sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Anduril

Společnost Anduril získala zakázku od U.S. Space Force za 99,7 milionů dolarů na modernizaci Space Surveillance Network (SSN), využívající umělou inteligenci ke zvýšení povědomí o vesmírné doméně a detekci hrozeb.

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Vývoj evropské sondy Hera pokračuje

Evropská mise Hera má v zájmu posílení základů planetární obrany zblízka prozkoumat dvojplanetku Dimorphos. Ovšem předtím, než dorazí ke svému cíli, bude muset Hera urazit miliony kilometrů. V této fázi bude klíčovým prvkem celé sondy její pohonný modul, který tvoří zhruba polovinu hmotnosti celé sondy. Pohonný modul, který připravila italská firma Avio, je tvořen středovým válcem a podpůrnou strukturou. Součástí modulu jsou nádrže na pohonné látky, potrubí a také korekční raketové motory (zatím chráněné červenými krytkami). Ještě než dojde ke spojení pohonného modulu s dalším prvkem sondy, tzv. centrálním modulem, musel pohonný modul projít klíčovou zkouškou celkové těsnosti.

Útroby pohonného systému proto byly naplněny plynným dusíkem a poté se celý pohonný modul uložil do speciálního kontejneru. Senzory v jeho útrobách jsou schopné v průběhu noci zaznamenat jakékoliv změny tlaku uvnitř kontejneru. Jelikož nebyly žádné úniky pozorovány, mohl pohonný modul dostat zelenou k cestě do Německa, kde jej pracovníci firmy OHB spojí s centrálním modulem. Tím bude skládání sondy Hera dokončeno a bude moci začít další významná fáze. Hera se totiž po sestavení vydá do technologického střediska agentury ESA (ESTECu), kde podstoupí sérii environmentálních zkoušek. Ty budu mít za úkol prověřit, že sonda přečká drsné podmínky při startu i v kosmickém prostředí.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/Hera_her_CubeSats_and_their_rocky_target_destination.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrDub
PetrDub
1 rok před

Vždycky, když vidím, jak složitě se každá sonda skládá z částí, které se vyrábějí různě po Evropě (popř. totéž v případě USA) a pak se každá část a následně i celá sonda převáží tisíce kilometrů, tak z toho mám takové rozporuplné pocity. Na jedné straně je hezké, že je tu funkční spolupráce mezi týmy z různých států, na druhé straně je tam viditelně mnoho činností, které by nebyly potřeba, kdyby se to celé dělalo na jednom místě – každá část má svůj přepravní kontejner, musí se vyřešit logistika, testy před dopravou a pak znovu po dopravě (jestli se něco nerozbilo) atp. Zkrátka z toho úplně čiší, že by to šlo udělat levněji a rychleji, ale protože z dotací chce každá země a každá zapojená firma „svůj“ podíl, tak se to dělá takto :-(. Skoro to vypadá, že kdyby se to dělalo v jedné firmě na jednom místě, tak tam Hera mohla čekat na DART, jak bylo původně v plánu…

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  PetrDub

Zaměňujete příčinu a důsledek. Ano, svou roli samozřejmě zčásti může hrát to, že se do ekonomik členských států musí formou zakázek pro jejich firmy vrátit velká část peněz, které posílají do rozpočtu ESA. Ale hlavní důvod tohoto cestování je prostý. Firmy, které zajišťují stavbu družic, sond, či jejich systémů, nedělají jen tohle. Je proto potřeba uvolnit výrobní kapacity a psutit se do něčeho dalšího. Druhým důvodem je to, že mnoho firem má výrobní kapacity jen pro systémy určitých rozměrů a větší by se jim tam nevešly. No a konečně třetí důvod, kosmické agentury pečlivě vybírají dodavatele, aby splňovali přísné požadavky. A v určitých oborech je výběr opravdu hodně omezený, takže si nemůžete říct, že třeba postavíte sondu … já nevím třeba v Belgii, abyste omezil cestování, protože v tom státě nenajdete dost firem, které by vyrobily všechny systémy v požadované kvalitě. Nic proti Belgii, byla zde použita jen jako příklad.

Snejks
Snejks
1 rok před
Odpověď  upgrade

Perfektně shrnuté!

