sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Saturn I: poslední dva kusy najdete v Alabamě

Nosná raketa Saturn I se nezapsala do historie tak významně jako její nástupce Saturn IB nebo dokonce největší člen rodiny, Saturn V. Své místo (nejen) v programu Apollo ovšem má. Už proto, že svým pozdějším (a slavnějším) nástupcům vydláždila cestu. Do dnešních dnů se dochovaly pouze dvě rakety Saturn I, obě jsou v Hunstville a dělí je od sebe jen pár kilometrů. Tento text velmi volně navazuje na články Saturn IB, který se definitivně loučí publikovaný (Kosmonautix, pátek 3. února 2023) a Saturn IB, který se podařilo (zatím) zachránit (Kosmonatix, 27. února 2023). Saturn I je z celé rodiny raket Saturn nejméně známý a nejvíce přehlížený. Přitom šlo nejen o prvního „rodinného příslušníka“, ale i první americký kosmický nosič vyvinutý pouze k civilním účelům. Jeho historie je přitom složitá a propletená a kdo by se jí chtěl zabývat opravdu podrobně, nechť vezme do ruky vynikající knihu Davida Bakera pojmenovanou výstižně Saturn I/IB rocket.

Kresba z roku 1958 zachycuje zvažované varianty rakety Juno V, která se později stala Saturnem I. V prvním případě (vlevo) tvoří druhý a třetí stupeň raketa Titan I, ve druhém případě tvoří druhý stupeň raketa Atlas, ve třetím případě druhý stupeň vznikne podobným způsobem jako první (svazek nádrží raket Jupiter a Redstone) a třetí bude na kyslík a vodík (tedy typu Centaur)
Kresba z roku 1958 zachycuje zvažované varianty rakety Juno V, která se později stala Saturnem I. V prvním případě (vlevo) tvoří druhý a třetí stupeň raketa Titan I, ve druhém případě tvoří druhý stupeň raketa Atlas, ve třetím případě druhý stupeň vznikne podobným způsobem jako první (svazek nádrží raket Jupiter a Redstone) a třetí bude na kyslík a vodík (tedy typu Centaur)
Foto: NASA

V dubnu 1957 začala agentura ABMA (U.S. Army Ballistic Missile Agency) studovat možnost vývoje rakety s kapacitou 9 až 18 t na nízkou oběžnou dráhu, resp. 6 až 12 t na dráhu translunární. Výpočty ukázaly, že bude třeba nosič se startovací hmotností cca 600 t. Čistě teoreticky ho mohl zvednout jeden motor F-1, jehož vývoj byl nedávno zahájený, ale nakonec bylo preferováno rychlejší a dostupnější řešení v podobě kvarteta motorů E-1. Konstruktéři (tým tehdy vedl Wernher von Braun) vymysleli koncept prvního stupně, který se následně pro Saturn I a později Saturn IB stal charakteristickým: kolem středové nádrže z rakety Jupiter bylo osm dalších z rakety Redstone. Toto řešení umožnilo vytvořit stupeň prakticky okamžitě, když použilo odzkoušenou technologii; tvůrci se nemuseli trápit s vývojem a testováním rozměrnějších nádrží. Projekt dostal název Super-Jupiter. Druhý stupeň měl být prvním stupněm rakety Atlas nebo Titan I, třetím se měl stát nově vyvíjený kyslíko-vodíkový Centaur.

V únoru 1958 převzala projekt nově vzniklá agentura ARPA (Advanced Research Projects Agency), ovšem s výhradou ke zvažovaným motorům prvního stupně. E-1 byly podle ní příliš nezralé a v rané fázi vývoje. Řešením se stalo použití osmi motorů H-1, což byly modifikované S-3D z raket Thor či Jupiter. Projekt byl přejmenovaný na Juno V. Von Braun už tehdy uvažoval, že postupný start patnácti raket Juno V by dokázal poslat k Měsíci náklad o hmotnosti 90 t. Podle tehdejších představ to mělo stačit k uskutečnění přímého letu s přistáním: tedy bez použití lunárního modulu.

