sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Falcon Heavy je zpět!

Jak jste se již dozvěděli, naše česky komentované přenosy startů se přesouvají zpět na náš YouTube kanál a tento návrat bude opravdu ve velkém stylu. Pokud situaci sledujete pravidelně, tak Vám jistě neuniklo, že již zítra má odstartovat stále pořád nejsilnější raketa světa. Samozřejmě nejde o nic menšího než Falcon Heavy. Raketa, která si v roce 2018 odbyla premiéru a následující rok tedy 2019 absolvovala další dva starty. Od té doby nestartovala, ale ne kvůli nepřipravenosti rakety, nýbrž nákladu a je skvělé, že se tato raketa vrací zpátky do služby.

„To bylo epické. To byla možná nejúžasnější věc, jakou jsem kdy viděl,“ komentoval synchronizované přistání dvou bočních bloků Falconu Heavy v únoru 2018 Elon Musk. Díky za tyto epické záběry - a těšíme se na další, ještě epičtější!
„To bylo epické. To byla možná nejúžasnější věc, jakou jsem kdy viděl,“ komentoval synchronizované přistání dvou bočních bloků Falconu Heavy v únoru 2018 Elon Musk.
Zdroj: flickr.com

Teď už k samotné misi. Jelikož je Falcon Heavy velmi silná raketa, nebude při této misi vynesena jen jedna družice. Primární náklad tvoří vojenská družice s neznámými parametry. Sekundárním nákladem bude deployer s názvem LDPE-2. Ten se uvolní na geosynchronní oběžné dráze a celkem ponese šestici dalších družic. S naprostou jistotou víme o dvou družicích, které se v tomto deployeru nachází, ovšem další čtyři družice nám zůstávají skryty. První ze dvou nám známých družic je TETRA-1. Jedná se o armádní družici, která má sloužit jako prototyp misí taktik, technik a procedur na geosynchronní oběžné dráze. Druhou družicí je LINUSS. Ta je opravdu mimořádně zajímavá, a to díky úkolu, který má plnit. Tato malá družice má demonstrovat schopnost prodloužení životnosti družic, anebo provádět údržbu jiných družic na oběžné dráze. Mise USSF-44 je také vůbec první misí, při které SpaceX poletí přímo na geosynchronní oběžnou dráhu. Dříve se totiž vždy letělo na dráhu přechodovou ke geostacionární. Kvůli letu přímo na geosynchronní dráhu bude na druhém stupni šedivý pruh, což je tepelná izolace nádrží, aby nedošlo k odpařování, nebo zamrzání pohonných látek, kvůli velkým prodlevám mezi jednotlivými zážehy.

A jelikož Falcon Heavy startuje po dlouhé době, řekneme si pár technických informací. Na výšku měří stejně jako Falcon 9, tedy 70 metrů, ale jeho šířka je 12,2 metru. Od startu ho pohání 27 motorů Merlin 1D, z nichž každý produkuje tah 854 kN. Jako palivo se využívá speciálně upravený letecký petrolej (RP-1) a jako okysličovadlo kapalný kyslík. Hmotnost rakety při startu je 1 420 tun.

Co se týče záchrany jednotlivých stupňů, tak centrální stupeň bude kvůli nedostatku paliva při této misi zahozen, ale oba boční stupně se pokusí o přistání na pevninských přistávacích plochách LZ-1 a 2. Původně se sice počítalo s přistáním bočních stupňů na dvou mořských plošinách, ale ukázalo se, že budou mít dost paliva pro návrat na pevninu. Také je důležité zmínit, že všechny stupně budou zbrusu nové.

Závěrečný přehled:

  • Čas a datum startu: 1. listopadu 14:41 SEČ
  • Místo startu: Rampa LC-39A, Kennedyho vesmírné středisko, Florida
  • Raketa: Falcon Heavy (první stupně B1064, B1065 a B1066)
  • Náklad: Blíže nespecifikovaná družice + deployer LDPE-2
  • Hmotnost nákladu: ~ 3 700 kilogramů
  • Cílová oběžná dráha: Geosynchronní oběžná dráha
  • Stupně: Centrální stupeň bude zahozen a boční stupně se pokusí o přistání na plochách LZ-1 a 2.

