Družice EarthCARE protáhla své „křídlo“

Chystaná družice EarthCARE sledující Zemi se nedávno pořádně protáhla. Inženýři totiž velmi opatrně rozložili její velký pětisegmentový fotovoltaický panel, aby otestovali, zda se po vypuštění do vesmírného prostoru rozloží správně. Fotovoltaický panel je klíčovou částí družice, protože pro ni bude zajišťovat dodávku elektrické energie. EarthCARE tak bude schopna plnit svůj úkol – kvantifikovat úlohu, kterou hrají mraky a aerosoly rozptýlené v atmosféře v procesu ohřívání a ochlazování zemské atmosféry. Mise EarthCARE je společným projektem evropské (ESA) a japonské (JAXA) kosmické agentury a spadá do evropského programu Earth Explorer. Od roku 2009, kdy byla v rámci tohoto programu vypuštěna první družice, se tato rodina špičkových výzkumných misí snaží demonstrovat, jak přelomové kosmické technologie a inovativní pozorovací metody dokáží dodat ohromující šíři vědeckých poznatků o naší planetě.

Inspekce panelu družice EarthCARE.

Náš svět, ale i život, který hostí, je pod stále větším tlakem – především z důvodu dopadů změn klimatu. Potřeba lepšího porozumění, jak naše planeta funguje jako systém, je nyní důležitější, než kdy dříve. Tato potřeba není jen akademickým zájmem, ale zajistí, že máme dostatek klíčových informací pro přijetí rozhodnutí, ze kterých bude společnost profitovat. EarthCARE má po svém vypuštění zodpovědět kriticky důležité vědecké otázky spojené s rolí oblačnosti a aerosolů. Ty totiž mohou jednak odrážet sluneční záření zpět do vesmíru, ale také mohou pohlcovat infračervené záření vydávané povrchem naší planety. Tato křehká rovnováha je důležitým faktorem při regulaci pozemské teploty.

EarthCARE

Zdroj: https://earth.esa.int/

Ačkoliv oblačnost hraje extrémně důležitou roli v procesu ohřívání a ochlazování atmosféry, stále jsou s ní spojeny velké otazníky. Jedná se dost možná o nejméně prozkoumaný faktor ve složité souhře procesů, které ovlivňují atmosféru i celý klimatický systém. Pro výzkum klimatu a předpovědi počasí je proto zásadní, abychom lépe porozuměli vnitřní struktuře a prostorovému rozložení mraků, jejich vztahu k aerosolům a záření a tomu, jak oteplování klimatu mění mraky, což následně mění jejich ohřívací a ochlazovací účinky.

Aby mohla mise EarthCARE dodat měření, která jsou k tomuto důležitému kroku nezbytná, ponese na své palubě soubor přístrojů – konkrétně atmosférický lidar, dopplerovský radar mraků, multispektrální snímkovač a širokopásmový radiometr. Lidar, radar a snímač společně poskytnou nesrovnatelně kvalitní měření mraků a aerosolů, zatímco radiometr bude sledovat záření. Přístrojové vybavení EarthCARE je působivé stejně jako 11 metrů dlouhý fotovoltaický panel, který bude k tělu družice připojen v její zadní části.

V rámci příprav na fungování v kosmickém prostředí teď EarthCARE stráví dalších sedm měsíců v technologickém středisku evropské kosmické agentury v nizozemském ESTECu – největším středisku pro testy kosmické techniky v Evropě. Tento komplex s řízeným prostředím o rozloze 3 000 metrů čtverečních ukrývá testovací stanoviště, která dokáží nasimulovat každý aspekt kosmického prostředí – od vakua a teplotních extrémů oběžné dráhy Země až po extrémní hluk a vibrace při startu rakety. Jeden z prvních testů obnášel vyklopení fotovoltaického panelu ze složené pozice, která bude použita, aby se družice vešla do krytu rakety, do plně vyklopené konfigurace, které panel dosáhne na oběžné dráze.

Vyklopený fotovoltaický panel družice EarthCARE.

Seznam testů, kterým vystavíme EarthCARE, abychom ji připravili na start a let, je dlouhý. Tým z Arirbusu, což je hlavní kontraktor mie AerthCARE a konsorcium týmů z ESA a JAXA pracovaly tvrdě, aby dosáhly požadovaného harmonogramu,“ uvedl Mehrdad Rezazad z ESA a dodal: „Jsme velice rádi, že můžeme oznámit, že test vyklopení fotovoltaického panelu proběhl velmi dobře. Správně načasované a kompletní vyklopení velkého panelu krátce po startu je pro misi klíčové. Jelikož se tady na Zemi musíme vypořádat s gravitací, byly jednotlivá pole během testu zavěšena na drátech. Na oběžné dráze budou svorky držící pět polí společně ve startovní konfiguraci, budou automaticky rozpojeny pomocí několika tepelných nožů. Tím dojde k uvolnění panelu, který se bude moci plně rozložit za družicovou platformou.“ Jelikož byl test vyklopení panelu dokončen a týmy si jej mohou odškrtnout ze seznamu, může se družice vydat na rozličné vibrační a tepelně-vakuové zkoušky simulující podmínky při startu a v kosmickém prostoru.

Jeden komentář ke článku “Družice EarthCARE protáhla své „křídlo“”

1. marakio napsal:

Děkuji za skvelý článek,bylo by fajn kdyby to vyšlo.Ta družice a následný výskum,by možná zvrátili naše činy ve vypouštění sklenikových plynů.