sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dream Chaser se posouvá blíže ke startu

Firma Sierra Nevada Corporation (SNC) udělala další krok k očekávanému prvnímu letu Dream Chaser. V rámci zkoušek systémů došlo, 31. května, k vůbec prvnímu zapnutí elektrického napájení budoucí kosmické lodi s následným zapnutím letových počítačů a dalšího vybavení. Při kosmickém letu bude napájení lodě zajištěno pomocí solárních panelů. Test přišel v době, kdy se společnost připravuje na odeslání prvního kusu Dream Chaser, ke zkouškám do testovacího zařízení NASA Neil Armstrong v Ohiu. První Dream Chaser, pojmenovaný jako Tenacity, bude podroben tepelným a vakuovým testům a po jejich splnění bude odeslán na Cape Canaveral ke konečným přípravám na start. Nebyl zveřejněn, žádný konkrétní časový plán testů a přesunů. Prezidentka SNC, Janet Kavandi, pouze zmínila přesun do testovacího zařízení během července. Podle slov Janet Kavandi by po několika měsíčním testovaní a následném přesunu na Floridu, měla být loď schopna letět ještě do konce roku.

To ovšem nebude záviset jen na připravenosti Dream Chaser, ale i na harmonogramu startů plánovaných misí směřujících k Mezinárodní vesmírné stanici. Kosmická loď je plánovaná jako druhý let rakety Vulcan Centaur, společnosti United Launch Alliance, a bude se odvíjet od prvního letu rakety s misí Astrobotic Lunar Lander, který se zatím, díky problémům s testováním rakety, posunul na konec léta. Mezitím astronautka NASA Jasmin Moghbeli a astronaut JAXA Satoshi Furukawa prošli výcvikem systémů Dream Chaser, včetně přesunu nákladu mezi lodí a ISS. Oba astronauti jsou přiděleni k misi Crew-7, která by měla startovat na ISS v polovině srpna.

Dream Chaser přistává po zkušební letu 11. listopadu 2017
Dream Chaser přistává po zkušebním letu 11. listopadu 2017
Zdroj: https://spacepolicyonline.com/

Dream Chaser bude zpočátku využíván primárně pro dopravu nákladu na ISS, dle smlouvy o komerčních zásobovacích službách s NASA. Sierra Nevada Corporation však plánuje další možnosti využití pro tuto loď, včetně pilotované verze. Pilotovaná verze DC-200 by měla být o něco větší s upraveným tvarem konstrukce. SNC plánuje v rámci těchto plánů vytvořit svůj vlastní oddíl astronautů, po prvním úspěšném návratu z vesmíru. Oddíl by měl čítat okolo 12 až 15 astronautů. Tito astronauti se budou cvičit v zařízení, které nyní vzniká, v rámci společnosti SNC, na Floridě. Zařízení bude sloužit nejen k výcviku budoucích astronautů společnosti, ale bude možné ho využít i pro výcvik jiných, soukromých astronautů, plánujících let na budoucí komerční vesmírnou stanici Orbital Reef. Orbital Reef vzniká ve spolupráci Sierra Nevada Corporation a Blue Origin.

Dream Chaser se původně ucházel o dopravu posádek NASA na ISS, ale neuspěl proti firmám SpaceX s lodí Crew Dragon a Boeing s lodí Starliner. Ve druhém kole, o dopravu nákladu na ISS, už ale firma úspěšná byla a následně na to byli vybráni dva astronauti, Jasmin Moghbeli a Satoshi Furukawa, kteří se seznámili s lodí. Konstrukce Dream Chaser vychází ze studií NASA, HL-20, prováděných v šedesátých letech, minulého století, v oblasti vztlakových těles tzv. lifting bodies.

