sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Crew Dragon poletí na polární dráhu!

V uplynulých letech se firmě SpaceX podařilo dopravit na oběžnou dráhu 13 pilotovaných kosmických lodí Crew Dragon, v rámci kterých se na oběžnou dráhu a zpět dostalo více než 50 členů posádek. Vznikla tak celá řada nových příležitostí pro lidi z celého světa žít, pracovat a prozkoumávat v kosmickém prostředí. Celkem 46 misí lodí Dragon dopravilo na oběžnou dráhu důležité zásoby, vědecké experimenty i astronauty na ISS, ale také otevřelo dveře k letům na oběžnou dráhu Země pro komerční astronauty. Nyní však přichází mise, jakou ještě lodě Dragon nezažily a jakou bychom dosud nenašli ani v celé historii kosmonautiky. Půjde o první pilotovaný let na polární oběžnou dráhu.

Upravená loď Crew Dragon s rozhledovou kopulí
Upravená loď Crew Dragon s rozhledovou kopulí
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Možná ještě letos by měla raketa Falcon 9 vynést kosmickou loď Crew Dragon na šestou misi s komerčními astronauty. Mise Fram2, první pilotovaná výprava na polární dráhu, byla pojmenována na počest lodi Fram, která pomohla průzkumníkům dosáhnout arktických i antarktických oblastí. Organizátorem mise je podnikatel a dobrodruh Chun Wang z Malty. Právě on přišel s nápadem využít tuto misi ke zdůraznění objevitelského ducha posádky, ale i přiblížení pocitu úžasu a zvědavosti širší veřejnosti, nebo ukázat, jak může technologie pomoci posunout hranice průzkumu Země a výzkumu prováděného v rámci mise. S Wangem poletí na misi Fram2 trojice dobrodruhů – velitelkou bude Norka Jannicke Mikkelsen, pilotem pak Australan Eric Phillips. Specialistkou mise bude Němka Rabea Rogge. Pro všechny půjde o první kosmický let.

Během mise trvající 3 – 5 dní bude posádka třeba pozorovat polární oblasti Země z výšky 425 – 450 kilometrů, k čemuž využije i průhlednou kupoli lodě. Posádka bude zkoumat zelené a fialové světlené jevy spojované s jevem známým jako STEVE (Strong Thermal Emission Velocity Enhancement = Silné zvýšení rychlosti tepelné emise), který byl sledován ve výšce přibližně 400 až 500 km nad zemskou atmosférou. Posádka bude také ve spolupráci se SpaceX provádět různé výzkumy, jejichž cílem je lépe pochopit účinky kosmického letu na lidský organismus. Sem patří třeba pořízení prvních rentgenových snímků člověka ve vesmíru, nástroje pro výcvik a studium vlivu kosmického letu na zdraví a chování. To vše pomůže při vývoji nástrojů potřebných k přípravě lidstva na budoucí dlouhodobé lety do vesmíru.

Přeloženo z:
https://www.spacex.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GUzlwL7bsAAwviR?format=jpg&name=4096×4096
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/dragonwindow.jpeg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MIKA
MIKA
10 měsíců před

Zajímavá mise.
Ale docela by mně zajímalo, jak chtějí dosáhnout polární dráhu z KSC. Pamatuji si, na jednu tajnou misi raketoplánů, která letěla na dráhu s velkým sklonem k rovníku (ale ne polární) a dost se řešilo, že by v případě havárie mohly dopadnout trosky na obydlené oblasti. Původně měly totiž startovat mise na polární dráhu z Vandenbergovy základny. Start směrem na sever se dá asi na sto procent vyloučit, a ani na jih to nebude úplně ono – v dráze je Miami a pak ještě hůře Kuba. A domnívám se, že stáčet dráhu v průběhu letu, jako se to dělá z lehčími družicemi, s takhle těžkým nákladem je nad síly Falconu9. A že by nachystali SLC-4, o tom se snad ani neuvažuje.

Ivo
Ivo
10 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

Nemyslím si, že by chtěli přijít o první stupeň resp., že by si ho zákazník zaplatil a pokud ano, tak pak jedině nějaký na konci životnosti.

