsíc před
Odpovědět  vilous

Oslovili ještě Sierra Space, ale pak pilotovaný Dream Chaser vyřadili jako nejméně perspektivní z těch tří. Uvidíme, jak se jim povede s nákladní verzí.

gendibal
gendibal
1 měsíc před

„Údaje je prý potřeba přezkoumat a zvážit, zda by návrat Starlineru bez posádky stačil k jeho certifikaci pro ostré mise.“

TO SI DĚLAJ SRANDU ???

gendibal
gendibal
1 měsíc před
Odpovědět  Dušan Majer

Ten můj výkřik nebyl proti vám, a jestli jste ho tak pochopil, potom se omlouvám. Ale jestli po celém tom průseru (tady se naopak za ten výraz neomlouvám, protože je přesně na místě) jménem Starliner dostanou certifikaci dokonce i v tom případě, že se posádková mise vrátí bez posádky, tak už NASA není pomoci…

legionar
legionar
1 měsíc před
Odpovědět  Dušan Majer

Ak tomu naozaj dojde, mali by zacat v NASA padat hlavy.

MilanV
MilanV
1 měsíc před
Odpovědět  gendibal

Je jasné, že Boeing kličkuje, jak se dá, a zkouší prosadit nemožné. Dovedu si živě představit, že to už je z velké části bitva právníků, i když to zatím nikdo neříká veřejně. Každičký bod smlouvy a jeho přesná slovní formulace… Ve stylu: „a na základě čeho přesně nám tu certifikaci nedáte, když jsme vynesli astronauty na ISS a v pořádku jsme se s lodí vrátili?“. Protože by nikoho původně nenapadlo přesně specifikovat, že mají ty astronauty taky přivézt zpátky – a to ty samé.

Samozřejmě zjednodušuju strašlivě, ve skutečnosti je to o mnoha technických parametrech apod., ale ten princip, jak se na tom může Boeing točit, jsem se pokusil naznačit. To vůbec není o nějakých pocitech kohokoli v NASA, jestli se do té lodě bojí nebo nebojí nastoupit. Bohužel.

V ideálním světě by se otestovala alespoň čtyřčlenným letem s manažery Boeingu s tím, že smlouvu s certifikací mají tito čtyři podepsat po návratu 🙂

gendibal
gendibal
1 měsíc před
Odpovědět  MilanV

Právnická bitva a já ještě doplním, že korupce a mocenské páky až na půdu. Jinak by tohle prostě nebylo možný.
Co se té certifikace Starlineru týče, napadá mě pár takových černých podezření. První se týká toho, že jak jsem kdesi četl, Boeing se nijak nehrne do toho, aby se opravdu podílel na komerčních misích, a to z toho prostého důvodu, že za tu smluvní cenu (nekřesťansky lichvářsky předraženou) letenky, kterou si vyjednal, bude stejně v mínusu. A nač by tedy potřeboval certifikát? No tak v první řadě proto, aby se nedemaskoval jako naprosto neschopný neseriozní partner, protože takové renomé, které už stejně má, by mu kazilo kšefty (Boeing se podílí na výrobě extrémně předražené SLS). A vedle toho možná, opravdu jen možná, poněvadž konkrétní znění smlouvy mezi NASA a Boeingem o vývoji Starlineru neznám a v jeho přesném znění ho nezná možná ani nikdo z redakce, možná by pak kvůli nesplnění smluvního závazku musel vracet ty milirady, které na vývoj lodi dostal. Je schopný se k tomu někdo vyjádřit?
Shrnuto, podle mne ideálem Boeingu je dostat na Starliner certifikát – a potom už s ním nelítat!

ventYl
ventYl
1 měsíc před
Odpovědět  MilanV

O toto by som sa asi az tak velmi nebal. Toto je certifikacny let a certifikacie su v prvom rade inzinierska zalezitost.

Certifikuju sa jednotlive subsystemy a RCS zrejme certifikaciou pri vypadku styroch trysiek neprejde, ak system dopredu nebol stavany na taku uroven zalohovania, ze takyto vypadok dokaze pokryt.

