Dny a týdny pomalu ubíhají, a tak je tu opět čas na shrnutí toho, co se na texaské základně Starbase, kde SpaceX vyvíjí nejsilnější, největší a nejtěžší raketu, jakou kdy lidstvo postavilo, událo. Zhruba měsíc a půl zpět, kdy vyšel poslední díl našeho seriálu, jsem psal o tom, že SpaceX neúnavně pokračuje v testování prototypů Super Heavy B9 a Starship S25. V tom pokračuje i nadále, i když v polovině měsíce září jsme si stále mohli myslet, že touto dobou už bude druhý integrovaný letový test Super Heavy Starship za námi. Jak si ale dnes popíšeme, celý proces kolem vyřizování nezbytné startovní licence by se mohl díky úřadu U.S. Fish and Wildlife Service (zkráceně FWS), který má mimo jiné na starosti ochranu ohrožených živočichů ještě velmi protáhnout. V tom nejhorším případě až do jara roku 2024.
Zaměřme se ale nejdříve na testování sestavy Super Heavy B9 a Starship S25 na orbitální startovní rampě. V minulém díle jsem zmiňoval, že SpaceX považovala oba prototypy za otestované a že nejsou v plánu žádné další testy. Plány se ovšem od té doby změnily a SpaceX se proto rozhodla využít zdržení způsobené úřadem FWS a provést několik testů jak samotné rakety, tak rampy. Celá tato testovací kampaň byla zakončena tzv. testem WDR (Wet Dress Rehearsal). Ten je v podstatě kompletní simulací startovního dne včetně odpočtu. Raketa je natankována pohonnými látkami, proběhne chlazení motorů, je spuštěn systém FireX a celý test je ukončen v bodě, kdy by za normálních okolností došlo k zážehu motorů.
WDR ale předcházel jen o dva dny dříve, tedy 22. října, test tankování Super Heavy. Při něm byla kyslíková nádrž naplněna zhruba z jedné čtvrtiny a metanová z jedné šestiny. Následovalo odčerpání a po pár desítkách minut opětovné tankování s tím rozdílem, že tentokrát byla kyslíková nádrž naplněna zhruba z jedné třetiny a metanová zhruba z jedné čtvrtiny. U Starship S25 jsme tento den mohli vidět pouze venting způsobený chlazením motorů Raptor. Byl také proveden test vodního ochranného systému rampy a čtyři testy vylepšeného protipožárního systému v motorové sekci na Super Heavy B9. Jaký byl účel tohoto testu SpaceX nikde nezveřejnila. Jak jsem ale již zmínil, jen o dva dny později byl proveden WDR test. Ten s největší pravděpodobností probíhal podle plánu, přičemž časový harmonogram odpovídal tomu, který jsme viděli 20. dubna, tedy v den prvního startu Super Heavy Starship. Celý testovací den byl zakončen aktivací vodního systému rampy, který ale nenastal očekávaně jako součást WDR procedury, ale dočkali jsme se zhruba až po dvou hodinách, kdy už byly pohonné látky ze Super Heavy i Starship odčerpány.
Z tohoto testu SpaceX na X.com zveřejnila fotografie s následujícím komentářem: „Vehicle is ready for the second test flight of a fully integrated Starship, pending regulatory approval.” V překladu: „Sestava je připravena na druhý integrovaný letový test, čeká se na schválení regulačními orgány.” Právě zde ale nastává hlavní kámen úrazu. V cestě druhému startu totiž nestojí FAA, jak si mnozí myslí, ale úřad U.S. Fish and Wildlife Service. Jednou z mnoha povinností tohoto úřadu je ochrana ohrožených druhů živočichů a zde opět přichází na řadu fakt, že jak výrobní areál, tak startovní rampa jsou postaveny v chráněné krajinné oblasti, což značně komplikuje nasazení nových řešení do provozu.
Konkrétně je nyní řeč o záplavovém systému rampy. Ten se nacházel na seznamu třiašedesáti nápravných opatření, které SpaceX navrhla, aby se pokusila zabránit dalšímu selhání Super Heavy Starship, poškození startovní rampy a ostatní pozemní infrastruktury. Jenže právě tento systém je podle úřadu natolik významná změna, že podle paragrafu 7 zákona o ohrožených druzích je nutné znovu zahájit formální konzultaci, jelikož záplavový systém významně mění dopady projektu na životní prostředí.