NASA HL-20 v Langley Research Centre
NASA HL-20 v Langley Research Centre
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Přeloženo z:
https://spacepolicyonline.com/news/sierra-spaces-dream-chaser-getting-closer-to-first-flight/
https://spacenews.com/dream-chaser-moves-a-step-closer-to-first-launch/

Zdroje obrázků:
https://spacepolicyonline.com…Dream-Chaser-Armstrong-Nov-11-2017-NASA-1-768×512.jpg
https://www.sierraspace.com/…SierraSpace_D1S03_01196-e1655400236428-768×512.jpg
https://www.nasa.gov/sites/…/images/560787main_HL20_EL-1996-00164_710x946.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
ldx
ldx
2 let před

Velká škoda, že Dream Chaser nebyl kdysi vybrán místo Starlineru. Mohla existovat dvě inovativní řešení (Starliner za takové považovat, pokud odmyslím všechny další problémy, nemůžu). Boeing si krásně vyloboval dotace od NASA, a následnou realizaci už udělal tak, aby to nějak prošlo smlouvou a dál nic víc.

upgrade
Administrátor
2 let před
Odpověď  ldx

Zdravím,
No, dá se s klidem říct, že pro firmu jako Boeing je to ostuda. Při jejich zkušenostech. Dream chaseru osobně držím pěsti.

Ivo
Ivo
2 let před
Odpověď  ldx

Přitom X-37B je vcelku to samé a funguje skvěle na dlouhodobých misích.

KarelT
KarelT
2 let před
Odpověď  ldx

Ano, také to vidím tak, že místo Starlineru by byl lepší Dream Chaser. Nevíme jakou roli tam hrály všechny faktory, ale Dream Chaser jako miniraketoplán vypadá zkrátka víc „pokročile“, přistává na dráze – je možné rychleji vyložit citlivý náklad, atd. Dragon má zase výhodu nákladního trunku, zatímco Starliner nic moc nepřináší.

Vojta
Vojta
2 let před
Odpověď  KarelT

Roli hrálo hodně faktorů. Předně stav vývoje, který u Dream Chaseru nebyl v té době dost daleko v kombinaci s tím, že SNC nebyla osvědčenou společností (akorát osvědčený Boeing se taky zrovna neosvědčil). Pak strach z nedostatečně vyzkoušených věcí, který byl i jedním z faktorů, kvůli kterému Dragonu zatrhli motorické přistávání (tam toho bylo mnohem víc). Dream Chaser to měl dost těžké. Je skvělé, že to s ním nevzdali.

upgrade
Administrátor
2 let před
Odpověď  KarelT

Dream Chaser ve vícekolovém výběrovém řízení programu NASA CCP (Commercial Crew Programe) nebyl vybrán z několika důvodů. Hlavní faktory, které byly nejzávažnější pro toto rozhodnutí byly: výrazně vyšší technické riziko vyplývající z nových technologií, nejdelší termíny pro dokončení plné certifikace a nevyhovující manažerské přístupy a reference z předchozích projektů.

upgrade
Administrátor
2 let před
Odpověď  KarelT

Děkuji za doplnění informací k SNC.

JanHonnza
JanHonnza
2 let před

A pokud by (IMHO) Vazena redakce navrhla rozsireni Ankety motiv na nasich prop.predmetech o Dream Chaser, byl bych nadseny.

upgrade
Administrátor
2 let před
Odpověď  JanHonnza

Díky za tip!

Jan Karpis
Jan Karpis
1 rok před

Je to pútavý počin 🙂 no nič extra však neprináša aby bol viac zaujímavý. Pozeral som ich stránku a mne to príde ako väčšie množstvo prázdnych slov.

Hovoria že sa dá ľahko znovapoužiť, ale nosiče má také, ktoré musia byť strašne dlho dopredu plánované a nie znova použiteľné. Tak nedomyslene to vyznieva.

Ďalej tvrdia ako budú mať mnoho astonautov a vlastnú stanicu – ale kto o to momentálne stojí? Nedokázali načas spraviť ani CRS2, ako by stihli Crew sa nezdá moc reálne. Keby boli vybraní miesto Starlineru, tak by Boing mohol tvrdiť, že on by bol oveľa rýchlejší.

