sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Trojice vozítek pro průzkum Měsíce

Vzpomínáte si ještě na téměř dva roky starý článek o testech vozítek CADRE (Cooperative Autonomous Distributed Robotic Exploration) na simulovaném lunárním regolitu? Článek končil tím, že by se jejich nástupci mohli do pěti let vydat na Měsíc v rámci programu CLPS. Téměř dva roky uplynuly a NASA nyní o projektu píše s jistotou jeho cesty na Měsíc. Tato tři malá vozítka (NASA jejich rozměry přirovnává k příručním zavazadlům) jsou výjimečná v tom, že budou spolupracovat bez přímého lidského zásahu. Mezi jejich úkoly bude patřit trojrozměrné mapování lunárního povrchu s využitím kamer a radaru, který penetruje povrch.

Rover z projektu CADRE během pozemních zkoušek.
Rover z projektu CADRE během pozemních zkoušek.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Spolupracující rovery CADRE jsou experimentem pro praktickou demonstraci inovativních technologií, které představují další krok, který agentura dělá vstříc vývoji robotických prostředků, které by jednou díky autonomnímu provozu mohly zvýšit efektivitu budoucích misí. Kromě toho se má také ověřit, zda by simultánní měření z několika pozic mohlo prokázat potenciál využití multirobotických misí pro nový vědecký výzkum či podporu astronautů.

Rovery z programu CADRE by podle současného harmonogramu měly na Měsíci přistát v roce 2024 v rámci programu komerční dopravy nákladu na povrch Měsíce CLPS. Na povrch v oblasti Reiner Gamma mají být tyto tři rovery spuštěny na lanech. Vozítka pak s pomocí svých čtyř kol najdou osvětlené místo, kde otevřou své fotovoltaické panely a začnou se nabíjet. Poté mají strávit celý lunární den (14 pozemských dní) prováděním experimentů navržených k prověření jejich schopností a možností. „Naším cílem je demonstrovat, že síť mobilních robotů může autonomně bez zásahu člověka spolupracovat na plnění úkolů,“ uvedl Subha Comandur, projektový manažer mise CADRE z kalifornské JPL a dodal: „Může to změnit způsob našeho budoucího průzkumu. Otázkou budoucích misí se stane: „Kolik roverů tam pošleme a co budou dělat společně?“

Pozemní týmy pošlou pokyny na základní stanici, která se bude nacházet na 4 metry vysokém landeru. Skupina malých vozítek si pak ze svých řad vybere „vedoucího“, který rozdistribuuje pracovní pokyny k dosažení společného cíle. Každé vozítko si pak samo určí, jak nejlépe a přitom bezpečně splnit přiřazený úkol. „Jedinou instrukcí bude třeba: „Jděte prozkoumat tuhle oblast“ a rovery si budou muset zjistit všechno další – kdy proběhne přesun, jakou cestu si zvolí, jak se budou vyhýbat místním překážkám,“ vysvětluje Jean-Pierre de la Croix, hlavní vědecký pracovník mise CADRE z JPL a dodává: „Jen jim řeknete, jaký je hlavní cíl a ony si už musí samy určit, jak jej splní.

Na této fotce to vypadá, jako kdyby si OPTIMISM (testovací exemplář roveru Perseverance) prohlížel zástupce nové generace ksomických roverů- v tomto případě testovací exemplář vozítek z programu CADRE.
Na této fotce to vypadá, jako kdyby si OPTIMISM (testovací exemplář roveru Perseverance) prohlížel zástupce nové generace kosmických roverů – v tomto případě testovací exemplář vozítek z programu CADRE.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Rovery budou čelit celé řadě zkoušek, které proběhnou za bedlivého dohledu monitorovací kamery na zmíněné základnové stanici na vrcholu landeru. První zkouškou bude jízda ve formaci a udržení kursu s využitím ultraširokopásmových rádiových komunikačních aparatur k udržení vzájemné pozice roverů, zatímco jejich senzory budou zajišťovat vyhýbání se překážkám. V rámci druhého experimentu si každý rover vybere cestu podle vlastních preferencí, aby bylo možné prozkoumat vyznačenou oblast o ploše přibližně 400 metrů čtverečních, ze které má vzniknout topografická 3D mapa, k čemuž poslouží stereokamery. Projekt má také zjistit, jak si tým poradí se situací, když jeden z roverů přestane z nějakého důvodu pracovat. Případný úspěch pak naznačí, že multirobotické mise jsou dobrým způsobem pro průzkum nebezpečných, ale vědecky hodnotných lokalit.