V úterý 17. října uvedl mluvčí úřadu FWS ve svém prohlášení, že již obdrželi konečné biologické hodnocení od FAA a FWS má až 30 dní na jeho přezkoumání. Tím ovšem nic nekončí. Právě naopak. Po třicetidenním přezkoumání konečného biologického hodnocení od FAA má Fish and Wildlife Service 135 dní na vydání pozměněného biologického stanoviska. Těchto 135 dní se skládá z devadesátidenního konzultačního období se SpaceX a zbylých 45 dní má FWS na vypracování již zmíněného biologického stanoviska. To následně zašle úřadu FAA, který oznámí, zda jsou pro záplavový systém vyžadována nějaká opatření na ochranu životního prostředí.
Celý proces ohledně vydání startovní licence se tak může ještě pořádně protáhnout. Představitel firmy SpaceX Bill Gerstenmaier minulý týden v rozhovoru pro Ars Technica uvedl následující: „Licencování Super Heavy Starship je v tuto chvíli kritickým bodem pro celý program Artemis a pro realizaci lunárního landeru. Opravdu u tohoto programu potřebujeme vyšší kadenci startů. Šest až osm měsíců dlouhá pauza mezi jednotlivými starty není pro vývoj Super Heavy Starship dobrá. Tempem, jakým se schvalování regulačními orgány pohybuje, by tato prodleva mezi jednotlivými starty mohla teoreticky trvat rok a více.”
Přesuňme se ale nyní ke Starship S26, která v průběhu října absolvovala celkem tři testy, přičemž nejzajímavější z nich byl statický zážeh, který proběhl 20. října. Tomu předcházel tzv, preburner test, neboli test předspalovací komory. Ten se uskutečnil 18. října. Zpět ale ke statickému zážehu. K němu SpaceX zveřejnila (jak má koneckonců ve zvyku) videa z dronu, přičemž jsme se dozvěděli, že šlo o simulaci deorbitačního zážehu. Trval přibližně 7 sekund a šlo o zážeh jednoho motoru Raptor Center. Na obě videa ze zážehu se můžete podívat pod tímto odstavcem. 27. října se Starship S26 vydala na cestu zpět do výrobního areálu.
Co se týče dalších prototypů, tak Super Heavy B10, která se pravděpodobně vydá na třetí letový test, byla po třech kryogenních testech v Masseys převezena zpět do výrobního areálu, kde byla přemístěna na stojan. Nyní čeká na instalaci motorů a vylepšení protipožárního systému v motorové sekci, jako má B9. Starship S28 stále prochází přípravou na statické zážehy. SpaceX také soustředila práci na její tepelný štít. Starship S29 byla mezitím převezena do Masseys, kde podstoupila tři kryogenní tlakové testy na testovacím stojanu, který simuluje tah motorů. Po těchto třech testech byla převezena do Rocket Garden.
Výrobní areál nyní prochází velkou rekonstrukcí, jelikož před nějakým časem se SpaceX rozhodla nahradit všechny výrobní stany jednou pevnou halou, která dostala jméno Starfactory. Všechny výrobní stany byly s výjimkou jednoho zbourány a společně s nimi i Mid Bay, která by poté, co SpaceX bude mít k dispozici další Mega Bay, pozbývala smyslu a namísto nich začala stavba nové haly. Ta pokračuje poměrně rychlým tempem, o čemž se můžete přesvědčit na tomto videu od RGV Aerial Photography. To se ale bohužel nedá říct o rampě v komplexu LC-39A na Floridě, kde se práce zastavily. Důvod tohoto pozastavení prací zatím neznáme a můžeme o tom jen spekulovat. NASA sice SpaceX sdělila, že nepovolí start Super Heavy Starship z komplexu LC-39A, dokud nebude postavena obslužná věž pro Crew Dragon na rampě SLC-40, což ale není důvod k přerušení prací na stavbě rampy.
Nyní se ale podívejme na pár nových informací, které Musk prezentoval v rozhovoru na X.com. Dostalo se nám potvrzení, že zachytávání kosmické lodi Starship pomocí systému Mechazilla na integrační věži je stále v plánu a doplnil, že první pokus o zachycení Starship chce SpaceX uskutečnit na konci příštího roku. Dále sdělil, že první záchyt Super Heavy by měl proběhnout v průběhu příštího roku, přičemž k záchytu by mělo dojít mezi čtvrtou a pátou minutou letu. K vypuštění prvních družic Starlink V3 by mělo dojít také zhruba za rok. U těchto cílů ale Musk neskončil a dozvěděli jsme se tak, že první nepilotovaný let Starship k Marsu chce SpaceX uskutečnit do 3 – 4 let a více startů Super Heavy Starship denně do 4 – 5 let. Obrázek o tom, jak moc realistické termíny to jsou, si může každý udělat sám. Dále Musk sdělil, že Raptory jsou stále vyráběny v Hawthorne.
