Čas opět utekl jako voda, a tak je na čase zopakovat si dění na základně Boca Chica v Texasu, kde SpaceX vyvíjí, vyrábí a testuje prototypy kosmických lodí Starship a raket Superheavy. V minulém díle jsme se věnovali testování prototypu Superheavy B7, který provedl dvoumotorový statický zážeh, testování kosmické lodi Starship S24, anebo požáru louky, který způsobil statický zážeh S24. Dnes se zaměříme znovu na testování prototypu Superheavy B7, tentokrát si ale povíme o sedmimotorovém zážehu! Také si povíme o vůbec prvním spojení Superheavy B7 a Starship S24, dění na Floridě, nebo na Texaské základně McGregor, kde SpaceX provádí testy motorů Raptor. Dnešní program je nabitý, a tak se pohodlně usaďte a přeji příjemné čtení.
Začneme standardně u prototypu Superheavy B7. Jak již bylo zmíněno, tak v minulém díle jsme rozebírali neúspěšný třímotorový statický zážeh, jelikož se motory zažehly pouze dva. Bližší informace můžete najít zde. Po tomto statickém zážehu byly provedeny dva Spin Prime testy. Poprvé se testovalo všech 33 motorů. U druhého Spin Prime testu, který proběhl 16. září, ale přesný počet motorů není znám. 19. září měl proběhnout statický zážeh v tu dobu neupřesněného počtu motorů. Krátce před zážehem Elon Musk ale na Twitteru informoval, že je v plánu sedmimotorový statický zážeh. Ten se uskutečnil v pondělí 19. září 19:48 našeho času. Z tohoto zážehu také vzniklo několik hezkých fotografií a video přímo od SpaceX.
7 engine static fire pic.twitter.com/sOm8Jx8rJq
— Elon Musk (@elonmusk) September 19, 2022
Po statickém zážehu bylo oznámeno, že prototyp B7 zamíří zpět do výrobního areálu, kde ho čekají konstrukční vylepšení, především vylepšení krytů motorové sekce. Elon Musk se v tweetu také zmínil, že dalším testem, který je v plánu, je spojení Superheavy B7 se Starship S24 a provést test WDR. Při něm se jak Superheavy, tak Starship natankují pohonnými látkami a bude probíhat odpočítávání. Celý tento test má odhalit případné problémy, které by mohly v přípravné fázi na start nastat. Odpočet se ale nakonec zastaví krátce před zážehem motorů. Po úspěšném dokončení WDR testu by měl být proveden statický zážeh všech 33 motorů na Superheavy i s připojenou Starship S24. Pokud dopadne dobře i statický zážeh, přichází na řadu samotný start. Musk se ale zmínil, že postupují velice opatrně, jelikož selhání na rampě by znamenalo zdržení celého programu nejméně o půl roku, než by se rampa dostala znovu do provozuschopného stavu.
U Starship S24 byla provedena jedna velmi zásadní změna. Starship S24 měla jako vůbec první prototyp vypouštěcí dveře a mechanismus pro družice Starlink druhé generace. Tyto dveře byly ale odstraněny a nahrazeny trvalým krytem, který byl přivařen. Není známo, z jakého důvodu se SpaceX rozhodla k tomuto kroku, ale jelikož Starship S25 tyto dveře stále má, tak pravděpodobně došlo ke změně plánu a již se nepočítá s vynesením Starlinků při prvním letu. Je tak možné, že SpaceX opustila plán dosáhnout oběžné dráhy a vrátila se k myšlence provést téměř orbitální let, kdy bude perigeum v nedostatečné výšce a Starship tak nedokončí ani jeden oblet Země.
30. září byla Starship S24 zvednuta ze suborbitální rampy B a byla přesunuta na transportéry, které ji dopravily k orbitální rampě. Tam čekala, dokud se prototyp Superheavy B7 nevrátil z výrobního areálu zpět na orbitální rampu. Poté co byla Superheavy usazena na rampu, přišlo na řadu vůbec první spojení Superheavy B7 a Starship S24, kterého jsme se dočkali jen den poté a 12. října ve 02:51 byla Starship S24 poprvé spojena se Superheavy B7. Ten samý den ale proběhlo odpojení, nadzvednutí Starship S24 a zhruba o hodinu a půl byla S24 znovu připojena k Superheavy.
13. října měl pravděpodobně proběhnout tlakový test celé sestavy, ale test byl přerušen a na rampu zamířili technici. Po dvou hodinách rampu opustili a vypadalo to, že se v testu bude pokračovat. Nakonec ale na rampu opět zamířili technici, kteří byli zpozorováni u QD Arm pro Starship a celé testování bylo ten den ukončeno. 16. října se Starship S24 znovu ujala ramena Mechazilly a kosmická loď byla přesunuta na transportéry. Jen o čtyři dny později tedy 20. října byly oba prototypy opět spojeny dohromady.
Další událostí bylo vyvezení dokončeného prototypu Starship S25 na suborbitální startovní rampu A. S25 zatím není vybavena motory Raptor, jelikož nejdříve absolvuje sérii tlakových testů a motory budou nainstalovány po jejich úspěšném dokončení. K vývozu na rampu došlo 20. října.