Start Saturnu I na misi SA-5, první let verze Block 2 (29. ledna 1964)
Start Saturnu I na misi SA-5, první let verze Block 2 (29. ledna 1964)
Foto: NASA

Vyvíjenou raketu pak převzala v lednu 1959 nově založená civilní kosmická agentura NASA. V červnu téhož roku došlo k pokusu o zrušení celého projektu ze strany Ministerstva obrany, které tvrdilo, že úpravou stávajících mezikontinentálních raket lze dosáhnout stejných cílů – bez odčerpávání vzácných zdrojů. Pokus ale nebyl úspěšný.

Zatímco u prvního stupně došlo během vývoje k jediné změně motorů a jinak jeho koncepce zůstala od původní myšlenky zachována, u druhého to bylo jinak. Pokud bychom si chtěli představit genezi podoby Saturnu I a zvažované varianty uspořádání horních stupňů, vysoce by to přesáhlo možnosti tohoto textu (pro zvídavé znovu doporučujeme výše uvedenou knihu D. Bakera – má skoro 400 stran). Spokojme se s konstatováním, že nakonec byly použité dva horní stupně. Při všech deseti misích nesl Saturn I druhý stupeň S-IV s šesti kyslíko-vodíkovými motory RL-10 (při prvních čtyřech ale v pasivní konfiguraci: neměl pohonné látky ani avioniku a byl tak jen balastem). Při prvních čtyřech misích měla raketa navíc třetí stupeň S-V (de facto předchůdce dodnes používaného stupně Centaur), který měl využívat dva motory RL-10A-1 na kapalný vodík a kyslík. I ten letěl toliko v pasivní konfiguraci.

Saturn I: deset misí a široká paleta různých konfigurací
Saturn I: deset misí a široká paleta různých konfigurací
Foto: Historic Spacecraft

Saturn I (jméno získala raketa už v říjnu 1958: vybral ho Wernher von Braun coby navazující název na úspěšnou řadu raket Jupiter) poprvé odstartoval 27. října 1961. Letěl s pasivními horními stupni a pouze částečně natankovaným stupněm prvním. Důvod byl jednoduchý: dosud žádná americká raketa neuspěla při premiérovém letu a obava z exploze byla velká. Méně natankovaných pohonných látek mělo zajistit menší „kaboom“. Saturn I si při premiérové misi SA-1 ovšem vedl znamenitě, dosáhl výšky 136,5 km a uletěl 398 km.

Následovalo dalších devět misí, takže kompletní letový řád vypadal následovně:

  • Let číslo 1 – výrobní číslo rakety SA-1/označení mise SA-1 – start 27. října 1961 – Suborbitální let; první zkušební mise.
  • 2 – SA-2/SA-2 – start 25. dubna 1962 – Suborbitální let: aktivní jen první stupeň, druhý a třetí byly tvořeny balastem. Ve výšce 145 km uvolněno 86 t vody.
  • 3 – SA-3/SA-3 – 16. listopadu 1962 – Suborbitální let: aktivní jen první stupeň, druhý a třetí byly tvořeny balastem. Ve výšce 167 km uvolněno 86 t vody.
  • 4 – SA-4/SA-4 – 28. března 1963 – Suborbitální let: aktivní jen první stupeň, druhý a třetí byly tvořeny balastem.
  • 5 – SA-5/SA-5 – 29. ledna 1964 – První let verze Block 2, první orbitální let, první let s aktivním druhým stupněm S-IV. Na orbitu vynesený rekordní náklad 17550 kg (balast).
  • 6 – SA-6/AS-101 – 28. května 1964 – První let Saturnu I s maketou lodi Apollo. Použit model Apollo BP-13 (Boilerplate).
  • 7 – SA-7/AS-102 – 18. září 1964 – Druhý let Saturnu I s maketou lodi Apollo. Použit model Apollo BP-15.
  • 8 – SA-8/AS-103 – 16. února 1965 – Třetí let Saturnu I s maketou lodi Apollo. Použit model Apollo BP-26. Sekundárním nákladem byla družice Pegasus pro studium mikrometeoridů.
  • 9 – SA-9/AS-104 – 25. května 1965 – Čtvrtý let Saturnu I s maketou lodi Apollo. Použit model Apollo BP-16. Sekundárním nákladem byla druhá družice Pegasus pro studium mikrometeoridů.
  • 10 – SA-10/AS-105 – 30. června 1965 – Čtvrtý let Saturnu I s maketou lodi Apollo. Použit model Apollo BP-9A. Sekundárním nákladem byla třetí družice Pegasus pro studium mikrometeoridů. Program raket Saturn I se uzavřel, všechny starty byly úspěšné.
Stupeň SA-T je umisťovaný na zkušební stav v MSFC (28. února 1960)
Stupeň SA-T je umisťovaný na zkušební stav v MSFC (28. února 1960)
Foto: NASA