Na závěr se podíváme na dvě povedená videa ze základny McGregor, kde SpaceX testuje raketové motory Raptor. Na prvním videu můžete vidět klasický Raptor určený pro provoz v atmosféře, který provádí demonstraci přistávacího zážehu na povrch Měsíce.
Na druhém videu můžete vidět vakuovou verzi Raptoru, který byl před zážehem schlazen na teploty, jaké by měl po dlouhém pobytu ve vesmíru.
Než tento díl ukončíme, pojďme si shrnout všechny aktuálně dostupné informace, předpoklady a odhady a pokusit se odpovědět na otázku, která Vás zajímá nejvíce. Kdy se konečně dočkáme druhého integrovaného letového testu Super Heavy Starship? Jak jste si přečetli v tomto článku, vše nyní záleží především na úřadu FWS, který má (jak již bylo zmíněno) až 135 dní na vydání pozměněného biologického stanoviska, jelikož podle oznámení ze strany SpaceX je po hardwarové stránce vše připraveno ke startu. Pozitivní zprávou je, že členové úřadu FWS byly před pár dny spatřeni při prohlídce startovní rampy, což nám naznačuje, že FWS na této záležitosti pracuje a teoreticky by tak vydání stanoviska mohlo trvat podstatně kratší dobu. Aktuálně se mluví o 6. listopadu jako o možném datu startu, což je ale potřeba brát s velkou rezervou, jelikož jediná informace, která tomuto datu v současné chvíli nahrává, je vydaná námořní uzavírka pro aktivity v oblasti kosmických letů. Co už sice není tak konkrétní, ale z části se shoduje, ale z většiny blíží tomuto termínu, je aktuální harmonogram letounů WB-57, které budou opět vzdušnou snímkovací podporou. V tomto harmonogramu můžeme vidět, že od 3. do 10. listopadu jsou letouny zabrané pro snímkovací podporu. Vydání startovní licence poté, co bude mít FAA všechny potřebné dokumenty od FWS je otázka několika dní. Termín 6. listopadu tedy není definitivně vyloučen, ovšem je velmi pravděpodobné, že dojde k odkladu. Pokud tak chcete být co nejvíc v obraze a nedělá Vám problém angličtina, mohu vřele doporučit Discord server RGV Aerial Photography, kde vždy najdete nejaktuálnější informace. Dále se také určitě vyplatí sledovat oficiální web SpaceX, kde o blížícím se startu informuje firma několik dní dopředu.
Na úplný konec zde najdete pár velmi netradičních fotografií. Na začátku října byla na základně Starbase spatřena Tesla Cybetruck, jak táhla přívěs s velmi drahým nákladem. Cybetruck projel i pod orbitálním startovním stolem a vznikla spousta krásných fotografií. Futuristické auto, před futuristickou raketou.
A tímto jsme se dostali až na samotný konec článku a já Vám děkuji za přečtení. Seriál Aktuality o Starship je nepravidelný seriál, který zmapuje to nejzajímavější, co se v projektu Superheavy Starship od minulého dílu událo jak na Floridě, tak ve Starbase.
Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://spaceflightnow.com/
https://www.youtube.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.youtube.com/
Discord RGV Aerial Photography
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/F8P8jDsXUAA6k-S?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/F9Pv2WKa8AAvKc5?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/F9Pv2XfaMAA1wMt?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/F87N-JVa4AAtHi8?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/F2J5LAba8AATZ_k?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/F566iVfaoAAlqD5?format=jpg&name=4096×4096
https://twitter.com/SpaceX/status/1715518177508282454
https://youtu.be/MT7HC5k5xfY?si=9qHX84KYWSx3rfzV&t=725
https://x.com/SpaceX/status/1702382407004070183?s=20
https://x.com/SpaceX/status/1702382139331977713?s=20
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808- … tp5yq7RCWRg&oe=6540F76F
https://pbs.twimg.com/media/F7oDMLxWMAAKYbr?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/F7o9wEeWcAAZR-V?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/F7j006ta8AACsqe?format=jpg&name=4096×4096
Ochranu hrabosu pred ohluchnutim bychom meli, jeste chybi lepici vozovek v okoli a budeme kompletni.
