sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: NASA oznámí, jak to bude se Starlinerem

Z necelé dva týdny trvající pilotované testovací mise CFT kosmické lodi Starliner se stala mise, která trvá už skoro čtvrt roku. Experti agentury NASA i firmy Boeing v průběhu minulých měsíců provedli celou řadu testů pohonného systému lodi a poté vyhodnocovali chování manévrovacích raketových motorů na servisním modulu kosmické lodi. Po provedení testů následovalo vyhodnocení dat a s ním spojené zhodnocení rizik. Veřejnost bude s výsledky tohoto rozhodovacího procesu seznámena v průběhu dnešního večera. V 19:00 začne tisková konference, kterou bude NASA TV vysílat živě. Již dnes bychom se tedy měli dozvědět, zda se Barry Wilmore a Sunita Williams, kteří na ISS přiletěli ve Starlineru, v této lodi také vrátí, či zda na ně bude čekat návrat v Crew Dragonu.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/08/iss071e265073-stklarge92.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
7 měsíců před

Tak jak to odhadujete? Za mě je to na 90 procent návrat v CrewDragonu. NASA nebude riskovat, když nemusí.

Thumba
Thumba
7 měsíců před
Odpověď  Radek V.

Také hlasuji pro tuto variantu.

vilous
vilous
7 měsíců před
Odpověď  Radek V.

Mám ten samý dojem. Kdyby to byl Starliner, tak by jen řekli, že se vše podařilo ověřit a nedělali by velkou tiskovku. A nedovedu si představit ten humbuk, kdyby se to nepodařilo a přitom bylo k dispozici vysoce spolehlivé a vyzkoušené řešení.

gendibal
gendibal
7 měsíců před
Odpověď  Radek V.

No, cožpak o to, ale kdo to zaplatí? Boeing určitě ne…

Radek V.
Radek V.
7 měsíců před
Odpověď  gendibal

Pokud poletí Crew 9 ve dvou, nikdo nic platit nebude, jen si to odskáčou ti dva z Crew 9, co zůstanou na Zemi a odletí až s Crew 11. Crew 10 je určená a měnit ji nebudou. Pokud SpaceX přesvědčila NASA o bezpečnosti přistání v 5 nebo 6, taky možná nic platit nebudou, protože to zaplatí Space X – bude mít schválenou loď pro víc lidí při návratu. Uvidíme.

Borin
Borin
7 měsíců před
Odpověď  Radek V.

Pokud bude tiskovka podobná minule, budou půl hodiny probírat, co už vyzkoušeli a jaký přínos pro budoucí kvalitu Boening to má. Budou látat pověst firmy. NASA se bude snažit to nezhoršit. Pokud Dragon přistane v automatickém režimu, bude to opět certifikované vítězství.

gendibal
gendibal
7 měsíců před
Odpověď  Borin

Tomu moc nerozumím. Zřejmě jsi chtěl napsat Starliner, ne?
A jinak pokud jde o tu certifikaci v případě návratu Starlineru bez posádky, být Muskem, tak bych se opravdu nas.al a veřejně bych vyhlásil, že jestli NASA navzdory takovému fiasku vydá Boeingu certifikát, potom on přerušuje s NASA spolupráci s podíláním lidí na ISS. SpaceX má svých šest letů splněno a zbytek ať si odlétá certifikovaný Starliner. Mělo to přece být podle původních předpokladů padesát na padesát, přestože na vývoj lodi dostala SpaceX o polovinu míň, než Boeing.

Borin
Borin
7 měsíců před
Odpověď  Borin

Tak to mne dostali. Nové pojetí.

Borin
Borin
7 měsíců před
Odpověď  Borin

gendibal – Ano, Starliner. Omluva.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
7 měsíců před
Odpověď  Borin

Ad genidbal –
v čem by si takovým dětským trucem Musk pomohl? Proč by se zbavoval výhodné spolupráce s NASA? Aby si mohl říct „To jsem vám to nandal, co?“?

Musk kouká do budoucnosti. To, co je mezi NASA a Boeingem ho buď nezajímá vůbec nebo v tom vidí příležitost. K podnikání, ne k naschválům samozřejmě.

