Z necelé dva týdny trvající pilotované testovací mise CFT kosmické lodi Starliner se stala mise, která trvá už skoro čtvrt roku. Experti agentury NASA i firmy Boeing v průběhu minulých měsíců provedli celou řadu testů pohonného systému lodi a poté vyhodnocovali chování manévrovacích raketových motorů na servisním modulu kosmické lodi. Po provedení testů následovalo vyhodnocení dat a s ním spojené zhodnocení rizik. Veřejnost bude s výsledky tohoto rozhodovacího procesu seznámena v průběhu dnešního večera. V 19:00 začne tisková konference, kterou bude NASA TV vysílat živě. Již dnes bychom se tedy měli dozvědět, zda se Barry Wilmore a Sunita Williams, kteří na ISS přiletěli ve Starlineru, v této lodi také vrátí, či zda na ně bude čekat návrat v Crew Dragonu.
Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/08/iss071e265073-stklarge92.jpg
Tak jak to odhadujete? Za mě je to na 90 procent návrat v CrewDragonu. NASA nebude riskovat, když nemusí.
Také hlasuji pro tuto variantu.
Mám ten samý dojem. Kdyby to byl Starliner, tak by jen řekli, že se vše podařilo ověřit a nedělali by velkou tiskovku. A nedovedu si představit ten humbuk, kdyby se to nepodařilo a přitom bylo k dispozici vysoce spolehlivé a vyzkoušené řešení.
No, cožpak o to, ale kdo to zaplatí? Boeing určitě ne…
Pokud poletí Crew 9 ve dvou, nikdo nic platit nebude, jen si to odskáčou ti dva z Crew 9, co zůstanou na Zemi a odletí až s Crew 11. Crew 10 je určená a měnit ji nebudou. Pokud SpaceX přesvědčila NASA o bezpečnosti přistání v 5 nebo 6, taky možná nic platit nebudou, protože to zaplatí Space X – bude mít schválenou loď pro víc lidí při návratu. Uvidíme.
Pokud bude tiskovka podobná minule, budou půl hodiny probírat, co už vyzkoušeli a jaký přínos pro budoucí kvalitu Boening to má. Budou látat pověst firmy. NASA se bude snažit to nezhoršit. Pokud Dragon přistane v automatickém režimu, bude to opět certifikované vítězství.
Tomu moc nerozumím. Zřejmě jsi chtěl napsat Starliner, ne?
A jinak pokud jde o tu certifikaci v případě návratu Starlineru bez posádky, být Muskem, tak bych se opravdu nas.al a veřejně bych vyhlásil, že jestli NASA navzdory takovému fiasku vydá Boeingu certifikát, potom on přerušuje s NASA spolupráci s podíláním lidí na ISS. SpaceX má svých šest letů splněno a zbytek ať si odlétá certifikovaný Starliner. Mělo to přece být podle původních předpokladů padesát na padesát, přestože na vývoj lodi dostala SpaceX o polovinu míň, než Boeing.
Tak to mne dostali. Nové pojetí.
gendibal – Ano, Starliner. Omluva.
Ad genidbal –
v čem by si takovým dětským trucem Musk pomohl? Proč by se zbavoval výhodné spolupráce s NASA? Aby si mohl říct „To jsem vám to nandal, co?“?
Musk kouká do budoucnosti. To, co je mezi NASA a Boeingem ho buď nezajímá vůbec nebo v tom vidí příležitost. K podnikání, ne k naschválům samozřejmě.
Gendibal – SpaceX dostala tolik, o kolik si řekla. Na další starty nad původní rámec byl sjednán nový kontrakt a SpaceX na tom má určitě další zisk. Tak proč by se na ty kontrakty měla vykašlat? Tomu fakt nerozumím. Nijak by si přece nepomohla…
Dovolim si tady zanechat jedno malo zminovane reseni:
Starliner bude odeslan k automatizovanemu pristani. Spolu s kompletni Crew-9 prileti 2 nouzova sedadla, ktera se umisti do Crew-8 a Ax-4. A takto se vrati piloti Starlineru.
