křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

New Glenn (EscaPADE)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

EchoStar

Společnost EchoStar 3. října oznámila, že splnila regulační podmínky potřebné k zachování práv ke globálnímu spektru v pásmu S, které prodává společnosti SpaceX v rámci dohody v hodnotě více než 17 miliard dolarů.

U.S. Space Force

Americké vesmírné síly pověřily společnost SpaceX pěti ze sedmi misí v rámci národní bezpečnosti, které byly v rozpočtu naplánovány na fiskální rok 2026, a pokračují tak v dominantní sérii společnosti.

ESA

Evropská kosmická agentura slavnostně spustila v New Norcia v Západní Austrálii novou komunikační anténu pro komunikaci se zařízeními v hlubokém vesmíru v rámci úsilí o posílení vazeb mezi Evropou a Austrálií ve vesmíru.

Firefly Aerospace

Společnost Firefly Aerospace 5. října oznámila, že plánuje získat dodavatele obranného průmyslu SciTec za přibližně 855 milionů dolarů, a to kombinací 300 milionů dolarů v hotovosti a 555 milionů dolarů v akciích společnosti Firefly vydaných vlastníkům SciTecu za cenu 50 dolarů za akcii.

HEO

Australská společnost HEO, která se zabývá pořizováním družicových snímků kosmických lodí na nízké oběžné dráze Země, se snaží rozšířit své snímkování pro monitorování vyšších oběžných drah.

Orion

Dohoda o studiu soukromé mise astronautů s využitím kosmické lodi Orion je jedním z prvních kroků společnosti Lockheed Martin v jejím úsilí nabídnout kosmickou loď jako službu.

U.S. Space Force

Oddělení pro zadávání veřejných zakázek amerických vesmírných sil vyhlásilo soutěž pro firmy na návrh kompaktního rádiofrekvenčního (RF) komunikačního terminálu, který by umožnil družicím přímé připojení k širokopásmové síti Starlink.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

O krok blíže k evropskému kompozitnímu stupni

Evropská společnost ArianeSpace uzavřela s Evropskou kosmickou agenturou zakázku ve výši 50 milionů euro, která by měla zajistit pokračování vývoje ultralehkého demonstrátoru horního stupně PHOEBUS, který se má vyrábět z uhlíkových kompozitů. Tato práce má podle současných předpokladů umožnit vývoj nového horního stupně pro chystanou evropskou raketu Ariane 6, protože díky tomuto vývoji dojde k podstatnému „zrání“ technologií, které se týkají kompozitních materiálů odolných kryogenním teplotám. Hlavním motivem celého snažení je snaha o redukci hmotnosti horního stupně tím, že se pro struktury jako jsou třeba nádrže namísto tradičního kovu použijí uhlíková vlákna.

Vizualizace demonstrátoru PHOEBUS.
Vizualizace demonstrátoru PHOEBUS.
Zdroj: https://press.ariane.group

PHOEBUS (Prototype for a Highly OptimizEd Black Upper Stage) je klíčovým programem na cestě, která by měla techniky dovést k další optimalizaci horního stupně, který nese jméno ICARUS (Innovative Carbon ARiane Upper Stage). Jelikož PHOEBUS využívá lehké uhlíkové kompozity místo těžšího kovu, dojde k navýšení kapacity alokované pro vynášený náklad. Díky tomu bude možné šetrněji a také udržitelněji využívat zdroje, které jsou k dispozici. „PHOEBUS vyšlape cestu vstříc našemu novému „černému hornímu stupni“, který bude určen pro Ariane 6 i budoucí nosiče. Celý projekt nám navíc pomůže dostat kompozity odolné kryogenním teplotám do aeronautického sektoru,“ vysvětluje Karl-Heinz Servos, vedoucí oddělení výroby firmy ArianeSpace a dodává: „S podporou evropské kosmické agentury ESA a ve spolupráci s firmu MT Aerospace pokračujeme v naší cestě, na které se snažíme dále zlepšovat všestrannost a také konkurenceschopnost Ariane 6. Jsme hrdí, že můžeme pokračovat v dodávání základních stavebních kamenů pro nového evropského šampiona na poli nosných raket, tedy pro Ariane 6. Svým snažením poháníme proces inovací v evropském aerokosmickém oboru, jsme pohonnou jednotkou nové řady evropských nosných raket a zajišťujeme udržitelnější přístup do kosmického prostoru.