Yarda
Yarda
1 měsíc před
Odpovědět  gendibal

Připomněl jsem si diskusi před posledním startem raketoplánu Challenger:

Nakonec si zástupci Thiokolu vymohli pětiminutovou přestávku, aby se mohli poradit mezi sebou. Generální ředitel Thiokolu Jerry Mason se snažil přemlouvat Boba Lunda: „Sundej si, Bobe, konečně už inženýrskou helmu a nasaď si manažerský klobouk!“ Thiokol si nemůže dovolit odklad, přijde o velké peníze, důvěru a možné další zakázky a to je teď nemyslitelné. Z pětiminutové přestávky se nakonec stala půlhodina. Když se zástupci Thiokolu vrátili k jednacímu stolu, Boisjoly a Thompson se naposledy pokusili pomocí náčrtků a fotografií zvrátit rozhodnutí manažerů NASA i vedení Thiokolu. Marně. V 11 hodin večer proběhlo hlasování manažerů. 4:0 pro start. Názor Boisjolyho a jeho kolegy nebyl vzat v úvahu. Možná se měl snažit více. Možná měl vymyslet jiné argumenty. Možná na to měl jít jinak. Možná… Onen večer se Boisjolymu až do smrti vracel v podobě nočních můr…

https://kosmonautix.cz/2013/02/kriticke-momenty-kosmonautiky-22-dil/

gendibal
gendibal
1 měsíc před
Odpovědět  Yarda

To je velmi zajímavá úvaha, že se to Boisjolymu, který dělal, co mohl, až do smrti vracelo v podobě nočních můr. Ale co těm, co pro start Challengeru hlasovali a poslali ho na smrt, těm se nic do smrti nevracelo? Vlastně by mě to ani nepřekvapilo.

prochzde
prochzde
1 měsíc před

Článku se nedá nic vytknout, jsou tam v současné době všechny údaje, které se nám NASA rozhodla „pustit“ a momentálně víme jen dvě věci.
Mise Crew-9 je odložena na 24.9.2024 (pravděpodobně z SLC-40) a do té doby musí být port na ISS volný. A víme termín startu mise Polaris Dawn 26.8.2024.
Nejslabší místo je s tím software Starlineru pro nepilotovaný návrat. Nahrávat specifická data „Mission Data Loads“ (která se neustále mění) a spolu s testováním to zabere skoro čtyři týdny!!! Poslouchal jsem několikrát za sebou vysvětlení ohledem software Starlineru od Erica Bergera a ten to bohužel potvrdil. Je „odzkoušený“ let Starlineru bez posádky u modulu, který se na Zemi vrátil v roce 2022. Musí prakticky prověřit každou změnu od toho letu.
Osobně si myslím, že Starliner odletí bez posádky (NASA nebude riskovat) a pokud přistane, tak dostane certifikaci. První mise bude posunuta na 2026 a Boeing bude mít dostatek času splnit se Starlinerem svoje závazky vůči NASA.

legionar
legionar
1 měsíc před
Odpovědět  prochzde

„Boeing bude mít dostatek času splnit se Starlinerem svoje závazky vůči NASA.“

Dufam, ze uz za vlastne peniaze. 🙂

ventYl
ventYl
1 měsíc před
Odpovědět  legionar

Boeing technicky vzato realizuje za vlastne uz tuto misiu. Po tej neuspesnej misii z roku 2021 (?), kedy sa Starliner ani nezadokoval bolo rozhodnute, ze sa nepilotovana skusobna misia zopakuje na naklady Boeingu. Takze sice Boeing nakoniec za nepilotovany test dostal zaplatene, ale iba raz. Realizoval ale misie dve.

Ak by museli opakovat aj pilotovany test, scenar sa zopakuje.

Jindřich Bouška
Jindřich Bouška
1 měsíc před

S těmi návraty v jiných lodích. Mají skafandry nějaké univerzální konektory nebo redukce, aby se daly použít napříč? Asi s ruskými to nebude
,ale americké by to mohly mít a teoreticky i s orionem.

