Má utajená ruská družice za úkol inspekci jiných družic?

1. srpna ve 22:25 odstartovala z ruského kosmodromu Pleseck raketa Sojuz-2.1v. Náklad s označením Kosmos-2558 byl dopraven na sun-synchronní oběžnou dráhu. O úkolech nákladu nevíme z oficiálních zdrojů nic, jelikož družici (případně družice) spravuje ruské ministerstvo obrany, které k jejímu účelu nic bližšího neuvedlo. Samotný název Kosmos je generickým označením, které se v bývalém Sovětském svazu používalo pro různé druhy družic včetně armádních a Rusko tento postup převzalo. Jedná se o ruský ekvivalent amerického značení USA-číslo, které se využívá u utajených družic. Vůbec první družice Kosmos (také označovanou Sputnik 11) byla vypuštěna v březnu 1962. Označení Kosmos a pořadové číslo se používá za situace, kdy není žádoucí, aby se prozradil skutečný název a určení nákladu.

Převoz rakety Sojuz 2-1v na startovní rampu.

Jak již bylo uvedeno, nejsou tu žádné oficiální detaily o tom, co má Kosmos-2558 dělat. Přesto existuje poměrně důvěryhodné podezření na pravděpodobné určení. Vypadá to totiž, že náklad mohl být umístěn na dráhu, která se shoduje s trajektorií americké utajené družice USA-326. Ta byla vypuštěna letos 2. února raketou Falcon 9 v rámci mise NROL-87 a dostala se na dráhu ve výšce 512 kilometrů se sklonem 97,4°. Nejčastěji se v souvislosti s touto misí spekulovalo o tom, že se jedná o experimentální družici určenou k optickému průzkumu. Start ruské rakety přišel zhruba týden poté, co se z družice USA-326 oddělil nový objekt. Ten se nyní nachází na dráze 348 × 388 km a dostal označení 53315.

Zajímavé je, že rovina oběhu USA-326 protnula rampu kosmodromu Pleseck jen krátce před startem rakety Sojuz-2.1v. Odpovídá tomu i severní směr letu ruské rakety, což se dá vyčíst ze systému výstrahy pilotů NOTAM. Je tedy možné, že Kosmos-2558 bude inspekční družice, která je určena k monitoringu vzhledu a chování USA-326 a (případně nebo) objektu 53315. Nebylo by to poprvé, kdy se o družici ruského ministerstva obrany hovoří v souvislosti s podezřením, že jde o inspekční družici. Například mise Kosmos-2542/2543 z listopadu 2019 pravděpodobně plnila stejné úkoly, ačkoliv to oficiální místa nikdy nepotvrdila.

Start Sojuzu-2.1v

Kosmodrom Pleseck byl postaven v roce 1957 a od té doby posloužil k celé řadě sovětských a později ruských kosmických startů. Velmi často se odsud létalo na dráhy Molnija, ale i na sun-sychronní dráhu. Ze spektra nosných raket, které odsud startovaly, si zaslouží jmenování především nejrůznějších variant raket Sojuz a v poslední době také raket z rodiny Angara. Původně bylo toto místo vybráno jako potenciální základna pro starty mezikontinentální balistické rakety R-7 Semjorka, jelikož odsud mohly tyto nosiče rychle zasáhnout území USA. K vypuštění Kosmosu-2558 posloužila raketa Sojuz-2.1v, která patří do rodiny nosných raket Sojuz-2. Jejím jednoznačným poznávacím znamením je absence čtyř pomocných urychlovacích stupňů, které jsou typickým znakem ostatních nosičů z této rodiny. Sojuz-2.1v využívá pouze centrální stupeň vybavený motorem NK-33 a Vernierovým motorem RD-0110R ke korekcím směru letu.

Oba zmíněné motory spalují směs kapalného kyslíku a speciálního leteckého petroleje RP-1. Motor NK-33 vyvine na hladině moře tah až 1 680 kN při specifickém impulsu 297 sekund. Jakmile budou vypotřebovány zásoby motorů NK-33 s uzavřeným pracovním cyklem bohatým na okysličovadlo, dojde k jejich náhradě raketovými motory RD-193. Na prvním stupni jsou také čtyři korekční trysky raketového motoru RD-0110R. Ten poskytuje tah 230,5 kN a umožňuje vektorování výsledného tahu letící rakety.

