sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

#8 Aktuality o Starship: Sedm Raptorů v akci!

Čas opět utekl jako voda, a tak je na čase zopakovat si dění na základně Boca Chica v Texasu, kde SpaceX vyvíjí, vyrábí a testuje prototypy kosmických lodí Starship a raket Superheavy. V minulém díle jsme se věnovali testování prototypu Superheavy B7, který provedl dvoumotorový statický zážeh, testování kosmické lodi Starship S24, anebo požáru louky, který způsobil statický zážeh S24. Dnes se zaměříme znovu na testování prototypu Superheavy B7, tentokrát si ale povíme o sedmimotorovém zážehu! Také si povíme o vůbec prvním spojení Superheavy B7 a Starship S24, dění na Floridě, nebo na Texaské základně McGregor, kde SpaceX provádí testy motorů Raptor. Dnešní program je nabitý, a tak se pohodlně usaďte a přeji příjemné čtení.

Fotka ze sedmimotorového statického zážehu Superheavy B7.
Fotka ze sedmimotorového statického zážehu Superheavy B7.
Zdroj: https://twitter.com/

Začneme standardně u prototypu Superheavy B7. Jak již bylo zmíněno, tak v minulém díle jsme rozebírali neúspěšný třímotorový statický zážeh, jelikož se motory zažehly pouze dva. Bližší informace můžete najít zde. Po tomto statickém zážehu byly provedeny dva Spin Prime testy. Poprvé se testovalo všech 33 motorů. U druhého Spin Prime testu, který proběhl 16. září, ale přesný počet motorů není znám. 19. září měl proběhnout statický zážeh v tu dobu neupřesněného počtu motorů. Krátce před zážehem Elon Musk ale na Twitteru informoval, že je v plánu sedmimotorový statický zážeh. Ten se uskutečnil v pondělí 19. září 19:48 našeho času. Z tohoto zážehu také vzniklo několik hezkých fotografií a video přímo od SpaceX.

Fotka ze sedmimotorového statického zážehu Superheavy B7.
Fotka ze sedmimotorového statického zážehu Superheavy B7.
Zdroj: https://twitter.com/

Po statickém zážehu bylo oznámeno, že prototyp B7 zamíří zpět do výrobního areálu, kde ho čekají konstrukční vylepšení, především vylepšení krytů motorové sekce. Elon Musk se v tweetu také zmínil, že dalším testem, který je v plánu, je spojení Superheavy B7 se Starship S24 a provést test WDR. Při něm se jak Superheavy, tak Starship natankují pohonnými látkami a bude probíhat odpočítávání. Celý tento test má odhalit případné problémy, které by mohly v přípravné fázi na start nastat. Odpočet se ale nakonec zastaví krátce před zážehem motorů. Po úspěšném dokončení WDR testu by měl být proveden statický zážeh všech 33 motorů na Superheavy i s připojenou Starship S24. Pokud dopadne dobře i statický zážeh, přichází na řadu samotný start. Musk se ale zmínil, že postupují velice opatrně, jelikož selhání na rampě by znamenalo zdržení celého programu nejméně o půl roku, než by se rampa dostala znovu do provozuschopného stavu.

Snímek napevno přivařeného krytu místo otevíracích dveří.
Snímek napevno přivařeného krytu místo otevíracích dveří.
Zdroj: https://twitter.com/

U Starship S24 byla provedena jedna velmi zásadní změna. Starship S24 měla jako vůbec první prototyp vypouštěcí dveře a mechanismus pro družice Starlink druhé generace. Tyto dveře byly ale odstraněny a nahrazeny trvalým krytem, který byl přivařen. Není známo, z jakého důvodu se SpaceX rozhodla k tomuto kroku, ale jelikož Starship S25 tyto dveře stále má, tak pravděpodobně došlo ke změně plánu a již se nepočítá s vynesením Starlinků při prvním letu. Je tak možné, že SpaceX opustila plán dosáhnout oběžné dráhy a vrátila se k myšlence provést téměř orbitální let, kdy bude perigeum v nedostatečné výšce a Starship tak nedokončí ani jeden oblet Země.

