sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (NROL-48)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Anduril

Společnost Anduril, která se zabývá obrannými technologiemi, a startup pro vesmírnou dopravu Impulse Space se připravují na demonstraci autonomního setkání a přiblížení na geostacionární oběžné dráze Země. Test je plánován na rok 2026.

SpaceX

SpaceX očekává, že začne testovat služby přímého přenosu dat do zařízení s využitím nově získaného spektra od společnosti EchoStar již koncem příštího roku.

Swissto12

Společnost Swissto12 dokončila předběžné posouzení návrhu své první družice Neastar-1 s přímým připojením k zařízení. Švýcarský výrobce malých geostacionárních družic to oznámil 15. září.

Telesat

Kanadská společnost Telesat nabízí družice Lightspeed jako most k IRIS², jelikož její konstelace širokopásmového připojení na nízké oběžné dráze Země (LEO) má být spuštěna v roce 2027, nejméně tři roky předtím, než má být v provozu evropská suverénní síť.

Vast

Generální ředitel společnosti Vast, která se zabývá vývojem komerčních vesmírných stanic, uvedl, že podporuje revidovaný přístup NASA k podpoře vývoje komerčních stanic a označil jej za nejlepší způsob, jak se vyhnout mezeře v lidské přítomnosti USA na oběžné dráze.

Armada

Společnosti Armada, specialista na mobilní edge computing, a Sophia Space začaly spolupracovat na vybudování integrované a škálovatelné výpočetní infrastruktury sahající od Země až do vesmíru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Testy 3D tištěné součástky pro motor lodi Orion

Kosmická loď Orion, která bude vozit astronauty k Měsíci a zpět bude spoléhat na evropský servisní modul dodávaný agenturou ESA. Jeho úkolem bude poskytovat elektrickou energii, pohon, řízení teploty, ale také skladování spotřebních materiálů a to vše od startu až do chvíle, než se oddělí od návratové kabiny před návratem do zemské atmosféry. Prvních šest misí lodí Orion (tedy mise po Artemis VI) budou NASA a ESA jakožto hlavní pohonný systém lodi Orion využívat zásoby motorů OMS (Orbital Maneuvering System) z programu raketoplánů. Po misi Artemis VI však budou zapotřebí nové motory.

Společná fotografie expertů, kteří na zkušební základně White Sands v Novém Mexiku prověřovali fungování nového vstřikovače pohonných látek pro raketový motor OME, který najde uplatnění na kosmických lodích Orion počínaje misí Artemis VII.
Společná fotografie expertů, kteří na zkušební základně White Sands v Novém Mexiku prověřovali fungování nového vstřikovače pohonných látek pro raketový motor OME, který najde uplatnění na kosmických lodích Orion počínaje misí Artemis VII.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Tuto potřebu mají naplnit motory OME (Orion Main Engine), které vyrábí Aerojet Rocketdyne (dnes součást L3 Harris). Jenže než bude moci motor OME poprvé letět, musí být všechny jeho součástky důkladně otestovány. Přesuňme se proto do Nového Mexika na testovací základnu White Sands, kde najdeme Kancelář zkoušek pohonných systémů. Od listopadu 2023 do ledna 2024 zde tým provedl zevrubné testy kriticky důležité součástky motorů OME. Šlo o vstřikovač, který dodává pohonné látky určené ke spálení do spalovací komory, kde následně vzniká tah potřebný k výraznému manévru – třeba návratu lodi Orion od Měsíce k Zemi.

Zkoušky proběhly na testovacím stanovišti 301A v oblasti označované jako White Sands’ Propulsion 300 Area. Vstřikovač byl připojen k testovacímu motoru a během 21 zkoušek došlo k opakovaným třísekundovým zážehům. Při každé zkoušce se tým snažil demonstrovat schopnost vstřikovače OME udržet konstantní a řízené spalování. Stejně tak se sledovala schopnost vrátit se do normálního provozu, když byl proces spalování uměle narušen. Výsledky potvrdily, že vstřikovač pro OME dokáže udržet stabilní spalování a tým se shodl, že testy byly úspěšné.

Za pozornost stojí skutečnost, že vstřikovač pro motor OME byl vyroben tzv. aditivním procesem, který se označuje jako selektivní laserové sintrování. V zásadě se jedná o 3D tisk z kovového prášku. Zkoušky tak můžeme považovat za další demonstraci efektivity 3D tištěných dílů, které by mohly pomoci kosmickým agenturám i jednotlivým firmám snížit náklady a zvýšit efektivitu výrobních procesů. Samotný vstřikovač nyní bude zapracován do celého motoru OME, který bude na White Sands otestován, jakmile bude připraven.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/05/hsome6.png
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/05/wstf2023e16413.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.