Mám návrh. Keby spravili Dream Caser Crew, obleteli s ním Mesiac a bezpečne sa vrátili (vyššia rýchlosť cez atmosféru voči ISS Crew), určite by mali dostatok reklamy, záujemcov na oblet Mesiaca, pobyt vo vesmíre, kredit v NASA, nejaký vážnejší prínos atď.. to by bol ozaj počin hodný ozajstnej vesmírnej firmy a konkurencieschopnosti. Len či na to majú .. 🙁

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  Jan Karpis

Na návrat od Měsíce a s tím spojené namáhání není DC konstruován.

ldx
ldx
2 let před

Velká škoda, že Dream Chaser nebyl kdysi vybrán místo Starlineru. Mohla existovat dvě inovativní řešení (Starliner za takové považovat, pokud odmyslím všechny další problémy, nemůžu). Boeing si krásně vyloboval dotace od NASA, a následnou realizaci už udělal tak, aby to nějak prošlo smlouvou a dál nic víc.

Ivo
Ivo
2 let před
Odpověď  ldx

Přitom X-37B je vcelku to samé a funguje skvěle na dlouhodobých misích.

KarelT
KarelT
2 let před
Odpověď  ldx

Ano, také to vidím tak, že místo Starlineru by byl lepší Dream Chaser. Nevíme jakou roli tam hrály všechny faktory, ale Dream Chaser jako miniraketoplán vypadá zkrátka víc „pokročile“, přistává na dráze – je možné rychleji vyložit citlivý náklad, atd. Dragon má zase výhodu nákladního trunku, zatímco Starliner nic moc nepřináší.

Vojta
Vojta
2 let před
Odpověď  KarelT

Roli hrálo hodně faktorů. Předně stav vývoje, který u Dream Chaseru nebyl v té době dost daleko v kombinaci s tím, že SNC nebyla osvědčenou společností (akorát osvědčený Boeing se taky zrovna neosvědčil). Pak strach z nedostatečně vyzkoušených věcí, který byl i jedním z faktorů, kvůli kterému Dragonu zatrhli motorické přistávání (tam toho bylo mnohem víc). Dream Chaser to měl dost těžké. Je skvělé, že to s ním nevzdali.

Miroslav Pospíšil
Miroslav Pospíšil
2 let před
Odpověď  KarelT

Dream Chaser ve vícekolovém výběrovém řízení programu NASA CCP (Commercial Crew Programe) nebyl vybrán z několika důvodů. Hlavní faktory, které byly nejzávažnější pro toto rozhodnutí byly: výrazně vyšší technické riziko vyplývající z nových technologií, nejdelší termíny pro dokončení plné certifikace a nevyhovující manažerské přístupy a reference z předchozích projektů.

JanHonnza
JanHonnza
2 let před

A pokud by (IMHO) Vazena redakce navrhla rozsireni Ankety motiv na nasich prop.predmetech o Dream Chaser, byl bych nadseny.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  JanHonnza

Díky za tip!

Jan Karpis
Jan Karpis
1 rok před

Je to pútavý počin 🙂 no nič extra však neprináša aby bol viac zaujímavý. Pozeral som ich stránku a mne to príde ako väčšie množstvo prázdnych slov.

Hovoria že sa dá ľahko znovapoužiť, ale nosiče má také, ktoré musia byť strašne dlho dopredu plánované a nie znova použiteľné. Tak nedomyslene to vyznieva.

Ďalej tvrdia ako budú mať mnoho astonautov a vlastnú stanicu – ale kto o to momentálne stojí? Nedokázali načas spraviť ani CRS2, ako by stihli Crew sa nezdá moc reálne. Keby boli vybraní miesto Starlineru, tak by Boing mohol tvrdiť, že on by bol oveľa rýchlejší.

Mám návrh. Keby spravili Dream Caser Crew, obleteli s ním Mesiac a bezpečne sa vrátili (vyššia rýchlosť cez atmosféru voči ISS Crew), určite by mali dostatok reklamy, záujemcov na oblet Mesiaca, pobyt vo vesmíre, kredit v NASA, nejaký vážnejší prínos atď.. to by bol ozaj počin hodný ozajstnej vesmírnej firmy a konkurencieschopnosti. Len či na to majú .. 🙁

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Jan Karpis

Na návrat od Měsíce a s tím spojené namáhání není DC konstruován.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.