30. září byla Starship S24 zvednuta ze suborbitální rampy B a byla přesunuta na transportéry, které ji dopravily k orbitální rampě. Tam čekala, dokud se prototyp Superheavy B7 nevrátil z výrobního areálu zpět na orbitální rampu. Poté co byla Superheavy usazena na rampu, přišlo na řadu vůbec první spojení Superheavy B7 a Starship S24, kterého jsme se dočkali jen den poté a 12. října ve 02:51 byla Starship S24 poprvé spojena se Superheavy B7. Ten samý den ale proběhlo odpojení, nadzvednutí Starship S24 a zhruba o hodinu a půl byla S24 znovu připojena k Superheavy.

Zvedání Starship 24 na vrchol Super Heavy B7 zvěčnila SpaceX z dronu.
Zvedání Starship 24 na vrchol Super Heavy B7 zvěčnila SpaceX z dronu.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Finální usazení Starship 24 a Super Heavy B7proběhlo za soumraku.
Finální usazení Starship 24 a Super Heavy B7proběhlo za soumraku.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Super Heavy měří na výšku kolem 70 metrů, Starship lehce přes 50.
Super Heavy měří na výšku kolem 70 metrů, Starship lehce přes 50.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Přípravy na první orbitální let mohou pokračovat.
Přípravy na první orbitální let mohou pokračovat.
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Nic Ansuini pořídil opravdu velmi povedený snímek spojené Starship 24 a Super Heavy B7
Nic Ansuini pořídil opravdu velmi povedený snímek spojené Starship 24 a Super Heavy B7
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Zvedání Starship 24 zvěčnil Nic Ansuini.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Ještě jeden pohled na celou 120 metrů vysokou sestavu – autorem je Nic Ansuini.
Ještě jeden pohled na celou 120 metrů vysokou sestavu – autorem je Nic Ansuini.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

13. října měl pravděpodobně proběhnout tlakový test celé sestavy, ale test byl přerušen a na rampu zamířili technici. Po dvou hodinách rampu opustili a vypadalo to, že se v testu bude pokračovat. Nakonec ale na rampu opět zamířili technici, kteří byli zpozorováni u QD Arm pro Starship a celé testování bylo ten den ukončeno. 16. října se Starship S24 znovu ujala ramena Mechazilly a kosmická loď byla přesunuta na transportéry. Jen o čtyři dny později tedy 20. října byly oba prototypy opět spojeny dohromady.

Další událostí bylo vyvezení dokončeného prototypu Starship S25 na suborbitální startovní rampu A. S25 zatím není vybavena motory Raptor, jelikož nejdříve absolvuje sérii tlakových testů a motory budou nainstalovány po jejich úspěšném dokončení. K vývozu na rampu došlo 20. října.

Přehled stavby prototypů od Brendana Lewise prošel velkou evolucí. Poprvé můžeme na pravé straně vidět celou sestavu.
Přehled stavby prototypů od Brendana Lewise prošel velkou evolucí. Poprvé můžeme na pravé straně vidět celou sestavu.
Zdroj: https://twitter.com/

Musk na Twitteru také potvrdil, že první start Superheavy Starship z Floridy by mohl proběhnout někdy v průběhu druhého čtvtletí 2023, což je opět velmi optimistický termín, ale nechme se překvapit. Prototypy určené k prvnímu letu z Floridy budou do Kennedyho střediska z Boca Chica dopraveny lodí. Dále Elon potvrdil, že Superheavy B9 bude mít spoustu technických vylepšení, přičemž nejvýznamnější z nich budou vylepšené kryty v motorové sekci. Jejich účelem je ochránit ostatní motory, kdyby jeden z nich selhal. Musk také řekl, že je to jedno z rizik u Superheavy B7, která tyto kryty nemá tak dobré. Dále Musk řekl, že termín prvního orbitálního letu padne pravděpodobně na listopad. Vše ale záleží na tom, jak dopadnou testy celé sestavy korunované statickým zážehem všech 33 motorů na Superheavy.

Statický zážeh raketového motoru Raptor 2 na základně McGregor.
Statický zážeh raketového motoru Raptor 2 na základně McGregor.
Zdroj: NASASpaceflight

Nyní se v rámci našeho seriálu poprvé přesuneme na základnu McGregor v Texasu, kde SpaceX především testuje své motory, ale i celé první a druhé stupně Falconů. Nás zde ale budou zajímat testy motorů Raptor 2, které jsou poslední dobou čím dál tím více zajímavé. SpaceX testuje systém vektoru tahu a nedávno také proběhl test opětovného zážehu. Při něm motor pracoval 30 sekund, následovalo jeho vypnutí a jen o osm sekund později byl motor zažehnut znovu, tentokrát na pět sekund. Tempo, s jakým SpaceX testuje motory, je opravdu šílené, o čemž svědčí i počet testů za měsíc. Tým na základně v McGregoru dokázal od 12. září do 16. října provést 74 testů motorů Raptor 2. Samozřejmě se netestují jenom Raptory, ale i Merliny, které pohání Falcon, anebo rovnou celé stupně Falconů, takže tempo testování na McGregoru je naprosto neuvěřitelné.

