V rámci kontraktu, který byl 7. prosince podepsán zástupci agentury ESA a firmy Arianespace se pět družic Sentinel z evropského programu Copernicus (Sentinel-1D, Sentinel-2C, Sentinel-3C a Copernicus Anthropogenic Carbon Dioxide-A a -B) dočkalo obstarání nosné rakety. Všechny tyto družice budou vyneseny na raketách Vega-C z kosmodromu ve Francouzské Guyaně a k jejich vypuštění by mělo dojít mezi roky 2024 a 2026. Kontrakt představuje jednak důležitý milník pro zajištění kontinuity misí Sentinel i programu Copernicus pod hlavičkou EU, ale je to také důležité pro samostatný evropský přístup do kosmického prostoru.
Kontrakt tedy odpovídá rámcové dohodě Evropské unie „Framework Contract for Launch Services with Arianespace“, který byl podepsán 29. listopadu 2022. Aktuální kontrakt, který ESA podepsala s Arianespace jménem a s pověřením Evropské unie představované evropskou komisí. Copernicus je největším poskytovatelem dat z pozorování Země na světě. Klíčem k jeho úspěchu je soubor družicových misí Sentinel vyvinutých agenturou ESA. První tři mise Sentinel byly navrženy jako páry identických družic, které by obíhaly 180° od sebe pro zajištění optimálních opakovaných pozorování a doručování dat.
Každá mise nese odlišné přístroje, které dodávají mnoho dat širokému spektru environmentálních služeb napříč programem Copernicus. Pomáhají tak s řešením některých z nejsložitějších environmentálních výzev – od potravinové bezpečnosti přes vzestup mořských hladin, úbytek ledovců, až po přírodní katastrofy a další problémy všeobecně spadající pod takzvanou klimatickou krizi. Aby byla zajištěna kontinuita sběru dat, byly mise Sentinel-1, -2 a -3 zamýšleny jako čtyřdružicové. První polovina (družice A a B) by fungovaly společně a poté by byly nahrazeny párem družic C a D.
Sentinel-1A obíhá Zemi od roku 2014 a Sentinel 1B jej následoval v roce 2016. Sentinel-1B však přestal vinou závady fungovat a letos byla jeho mise oficiálně ukončena. Musí tedy být nahrazen Sentinelem-1C, který má letět v první polovině roku 2023 na raketě Vega-C. V rámci aktuálně podepsaného kontraktu bylo domluveno vynesení družice Sentinel-1D, ke kterému má dojít v druhé polovině roku 2024. Na palubě družic Sentinel-1 najdeme radar, který poskytuje snímky zemského povrchu za každého počasí, ve dne, i v noci. Pořízené snímky pomáhají sledovat mořské i pozemské ledovce, poklesy terénu, olejové skvrny a mnoho dalších jevů.
Nový kontrakt pokrývá i start družice Sentinel-2C, ke kterému má dojít v polovině roku 2024. Sentinel-2A byl vypuštěn v roce 2015 a Sentiel-2B jej následoval v roce 2017. Tyto družice nesou inovativní multispektrální snímač se širokým záběrem, který sleduje 13 spektrálních pásem pro monitoring například růstu plodin a celkových změn zemského povrchu.
V rámci kontraktu bylo zajištěno také vypuštění družice Sentinel-3C, ke kterému má dojít mezi roky 2024 a 2025. První dvě družice z této řady (Sentinel-3A a Sentinel 3B) byly vypuštěny v letech 2016 a 2018. Na svých palubách nesou špičkové přístroje, které měří různé parametry oceánů, pevnin, ledovců, ale i atmosféry. Jejich cílem je pomoci vědcům sledovat a lépe porozumět procesům globální dynamiky ve velkém měřítku. Tyto družice poskytují cenné informace pro předpovědi počasí i vývoje oceánů v téměř reálném čase.
Agentura ESA však připravuje i šest misí označovaných jako Copernicus Sentinel Expansion, které mají (jak už jejich název napovídá) rozšířit možnosti programu Copernicus Sentinel. Tyto nové mise mají zohlednit jednak nařízení Evropské unie, ale i poptávku po zatím chybějících schopnostech, které si vyžádali sami uživatelé programu Copernicus. Nový kontrakt se věnuje i vypuštění mise CO2M (Copernicus Anthropogenic Carbon Dioxide Monitoring), která spadá do řady Copernicus Sentinel Expansion. Každá ze dvou družic ponese jednak krátkovlnný, ale i blízko infračervený spektrometr pro měření atmosférického oxidu uhličitého, který vzniká lidskou činností.