Ropotamo
Ropotamo
1 měsíc před
Odpovědět  Dušan Majer

Při startech v Sojuzu měli amíci jaké skafandry? Made in USSR?

Mr G
Mr G
1 měsíc před
Odpovědět  Dušan Majer

Ropotamo:
Ano ruske.
V lodiach Soyuz sa pouzivaju skafandre SOKOL.

Yarda
Yarda
1 měsíc před
Odpovědět  Dušan Majer

V knize „Marťan“ (v mém vydání je to na straně 79) se píše:
…Všechny systémy používají stabdardní filtry (Apollo 13 nám dalo důležitou lekci)…
Jednalo se o filtry CO2.
Co si vzít důležitou lekci, aby návratové skafandry bylo v případě krajní nouze možné připojit ke všem návratovým modulům co se v současnosti používají?

Vzpomněl jsem si, kdysi jeden astronaut, snad v měsíční expedici, zapomněl před odletem vyplnit daňové přiznání nebo něco takového a termín odevzdání byl ještě předtím než se měl vrátit, což je v USA snad závažný trestný čin. Tak mu prý výjimečně ten termín prodloužili.
Co za administrativní problémy mohou mít astronauti ze Starlineru?

ventYl
ventYl
1 měsíc před
Odpovědět  Dušan Majer

So standardizaciou napriec lodami pouzivanymi na ISS dnes vidim dva problemy:

1) Soyuz je stary a zalietany system, ktoreho hlavnou devizou je rokmi overena spolahlivost. Zaroven nutit rusov do zmeny systemu (pretoze to by nebolo len o spojkach na skafandre) pri ich, nazvime to rozpoctovych problemoch, asi nebude zat vela uspechov.

2) Lode pre commercial crew sa vyvijali uplne nezavisle od seba. Viem si celkom dobre predstavit, ze ak by nejaky takyto system mal byt medzi lodami zdielany a vznikol by problem na jednej, druhej alebo tretej strane vynucujuci si navrhovu zmenu, znamenalo by to zdrzanie a zvysenie nakladov aj pri inych lodiach.

Bonusovy problem je, ze akykolvek standardizovany system by musel byt zhora obmedzeny maximalnymi ponukanymi moznostami kazdej jednej lode do ktorej by mal byt namontovany. To by vo vysledku nemuselo byt ani dobre, ani extra bezpecne.

Jeden by mohol namietat, ze mame predsa IDA. Tam je ten rozdiel, ze je to interface externy a bol vyskusany este pred commercial crew.

Lubo
Lubo
1 měsíc před
Odpovědět  Jindřich Bouška

..to jo, casom by sa mali standarizovat nejake rozhrania, najma ak planuju mnozstvo komercnych stanic, tak ako su stykovacie uzly pre dokovanie,malo by byt nieco pre skafandre, mozno aj pre systemy podpory zivota.. nieco ako sa standarizovalo nabijanie a prenos dat pre telefony (USB C)..

Karel Kocourek
Karel Kocourek
1 měsíc před

Když odhlédnu od specifik firmy Boeing (která se z technogické firmy stala lobbystickou organizací), tak vidím základní problém ve způsobu, jakým se k letům s posádkou dopracovaly obě firmy.
SpaceX uskutečnila nejdřív přes 20 orbitálních letů s Dragonem 1 (mimochodem jeden z nich skončil katastroficky), než se pustila do pilotovaných letů. Ačkoli Dragon 2 není ta samá loď, zkušenosti, které za ní stojí, jsou ověřené. Boeing má smlouvu na 6 pilotovaných letů, aniž by předtím s konstrukčně příbuznou lodí cokoli předvedl. Starliner nemusí být špatná loď, ale bez patřičného množství pokusů na odladění chybiček je stále jen v experimentálním stádiu. SpaceX šla cestou, že si dnes dokáže lety zařídit i na komerčním trhu, a tak startovat s frekvenci potřebnou pro udržení a rozvíjení technických schopností.

