Co nám Webb ukáže 12. července?

O tom, že všichni fanoušci kosmonautiky už mají příští úterý (12. července) v kalendářích červeně zakroužkované, nikdo z naší redakce nepochybuje. V 16:30 SELČ má totiž začít vysílání agentur NASAESA, které představí první snímky a data z Teleskopu Jamese Webba. Nepůjde však již o testovací / kalibrační snímky, jakých jsme se dočkali v minulých měsících. Tentokrát už půjde o skutečná vědecká data. Americko-evropsko-kanadská observatoř tímto dnem také vstoupí do ostré služby a zahájí vědecká pozorování, ze kterých budou vědci čerpat ještě dlouhé desítky let. Nikdo však nevěděl, co přesně nás 12. července čeká. Nyní to již víme.

Oficiální příspěvek z facebookového profilu Evropské kosmické agenturypřináší první oficiální potvrzení toho, co nám 12. července Webbův teleskop ukáže.

Oficiální příspěvek z facebookového profilu Evropské kosmické agenturypřináší první oficiální potvrzení toho, co nám 12. července Webbův teleskop ukáže.
Zdroj: https://www.facebook.com/

V minulých dnech se sice na internetu objevily informace o tom, čeho bychom se měli dočkat, ovšem veřejné oznámení od zdroje, tedy oficiální instituce (třeba kosmické agentury) chybělo. Dnes však Evropská kosmická agentura na svých sociálních sítích zveřejnila na první pohled nenápadný příspěvek, ve kterém informovala o změnách ve svém playlistu na Spotify a požádala fanoušky o tipy na skladby, které by se do něj měly přidat při příležitosti zveřejnění prvních dat z Webbova teleskopu. Až sem by to byl klasický příspěvek ze sociálních sítí, který pro nás není zajímavý. Důležité však je, že se (pouze v příspěvku na Facebooku) jakoby mezi řečí objevily informace o tom, co nám 12. července Webbův teleskop ukáže. Pokud jsem hledal dobře, jedná se o první veřejně dostupné potvrzení těchto informací od oficiální instituce. A také se ukázalo, že dřívější spekulace byly správné, protože jmenují stejné jevy. Co přesně nás tedy čeká?

• Nejhlubší snímek našeho vesmíru
  • 1. spektrum exoplanety z Webbova teleskopu
  • Vzájemně interagující galaxie
  • Pohledy na životní cyklus hvězd

Kdo ví, třeba se dočkáme ještě nějakého bonusu navíc, ale, uznejte sami, už tyhle body samy o sobě jsou zárukou zcela mimořádného zážitku. To, že víme, co nás čeká, rozhodně neznamená, že se máme těšit méně! Naopak! Víme sice, jaké jevy spatříme, ale zatím netušíme, jak přesně budou vypadat. Berme proto tyhle informace jako to nejlepší lákadlo na úterní podvečer.

8 komentářů ke článku “Co nám Webb ukáže 12. července?”

Mne zaujal tento článek
    Data z new horizon říkají, že zijeme v bublině prachu sluneční soustavy, která nás chrání. Svetelných emisí je dále podstatně vice.
    Otázka je, jak je to za heliopauzou a dále mezi galaxiemi.
    Najednou nám světlo přebývá a temná hmota nikde…
    Je tam odkaz na the astrophysical journal.
    JwST předně zrcadlo se nechlazuje na teploty tzv. reliktniho záření.
    Není to snadné pochopit.
    Václav Vavryčuk má svou hypotézu.