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  Snejks

Díky. 😉

Snejks
Snejks
1 rok před
Odpověď  PetrDub

Ono je to dost nereálné. Dotace ano, ale taky je to tak, že „ten umí to a ten zas tohle“. Logistika ve space průmyslu je taky zvláštní kategorie. Na misi Hera se podílí taky nespočet subkontraktorů – nikde není dohledatelný podrobný řetězec. A to obnáší i management (procurement, PA, QA, výroba, engineering, ….) A je to relativně hodně lidí po celé Evropě. Každý subkontraktor má svoje know how, své výrobní postupy, testování, vývoj. Např. OHB Czech, OHB-I spadají pod OHB Brémy. Pod OHB-I jsou další subkontraktoři apod.
Dostat tolik lidí na jedno místo, to je problém i třeba JPL – nereálné.
Takže spolupráce týmů musí být těsná, občas je to i dobrodružství a adrenalin nebo stres, protože Hera je projekt z hlediska deadlinů a plánování náročný. Co mám zkušenost, tak ze strany manažerů mise je snaha a povinnost (milujeme v ECSS slovíčko „shall“) právě tyto deadliny zkrátit a minimalizovat rizika – např. pokud jde nějaká činnost provádět „hromadně“, tak se tak provede – např. bakeout se provede s více zařízeními až před finální integrací na strukturu jinde (země) než bylo zamýšleno, aby se zkrátil čas s rizikem, že naměřený outgassing bude vyšší než se čekalo a ušetřil čas s logistikou (podobná věc se řešila). Mimochodem minimalizace rizik se v tomto programu vypracovává vždy i subkonktraktorem!
Ohledně managementu je potřeba zohlednit tvorbu a kontrolu datapacků a prostě veškeré poskytnuté dokumentace od subkontraktorů i vyšších subkontr. A to by bylo tisíce kanceláří.
No, je to na dlouhé povídání, ale u tohoto projektu, který je opravdu z časového hlediska nadupaný a pracovalo se přes svátky a přesčasy (nejen v Aviu), se nedá říci, že by to šlo udělat rychleji. Uzávěrky a milníky jsou pevně dány a rizika byly vyhodnoceny.
DART taky nevnikl na jednom místě. Ani Voyagery – to bylo dokonce v době, kdy pro space použili alobal na krocany, aby stihli vyřešit problém overshieldu. Občas mám pocit, že se nic nezměnilo 😀

Jiri Kos
Jiri Kos
1 rok před

Stýská se vám po plánovaném hospodářství?

Jiri Kos
Jiri Kos
1 rok před
Odpověď  Jiri Kos

(reakce na p.PetrDuba)

PetrDub
PetrDub
1 rok před
Odpověď  Jiri Kos

Jejda, nikoliv, právě naopak :-). Opravdu máte pocit, že tento způsob stavby je výsledkem tržního hospodářství? Pokud je to tak, jak (za mě trochu optimisticky) píše pan Majer, totiž že se to takto dělá proto, že jednotlivé firmy se specializují na určité subsystémy družic, tak je to za mě naprosto v pohodě. Správně by to mělo být tak, že ESA chce např. postavit sondu s určitými vlastnostmi, možná si ve své režii udělá i návrh a pak by měla vysoutěžit dodavatele celé sondy, který si případně formou subdodávek objedná u jiných firem části, které neumí udělat sám (popř. nemá zrovna volné kapacity). V reálu to ale dost možná bude tak, že v zákulisí proběhnou jednání typu „my za (např. Itálii) zvedneme ruku při hlasování o této misi v případě, že pohonný systém se bude dělat u nás“. A to je to, co mi vadí, protože takový přístup vede k plývání.

PetrDub
PetrDub
1 rok před

Vždycky, když vidím, jak složitě se každá sonda skládá z částí, které se vyrábějí různě po Evropě (popř. totéž v případě USA) a pak se každá část a následně i celá sonda převáží tisíce kilometrů, tak z toho mám takové rozporuplné pocity. Na jedné straně je hezké, že je tu funkční spolupráce mezi týmy z různých států, na druhé straně je tam viditelně mnoho činností, které by nebyly potřeba, kdyby se to celé dělalo na jednom místě – každá část má svůj přepravní kontejner, musí se vyřešit logistika, testy před dopravou a pak znovu po dopravě (jestli se něco nerozbilo) atp. Zkrátka z toho úplně čiší, že by to šlo udělat levněji a rychleji, ale protože z dotací chce každá země a každá zapojená firma „svůj“ podíl, tak se to dělá takto :-(. Skoro to vypadá, že kdyby se to dělalo v jedné firmě na jednom místě, tak tam Hera mohla čekat na DART, jak bylo původně v plánu…