Ivo
Ivo
1 měsíc před
Odpovědět  Karel Kocourek

Ač nechci nijak stranit Boeingu, podívejte se laskavě co za ním je v oblasti letů do vesmíru. Těch zkušeností mají opravdu mraky a to bohužel i včetně těch nejčernějších jak je u Boeingu neblahým zvykem. Když to hrubě shrnu, dělali raketoplán, dělají SLS, dělají Gateway, dělají X-37B (mimochodem to vypadá, že ten se jim fakt povedl) a jsou v ULA. Co více byste chtěl? Mají mít zkušenosti za desítky let dozadu.

Ropotamo
Ropotamo
1 měsíc před
Odpovědět  Ivo

Na zásluhy se tady nehraje. A pakliže své zkušenosti neumí aplikovat, je ve společnosti něco moc, moc špatně.

Mr G
Mr G
1 měsíc před
Odpovědět  Ivo

Ropotamo:
Ano ruske.
V lodiach Soyuz sa pouzivaju skafandre SOKOL.

gendibal
gendibal
1 měsíc před
Odpovědět  Ivo

Nojo, a co všechno je za ruskou kosmonautikou – 1. družice Země, 1. fotky odvrácené strany Měsíce, 1. člověk ve vesmíru, 1. vystoupení do volného prostoru, 1. družice Měsíce, 1. měkké přistání na Měsíci atd. atd.
Jenže ta bída teď?
Rakety staví lidi, a ne nějaké dávné zkušenosti/zásluhy. Pokud v kdysi opravdu bezkonkurenčním Boeingu namísto orientace na nejvyššší technickou dokonalost úspěšně implementovali zásady DEI (Diversity, equity, inclusion) a orientaci na pravidelné kvartální bonusy, tak se nelze divit, že dopadají, jak dopadají.

Jura
Jura
1 měsíc před
Odpovědět  Ivo

Boeing v uplynulých letech vyhrál v USA několik armádních zakázek na dodání letecké techniky v hodnotě miliard dolarů (cvičná proudová letadla, tankovací bezpilotní letouny, vrtulníky) na kterých v současnosti pracuje a to je zřejmě to, co firmu živí. Kosmonautika může být výkladní skříní firmy, ale v porovnání s armádními zakázkami na nich asi moc nevydělá. Poměr technicky zdatných jedinců v populaci klesá – pro mladé a neklidné je vysněná profese youtubera a influencera, zatímco inženýr a kosmonaut být nechtějí – to by se museli učit a jak praví reklamní heslo dnešní generaci mladých „Protože (ne)chci!“.
S tím se potýká celý „západní“ svět. A protože je množství kvalifikovaných pracovních sil omezené a armádní zakázky tak dobře placené, přesouvají firmy pracovníky z civilních zakázek na zakázky armádní (stejná situace panuje nárazově i v Evropě např. u Airbus Helicopter).
Vždy jsem myslel, že kosmickému průmyslu se to vyhne, pravě proto, že se jedná o výkladní skříň, kterou se každý rád pochlubí. No, vypadá to, že Boeing přišel s inovativním postupem, který asi (doufám) nikdo následovat nebude. Může se zdát, že ani 346 mrvých před pěti lety nezměnilo firemní filosofii Boeingu, ale pravda je taková, že je zde silná setrvačnost a jakákoliv změna se objeví až za roky.
Momentálně bych se nedivil, kdyby se Boeing snažil jít ruskou cestou z éry SSSR – tzn. nic se nestalo, protože jsme žádný Starliner neměli. Co je to vlastně Starliner? To mi nic neříká, tak už se na to neptejte.
Program ukončí a budou se snažit zapomenout.
Je to vlastně výhra myšlenky, která stála za tím, proč byla zakázka na dopravu lidí na ISS svěřena dvěma firmám. Kdyby jeden systém měl problémy, zůstane v provozu alespoň jeden. Nikdo ale nepočítal s tím, že se problém objeví v této fázi. Pokud to Boeing skutečně zabalí a SpaceX zůstane na dopravu sám, jsme zpátky u problému jediného dopravního prostředku. Ukázalo se to nedávnou při problémech druhého stupně Falconu 9.
Třeba dostane šanci pilotovaná verze Dream Chaseru.

