Náhradu za zničený teleskop Hitomi čekají testy

Japonský rentgenový teleskop Hitomi se dočkal startu v roce 2016, ale za 37 dní došlo k jeho zničení vlivem vlastní chyby. Teleskop se snažil kompenzovat svou rotaci, ale bohužel prováděl přesně opačné kroky, čímž svou rotaci ještě zrychloval. Tato spirála smrti skončila tím, že se teleskop odstředivými silami rozlámal a poškodil. Náhrada za něj, japonská mise XRISM (X-ray Imaging and Spectroscopy Mission), nyní prošla dvěma důležitými milníky. Její mise, na které se podílí i agentura NASA, by mohla značně rozšířit naše chápání vysokoenergetických kosmických jevů. „V květnu se díly observatoře – včetně dvou palubních přístrojů pojmenovaných Resolve a Xtend – poprvé integrovaly do jednoho celku,“ uvádí Lillian Reichenthal, programová manažerka z Goddardova střediska v marylandském Greenbeltu a dodává: „Byl to velmi důležitý milník ve vývoji observatoře pro agenturu JAXA.

Instalace všech systémů zahajuje nové kolo testů, které mají ověřit, že všechno správně funguje i po spojení se zbytkem. Inženýři integrovali a testovali vybavení na různých úrovních – nejprve se pracovalo na jednotlivých komponentech, poté na sestavených systémech a přístrojích a nakonec i na kompletně sestavené observatoři. Všechny testy měly za úkol vystavit teleskop i přístroje podmínkám, které se očekávají při startu a při provozu v kosmickém prostoru.

Sestava zrcadel XMA (X-ray Mirror Assembly)

Zdroj: https://svs.gsfc.nasa.gov/

Dalším důležitým milníkem bylo otestování a kalibrace dvou identických sestav zrcadel XMA (X-ray Mirror Assembly), které vznikly také na Goddardově středisku. Po dokončení těchto činností byly sestavy zrcadel koncem května a začátkem června odeslány do Japonska. Sestavy XMA projdou environmentálními testy, které jsou oddělené od zbytku observatoře. Následovat bude jejich závěrečné optické zarovnání a poté má být každá sestava zrcadel usazena na jeden ze dvou palubních přístrojů, k čemuž by mělo dojít letos na podzim.

Přístroj Resolve bude přesně měřit nízkoenergetické rentgenové záření za účelem získání informací o fyzickém stavu a pohybu ionizovaného plynu, který souvisí s pozůstatky supernov, shluky galaxií a výtrysky ze supermasivních černých děr v aktivních galaxiích. Přístroj Xtend, který bude detekovat rentgenové záření o podobných energiích, má vytvářet snímky se zorným polem zhruba 150× větším než Resolve, čímž rozšíří možnosti celé observatoře. „Věda z XRISM bude mimořádná,“ předpovídá Brian Williams z Goddardova střediska, americký vědec zapojený do projektu a pokračuje: „Přístroj Resolve by nám měl otevřít nové okno do vysokoenergetického vesmíru.“ Mimochodem systém detektorů přístroje Resolve vznikl také na Goddardově středisku. Observatoř XRISM by měla startovat v roce 2023 na raketě H-IIA z japonského kosmodromu Tanegašima.