A na závěr, jak je již zvykem, se podíváme na stavbu rampy na Floridě. Práce na rampě LC-39A stále pokračuje a již brzy bychom se mohli dočkat instalace startovního stolu. V areálu u Roberts Road stále probíhají práce na dokončení Starfactory, neboli Hvězdné továrny, ale co je zajímavé tak to, že jsou již vyrobeny další dva segmenty integrační věže. To podporuje myšlenku, kterou jsem zmínil již v minulém článku, že by na Floridě byly věže dvě. Jedna na startovní rampě, která by měla mít menší ramena, jelikož by nesloužila k zachytávání. Druhá věž by mohla teoreticky vzniknout poblíž přistávacích ploch LZ-1 a 2, jelikož se v bezprostřední blízkosti přistávacích ploch nenachází žádná aktivní startovní rampa. Pokud by se totiž zachytávalo věží v komplexu 39A, je tu ze začátku velké riziko poškození rampy LC-39A pro Falcony. Až v momentě, kdy se SpaceX naučí spolehlivě zachytávat Superheavy i Starship, mohla by tuto roli převzít integrační věž v komplexu LC-39A. Tuto teorii také potvrzuje to, že v areálu Roberts Road jsou ramena chystaná pro integrační věž v komplexu 39A výrazně menší než ty v Boca Chica.

Další dva segmenty integrační věže (druhý v dostavbě) a vznikající Starfactory.
Další dva segmenty integrační věže (druhý v dostavbě) a vznikající Starfactory.
Zdroj: https://twitter.com/

Jako takový bonus tu pro Vás mám tři dny staré video, které SpaceX zveřejnila na Twitteru ze spojení Starship S24 se Superheavy B7.

A tímto jsme se dostali až na samotný konec článku a já Vám děkuji za přečtení. Seriál Aktuality o Starship je nepravidelný seriál, který zmapuje to nejzajímavější, co se v projektu Superheavy Starship od minulého dílu událo jak na Floridě, tak ve Starbase.

Doporučené a použité zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

 
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2022/10/Starship-full-send-1170×792.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FdCwrtwaAAUfcZh?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FdCwrUMacAEd_qc?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FdS8X8_WAAIavhg?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Fe6IE-uXEAEGoBT?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/Fe2Ep3FUAAAva_r?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Fe2Ep4lVUAAZY8h?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Fe2ErJpUcAAkeX1?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Fe2Esp4UoAE06qC?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Fe5M7-PXoAAp1OP?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Fe08oURXEAUDkar?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/Fe1OQFvXEAEYVj2?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/Fe1F-cnWAAEsKao?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/Ffq8qxHaMAEmkqP?format=jpg&name=4096×4096
https://www.youtube.com/watch?v=Lo1x7zYbGOM
https://pbs.twimg.com/media/Fe97uS1XEAYhHLn?format=jpg&name=4096×4096
 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
bobi
bobi
2 let před

Matěji, Matěji, kdy se konečně naučíš rozlišovat sekundy od vteřin.Píšeš o technice, nikoliv v poezii. Tam můžeš klidně napsat … vteřina je jako hodina dlouhá, když čekám na tebe …
Tady jde o technický termín – veličinu času, nikoliv úhlu. Kdy si dáš konečně říct a pochopíš rozdíl?
Při něm motor pracoval 30 vteřin následovalo jeho vypnutí a jen o osm vteřin později byl motor zažehnut znovu, tentokrát na pět vteřin

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  bobi

Díky za upozornění, opraveno.

HnD
HnD
2 let před
Odpověď  bobi

Ač technicky správná připomínka, která by spíše než do komentářů patřila do hlášení chyb, tak víc hulvátský a hloupý komentář jsem zde již dlouho nečetl.

Ivo
Ivo
2 let před
Odpověď  Matěj Soukup

Zde se vás musím zastat, takto nás to učili ve škole.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.