Jiří Hošek
1 měsíc před
Odpovědět  Ivo

Ivo: Obytné moduly Gateway staví Thales Alenia Space, modul PPE staví Maxar Technologies.

Ivo
Ivo
1 měsíc před
Odpovědět  Ivo

Jiří: vycházel jsem z jejich webu:

https://www.boeing.com/space#products-and-services

Bohužel jsem neprověřoval více a nechal jsem se tak trochu nachytat, ale na první pohled to tam takto mají.

Jiří Hošek
1 měsíc před
Odpovědět  Ivo

Díky za odkaz na web. Na webu omylem nechali nadpis Gateway. Po kliknutí je zřejmé, že nechali i fotografie makety obytného modulu a přechodové komory, se kterými se neúspěšně ucházeli o zakázku pro Gateway, a pouze změnili text ve smyslu, že pracují na obytném modulu a přechodové komoře pro lunární povrchový habitat. Myslím, že nejste jediný, kdo se nechá nachytat.

MilanV
MilanV
1 měsíc před

Snažil jsem se zjistit víc detailů a když vidím ten styl komunikace, zakrývání informací apod., tak mi to něco z historie připomíná… S trochou černého humoru bych řekl, že připravit se na návrat v této lodi musí být fakt challenge, proto by si ta loď zasloužila jméno Challenger.

Popravdě jediný, v koho věřím v této kauze, je NASA a její certifikační procesy. Oni mají úplně jinou kulturu po těch špatných zkušenostech z historie a věřím jim, že neuhnou. Popravdě, kdyby nad sebou tenhle dohled Boeing neměl, tak by ty své astronauty do nedodělané lodi klidně posadil už dávno, o tom jsem přesvědčen.

JanHonnza
JanHonnza
1 měsíc před

Muzu se zeptat, po navratu dovolene bez netu, jaky je tedy hlavní problem SL?
Pochopil jsem, ze hl.problem je Boeing itself
Ale technicky:
1.software brzdících/ovlad. trysek, odladění sw je nadlouho, jak tu někdo psal
2.trysky se ucpavají?!
3.jestě něco?
Dekuji expertum za pripadnou odpoved

gendibal
gendibal
1 měsíc před
Odpovědět  Dušan Majer

Mohl by mi někdo vysvětlit, jak je možné, že SpaceX žádné, ale skutečně žádné problémy u motorů ať už Merlin, Draco nebo Superdraco nemá?

JanHonnza
JanHonnza
1 měsíc před
Odpovědět  Dušan Majer

Moc Vám děkuji

tosomja
tosomja
1 měsíc před

Tak… co je 100% iste je, ze hlavnym problemom je „Společnost Boeing“.
A jej INDICKY Ing.
Viz ako daleko to dotiahli s civilnymi lietadlami…
Vlastne aj tie urcene pre armadu su tragedia…
Len sa to zatial dari tajit pred verejnostou..

tosomja
tosomja
1 měsíc před
Odpovědět  tosomja

Hlavne ma zaujima nazor amerikanistickehokomunistu Dušana Majera.
Predpokladam, ze je podla trendu bezpohlavny!

Radim Pretsch
Radim Pretsch
1 měsíc před
Odpovědět  tosomja

Áá, koukám, že se tady někomu hodně špatně usínalo a ještě hůř vstávalo ;-D. Tak hezký víkend příteli!

Radek V.
Radek V.
1 měsíc před

NASA Boeingu nevěří a nebude riskovat životy posádky. Už někdo ze SpaceX nebo NASA zmínil možnost startu ve 4 a přistání v 5? Pokud by to byo snadné, mohl by se jeden vrátit už s Crew 8, pokud ne Crew 9 a Axiom 4. Zvažovalo se to před dvěma lety při poruše chlazení Sojuzu. Je tato možnost na stole?

pave69
pave69
1 měsíc před

K tomu je ještě „vtipné“, že NASA si není jistá, že se Starliner dokáže bezpečně odpoutat od ISS i v bezpilotním režimu – primárně kvůli problémům s motorky. Takže hrozí riziko srážky s ISS. Tím pádem existuje varianta, že posádka odletí Dragonem a Starliner zůstane „navždy“ u ISS.
A druhá věc – do prezidentských voleb s tím nic neudělají, aby případný průser nepoškodil Harris.

