sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Kosmotýdeník 622 (12. 8. – 18. 8.)

Perseverance

Další týden je za námi a i v něm se udála celá řada zajímavých kosmonautických událostí, které vám nyní shrne pravidelný týdenní kosmonautický přehled. Kosmotýdeník si vzal jako hlavní téma zahájení nové vědecké kampaně vozítka Perseverance na Marsu, které se vydává na docela náročný výjezd na kraj kráteru Jezero. Co ho tam čeká? V dalších tématech se podíváme na pokus s výrobou lunárního betonu, který by mohl být použit pro výstavbu trvalých základen na Měsíci, anebo si prohlédneme výrobu rakety New Glenn od Blue Origin. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Perseverance zahajuje další fázi průzkumu

Cesta vozítka Perseverance

Vozítko Perseverance čeká nové vědecké dobrodružství. Po třech a půl letech průzkumu samotného dna kráteru Jezero a navazující říční delty, se nyní chystá vystoupat do oblasti, která nabízí další zajímavá místa k průzkumu. Vědci si od nových lokalit slibují, že by mohla zase o kousek odhalit informace o minulosti Marsu. Z oběžné dráhy se nová destinace také jeví jako skutečně velmi zajímavá.

Marsovské vozítko tak brzy zahájí měsíc trvající výstup na západní okraj kráteru Jezero, který bude pravděpodobně zahrnovat nejstrmější a nejnáročnější terén, s jakým se dosud rover setkal. Výjezd, který zahrnuje nejnáročnější terén, je naplánován v délce trvání asi jeden týden a začne 19. srpna. Zároveň to bude znamenat zahájení nové vědecké kampaně mise – již páté od přistání roveru v kráteru, které proběhlo 18. února 2021. „Perseverance má za sebou čtyři vědecké kampaně, nasbíral 22 jádrových vzorků a urazil více než 18 kilometrů po náročném kamenitém terénu,“ uvedl vedoucí projektu Perseverance Art Thompson z JPL NASA v jižní Kalifornii. „Při zahájení této nové kampaně je náš rover ve vynikajícím stavu a tým se nemůže dočkat, až se podívá, co je na vrcholu stoupání a na navazující nové nadějné lokalitě.“

Dvě z prioritních oblastí, které chce vědecký tým na vrcholu okraje kráteru prozkoumat, jsou přezdívané „Pico Turquino“ a „Witch Hazel Hill“. Snímky z oběžné dráhy naznačují, že třeba Pico Turquino jsou zřejmě starobylé terénní zlomy s řadou malých vrcholků, které mohly být vytvořeny hydrotermální aktivitou v dávné minulosti.

Vzorek, který obsahoval materiály poukazující na možný dávný život na Marsu
Zdroj: https://d2pn8kiwq2w21t.cloudfront.net/original_images/

Orbitální snímky Witch Hazel zase ukazují pestrou paletu vrstev různých materiálů, které pravděpodobně pocházejí z doby, kdy na Marsu panovalo zcela jiné klima než dnes. Tyto snímky odhalily světle zbarvenou horninu podobnou té, která byla nalezena v oblasti „Bright Angel“, kde Perseverance nedávno objevila a odebrala vzorky kamene „Cheyava Falls“, který vykazuje chemické znaky a struktury, jež mohly být možná vytvořeny životem před miliardami let, když se v této oblasti nacházela tekoucí voda.

Během dosavadní průzkumné fáze mise, která probíhala ve staré říční deltě, rover odebral jediný vzorek sedimentární horniny, který byl kdy odebrán z jiné planety než Země. Sedimentární horniny jsou důležité, protože vznikají, když jsou částice různých velikostí transportovány vodou a usazují se v místech, kde je klidnější proud či stojatá voda. Studie publikovaná ve středu 14. srpna v časopise AGU Advances popisuje 10 horninových jader získaných ze sedimentárních hornin v dávné marťanské deltě již dávno vyschlé řeky, která vznikla před miliardami let při vtoku řeky do kráteru Jezero. Tento kráter býval v této době skutečným jezerem. Odběr těchto vzorků byl poměrně náročný, protože materiál byl místy hodně sypký.

