Evropské kontrakty na dopravu nákladu

Zástupci Evropské kosmické agentury podepsali dva kontrakty se zástupci evropských průmyslových firem na vývoj komerčních služeb zaměřených na dopravu nákladů na Mezinárodní kosmickou stanici a zpět do roku 2030.  22. května na zasedání Kosmické rady v Bruselu uzavřel generální ředitel agentury ESA, Josef Aschbacher, kontrakty s Hélène Huby z německé společnosti The Exploration Company a Massimo Comparinim z italské firmy Thales Alenia Space. Kontrakt se týká vývoje služeb pro dopravu nákladů z oběžné dráhy na Zemi.

Členské státy agentury ESA se na kosmickém summitu už vloni v listopadu rozhodly rozjet tuto výzvu pro evropské firmy. Obrátila se proto na soukromé firmy a požádala je, aby navrhly první kroky ke službě zaměřené na dopravu nákladu na nízkou oběžnou dráhu (například ISS) a zase zpět. O pouhých šest měsíců později po zhodnocení několika návrhů, které dorazily od evropských firem, se agentura ESA rozhodla, že vybere dva projekty, které v této soutěžní výzvě pokročí do další fáze. Každý oceněný získá také finanční odměnu 25 milionů Euro na podporu dalšího vývoje zmíněné služby.

Render návrhu návratové kabiny od firmy Thales Alenia Space.

Render návrhu návratové kabiny od firmy Thales Alenia Space.
Zdroj: https://www.esa.int/

V současné době evropská kosmonautika spoléhá na své mezinárodní partnery, kteří dopravují zásoby a posádky na oběžnou dráhu, za což na oplátku dostávají přístup k různým mezinárodním projektům jako je třeba laboratorní modul Columbus na Mezinárodní kosmické stanici, nebo evropský servisní modul, který je součástí lodě Orion pro mise z programu Artemis. Aktuální soutěžní výzva o vybudování služeb zaměřených na dopravu nákladu na kosmické stanice na oběžné dráze Země (jak na ISS, tak i na kosmické stanice, které vzniknou po ní) umožní Evropské kosmické agentuře pokračovat v průzkumných činnostech, ale také posílí nezávislost evropského průmyslu v budoucí ekonomice na nízké oběžné dráze Země.

Doprava nákladů na nízkou oběžnou dráhu (ať už na ISS, či jinou kosmickou stanici) a zpět.

Doprava nákladů na nízkou oběžnou dráhu (ať už na ISS, či jinou kosmickou stanici) a zpět.
Zdroj: https://www.esa.int/

Obě vybrané společnosti budou pokračovat v práci na svých projektech s podporou agentury ESA. Na ministerské radě v roce 2025 odprezentují své návrhy pro navazující fáze soutěže, aby je mohly členské státy schválit. „Služba dopravy nákladů z nízké oběžné dráhy je příkladem odhodlání agentury ESA zajistit Evropě čelní pozici v kosmickém průmyslu. Připravuje nás na éru po ISS, posílí konkurenceschopnost evropského průmyslu v operacích na nízké oběžné dráze, ale bude také vzorem pro transformaci a odlišný přístup agentury ESA,“ uvedl Daniel Neuenschwander, ředitel Direktorátu ESA pro pilotované lety a robotický průzkum Sluneční soustavy.

A kdo jsou dva ocenění? Italsko-francouzskou společnost Thales Alenia Space asi není třeba dlouze představovat. V kosmickém průmyslu má již dlouhou tradici díky přetlakovým kostrám kosmických modulů, které se vyrábějí v jejich středisku v Turíně. Mezi jejich nejslavnější a nejznámější projekty patří třeba laboratoř Spacelab pro americké raketoplány, evropský laboratorní modul Columbus na ISS, nebo moduly pro lunární stanici Gateway. Společně s touto zavedenou a známou firmou byla vybrána i nesrovnatelně méně známá společnost. Francouzsko-německá firma The Exploration Company byla založena až v roce 2021, ale rychle si v komunitě kosmického průmyslu vybodovala jméno. Společně pracuje na vývoji pouzdra Nyx, které by letos v létě mělo projít prvním demonstračním letem. ESA již její činnost odměnila kontraktem pro studium evropských řešení pro budoucí sektor kosmické dopravy.

Umělecká představa vstupu pouzdra Nyx do atmosféry.