Na tomto snímku je dobře vidět hlavní raketový motor NK-33 i čtyři trysky manévrovacího motoru RD-0110R

Na tomto snímku je dobře vidět hlavní raketový motor NK-33 i čtyři trysky manévrovacího motoru RD-0110R

Sojuz-2.1v měří na výšku 44 metrů a jeho průměr činí 3 metry. Při startu tato raketa váží 158 tun a na nízkou oběžnou dráhu dokáže při startu z kosmodromu Bajkonur dopravit až 2850 kg nákladu. Tento údaj však neznamená, že Kosmos-2558 je takto těžký. Jeho hmotnost je určitě menší, jelikož z kosmodromu Pleseck nosnost rakety oproti Bajkonuru klesá a část nosnosti ukousne i horní stupeň Volga. Oficiální údaje o hmotnosti nákladu však chybí. Druhý stupeň Sojuzu-2.1v využívá stejný design jako druhý stupeň Sojuzu-2.1b. Také v tomto případě se používá takzvaný hot-staging, při kterém se nejprve zažehne motor na druhém stupni a teprve poté dojde k jeho oddělení od stupně prvního. U ostatních raket (třeba Falconu 9) jsme zvyklí na opačný postup – nejprve se vypnou motory na prvním stupni, pak se oba stupně oddělí, načež se zažehne motor stupně druhého.

Horní stupeň Volga.

Zdroj: https://spaceflight101.com/

Z vlastní podstaty Sojuzu-2.1v je jasné, že tato raketa při startu nevytváří známý Koroljovův kříž, který je tak typický pro všechny ostatní nosiče z rodiny Sojuz, jelikož nedisponuje postranními stupni. Druhý stupeň je poháněn raketovým motorem RD-0124 s uzavřeným pracovním cyklem, který ve vakuu vyvine tah 294,3 kN při specifickém impulsu 359 sekund. Stejně jako v případě prvního stupně je i zde využita kombinace kapalného kyslíku a leteckého petroleje.

Posledním stupněm použitým při startu s Kosmosem-2558 byl horní stupeň Volga. Jeho úkolem je navést náklad na požadovanou oběžnou dráhu. Jeho tah dosahuje pouze 2,94 kN při specifickém impulsu 307 sekund. Je schopen pracovat až 600 sekund a používá hypergolickou (samozážehovou) směs oxidu dusičitého a nesymetrického dimetylhydrazinu. K jeho oddělení od druhého sutpně rakety dochází devět minut po startu. Vypuštění mise Kosmos-2558 bylo celkově osmým startem verze Sojuz-2.1v a také sedmým úspěšným.

10 komentářů ke článku “Má utajená ruská družice za úkol inspekci jiných družic?”

Jestli se oddělil objekt (od družice na dráze 512km) a má nyní dráhu 348x388km, potom „Kosmos-2558 bude inspekční družice, která je určena k monitoringu vzhledu a chování USA-326 a (případně nebo) objektu 53315“

…..tak ale Kosmos-2558 může synchronně létat jen s jedním z těch dvou objektů podle vlastní výšky (drahy). Jiné doby oběhu.

Myslím si to dobře?

V jednu chvíli může být určitě jen u jednoho. Pokud jsou však spekulace o tom, že jde o družici schopnou provádět výrazné manévry, pak může chvíli sledovat jeden objekt a pak se přesunout na jinou dráhu, kde bude sledovat objekt druhý.

O schopnosti družice Kosmos 2558 provádět výrazné manévry se v článku nepíše. Tam se srovnává s Kosmosem 2542 a jeho subdružicí Kosmos 2543. Jak to tedy je? Dá se očekávat stejný průběh mise jako v případě Kosmosu 2542/3 nebo jiný?

Na srovnání si netroufám. Tu velkou manévrovatelnost jsem četl na Tvém Twitteru.

Sojuz 2.1v při pondělním startu rozhodně nemohl vynést 2850 kg nákladu. To je totiž papírový údaj z Wikipedie a navíc platí pro start východním směrem z Bajkonuru. Z Plesecku, odkud se startovalo v pondělí je to méně. Druhak v pondělí letěl Sojuz 2.1v s horním stupněm Volga, tedy nosnost rakety se také tímto sníží. Tedy úvaha až o 2850 kg nákladu je mylná.