Vojta
Vojta
10 měsíců před
Odpověď  Dušan Majer

Jaký je vůbec program výroby nových stupňů F9? Čekal bych, že ho budou udržovat v pomalém, ale plynulém provozu, aby se vyhnuli problémům se zakonzervováním a opětovném nastartováním výroby po delší době. Za určitých okolností může být výhodné jednou za čas nějaký ten stupeň odepsat tím, že se využije na náročnější misi.

Jakuik
Jakuik
10 měsíců před
Odpověď  MIKA

Proč by to měl být těžký náklad ?
Dragony na ISS lítají s minisukní a první stupeň se vrací na pevninu, takže výkonu by měli mít vcelku dost ne ? I když to je polární a ne 50 stupňů.

Mr G
Mr G
10 měsíců před
Odpověď  Jakuik

Len misia CRS-28 mala „minisuknu“, vsetky ostatne Dragony, Dragony 2 a Crew Dragony startovali na druhom stupni, ktory mal klasickou dlhu trysku.
Myslim, ze motor s „minisuknou“ ani nie je certifikovany pre pilotovane lety ??

Jakuik
Jakuik
10 měsíců před
Odpověď  Jakuik

Já to nemyslel tak, že by měli letět s minisukní, ale že pokud s ní letěli a ještě se vrátili na pevninu, tak museli mít značný převis výkonu. Takže samozřejmě poletí s normální tryskou a první stupeň odchytí v moři, tak jak to dělali se starlinky na polární dráze vypouštěnými z Floridy.

Radek V.
Radek V.
10 měsíců před

Pilotované mise jsou schválenz jen z mysu. Na Vandenbergu není infrastruktura pro pilotovaný let. Myslím že poletí na sever podél pobřeží. První stupeň přistává už po 300 km. Ona ta polární dráha nemusí být úplně polární. Stačí víc než 67°, řekněme 75°. Stávající rekord je 65,1° Vostoku Těreškové. Podle Wiki teď SpaceX prohazuje lodě pro Crew 9 a Axiom 4, tak uvidíme, jak to dopadne a jak do termínu startu zasáhne Starliner.

Kamil
Kamil
10 měsíců před
Odpověď  Radek V.

Na sever rozhodně nepoletí. SX už má nacvičený start jižním směrem s úhybným manévrem kus od pobřeží. Létá tak s misemi Transporter.

Albert
Albert
10 měsíců před

Z KSČ se dá letět na jih. Jestli se nemilim.

Jakuik
Jakuik
10 měsíců před
Odpověď  Albert

Ano, přesně tak, na polární dráhu se z KSC lítá na jih, řekl bych, že na sever by to asi ani moc nešlo, vzhledem k tomu co by museli uzavřít pro leteckou a námořní dopravu. Zřejmě by museli zavřít hlavní letecký koridor Evropa Amerika.

Vojta
Vojta
10 měsíců před
Odpověď  Jakuik

I na jih to vede přes relativně blízkou Kubu nebo Jamajku (podle sklonu), což je taky obydlená oblast s frekventovanou dopravou. Falcony mají výjimku, protože mají instalovaný automatický autodestrukční systém, který hlídá odklon od trasy i v případě přerušení komunikace s řídícím střediskem. Do budoucna by to měly mít i další nosiče (Vulcan, New Glenn a Starship).

vilous
vilous
10 měsíců před
Odpověď  Albert

Milý překlep. Z KSČ se opravdu dalo vyletět, ani to nemuselo být na jih.

Lubo
Lubo
10 měsíců před

..posadka sami dobrodruhovia?. Tak to mali radsej letiet s Boeingom. Tam by zazili veci.. s Dragonom to bude nuda..

Radek V.
Radek V.
10 měsíců před

Tak to vypadá na start směrem na Jih, starty na sever jsou omezeny na 57° sklon (STS-28), kdy jen STS-36 letěl na dráhu se sklonem 62° a musel provést obrat pro tento sklon. Takže na jih přes Kubu. Kuba už naštěstí není totéž co za Fidela.

Kamil
Kamil
10 měsíců před

Ke kupolí: lze jí dát na jiný Dragon nebo je určena jen pro Resiliance? To bude výhled.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.