Mozna takto …
Už se to tady rozebíralo u jiného článku. Nevyzkoušená/necertifikovaná montáž sedadel na oběžné dráze je velice nepravděpodobná a zřejmě by přinesla více komplikací než užitku. To bohužel není jak připnout dětskou sedačku do Izofixu.
Dozvedeli sme sa, aky je Starliner uzasny … 🙂
V automobilové branži se říkávalo …. „Fordem tam, vlakem zpátky..“ Boeing to pozvedl do výšin. Ale nedivím se, nikdo na sebe riziko – byť asi malé – vzít nechce… Každopádně pro B průšvih..
Tak to bylo bleskové. Snad ani ne pět vteřin tiskovka netrvala a bylo jasno, Bill Nelson nijak kolem horké kaše nechodil, úplně jsem koukal, jak přímo (až drsně) to vyjádřil: „jasná priorita je bezpečnost a my máme bohužel jasnou zkušenost z minulosti, co to je podcenit rizika. Ztratili jsme dva Space Shuttly. Tohle nesmíme opakovat, atmosféra u nás musí být, že každý inženýr může a musí sdělit všechny své pochybnosti.“
A následně v odpovědi na otázky novinářů vyplynuly podrobnosti: „Je to jednoduché. Ani po všech testech a teoretických rozborech se nedokázali všichni naši inženýři shodnout na tom, jak velké je to riziko. Z každého úhlu pohledu vypadalo jinak. Proto se Starliner vrátí bez posádky a musíme na tom pracovat dál.“
Další otázka na Billa Nelsnona: „Na kolik procent odhadujete, že Starliner bude pokračovat a bude vozit posádky?“ dala odpověď tak stručnou, že novinářka musela žádat o rozvedení otázky 🙂 Billova odpověď totiž byla: „100%“.
Ohledně posádky: „Není žádný problém, už dávno se chovají jako součást plnohodnotné posádky, dosud se účastnili práce na 42 experimentech, více než sto hodin, plus práce na údržbě ISS. Budou na stanici 8 měsíců, což je naprosto v normě, protože mnoho astronautů tam bylo měsíců 12.“
100%? Nevěřím. Za dva roky CFT2, v roce 2028 první se základní posádkou, v roce 2030 poslední.
S ohledem na problemy se stitem Orionu SpaceX bude vracet na Zemi i posadky programu Artemis ?
Zatím nepadlo žádné rozhodnutí o změně plánů misí Artemis.
Vždycky jsem přál Sunitě extrémně dlouhý let (nad 7 měsíců), jako měla Peggy. A onehdy byl trochu zklamaný, když jí dali na testování Starlineru s perspektivou krátké mise. Ale nevyzpytatelné jsou cesty osudu a bác ho, má extrémně dlouhý let. Doufám, že přidá i pár EVA.
Mají slíbené minimálně 2 EVA, říkali na tiskovce. A pak se mírně pousmáli, když říkali: „Nebojte se, staráme se o to, aby se nenudili :)“
Sunitě chybí 18 hodin EVA do světového rekordu, chtělo by to aspoň 3 výstupy.
Néé, 28 hodin. Neumím počítat. To asi nedá.
Co bude dál? Bude muset Boeing CFT zopakovat? Podle mě by měl. Kdy bude Starliner připravený k operačnímu použití? Tipuju nejdříve na podzim 2026. Tak už může Space X počítat s dalšími třemi lety v řadě? (Crew-10 2/2025, Crew-11 (8/2025, Crew-12 2/2026). Kolik jich má vlastně NASA objednáno?
Na to je zatím brzy. Nejprve se musí loď vrátit, pak se musí vše důkladně analyzovat. Hovořit o dalším postupu (nebo dokonce termínech) je zatím hodně předčasné.
Je to sice tak trochu mimo mísu, ale zajímalo by mne v tomto případě jak to mají účtované. (Jasně výlet do vesmíru je k nezaplacení) Jestli mají plat za misi, výcvik, rizika a práce okolo … nebo jim budou platit přesčasy jelikož tam jsou déle než měli být či to mají jako cesťák. Je to dotaz jen tak pro zamyšlení, tak mne nekamenujte 😀