Náš přenos ze startu spustíme zhruba v 14:25 našeho času. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na YouTube. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://everydayastronaut.com/
https://space.skyrocket.de/
https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Merlin
https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FfycW3LUYAAXg8x?format=jpg&name=4096×4096
https://flic.kr/p/EtET7p

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
29 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
ov42
ov42
1 rok před

Smutné, že obnovený premiéra takto výkonné rakety neposlouží výzkumu vesmíru, ani zlepšení života lidem na Zemi ale vojenským antihumáním cílům.

Alfi
Alfi
1 rok před
Odpovědět  ov42

Antihumáním? Já myslím, že obrana je velmi humánní…..

Krakra
Krakra
1 rok před
Odpovědět  ov42

Podpora Ukrajiny není antihumánní.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  Krakra

Prosím, nepokračujte v diskusi, kterou jiný diskutující zatáhnul mimo téma. Je potřeba diskuse mimo téma co možná nejvíce tlumit. Děkuji.

ov42
ov42
1 rok před

Jo humanitátrní bombardování… pamautuji:-(

Alfi
Alfi
1 rok před
Odpovědět  ov42

…asi špatně, to bombardování ukončilo skoro desetiletou válku na Balkáně ve jménu velkosrbského nacionalismu a zachránilo tak tisíce životů, proto humanitární, jinak by si tam podřezávali krky do dnes….

ov42
ov42
1 rok před
Odpovědět  Alfi

Ukončilo snahu Slovanů o potlačení vlivu islámských vrahů a obchodníků s drogami.

Alfi
Alfi
1 rok před
Odpovědět  Matěj Soukup

Omlouvám se, ale tihle rudí primitivové mě vždy spolehlivě vytočí

Alfi
Alfi
1 rok před
Odpovědět  ov42

Slovinci, Chorvati atd které Srbsko napadlo jsou islámští vrahové? Kde tě vyhrabali?

ov42
ov42
1 rok před
Odpovědět  Alfi

To se týkalo kosovských Albánců. Mimochodem Chorvati byli učinění beránci, viz Jasanevac.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  ov42

Tak a dost! Dostáváte velmi důrazné varování! Na našem webu se diskutuje k tématu, od kterého jste se extrémně vzdálil. Tohle není z mé strany výzva k diskusi, ale oznámení. Ještě jednou u nás podobně uletíte a další varování už nepřijde. Tečka.

zvejkal
zvejkal
1 rok před
Odpovědět  ov42

Chlapce, chod inde, tu nemas sancu so svojimi mindrakmi.

zvejkal
zvejkal
1 rok před

Tak, idem zhavit YouTube 🙂
Dufam, ze sa start a misia podari a uvidime ako dopadne zaschrana boostrov.

zvejkal
zvejkal
1 rok před

Tak, to pristatie boosteov bolo ako zo scifi filmu.
Prenos bol kratsi kvoli utajenosti nakladu?

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  zvejkal

Ano, velmi pravděpodobně. Neviděli jsme ani záběry na horní stupeň nebo jeho telemetrii.

ov42
ov42
1 rok před
Odpovědět  zvejkal

Je pravděpodobné, že vojenský náklad bývá utajován a od odhození krytu tak nesmí být záběry.

Ričrd
Ričrd
1 rok před

Škoda, že jste neponechal původní znělku (myslím tím obrazovou část).

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  Ričrd

Nemohu. Vytvořil ji grafik pro přenosy na Mall.TV. Vrátil jsme se tedy k formátu, který jsem používal před naším přechodem.

Josef
Josef
1 rok před

V případě, že nezachraňují centrální stupeň, se nabízí možnost použít na centrálním stupni méně motorů (např. pět). Výkonově by to nepochybně stačilo a je to alespoň drobná úspora.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  Josef

V celkové ceně zanedbatelná. navíc by vám chyběl tah po odhození bočních stupňů.