Vzorky jader odebrané v přední části delty jsou nejstarší, zatímco horniny odebrané v horní části jsou pravděpodobně nejmladší a vznikly v době, kdy proudící voda usazovala sedimenty v západní části delty. „Mezi těmito jádrovými vzorky jsou pravděpodobně nejstarší materiály odebrané z jakéhokoli známého prostředí, které bylo potenciálně obyvatelné,“ uvedla Tanja Bosak, geobioložka z Massachusettského technologického institutu v Cambridge a členka vědeckého týmu Perseverance. „Až je přivezeme na Zemi, mohou nám říci mnoho o tom, kdy, proč a jak dlouho se na Marsu nacházela kapalná voda a zda na této planetě mohla probíhat nějaká organická, prebiotická a potenciálně i biologická evoluce.“

Stejně vědecky zajímavé, jako byly dosavadní vzorky, se nyní očekávají i v další lokalitě, kam nyní rover míří. „Naše vzorky jsou již nyní vědecky neuvěřitelně zajímavou sbírkou, ale okraj kráteru slibuje poskytnout ještě širší a pestřejší paletu vzorků, které budou mít významný dopad na naše chápání geologické historie Marsu,“ řekla Eleni Ravanisová, vědecká pracovnice Havajské univerzity v Mānoa v týmu přístroje Mastcam-Z roveru Perseverance a jedna z vedoucích vědeckých pracovníků nové kampaně nazvané příznačně Crater Rim. „Očekáváme totiž, že budeme zkoumat horniny z nejstarší kůry Marsu. Tyto horniny vznikly v důsledku nepřeberného množství různých procesů a některé z nich mohou pocházet z potenciálně obyvatelných fází, které dosud nebyly nikdy zblízka zkoumány.“

Dosáhnout vrcholu kráteru nebude snadné. Aby se tam Perseverance dostal, bude se spoléhat na své autonavigační schopnosti a bude se pohybovat po trase, kterou plánovači roveru navrhli tak, aby minimalizovala nebezpečný terén a zároveň poskytla vědeckému týmu dostatek možností k vědeckému zkoumání během cesty. Rover se během jízdy setká se svahy o sklonu až 23 stupňů (řidiči roveru se přitom snaží vyhnout terénu, který by Perseverance naklonil o více než 30 stupňů) a do doby, než dosáhne vrcholu kráteru v místě, které vědecký tým nazval „Aurora Park“, dosáhne rover převýšení skoro 300 metrů. Poté může Perseverance, posazený stovky metrů nad dnem kráteru o průměru 45 kilometrů, zahájit další etapu svého dobrodružství, které jistě přinese řadu zajímavých objevů.

Na Mezinárodní kosmické stanici probíhal zajímavý experiment, jehož cílem je najít odpověď na to, z čeho stavět na Měsíci. Až se program Artemis dostane do pozdějších fází, měli by astronauti vybudovat na povrchu stálou základnu. Dovážení veškerého materiálu ze Země je velmi náročné a drahé a proto se hledají způsoby, jak využít místní zdroje třeba k výrobě betonu. Výroba betonu na Zemi je však energeticky velmi náročná, vypouští se při ní velké množství CO2 a vyžaduje rozsáhlé zdroje. Navíc lití betonu v šestinové gravitaci může přinášet problémy ve formě tvorby bublin, které by oslabovaly výsledné konstrukce. NASA už proto dlouho hledá alternativu ve formě lunárního betonu, který by alespoň z části využil jako nosný materiál lunární regolit a pak další chemické látky, které by nahradily problematický cement. Astronaut NASA Matthew Dominick proto na ISS provedl experiment, při kterém smíchal simulovaný lunární regolit, „další materiály“ a „tekutý roztok“ (konkrétní složky směsi nebyly ve sdělení specifikovány). Směs byla umístěna do dvou sáčků a mezi ně byl vložen třetí sáček s horkou vodou. Dominick všechny tři sáčky vložil do termosky a nechal je tam přes noc. Směs se pak stabilizuje při okolní teplotě na palubě ISS, dokud nebude dopravena na Zemi v jednom z příštích letů nákladní lodi Dragon.