Garion
Garion
7 měsíců před
Odpověď  Borin

Gendibal – SpaceX dostala tolik, o kolik si řekla. Na další starty nad původní rámec byl sjednán nový kontrakt a SpaceX na tom má určitě další zisk. Tak proč by se na ty kontrakty měla vykašlat? Tomu fakt nerozumím. Nijak by si přece nepomohla…

Marek
Marek
7 měsíců před

Dovolim si tady zanechat jedno malo zminovane reseni:
Starliner bude odeslan k automatizovanemu pristani. Spolu s kompletni Crew-9 prileti 2 nouzova sedadla, ktera se umisti do Crew-8 a Ax-4. A takto se vrati piloti Starlineru.
Mozna takto …

Jakuik
Jakuik
7 měsíců před
Odpověď  Marek

Už se to tady rozebíralo u jiného článku. Nevyzkoušená/necertifikovaná montáž sedadel na oběžné dráze je velice nepravděpodobná a zřejmě by přinesla více komplikací než užitku. To bohužel není jak připnout dětskou sedačku do Izofixu.

legionar
legionar
7 měsíců před

Dozvedeli sme sa, aky je Starliner uzasny … 🙂

Lada Pospisil
Lada Pospisil
7 měsíců před

V automobilové branži se říkávalo …. „Fordem tam, vlakem zpátky..“ Boeing to pozvedl do výšin. Ale nedivím se, nikdo na sebe riziko – byť asi malé – vzít nechce… Každopádně pro B průšvih..

MilanV
MilanV
7 měsíců před

Tak to bylo bleskové. Snad ani ne pět vteřin tiskovka netrvala a bylo jasno, Bill Nelson nijak kolem horké kaše nechodil, úplně jsem koukal, jak přímo (až drsně) to vyjádřil: „jasná priorita je bezpečnost a my máme bohužel jasnou zkušenost z minulosti, co to je podcenit rizika. Ztratili jsme dva Space Shuttly. Tohle nesmíme opakovat, atmosféra u nás musí být, že každý inženýr může a musí sdělit všechny své pochybnosti.“
A následně v odpovědi na otázky novinářů vyplynuly podrobnosti: „Je to jednoduché. Ani po všech testech a teoretických rozborech se nedokázali všichni naši inženýři shodnout na tom, jak velké je to riziko. Z každého úhlu pohledu vypadalo jinak. Proto se Starliner vrátí bez posádky a musíme na tom pracovat dál.“

Další otázka na Billa Nelsnona: „Na kolik procent odhadujete, že Starliner bude pokračovat a bude vozit posádky?“ dala odpověď tak stručnou, že novinářka musela žádat o rozvedení otázky 🙂 Billova odpověď totiž byla: „100%“.

Ohledně posádky: „Není žádný problém, už dávno se chovají jako součást plnohodnotné posádky, dosud se účastnili práce na 42 experimentech, více než sto hodin, plus práce na údržbě ISS. Budou na stanici 8 měsíců, což je naprosto v normě, protože mnoho astronautů tam bylo měsíců 12.“

Kamil
Kamil
7 měsíců před

100%? Nevěřím. Za dva roky CFT2, v roce 2028 první se základní posádkou, v roce 2030 poslední.

Hawk
Hawk
7 měsíců před

S ohledem na problemy se stitem Orionu SpaceX bude vracet na Zemi i posadky programu Artemis ?

Jiří Hošek
7 měsíců před
Odpověď  Hawk

Zatím nepadlo žádné rozhodnutí o změně plánů misí Artemis.

Kamil
Kamil
7 měsíců před

Vždycky jsem přál Sunitě extrémně dlouhý let (nad 7 měsíců), jako měla Peggy. A onehdy byl trochu zklamaný, když jí dali na testování Starlineru s perspektivou krátké mise. Ale nevyzpytatelné jsou cesty osudu a bác ho, má extrémně dlouhý let. Doufám, že přidá i pár EVA.

MilanV
MilanV
7 měsíců před
Odpověď  Kamil

Mají slíbené minimálně 2 EVA, říkali na tiskovce. A pak se mírně pousmáli, když říkali: „Nebojte se, staráme se o to, aby se nenudili :)“

Kamil
Kamil
7 měsíců před
Odpověď  MilanV

Sunitě chybí 18 hodin EVA do světového rekordu, chtělo by to aspoň 3 výstupy.

Kamil
Kamil
7 měsíců před
Odpověď  MilanV

Néé, 28 hodin. Neumím počítat. To asi nedá.

Kamil
Kamil
7 měsíců před

Co bude dál? Bude muset Boeing CFT zopakovat? Podle mě by měl. Kdy bude Starliner připravený k operačnímu použití? Tipuju nejdříve na podzim 2026. Tak už může Space X počítat s dalšími třemi lety v řadě? (Crew-10 2/2025, Crew-11 (8/2025, Crew-12 2/2026). Kolik jich má vlastně NASA objednáno?

bouche
bouche
7 měsíců před

Je to sice tak trochu mimo mísu, ale zajímalo by mne v tomto případě jak to mají účtované. (Jasně výlet do vesmíru je k nezaplacení) Jestli mají plat za misi, výcvik, rizika a práce okolo … nebo jim budou platit přesčasy jelikož tam jsou déle než měli být či to mají jako cesťák. Je to dotaz jen tak pro zamyšlení, tak mne nekamenujte 😀

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.