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  PetrDub

Zaměňujete příčinu a důsledek. Ano, svou roli samozřejmě zčásti může hrát to, že se do ekonomik členských států musí formou zakázek pro jejich firmy vrátit velká část peněz, které posílají do rozpočtu ESA. Ale hlavní důvod tohoto cestování je prostý. Firmy, které zajišťují stavbu družic, sond, či jejich systémů, nedělají jen tohle. Je proto potřeba uvolnit výrobní kapacity a psutit se do něčeho dalšího. Druhým důvodem je to, že mnoho firem má výrobní kapacity jen pro systémy určitých rozměrů a větší by se jim tam nevešly. No a konečně třetí důvod, kosmické agentury pečlivě vybírají dodavatele, aby splňovali přísné požadavky. A v určitých oborech je výběr opravdu hodně omezený, takže si nemůžete říct, že třeba postavíte sondu … já nevím třeba v Belgii, abyste omezil cestování, protože v tom státě nenajdete dost firem, které by vyrobily všechny systémy v požadované kvalitě. Nic proti Belgii, byla zde použita jen jako příklad.

Snejks
Snejks
1 rok před
Odpověď  Dušan Majer

Perfektně shrnuté!

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Snejks

Díky. 😉

Snejks
Snejks
1 rok před
Odpověď  PetrDub

Ono je to dost nereálné. Dotace ano, ale taky je to tak, že „ten umí to a ten zas tohle“. Logistika ve space průmyslu je taky zvláštní kategorie. Na misi Hera se podílí taky nespočet subkontraktorů – nikde není dohledatelný podrobný řetězec. A to obnáší i management (procurement, PA, QA, výroba, engineering, ….) A je to relativně hodně lidí po celé Evropě. Každý subkontraktor má svoje know how, své výrobní postupy, testování, vývoj. Např. OHB Czech, OHB-I spadají pod OHB Brémy. Pod OHB-I jsou další subkontraktoři apod.
Dostat tolik lidí na jedno místo, to je problém i třeba JPL – nereálné.
Takže spolupráce týmů musí být těsná, občas je to i dobrodružství a adrenalin nebo stres, protože Hera je projekt z hlediska deadlinů a plánování náročný. Co mám zkušenost, tak ze strany manažerů mise je snaha a povinnost (milujeme v ECSS slovíčko „shall“) právě tyto deadliny zkrátit a minimalizovat rizika – např. pokud jde nějaká činnost provádět „hromadně“, tak se tak provede – např. bakeout se provede s více zařízeními až před finální integrací na strukturu jinde (země) než bylo zamýšleno, aby se zkrátil čas s rizikem, že naměřený outgassing bude vyšší než se čekalo a ušetřil čas s logistikou (podobná věc se řešila). Mimochodem minimalizace rizik se v tomto programu vypracovává vždy i subkonktraktorem!
Ohledně managementu je potřeba zohlednit tvorbu a kontrolu datapacků a prostě veškeré poskytnuté dokumentace od subkontraktorů i vyšších subkontr. A to by bylo tisíce kanceláří.
No, je to na dlouhé povídání, ale u tohoto projektu, který je opravdu z časového hlediska nadupaný a pracovalo se přes svátky a přesčasy (nejen v Aviu), se nedá říci, že by to šlo udělat rychleji. Uzávěrky a milníky jsou pevně dány a rizika byly vyhodnoceny.
DART taky nevnikl na jednom místě. Ani Voyagery – to bylo dokonce v době, kdy pro space použili alobal na krocany, aby stihli vyřešit problém overshieldu. Občas mám pocit, že se nic nezměnilo 😀

Jiri Kos
Jiri Kos
1 rok před

Stýská se vám po plánovaném hospodářství?

Jiri Kos
Jiri Kos
1 rok před
Odpověď  Jiri Kos

(reakce na p.PetrDuba)

PetrDub
PetrDub
1 rok před
Odpověď  Jiri Kos

Jejda, nikoliv, právě naopak :-). Opravdu máte pocit, že tento způsob stavby je výsledkem tržního hospodářství? Pokud je to tak, jak (za mě trochu optimisticky) píše pan Majer, totiž že se to takto dělá proto, že jednotlivé firmy se specializují na určité subsystémy družic, tak je to za mě naprosto v pohodě. Správně by to mělo být tak, že ESA chce např. postavit sondu s určitými vlastnostmi, možná si ve své režii udělá i návrh a pak by měla vysoutěžit dodavatele celé sondy, který si případně formou subdodávek objedná u jiných firem části, které neumí udělat sám (popř. nemá zrovna volné kapacity). V reálu to ale dost možná bude tak, že v zákulisí proběhnou jednání typu „my za (např. Itálii) zvedneme ruku při hlasování o této misi v případě, že pohonný systém se bude dělat u nás“. A to je to, co mi vadí, protože takový přístup vede k plývání.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.