sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Podivuhodná ztráta dvou nádrží poslední rakety Vega

Co se Vám už v životě podařilo ztratit? Klíče, mobil, peněženku? A co takhle dvě ze čtyř nádrží pro čtvrtý stupeň poslední rakety Vega? Právě tento případ, ke kterému došlo před několika měsíci, nyní nutí firmu Avio hledat náhradní řešení. Čtvrtý stupeň raket Vega se označuje AVUM, na výšku měří 1,74 metru a jeho průměr činí 1,9 metru. O jeho pohon se stará ukrajinský raketový motor RD-869 na nesymetrický dimetylhydrazin a oxid dusičitý. Tyto pohonné látky se skladují ve čtyřech kulových nádržích. Portál European Spaceflight získal od dobře informovaného zdroje začátkem října informaci, že dvě z těchto čtyř nádrží pro poslední raketu Vega nyní chybí. Minulý týden byla tato informace potvrzena druhým nezávislým zdrojem.

Umělecká představa družice Biomass s rozloženou anténou o průměru 12 metrů.
Umělecká představa družice Biomass s rozloženou anténou o průměru 12 metrů.
Zdroj: https://www.esa.int/

Na konci roku 2022 platilo, že poslední let rakety Vega vynese evropskou družici Biomass, která má sloužit ke sledování lesů, přičemž kontrakt byl podepsán v říjnu 2019. Ovšem na začátku roku 2023 si začala agentura ESA uvědomovat, že vynesení družice Sentinel 2C pro pozorování Země může mít vyšší prioritu. Rozhodnutí prohodit Biomass za Sentinel 2C bylo oficiálně učiněno v průběhu léta. Kontrakt na stavbu družic Sentinel 2C a 2D za více než 280 milionů Euro získala v lednu 2016 firma Airbus Defence and Space. Dvě chybějící nádrže byly uloženy ve výrobním oddělení firmy Avio ve městě Colleferro, které procházelo přestavbou. V určité fázi po dokončení stavebních prací se zjistilo, že dvě nádrže chybí.

Vizualizace stupně AVUM (Attitude Vernier Upper Module)
Vizualizace stupně AVUM (Attitude Vernier Upper Module)
Zdroj: https://directory.eoportal.org/

Podle prvního zdroje nebyly nádrže zadány do firemního systému pro správu dílů, který pomáhá sledovat uložení všech důležitých prvků, se kterými firma Avio pracuje. Z tohoto důvodu měly týmy vyšetřující ztrátu hardwaru mnoho indicií, kde začít své pátrání. Po pečlivém a nelehkém hledání se obě nádrže podařilo najít. Přesto však z této zprávy neměla firma Avio radost. Nádrže totiž bohužel nebyly v použitelném stavu. Došlo k jejich rozdrcení a našly se na skládce mezi kovovým odpadem. Problém tkví v tom, že v současné době nemá firma Avio žádnou možnost, jak si pořídit nové nádrže pro danou misi, jelikož všechny výrobní linky pro rakety Vega již byly uzavřeny. Avio proto v současné době zvažuje dvě možnosti, jak celou situaci zachránit.

První možnost spočívá ve využití čtyř nádrží, které se používaly pro kvalifikační testy hardwaru před premiérovou misí rakety Vega, ke které došlo v roce 2012. Firma věří, že by se dvě z těchto čtyř nádrží daly využít k provedení dodatečných rekvalifikačních zkoušek a zbylé dvě by zbyly na samotný let. Ovšem toto řešení má své výzvy. Zmíněné nádrže jen tak ležely po dobu deseti let, takže určit integritu některých jejich prvků bude velmi složité a garantovat ji, bude téměř nemožné. Ačkoliv je tato varianta stále zvažována, pracuje firma ještě s jedním možným řešením.

Horní stupeň AVUM
Horní stupeň AVUM
Zdroj: http://www.esa.int

Jako poslední možnost záchrany závěrečné mise rakety Vega začíná firma Avio přemýšlet o úpravě horního stupně AVUM. Bylo by to tak trochu Frankensteinovské řešení, protože by využívalo díly z horního stupně AVUM+, který létá na raketách Vega-C. Problém je, že toto řešení je kompletně neprověřené. Rozhodnutí svěřit kriticky důležitý náklad hardwaru, který je v podstatě na svém zkušebním letu, proto není vůbec jednoduché. Ať už se firma Avio rozhodne jakkoliv, je velmi pravděpodobné, že nedostojí svému závazku vypustit poslední raketu Vega v první polovině roku 2024. Portál European Spaceflight požádal ESA, Avio i Arianespace o jejich vyjádření k celé situaci, ale všechny organizace odmítly.