Musk na Twitteru také potvrdil, že první start Superheavy Starship z Floridy by mohl proběhnout někdy v průběhu druhého čtvtletí 2023, což je opět velmi optimistický termín, ale nechme se překvapit. Prototypy určené k prvnímu letu z Floridy budou do Kennedyho střediska z Boca Chica dopraveny lodí. Dále Elon potvrdil, že Superheavy B9 bude mít spoustu technických vylepšení, přičemž nejvýznamnější z nich budou vylepšené kryty v motorové sekci. Jejich účelem je ochránit ostatní motory, kdyby jeden z nich selhal. Musk také řekl, že je to jedno z rizik u Superheavy B7, která tyto kryty nemá tak dobré. Dále Musk řekl, že termín prvního orbitálního letu padne pravděpodobně na listopad. Vše ale záleží na tom, jak dopadnou testy celé sestavy korunované statickým zážehem všech 33 motorů na Superheavy.
Nyní se v rámci našeho seriálu poprvé přesuneme na základnu McGregor v Texasu, kde SpaceX především testuje své motory, ale i celé první a druhé stupně Falconů. Nás zde ale budou zajímat testy motorů Raptor 2, které jsou poslední dobou čím dál tím více zajímavé. SpaceX testuje systém vektoru tahu a nedávno také proběhl test opětovného zážehu. Při něm motor pracoval 30 sekund, následovalo jeho vypnutí a jen o osm sekund později byl motor zažehnut znovu, tentokrát na pět sekund. Tempo, s jakým SpaceX testuje motory, je opravdu šílené, o čemž svědčí i počet testů za měsíc. Tým na základně v McGregoru dokázal od 12. září do 16. října provést 74 testů motorů Raptor 2. Samozřejmě se netestují jenom Raptory, ale i Merliny, které pohání Falcon, anebo rovnou celé stupně Falconů, takže tempo testování na McGregoru je naprosto neuvěřitelné.
A na závěr, jak je již zvykem, se podíváme na stavbu rampy na Floridě. Práce na rampě LC-39A stále pokračuje a již brzy bychom se mohli dočkat instalace startovního stolu. V areálu u Roberts Road stále probíhají práce na dokončení Starfactory, neboli Hvězdné továrny, ale co je zajímavé tak to, že jsou již vyrobeny další dva segmenty integrační věže. To podporuje myšlenku, kterou jsem zmínil již v minulém článku, že by na Floridě byly věže dvě. Jedna na startovní rampě, která by měla mít menší ramena, jelikož by nesloužila k zachytávání. Druhá věž by mohla teoreticky vzniknout poblíž přistávacích ploch LZ-1 a 2, jelikož se v bezprostřední blízkosti přistávacích ploch nenachází žádná aktivní startovní rampa. Pokud by se totiž zachytávalo věží v komplexu 39A, je tu ze začátku velké riziko poškození rampy LC-39A pro Falcony. Až v momentě, kdy se SpaceX naučí spolehlivě zachytávat Superheavy i Starship, mohla by tuto roli převzít integrační věž v komplexu LC-39A. Tuto teorii také potvrzuje to, že v areálu Roberts Road jsou ramena chystaná pro integrační věž v komplexu 39A výrazně menší než ty v Boca Chica.
Jako takový bonus tu pro Vás mám tři dny staré video, které SpaceX zveřejnila na Twitteru ze spojení Starship S24 se Superheavy B7.
Launch and catch tower stacking Starship at Starbase pic.twitter.com/KOpX8tZMHh
— SpaceX (@SpaceX) October 21, 2022
A tímto jsme se dostali až na samotný konec článku a já Vám děkuji za přečtení. Seriál Aktuality o Starship je nepravidelný seriál, který zmapuje to nejzajímavější, co se v projektu Superheavy Starship od minulého dílu událo jak na Floridě, tak ve Starbase.
Doporučené a použité zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2022/10/Starship-full-send-1170×792.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FdCwrtwaAAUfcZh?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FdCwrUMacAEd_qc?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FdS8X8_WAAIavhg?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Fe6IE-uXEAEGoBT?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/Fe2Ep3FUAAAva_r?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Fe2Ep4lVUAAZY8h?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Fe2ErJpUcAAkeX1?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Fe2Esp4UoAE06qC?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Fe5M7-PXoAAp1OP?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Fe08oURXEAUDkar?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/Fe1OQFvXEAEYVj2?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/Fe1F-cnWAAEsKao?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/Ffq8qxHaMAEmkqP?format=jpg&name=4096×4096
https://www.youtube.com/watch?v=Lo1x7zYbGOM
https://pbs.twimg.com/media/Fe97uS1XEAYhHLn?format=jpg&name=4096×4096
Matěji, Matěji, kdy se konečně naučíš rozlišovat sekundy od vteřin.Píšeš o technice, nikoliv v poezii. Tam můžeš klidně napsat … vteřina je jako hodina dlouhá, když čekám na tebe …
Tady jde o technický termín – veličinu času, nikoliv úhlu. Kdy si dáš konečně říct a pochopíš rozdíl?
Při něm motor pracoval 30 vteřin následovalo jeho vypnutí a jen o osm vteřin později byl motor zažehnut znovu, tentokrát na pět vteřin
Díky za upozornění, opraveno.
Ač technicky správná připomínka, která by spíše než do komentářů patřila do hlášení chyb, tak víc hulvátský a hloupý komentář jsem zde již dlouho nečetl.
Nebojte, ten samý text je i v hlášení chyb. 😉
A co se týče připomínky, tak to vůbec není o tom, že nechápu rozdíl. Jde o to že, jsem byl celý život zvyklí používat vteřiny. Síla zvyku. 😉
Zde se vás musím zastat, takto nás to učili ve škole.