Půjde o jedinečný a nezávislý zdroj informací pro řešení hodnocení účinnosti politických opatření, ale i sledování jejich dopadu na dekarbonizaci Evropy, nebo plnění národních cílů snižování emisí. Vypuštění družic CO2M-A a CO2M-B je naplánováno na roky 2025 a 2026. Konkrétní termíny vypuštění všech pěti misí budou postupně zpřesňovány na základě jednání ESA, Arianespace a Evropské komise. Záležet bude jak na harmonogramu dalších startů Arianespace, ale i na prioritách programu Copernicus.
„ESA je nadšena, že může pokračovat ve spolupráci s tímto prověřeným poskytovatelem startů, který už několik let zajišťuje bezpečnou dopravu vzácných evropských družic Sentinel na oběžnou dráhu. Kromě spolehlivosti jejich služeb vřele vítáme kooperativní přístup Arianespace, když nám pomáhají s nabitým startovním harmonogramem Sentinelů,“ uvedla Simonetta Cheli, ředitelka programů agentury ESA pro sledování Země a dodala: „Tento nový kontrakt na vynesení pěti družic Copernicus Sentinel na nových raketách Vega-C je důležitým krokem nejen z hlediska zajištění kontinuity misí Sentinel-1, -2 a -3 a tedy i dat, která poskytují vědě i dalším aplikacím, ale i z hlediska vývoje nové mise CO2M.“
„Týden po podpisu rámcového kontraktu s Evropskou komisí (DG DEFIS) jsem nadšený, že mohu dnes podepsat tento specifický kontrakt s ředitelkou programů agentury ESA pro sledování Země na pět nových startů rakety Vega-C,“ zmínil Stéphane Israel, výkonný ředitel Arianespace a dodal: „Tento kontrakt zdůrazňuje schopnosti Vegy-C reagovat na potřeby programu Copernicus, ale také vůli firmy Arianespace dostát svému poslání a společně s ESA a Evropskou unií zajistit Evropě nezávislý a samostatný přístup do kosmického prostoru.“ Raketa Vega-C, která navazuje na odkaz rakety Vega, nabízí vyšší nosnost, větší objem aerodynamického krytu i vyšší konkurenceschopnost. Tato raketa startující z Francouzské Guyany rozšiřuje evropské možnosti vlastní dopravy do kosmického prostoru tím, že umožňuje nové možnosti misí včetně dopravy materiálu na Zemi, což má zajistit chystané návratové těleso Space Rider. Vega-C obsahuje oproti původní raketě Vega řadu vylepšení – dva nové stupně na tuhé pohonné látky, výkonnější horní stupeň, nový aerodynamický kryt a novou pozemí infrastrukturu.
Vega-C měří na výšku skoro 35 metrů a při startu váží 210 tun. Na referenční polární oběžnou dráhu ve výšce 700 kilometrů dopraví 2300 kilogramů. Díky novému širokému spektru adaptérů nákladů může Vega-C vynášet pestrou směsici nákladů různých tvarů a velikostí s rozměry od CubeSatů s hmotností v řádu kilogramů až po velké družice jako jsou třeba zmíněné Sentinely. „Úspěšný premiérový starty vydláždil cestu pro Vegu-C k získání důvěry evropských institucí a komerčních zákazníků. Veškerá práce, kterou jsme v ESA spolu s našimi partnery vykonali, vedla k tomu, aby se uskutečnil tento všestranný nosič, který nabízí optimální řešení pro rychle se měnící trh,“ uvedl Daniel Neuenschwander, ředitel kosmické dopravy agentury ESA a dodal, že Vega-C doplňuje celou novou rodinu služeb nosných raket včetně současné Ariane 5 i chystané Ariane 6, které Evropě zajistí udržení flexibilního, konkurenceschopného a nezávislého přístupu do kosmického prostoru.
Přeloženo z:
https://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/21916569-7-eng-GB/Artist_s_view_of_Vega-C_on_the_launch_pad.jpg
https://www.esa.int/v…/Launch_contract_signed_for_five_Copernicus_Sentinels.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EmyDSMIXcAESxlj.jpg
http://www.esa.int/…/2014/02/sentinel-1/14276532-1-eng-GB/Sentinel-1.jpg
http://spaceflight101.com/…/uploads/sites/35/2016/02/Sentinel-3_from_below.jpg
http://www.space-airbusds.com/media/image/sentinel2.jpg
https://www.esa.int/…/images/2021/02/co2m/23148246-1-eng-GB/CO2M.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/52213950449_783285319e_o_d.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/Industry_cooperation_to_build_Vega-C-1920×1387.jpg