Nojo, si postaví kosmodrom v chráněné přírodní oblasti a pak se diví, že se mu státní agentura pro ochranu přírody plete to toho, co mu odtud vytíká/vyletuje…
R.
no jo, rampu mali radsej postavit na druhom brehu Rio Grande alebo v nejakej spriatelenej karibskej krajine..
Dovolím si k článku doplnit pár informací.
První se týká vydaného povolení Federálního telekomunikačního úřadu FCC pro radiové spojení mezi zemí a testovací letovou sestavou SH/SS při 2. integrovaném testovacím letu. Platnost tohoto povolení je 15.12.2023 – 15.6.2024. Z toho plyne, že start v listopadu s největší pravěpodobností nenastane, ale nejspíš až od 15. prosince.
Druhé doplnění se týká WDR. Je pravdou, že je to asi nejpřesnější simulace předstartovních příprav až do zážehu motorů, nicméně je dobré doplnit, že není simulováno naprosto všechno, jako probíhá v den skutečného startu. Například nejsou uzavřeny vyhrazené prostory na moři a ve vzuchu, nejsou vyslány pozorovací letouny a další plavidla do oblasti plánovaného dopadu/přistání SH a SS na mořskou hladinu, nejsou připraveny podmínky pro VIP návštěvy, tiskové středisko pro novináře, událost sledující zaměstnance a veřejnost. Je to tedy hlavně generálka pro startovací tým, ale pár dalších důležitých věcí okolo se při WDR netestuje.
Povolení FCC bylo určitě vydáno i na jaře a mělo také nějakou platnost. Tušíte vy nebo Matěj jakou? Na českých webech jsem tuto informaci nedohledal. Já předpokládám, že nové povolení od FCC navazuje termínově na to jarní povolení, ale je to jen moje spekulace.
K povolení od FCC doplním, že start rozhodně může proběhnout i do 15. prosince. To co vydali teď je jen prodloužení toho stávajícího, které platí do 14. prosince.
Za doplnění k WDR děkuji.
Zdravím a přeji příjemné dny.
Dotaz mimo mísu.
Jsou známy postihy pro kapitány lodí a letadel, kteří se pohybují v uzavřeném prostoru při startech raket?
Děkuji.
Záleží na tom jaké škody jejich porušení způsobilo. Může být ohrožen/poškozen cizí majetek, vzniknout jiná finanční škoda, nebo mohou být ohroženy zdraví a životy jiných lidí. I kdyby byly škody minimální, bývají většinou „pachatelé“ těchto přestupků dozorovým orgánem posláni na přeškolení a přezkoušení z daného předpisu, který porušili, což je taky nepříjemné a většinou stojí i nějakou tu kačku.
Pokud jde o starty raket, tak nehrozí riziko pro lidi, ale finanční škody jsou do milionů dolarů, takže ta škoda je poměrně značná.
To: Ivo
„Pokud jde o starty raket, tak nehrozí riziko pro lidi …“
Tento názor nesdílím. Pokud vlétne letadlo s pasažáry, nebo loď s lidmi na palubě, do dočasně uzavřených prostor, které jsou v případě F9/FH minimálně 3: vzletová zóna, zóna pro přistání 1.st, zóna pro dopad 2.st, tak mohou být lidé ohroženi na zdraví, nebo životě. Zatím k tomu naštěstí nedošlo, ale zcela vyloučené to není.
„… ale finanční škody jsou do milionů dolarů“
Toto nemusí platit vždy. Například pokud do dodčasně vyhrazené zóny vjede na chvíli loď a startovací okno trvá několik hodin, dojde pouze k odkladu startu o několik jednotek nebo desítek minut a moc finančních škod nevznikne. Pokud je ale startovací okno instantní (1 s), znamená narušení vyhrazených prostor v nevhodnou dobu během odpočtu odklad startu o cca 1 den, což může přinést extra náklady, které ale taky nemusí být vždy v řádu milionů dolarů. Je to různé.
To: Miroslav Pospíšil
Já reaguji na situaci, kdy dojde k přerušení startu, riziko pro lidi nehrozí, protože by si nikdo nedovolil provést start pokud by byl někdo v zakázaném prostoru. Pokud jde o finance, tak je to článek o SpaceX, tedy okna jsou okamžitá a tedy pokud by někdo byl v zakázané oblasti, tak je to konečná a start by se musel zrušit.