Na rozdíl od později používaných raket Saturn IB a Saturn V, z nichž některé exempláře skončily v muzejních expozicích, byl Saturn I „vylétaný bezezbytku“. Jinými slovy: po poslední vypuštěné raketě nezůstal na zemi žádný letový hardware. Přesto se tři původní (zdůrazňujeme původní, nikoliv letuschopné) kusy z šedesátých let dochovaly. Resp. to platilo ještě před rokem, v březnu 2022. Kolem 4. dubna 2022 (přesné datum není známo) byl jeden z dochovaných Saturnů I sešrotován. Šlo o exemplář SA-T (Test) pro zkušební statické zážehy. Dokončený byl v roce 1960 v Marshallově středisku kosmických letů (Marshall Space Flight Center, MSFC) v Alabamě. Ještě v tomtéž roce absolvoval řadu motorových zkoušek. Pak putoval do Michoud Assembly Facility (Lousiana) jako „šablona“ pro testy manipulace. Po návratu do Alabamy pro něj nebylo uplatnění a chátral a chátral a chátral. V roce 2019 jej NASA nabídla případnému zájemci za odvoz (bylo třeba uhradit jen 250 tisíc USD za dopravu). Nikdo se ale nenašel (oslovení bylo omezeno na „kvalifikované instituce“, takže si nikdo nemohl pořídit Saturn I na zahrádku u chalupy). Nakonec se NASA rozhodla stupeň nechat loni na počátku dubna zlikvidovat a trosky prodat za cenu šrotu. Mimochodem, v roce 2004 navrhla stupeň prohlásit za Národní historickou památku (v kategorii National Historic Monument). Návrh byl zamítnut.

Zkušební zážeh stupně SA-T v červnu 1960
Zkušební zážeh stupně SA-T v červnu 1960
Foto: NASA

Druhý dochovaný exemplář Saturnu I je SA-D (Dynamic). Jde o exemplář pro dynamické testy. I tento byl vyrobený v Marshallově středisku a postupně do roku 1962 procházel zkouškami dynamického namáhání. I on následně skončil „pod širým nebem“, ovšem měl přece jen více štěstí. Nebyl odložený „někam za kůlnu“, ale do zahrady raket před ředitelství MSFC (to se před několika lety přestěhovalo do novějšího objektu). Zde je společně s několika dalšími historickými raketami: Hermes, V-2, Redstone, Jupiter-C a Jupiterem středního doletu. Dorazil sem 28. srpna 1962 a původně byl představovaný v horizontální poloze. V první polovině roku 1964 dostal maketu druhého stupně (ale stále zůstával v horizontální poloze). Až v prosinci 1965 byl umístěný do vertikální polohy a doplněný o maketu třetího stupně plus aerodynamickou špičku. Vzhledem k jeho poloze (před vchodem ředitelství) slouží jako výkladní skříň, takže pravidelně prochází údržbou. Upozorňujeme, že tato expozice raket není veřejnosti přístupná.

