Přístroj NICER potkaly problémy

Přístroj NICER na ISS

22. května americký rentgenový teleskop NICER (Neutron Star Interior Composition Explorer) potkala blíže neupřesněná událost, v rámci které do přístroje vstoupilo nežádoucí sluneční záření. Experti od té doby analyzují přicházející data a zjistili, že událost měla vliv na pozorování prováděná za dne, zatímco noční pozorování se zdají neovlivněna. Odborníci se domnívají, že nejméně jeden z tepelných štítů 56 rentgenových koncentrátorů byl poškozen, takže se sluneční světlo může dostat k citlivým detektorům.

NICER (Neutron Star Interior Composition Explorer) na ISS.

Kvůli eliminaci dopadů na měření se tým zodpovědný za přístroj NICER rozhodl omezit denní pozorování na objekty, které se na obloze nachází daleko od pozice Slunce. Tým také upravil příkazy pro NICER, aby zařízení automaticky snižovalo svou citlivost během přeletu nad denní stranou Zeměkoule, což má snížit účinky kontaminace slunečním zářením. Odborníci zatím vyhodnocují tyto úpravy a zvažují případné dodatečné kroky, které by měly ještě více snížit dopady nečekané události na vědecká pozorování. Přístroj NICER byl na ISS dopraven v roce 2017 a od té doby jeho naměřená data pomohla při vzniku více než 300 odborných článků. Experti si jsou jistí, že NICER bude i nadále poskytovat vědecká měření na světové úrovni.