1) Dočasně uzavřené prostory může někdo narušit i po vzletu rakety, viz 3 oblasti jak jsem psal, tzn. start už nejde zastavit a odložit.
2) SpX nelétá pouze mise s okamžitým startovacím oknem, ale i s okny určité délky. A také platí, že pokud je prostor narušen jen krátce a v nějakém „volnějším“ místě odpočtu, např. v T -1,5 hod, tak se nemusí rušit ani ten okamžitý start, ale odpočet se na chvíli zastaví a vyčerpá se tím plánovaná časová rezerva = finanční škoda nulová.
Díky moc za článek.
Víme něco o certifikaci nového systému FTS? Musk se po prvním testu vyjadřoval, že i toto může být kritická cesta.
Jinak pokud více startů Super Heavy Starship denně má být do 4 – 5 let (krát Muskova konstanta), pilotované přistání na Měsíci (záměrně nepíšu Artemis III) bude ještě dál? Narážím na to známé vyjádření o „stovkách“ provedených letů než do Starship nasednou první lidi.
Jsem rád, že se článek líbil 🙂
K první otázce. O certifikaci jako takové jsem žádné informace nezaznamenal. Víme, že SpaceX provedla několik testů nového autodestrukčního systému a podle všeho to vypadá, že FAA skutečně čeká pouze na úřad FWS, tudíž nový systém by už neměl stát startu v cestě.
Co se týče Muskova vyjádření, tak to bych bral trochu s rezervou. Falcon také nepotřeboval stovky startů, než do něj mohli osednout lidé. Také si nemyslím, že se týkalo lunárního landeru. Pro něj platí jiná pravidla a to především proto, že v něm posádka nebude startovat, ale přestoupí do něj až na oběžné dráze Měsíce, tudíž v něm nebudou v té nejkritičtější fázi letu.
Start DM-2 byl 88 start rakery Falcon 9, 67 v1.2
R.
První Muskův odhad byl 50 letů, než na Falconu poletí lidé.
Musk to myslel na situaci, kdy budou ve Starship lidé při startu na Superheavy, k čemuž u lunárního landeru nedojde.
Co se týče zastavení prací na nové rampě LC-39A, myslím si že SpaceX to pozastavilo protože jsou ve fázi „téměř vše hotovo“ a teď čekají až odstartuje Starship ze Starbase aby ověřila celý koncept této konstrukce. Byla by blbost dostavět věž do stejného stavu jako je ve Starbase a po startu zjistit že je zase něco špatně a pak předělávat obě věže znovu.
Víme jak to dopadlo po prvním zkušebním startu….
Takže podle mě, teď čekají jestli vše bude fungovat,
vodní systém pro zaplavení, ochrana „oplechování“ orbitálního stolu, stejně tak i věž .
Jen mám takový pocit, že ani to co teď vidíme ve Starbase a na Floridě
není konečný vzhled startovní rampy, kdyby orbitální stůl měl pod sebou díru po vzoru startovních ramp LC-39A/B, vyřešilo by to problém s tlakem spalin na základy, vždyť všichni říkají že Starship bude výkonnější než Saturn 5, a ten startoval právě z těchto ikonických ramp.
Už aby start proběhl a mohlo se pokročit k dokončení i Floridské rampy, kde nebudou takové patálie s ochranou přírody, ty zelené mozky z Texasu co do něčeho pořád kecají mě už s€r0u.
NASA už taky mění harmonogram a připravuje se na spoždění v programu Artemis kvůli nepřipravenosti HLS.
Těm regulačním úřadu by se měl někdo podívat pod ruce co dělají a jestli vůbec něco dělají a zkrátit jim ty jejich lhůty. Americká vláda by jim měla dát pořádně přes prsty, když takto brzdí vývoj celého o lidstva, ideálně jim pohrozit nějaký zrušením nebo omezením pravomocí jestli budou do věcí zbytečně moc kecat nebo protahovat vyšetřování
Ono se řekne díra, ale je to poměrně opravdu hluboká díra, je potřeba ji stejně po startech určitým způsobem renovovat (což při plánované kadenci x startů denně) je poněkud problematické a to ještě ve StarBase by většina té díry byla pod hladinou blízkého moře.
Starlink III? Je to ten samý, co se dřív jmenoval Starlink II, ale pak udělali verzi mini, nebo nějaký další vývojový model?