Regulus sector
Regulus sector
1 měsíc před
Odpovědět  pave69

Nemyslím si, že by měl Starliner zůstat u ISS navždy!! Prostě by natlakovali přechodový tunel a odjistili zámky a loď odletí……
A nebo ( pravděpodobněji ) využijí toho, že má androgynní spojovací uzel. Takže Starliner chytí CanadArmem ( i kdyby k ní měli napřed přišroubovat úchytný bod ) a další ( nejspíš nákladní) loď pak na ní vykoná stykovku a bude pak sloužit jako tahač, který ji odtáhne do atmosféry….

ov42
ov42
1 měsíc před
Odpovědět  Regulus sector

Má vůbec Starliner úchyt na zachycení kanadskou rukou? Já myslím, že ne.

Ivo
Ivo
1 měsíc před
Odpovědět  pave69

Toho bych se opravdu nebál, oddokovat se to dá a pak hned navýšit dráhu ISS a není šance, aby došlo ke kolizi a Starliner bude za pár let dole.

ov42
ov42
1 měsíc před
Odpovědět  Ivo

Aby takhle valká věc neřízeně spadla, to by asi nebylo úplně super. Na rozdíl od raket čínských CZ 5 , tohle může na hlavu spadnout i nám.

Regulus sector
Regulus sector
1 měsíc před

Jinak k tomu návratu…. Pokud vím , tak byl Dragon původně koncipován pro až sedmičlennou posádku.
Já si umím dobře představit, že by dva dodateční členové posádky se vešli do “ nákladové šachty“ a umístili na něco, co by se podobalo nafukovací matraci křížené s hamakou…. Něco takového by mohlo být i poměrně komfortní a bezpečné. Tato matracohamaka by se pak mohla stát běžným záchranným vybavením Dragona nebo samotné ISS- pro podobné případy….

Ivo
Ivo
1 měsíc před
Odpovědět  Regulus sector

Co to je nákladová šachta? Jaký je důvody pro to, aby nebyli normálně uvnitř jako všichni ostatní?

Ivo
Ivo
1 měsíc před
Odpovědět  Ivo

A ještě dotaz, pokud tou nákladovou šachtou myslíte trunk, víte o tom, že ten se nevrací a shoří během vstupu do atmosféry?

Vojta
Vojta
1 měsíc před
Odpovědět  Ivo

Pod čtyřmi sedadly je prostor, kde se běžně vozí náklad. To je nejspíš ta „nákladová šachta“. Podle původního návrhu se tam vejdou další tři sedadla, ale zatím taková konfigurace nebyla použitá.comment image
Řekl bych, že je zatím dost jiných možností, než aby tam museli nouzově balit lidi v bublinkové fólii bez sedaček. Třeba sedačky navíc namontovat do dalšího Crew Dragonu.

petrH
petrH
1 měsíc před
Odpovědět  Regulus sector

ano ale není certifikován z důvodu bezpečnosti návratu. Žádní improvizace nepřipadá v úvahu. Všichni mohou mít vlastní křesla, ale i tak vyšlo při modelacích a doplnění dalších křesel, že některé síly při dopadu pak mohou působit na některé členy nebezpečně a proto je certifikovaná jen 4místná verze. Situace není taková, aby NASA riskovala nějakou takovou variantu když to není vůbec nutné.

Ivo
Ivo
1 měsíc před
Odpovědět  petrH

Je otázka co je lepší, riskovat modřiny či naraženiny v Crew Dragonu, anebo život ve Starlineru.

petrH
petrH
1 měsíc před
Odpovědět  petrH

No ono nejde jen o modřiny. A riskovat životy nikdo nechce a ani nemusí. Není to kritická situace. Posadí je do spolehlivého certifikovaného Dragonu a není co řešit.

PeterGana
PeterGana
24 dní před

Aká je aktuálne situácia ohľadom Starlineru? Už padlo definitívne rozhodnutie o návrate posádky?