Umělecká představa vstupu pouzdra Nyx do atmosféry.
Zdroj: https://www.esa.int/

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/…SpaceX_Crew_Dragon_5_%28cropped%29.jpg
https://www.esa.int/…/Thales_Alenia_Space_cargo_vehicle_rendering.jpg
https://www.esa.int/…/Animation_LEO_Cargo_Return_Service.gif
https://www.esa.int/…/The_Exploration_Company_cargo_vehicle_rendering.png

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

6 komentářů ke článku “Evropské kontrakty na dopravu nákladu”

  1. samslav napsal:

    Zo strany ESA je to super krok na podporu kozmického priemyslu v Európe. Očividne sa inšpirovali NASA. Ale nie je to tak trochu premárnená príležitosť?
    NASA podobný projekt dopravy nákladu na LEO súkromnými fimami rozbehla pred 15 rokmi a bol to asi najlepší ťah v celej histórii agentúry. Kontrakt na vyvinutie nepilotovaných nákladiakov určených na dopravu nákladu na LEO naštartoval súkromný kozmický sektor v USA. Rozumiem tomu správne, že ESA sa teraz snaží o to isté?
    Podľa mňa mohli byť v zadaní o niečo kreatívnejší. Doprava nákladu na LEO? Už zase? Prečo? Iste by to dávalo zmysel pred 10 rokmi, ale dnes je priepasť medzi európskymi a americkými firmami už fakt obrovská a v prípade, že projekt skončí úspechom, ESA bude mať v roku 2030 dva zastaralé a drahé nákladiaky, ktoré budú navždy závislé na vládnych kontraktoch, pretože nebudú schopné konkurovať SpaceX a ich Starship.

    Nedávalo by väčší zmysel nadviazať na skúsenosti so Spacelabom a modulom Columbus a namiesto kontraktu na dopravu nákladu na LEO sa radšej zamerať na budovanie infraštruktúry vo vesmíre? Stavba väčších staníc, vytvorenie palivového depa, lode s iónovými motormi alebo solárnymi plachtami na prepravu materiálu z LEO k Mesiacu…

    Ja neviem. Chcel by som sa tešiť z toho, že ESA skúša niečo nové, ale celý tento projekt mi pripadá nelogický. Naozaj sa snažím nájsť v tom nejaký zmysel, ale nedarí sa mi to. Vám to zmysel dáva?
    Budem rád, ak mi niekto vysvetlí, prečo ESA tvorí kontakty rozvoj zastaralých konceptov.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Jak se píše v článku, ESA tím získá samostatnost. A jako zastaralý koncept bych to neoznačil. Záleží na tom, jaké návrhy dané firmy předloží.

      • samslav napsal:

        tomu rozumie, že získa samostatnosť. Ale k čom je dobré vyvíjať zase kolo, keď na druhej strane veľkej mláky už všetci jazdia na skútroch?
        Nie je lepšie hľadať spôsoby, ako využiť skúter?

        Ano, je na samotných firmách s čím prídu. Ale naozaj si myslíš, že budú schopné konkurovať Spacex?
        Tento vlak už ujel. Treba nastúpiť na ďalší.

        V čom sa mýlím?

        Tieto komentáre píšem, pretože sa chcem úprimne dozvedieť viac.
        Nie preto, aby som kritizoval odborníkov z ESA a honil si na tom ego. Je mi jasné, že oni dovidia o desať horizontov než ja, radový fanúšik kozmonautiky. Toto ich rozhodnutie ma jednoducho zaskočilo. To je všetko.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Jde třeba o to, aby se podpořil domácí (evropský) průmysl, aby peníze zůstaly v evropských ekonomikách a netekly pryč. A nezávislost má význam i do budoucna. Kdybychom spoléhali jen na ostatní, tak bychom mohli narazit, pokud by došlo k nějakým výrazným geopolitickým změnám. A navíc to není o tom, že už se nebude spolupracovat. ESA samozřejmě bude i nadále účastníkem mezinárodních projektů. Ale kromě toho chce mít i něco vlastního.

  2. Mr G napsal:

    Dakuejm za zaujimavy clanok 🙂

    Nyx
    – demo 2024
    Thales Alenia Space
    – DEMO misia podla oficialnej stranky v 2028

    Nikde som si ale nevsimol info o rakete, ktora by mala vynasat lode.

  3. Radek V. napsal:

    Tak aspoň něco. Teď je načase rozjet vývoj nebo překlopit demonstrátor na novou levnou nosnou raketu nahrazující Ariane 6. Poloviční Falcon 9 nebo něco jako Neutron.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.