Josef
Josef
1 rok před
Odpovědět  Dušan Majer

V první fázi letu musí centrální stupeň snižovat tah motorů aby ušetřil palivo, devět motorů tedy nepotřebuje. Po odhození bočních stupňů může mít centrální stupeň se zbylým palivem a horním stupněm třeba 350 tun, pět motorů má celkový tah cca 4,5 MN. To je lepší poměr tahu k hmotnosti než je u horního stupně Falconu na začátku jeho funkce. Nedostatek tahu nehrozí.

MilanV
MilanV
1 rok před
Odpovědět  Josef

Myslím, že tady jde o něco jiného – ale je to jen můj odhad: v seriálu EverydayAstronauta o návštěvě ve SpaceX říkal Elon u motorů, že právě jde o to dosáhnout rychle co největší tah, protože čím déle raketa letí, tím víc na stejnou výslednou dráhu (a rychlost) potřebuje víc paliva. De facto si to můžeme představit jako jednoduchý součet paliva pro změnu rychlosti a paliva pro „držení rakety ve vzduchu“, kterého je potřeba tím víc, čím delší dobu tu raketu „držím ve vzduchu“. No a to větší množství paliva pak dává i větší hmotnost, kterou je potřeba urychlit na tu kosmickou rychlost a spirála se roztáčí…

A tohle, tuším, je stejný případ: setsakramentsky se jim z hlediska nosnosti rakety vyplatí pálit od začátku na maximum, ať jsou na orbitě co nejrychleji.

MilanV
MilanV
1 rok před
Odpovědět  MilanV

Ještě dodám, že ze stejného důvodu je přistávací zážeh prvních stupňů tak na poslední chvíli (a o to silnější).

Josef
Josef
1 rok před
Odpovědět  MilanV

To ale platí především když chce vracet stupně, při větším zrychlení uletí kratší dráhu k dosažení stejné rychlosti a nemusí je vracet z velké dálky. Jinak platí Ciolkovského rovnice, kde zrychlení nehraje roli. Zrychlení rakety na začátku letu může snad mít roli pro velikost gravitační ztráty rychlosti, pravděpodobně to však není rozhodující.

Michal Václavík
Michal Václavík
1 rok před
Odpovědět  MilanV

Za tím nestojí žádný zázrak či um, ale jedna přes více než sto let stará rovnice 🙂

MilanV
MilanV
1 rok před
Odpovědět  Michal Václavík

Přesně tak 🙂 Já se to jen snažil přiblížit „překladem do běžné řeči“ – přijde mi to důležité, protože z písmenek v rovnici si málokdo něco představí, byť jsou matematicky nejpřesnější.

Platí to samozřejmě pro jakýkoli dopravní prostředek, který musí vyvíjet nějakou netriviálně velkou energii už jen na samotné „udržení se na trati“. Např. když budete chtít doletět co nejdál v horkovzdušném balónu, tak si asi taky nevyberete tříhodinový let rychlostí 3 km/h, ale raději hodinový rychlostí 9 km/h. Protože v tom prvním případě vám vysoce pravděpodobně v průběhu letu dojde plynová bomba a k žádnému tříhodinovému letu ani nedojde, jen k nedobrovolnému přistání.

MilanV
MilanV
1 rok před

Děkuji za pěkný přenos a za návrat na youtube. Obzvlášť při sledování na telefonu je to úleva.

Zato vy jste předpokládám místo úlevy měli těžkou hlavu: nebyl to zrovna jednoduchý úkol takhle pro první video po návratu: ta kombinace utajeného nákladu a tím zkráceného přenosu a mlhy naopak před startem nedávala mnoho příležitostí ke komentování a přitom i tak to bylo pěkně zpracované a díky za to! A ať jsou příště okolnosti k vám i k nám všem milostivější 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  MilanV

Díky, že jste s námi.
Problém byl hlavně v tom, že jsme měl vcelku málo času na přípravu, protože konec října, přelom měsíců a začátek listopadu byl poměrně hektický. Ale jsem rád, že se to líbilo.

https://kosmonautix.cz/2022/10/31/zive-a-cesky-falcon-heavy-je-zpet/