Andreas Mogensen se neplánovaně účastní vycházky

Dánský astronaut Andreas Mogensen vystoupí 12. října v 16:00 SELČ do volného kosmické prostoru, aby na vnější plášť stanice ISS nainstaloval novou kameru a připravil důležitý vědecký přístroj na budoucí modernizaci. Andreas, který nyní působí jakožto velitel dlouhodobé expedice, se do volného prostoru vydá s americkou kolegyní Loral O’Hara. Poté, co se dostatečně nadýchají čistého kyslíku a provedou cvičení za účelem odstranění dusíku z krve, proběhnou v modulu Quest zkoušky těsnosti a komunikace jejich skafandrů. Následně se dvojice vydá na vnější plášť stanice, aby se do stejného modulu po několika hodinách vrátila. Andreas se během výstupu postará o instalaci nové kamery s vysokým rozlišením, přičemž při této činnosti bude nohama připojen ke staničnímu manipulátoru Canadarm2. Vůbec poprvé při takové příležitosti nebude paži ovládat astronaut z paluby ISS, ale pozemní středisko. Pokud by nastal jakýkoliv problém, bude americká astronautka Jasmin Moghbeli připravena převzít nad manipulátorem kontrolu ze staničního ovládacího stanoviště. Nově instalovaná kamera poskytne pohledy na Zemi s vysokým rozlišením, čímž dojde k výraznému zlepšení oproti současné kameře, která je nainstalována na „spodní“ straně stanice.

Loral O’Hara bude zatím s pomocí vatových tyčinek provádět stěry z okolí výduchů a modulu Quest. V odebraných vzorcích se bude pátrat po stopách mikroorganismů. ISS pravidelně do okolního prostředí vypouští oxid uhličitý a další plyny, aby zachovala uvnitř dýchatelné prostředí pro astronauty. Je však možné, že u výduchů mohou zůstávat pozůstatky po bakteriích. Rozbory, zda mohou bakterie přežít na površích vystavených kosmickému prostředí může pomoci se snížením kontaminace okolí biologickým materiálem při budoucích misích na Měsíc a na Mars. Následně Anreas a Loral spojí své síly a společně se vydají k alfa magnetickému spektrometru AMS-02, na kterém vyzkouší nový nástroj k připojování a odpojování kabelů, což bude součástí příprav na budoucí vylepšení AMS-02.

Andreas Mogensen a Jasmin Moghbeli během tréninku na Johnsonově středisku v Houstonu.

Andreas Mogensen a Jasmin Moghbeli během tréninku na Johnsonově středisku v Houstonu.

A proč byl do výstupu nominován Mogensen, se kterým se původně pro tuto činnost nepočítalo? „Chystané říjnové výstupy EVA-89 a 90 jsou v podstatě údržbové a není na jejich úkoly nutná speciální příprava. Proto se agentury ESANASA dohodly na jeho účasti,“ vysvětluje Michal Václavík z české kosmické kanceláře a dodává: „Pro něj (Mogensena – pozn. red.) to bude první a zároveň i poslední výstup do volného kosmického prostoru. Byl poslední z astronautů ESA bez (výstupu do volného prostoru – pozn.red.).