NASA pracuje na lunárním betonu
Zdroj: https://idsb.tmgrup.com.tr/l

V této rubrice se již tradičně můžete těšit na přehled všech článků, které vyšly na webu Kosmonautix v uplynulém týdnu. Tím si vytvoříte ucelenější obraz toho, co se v kosmonautice dělo. Pojďme na to. Začali jsme ohnivě, když jste společně s námi mohli Živě a česky sledovat start rakety Falcon 9, která vynášela dvojici telekomunikačních družic ASBM. Ani tento měsíc jste nepřišli o tradiční přehled aktualit kolem přípravy nové mezinárodní stanice u Měsíce. Raketa New Glenn od společnosti Blue Origin prochází řadou závěrečných testů a zkoušek. Nyní se například testoval manévrovací systém nosiče. Další díl seriálu o jednotlivých nákladech prvního letu rakety Ariane 6 se zabýval slovenskou a velmi zajímavou družicí GRBBeta. V tomto týdnu SpaceX oznámila další komerční pilotovanou misi. Projekt nazvaný Fram2 bude první pilotovanou výpravou, která zamíří na polární oběžnou dráhu! V Evropě jsme se mohli radovat z nadějných výsledků testů motoru FLPP. Start nákladního Progressu a také start rakety Falcon 9 se snímkovacími družicemi a to vše v rozmezí pár hodin. A samozřejmě oboje Živě a česky. Stínítko pro kosmický teleskop Nancy Grace Roman nedávno dokončilo několik zásadních zkoušek a projekt tak postupuje kupředu. Zkoumání signálů z vesmíru na nízkých frekvencích. To je cíl další pokročilé mise v rámci projektu NIAC. Letní seriál TOP 5 se tentokrát zaměřil na pět nejzásadnějších objevů kosmických sond Voyager. Další dvojice Živě a česky komentovaných přenosů zahrnovala sledování příletu nákladní lodi Progress MS-28 k ISS a také start rakety Falcon 9, která vynášela další sdílenou misi Transporter. A k Nancy Grace Roman Space Telescope ještě jednou! Podívali jsme se na primární přístroj tohoto očekávaného teleskopu. Ačkoli se mise Transporter, které vynáší Falcony 9, mohou zdát jako takové mise pro méně významné družice, ve skutečnosti letěla na jedenáctce celá řada unikátních projektů. Třeba družice Tanager 1, která nese špičkový přístroj na detekci skleníkových plynů.

Zásadní událostí týdne bylo, když SpaceX oznámila další komerční pilotovanou výpravu v lodi Crew Dragon. Zajímavé je to zejména proto, že se poprvé v historii vydá pilotovaná loď na polární oběžnou dráhu! Přičemž na misi se už nějakou dobu pracuje a měla by proběhnout na konci letošního roku.  Výpravu zaplatil Chun Wang, který vydělal peníze na kryptoměnách. Další v posádce mají být Jannicke Mikkelsen (Norka), velitelka lodi, Eric Philips (Australan), pilot a Rabea Rogge, (Němka) specialistka mise. Během tří až pěti denní mise plánuje posádka pozorovat polární oblasti Země skrze kopuli lodi Dragon. Loď se bude pohybovat ve výšce 425 až 450 km.

Posádka mise Fram2

Rozhodně byste neměli minout video, kde Jeff Bezos – CEO Blue Origin, provází Tima Dodda, který na svém kanále Everyday Astronaut přinesl unikátní přes hodinu dlouhý pořad, kde se můžete porozhlédnout po výrobě nového těžkého částečně znovupoužitelného nosiče New Glenn.

1 měsíc před

Bude článek o té exkursi v Blue Origin? Nechce se mi na to hodinu koukat a poslouchat vatu.

Administrátor
Odpovědět  Kamil

Zatím to nemáme v plánu.

John Peri
1 měsíc před

Zkoušel jsem u toho videa zapnout překlad titulků do češtiny a ani to nefunguje.

VitHrachovy
1 měsíc před

V pátek vypuštěním družice EOS-8 ISRO dokončilo testovací fázi vývoje nové rakety SSLV, pro kterou to byl třetí start a druhý úspěšný. Další starty už budou komerční. Cena produkce rakety se odhaduje na 4.2M USD, nosnost na LEO 10-500kg, nosnost na SSO 300kg.

30 dní před

Perseverance. Pri tomto horolezeckom výkone by bol mimoriadne nápomocný malý vrtulníček, večná škoda že už nefunguje.