Přeloženo z:
https://europeanspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://i0.wp.com/europeanspaceflight.com/…Missing-Vega-AVUM-Propellant-Tanks.jpg
https://www.esa.int/…/23275357-1-eng-GB/Biomass_satellite.jpg
https://www.eoportal.org/documents/163813/1886582/Vega_Auto9.jpeg
https://www.esa.int/…/vega_s_upper_stage/9261315-5-eng-GB/Vega_s_upper_stage.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Mattonius
Mattonius
11 měsíců před

To jsou mi věci. Myslel jsem si, že zrovna v kosmonautice jsou takové věci téměř nemyslitelné, jak mají vše pod kontrolou

Ivo
Ivo
11 měsíců před

Mám obavu, že úsilí a čas věnovaný tomu jak to vyřešit se rovná tomu vyrobit ty nádrže znova, ale to by se muselo chtít.

Jakuik
Jakuik
11 měsíců před
Odpověď  Ivo

Výrobní linky na výrobu těch nádrží jsou rozebrány, takže to prostě nemají na čem vyrobit. To prostě s pilníkem a svěrákem nedají.

Ivo
Ivo
11 měsíců před
Odpověď  Jakuik

Výrobní linky na výrobu nádrží? Ale no tak, to jsou poměrně silná slova, spíše půjde o přípravky, které někdo nechal aktivně zlikvidovat.

Thales
Thales
11 měsíců před
Odpověď  Jakuik

Elon by to dal na dvorku za domem 😀

Karel Zvoník
Editor
11 měsíců před

Nepřestávám se podivovat. Ona to bude také finanční hra. Osobně bych jen strašně nerad na takto upravenou verzi rakety posadil svůj náklad. A je jedno, která možnost se zvolí.

VitHrachovy
VitHrachovy
11 měsíců před

Vypadá to, že omylem poslali k sešrotování dvě nádrže určené k letu místo dvou deset let starých testovacích.
Nepořádek ve vedení inventáře/kvality dílů by ovšem dobře vysvětloval relativně velkou poruchovost raket Vega.

VitHrachovy
VitHrachovy
11 měsíců před

Překvapilo by mě, kdyby náklad za 200M USD poslali na raketě bez prověřených nádrží za cenu startu cca 37M USD.

Vojta
Vojta
11 měsíců před
Odpověď  VitHrachovy

Předpokládal bych, že celý stupeň pak prověří a otestují. Jen nebudou „podle původní receptury“. Ostatně jak ty testovací nádrže tak ty pro AVUM+ ověřené samy o sobě jsou. Jen v prvním případě je problém jejich stáří a v druhém není prověřené jejich připojení ke starému AVUM. A jelikož jsou větší, nemusí být snadné je tam bez velkých úprav stupně usadit. Úprava linky na staré nádrže by byla drahá a to, co by z ní vypadlo, by byla opět neověřená nádrž. Není to jednoduché a předpokládám, že i výměna nosiče a sešrotování zbylých částí poslední Vegy je na stole. Jen se tomu snaží vyhnout levnějším řešením.

MilanV
MilanV
11 měsíců před

Schovám si odkaz na tento článek, mám pro něj speciální použití do budoucna. Až zase bude někdo u jiných článků poukazovat na „zbytečné“ papírování, odpovím tímto odkazem. A to nemyslím nijak zle, je prostě obtížné si pro laika mimo obor představit tu obtížnost vedení takových projektů, napříč tolika zapojenými firmami a organizacemi…

Ivo
Ivo
11 měsíců před
Odpověď  MilanV

Inu proto je asi výhodnější raději vše dělat sám a mít klid. Ušetří se tím spousta financí, starostí a času.

Vojta
Vojta
11 měsíců před
Odpověď  Ivo

Jenže tohle je interní problém Avio. Oni sami podělali své vlastní papírování a svou vlastní správu majetku. A sami z toho teď musí vybruslit. V zásadě je jedno, jestli dodávají celou raketu nebo jen horní stupeň. Jediný rozdíl je v tom, že část ztrát (za zdržení a případný přesun na jiný nosič) se přenesou i na další společnosti.

MOZE
MOZE
11 měsíců před

Tak to je ako u nás v práci 😀 softvér za desiatky tisíc €, všetko má svoje čiarové kódy, dokonca aj mydlo na záchode a nakoniec aj tak behá po firme chlap s perom a papierom v ruke 😀

pbpitko
pbpitko
2 měsíců před

Tak to je milé, 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.