Samotný projekt CADRE sice není zaměřen na provádění vědeckého průzkumu, ale i přesto vozítka dostanou multistatické radary penetrující povrch. Při jízdě ve formaci bude každý rover přijímat signály vyslané ostatními vozítky, díky čemuž bude možné vytvořit trojrozměrnou mapu podpovrchových struktur až do hloubky 10 metrů pod povrchem. Skoro se tomu až nechce věřit, ale tato malá vozítka budou díky této spolupráci sbírat vědecky kompletnější data, než dosavadní špičkové radary penetrující povrch – třeba RIMFAX na roveru Perseverance. „Uvidíme, jak bude více robotů spolupracovat, jak budou provádět vícenásobná měření ve stejnou chvíli na různých místech a jak zvládnou sbírat data, kterých by jediné vozítko nemohlo dosáhnout,“ zmínil Comandur a dodal: „Může to být projekt, který změní pravidla, kterými se řídí provádění vědeckého výzkumu.

Umělecká představa vozítka z projektu CADRE na Měsíci.
Umělecká představa vozítka z projektu CADRE na Měsíci.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Ale tým kolem projektu CADRE nebude jen testovat autonomii a schopnost týmové spolupráce. Rovery musí také přečkat drsné teplotní podmínky u měsíčního rovníku, což je výzva především pro takto malá vozítka. Na spalujícím slunečním svitu mohou rovery čelit během poledne teplotám až 114 °C. Rovery postavené z kombinace běžně dostupných a na zakázku vyrobených dílů musí být dostatečně odolné, aby přečkaly teploty lunárního dne, ale stále byly kompaktní a lehké. Současně musí disponovat výpočetním výkonem, který umožní chod softwaru pro kooperativní autonomii vyvinutý v JPL.

Vyvážit tyto požadavky přitom není jednoduché. Rovery a základnová stanice budou jakožto své mozky používat malý čip, který patří do kategorie těch z chytrých mobilních telefonů. Konkrétně půjde o novou generaci varianty, kterou využívá marsovský vrtulník Ingenuity. Jenže při jeho výpočetní aktivitě vzniká teplo. Aby se rovery neupekly, přišel jejich tým s kreativním řešením – třicetiminutovými cykly aktivity a „spánku“. Každou půlhodinu se rovery vypnou, aby mohly s pomocí radiátorů zchladnout a dobít své akumulátory. Jakmile dojde k jejich souběžnému probuzení, nasdílí si mezi sebou informace o svém stavu s pomocí rádiové sítě (něco na způsob Wi-Fi sítě). Poté dojde opět ke zvolení vedoucího – tím se stane rover, který je na nadcházející úkol v nejlepším stavu. A poté už vozítka vyrazí vstříc dalšímu kolu lunárního průzkumu.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/…/e1a-pia25666-cadre-merc-pair-edited-web2.jpg
https://www.nasa.gov/…/e1b-pia25665_cadre-dm-with-sand-engineer-edited-web.jpg
https://www.nasa.gov/…/e2-pia24668-cadre-dm-with-optimism-cropped-web2.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/cadre_thumbnail_2.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MilanV
MilanV
1 rok před

Je skvělé, že tento projekt pokračuje. Už Ingenuity ukazuje, že ve spolupráci je síla. A to na nic předem nebyla pořádně připravovaná, protože to měl být jen technologický demonstrátor. Jsem strašně zvědavý, co se povede těmto vozítkům: budou od začátku chystané na své vědecké úkoly a bude jich výrazně více než jeden (jako je Ingenuity). Mohli bychom se dočkat hodně zajímavých výsledků a hlavně i ve vyšším tempu, myslím.

MilanV
MilanV
1 rok před

Je skvělé, že tento projekt pokračuje. Už Ingenuity ukazuje, že ve spolupráci je síla. A to na nic předem nebyla pořádně připravovaná, protože to měl být jen technologický demonstrátor. Jsem strašně zvědavý, co se povede těmto vozítkům: budou od začátku chystané na své vědecké úkoly a bude jich výrazně více než jeden (jako je Ingenuity). Mohli bychom se dočkat hodně zajímavých výsledků a hlavně i ve vyšším tempu, myslím.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.