Jak už bylo uvedeno výše, společnost ArianeGroup navázala blízkou spolupráci s MT Aerospace na vývoji designu a výrobních technik, které jsou nezbytné pro uskutečnění kryogenních nádrží a souvisejících struktur z uhlíkových vláken. Zmíněná firma MT Aerospace má v bavorském městě Augsburg výrobní kapacity na produkci struktur a nádrží z uhlíkových kompozitů o průměru až do 3,5 metru. Německá kosmická agentura DLR bude zodpovídat za vyhodnocování chování demonstrátoru PHOEBUS po naplnění kapalným kyslíkem a vodíkem, přičemž tyto testy proběhnou ve středisku zmíněné agentury v německém Lampoldshausenu.

Model horního stupně na kryogenní pohonné látky vyrobený z uhlíkových kompozitů vystavený u příležitosti podpisu smlouvy o vývoji demonstrátoru PHOEBUS.
Model horního stupně na kryogenní pohonné látky vyrobený z uhlíkových kompozitů vystavený u příležitosti podpisu smlouvy o vývoji demonstrátoru PHOEBUS.
Zdroj: https://press.ariane.group

ArianeGroup společně s MT Aerospace vyvine, postaví a otestuje demonstrátor PHOEBUS z uhlíkových kompozitů ve dvou krocích. Celý projekt započne výrobou a také testováním zmenšených zařízení, která dostanou název Technology Control Vehicles. Díly o průměru 2 metry by měly podstoupit zkoušky v polovině roku 2023. Jakmile budou zkušenosti z těchto testů k dispozici, započne firma ArianeGroup se sestavováním a zkouškami dílů demonstrátoru PHOEBUS, která vyrobí firma MT Aerospace. Celý demonstrátor horního stupně bude tvořen nádrží na kapalný vodík, která bude usazena na vrcholu nádrže na kapalný kyslík. Tento exemplář už bude mít stejné rozměry, se kterými se do budoucna počítá u skutečného horního stupně z uhlíkových vláken, který bude určen pro ostrý provoz. Závěrečné zkoušky budou obnášet plnění pohonnými látkami, jejich odčerpání a opětovné plnění, ale i tlakování. K těmto testům by mělo dojít opět na středisku DLR v Lampoldshausenu někdy kolem konce roku 2025. Pokud se vše podaří, půjde o demonstraci největších kryogenních nádrží z uhlíkových kompozitů této velikosti na celém světě.

Přeloženo z:
https://press.ariane.group/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Maniak
Maniak
2 let před

Proč má o dva metry menší průměr, než je průměr nosiče?

Ferda
Ferda
2 let před
Odpověď  Maniak

Protoze napred si to vyzkousi na 2-metrovem TCV, ktery vyrobi pomoci existujici vyrobni linky. Ta uz existuje a umi delat dily az do 3,5 metru prumeru. Nasledne prejdou k vyrobe plnorozmeroveho demonstratoru. Predpokladam, ze tady uz prumer bude 5,4 metru. Takovy je tusim plan, ale jak to pujde ve skutecnosti, to je vzdy ve hvezdach.

Kazdopadne by me zajimalo, kolik suche vahy by se tou nadrzi z uhlikovych vlaken dalo usetrit. Nevi nekdo? Jedine co jsem o hornim stupni nasel, je hmotnost pohonnych latek cca 31 tun.

Ferda
Ferda
2 let před
Odpověď  Ferda

Kazdopadne pro porovnani lze vzit horni stupen Delta IV Heavy. Ten ma prumer 5 metru (vs. 5,4 m u A6), prazdna hmotnost 3,5 tun, hmotnost s palivem 30,7 tun. U A6 to bude myslim podobne.

SaturnV
SaturnV
2 let před
Odpověď  Ferda

Zvýšení nosnosti o dvě tuny. https://www.esa.int/Enabling_Support/Space_Transportation/Future_space_transportation/Tests_prove_carbon-fibre_fuel_tank_for_Phoebus_upper_stage
Většinou rakety nevynášejí náklady, které by se hodně blížily maximální nosnosti, v případě Ariane 6 by se to mohlo hodit kvůli SUSIE.

Radek
Radek
2 let před
Odpověď  SaturnV

Tohle platí u Falconů, případně dalších raket bez pořádného horního stupně, ale v případě Ariane se náklady blíží maximální nosnosti velmi často. Dvě tuny se nezdá nic moc, ale v případě náročných orbit to reálně dokáže nahradit celý start těžké rakety.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.