Stupeň SA-T dlouhé roky chátral pod širým nebem. Až do loňského roku…
Stupeň SA-T dlouhé roky chátral pod širým nebem. Až do loňského roku…
Foto: Collectspace

Jak jsme uvedli hned na úvod, dochované Saturny I jsou jen pár kilometrů od sebe (dle Google Maps přibližně 6,7 km vzdušnou čarou). Třetí, který zůstal po skončení programu (a druhý, který ještě dnes existuje), je v zahradě raket U.S. Space and Rocket Center. Jde o návštěvnické centrum Marshallova střediska. Zdejší Saturn I má označení SA-D5 (Dynamic) a jde opět o exemplář pro dynamické testy. Ovšem druhé generace (Block 2): oba předchozí kusy byly generace první (Block 1). Pro úplnost: Block 2 se lišil avionikou, osmi stabilizačními křidélky na prvním stupni, přepracovanou motorovou sekcí a dalšími „detaily“ (které ovšem byly dost podstatné na to, aby ospravedlnily výrobu testovacího kusu). Saturn I SA-D5 se v roce 1963 vydal na mys Canaveral, kde pomohl s testováním rampy LC-37B. Pak se vrátil do Alabamy a byl přestavěný na dynamický testovací stupeň pokročilejšího Saturnu IB.

Loni v dubnu byl stupeň SA-T sešrotován
Loni v dubnu byl stupeň SA-T sešrotován
Foto: Collectspace

V roce 1969 byl stupeň darován Alabama Space Science Center (později Alabama Space and Rocket Center a nyní U.S. Space and Rocket Center). Zde je do dnešních dnů vystavovaný ve veřejnosti přístupné zahradě raket.

Nese druhý stupeň S-IV původně vyrobený pro hydrostatické testy (tedy pro zkoušky tlaku a úniků) a pro testy dynamické. Nahoře má posazenou rozměrovou maketu lodi Apollo Boilerplate 27.

Zvláštností je, že raketa je vyvedena v barevném uspořádání, ve kterém nikdy neletěla.

Stupeň SA-D během zkoušek dynamického namáhání: sledovalo se chování konstrukce při zátěži, vliv tankování pohonných látek na raketu (dramaticky se mění hmotnost i teploty) nebo vibrace za letu
Stupeň SA-D během zkoušek dynamického namáhání: sledovalo se chování konstrukce při zátěži, vliv tankování pohonných látek na raketu (dramaticky se mění hmotnost i teploty) nebo vibrace za letu
Foto: NASA
Několik prvních let byl stupeň SA-D uložený před ředitelstvím MSFC v horizontální poloze
Několik prvních let byl stupeň SA-D uložený před ředitelstvím MSFC v horizontální poloze
Foto: Heroicrelics
Fotografie „zahrady raket“ před ředitelstvím MSFC z roku 1996
Fotografie „zahrady raket“ před ředitelstvím MSFC z roku 1996
Foto: T. Přibyl
Saturn I v „zahradě raket“ Alabama Space and Rocket Center (nyní U.S. Space and Rocket Center) v roce 1970
Saturn I v „zahradě raket“ Alabama Space and Rocket Center (nyní U.S. Space and Rocket Center) v roce 1970
Foto: Wikipedie
Takto vypadal Saturn I v U.S. Space and Rocket Center v roce 2010
Takto vypadal Saturn I v U.S. Space and Rocket Center v roce 2010
Foto: T. Přibyl
Detail motorové sekce stupně SA-D5
Detail motorové sekce stupně SA-D5
Foto: T. Přibyl
Pohled na část „zahrady raket“ v U.S. Space and Rocket Center v roce 2010
Pohled na část „zahrady raket“ v U.S. Space and Rocket Center v roce 2010
Foto: T. Přibyl

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.