Analog výpravy k Marsu překonal hranici poloviny času

První posádka, která se zúčastnila zhruba rok trvající mise simulující pilotovanou výpravu k Marsu se 11. ledna přehoupla přes hranici 200 dní trvání. Čtyřčlenná posádka vstoupila 25. června 2023 do obytného modulu CHAPEA (Crew Health and Performance Exploration Analog), který se nachází na Johnsonově středisku v Houstonu a opustit by jej měla 6. července 2024. V uplynulých 200 dnech se posádka věnovala třeba pěstování a sklizni prvních rostlin vypěstovaných v habitatu o ploše 158 metrů čtverečních. Mezi plodinami bychom našli třeba rajčata, papriky, nebo listovou zeleninu.

Na posádku čekalo také několik simulovaných „procházek po Marsu“, přičemž řídící středisko reagovalo s odpovídající časovou prodlevou. Výstupy byly prováděny v tempu a s aktivitami, které odpovídající budoucím koncepcím misí na Mars. Členové mise se také podíleli na vědeckých výzkumech v oblasti biologie a fyziky. NASA využije poznatky nasbírané z této simulované mise k určení, jak nejlépe podpořit zdraví a výkonnost astronautů, kteří se vypraví na Mars v rámci dlouhodobé kosmické mise.

V říjnu 2023 posádka mise CHAPEA sklidila svou první úrodu. Systém pro pěstování je v rámci tohoto experimentu podobný těm, které slouží pro vnitřní pěstování plodin na Zemi. Systém poskytuje rostlinám vodu, živiny a osvětlení, které jsou zapotřebí k růstu listové zeleniny, bylinek, či malého ovoce.

V říjnu 2023 posádka mise CHAPEA sklidila svou první úrodu. Systém pro pěstování je v rámci tohoto experimentu podobný těm, které slouží pro vnitřní pěstování plodin na Zemi. Systém poskytuje rostlinám vodu, živiny a osvětlení, které jsou zapotřebí k růstu listové zeleniny, bylinek, či malého ovoce.

Při výstupech do volného prostoru používají členové simulované expedice plochu o ploše 111 metrů čtverečních. Ta je pokryta načervenalým pískem, který má připomínat povrch Marsu.

Při výstupech do volného prostoru používají členové simulované expedice plochu o ploše 111 metrů čtverečních. Ta je pokryta načervenalým pískem, který má připomínat povrch Marsu.

Anca Selariu, členka první mise CHAPEA byla vyfocena během cvičení ve vyhrazené tělocvičně, aby si udržela dobrý zdravotní stav i výkonnost. Podobně jako posádky na ISS mají i členové simulované expedice naplánovaná cvičení.

Anca Selariu, členka první mise CHAPEA byla vyfocena během cvičení ve vyhrazené tělocvičně, aby si udržela dobrý zdravotní stav i výkonnost. Podobně jako posádky na ISS mají i členové simulované expedice naplánovaná cvičení.

Ross Brockwell (vlevo) během oslavy svých narozenin v habitatu.

Ross Brockwell (vlevo) během oslavy svých narozenin v habitatu.