Sebevražedná sonda DART testuje kameru

Vizualizace mise DART krátce před kolizí.

Od svého startu vloni v listopadu se americká sonda DART (Double Asteroid Redirection Test) blíží k dvojplanetce Didymos, se kterou se má srazit 26. září. Všechny systémy zatím pracují podle očekávání. To však neznamená, že by se sonda, či její pozemní tým v uplynulých měsících nudili. Tým z Johns Hopkins Applied Physics Laboratory, který misi vede, přijal zhruba 150 000 snímků různých hvězd, které pořídila palubní kamera DRACO (Didymos Reconnaissance and Asteroid Camera for Optical navigation). Jde o kameru s teleobjektivem a vysokým rozlišením, která je odvozena od přístroje LORRI na sondě New Horizons, která pořídila ty nejpodrobnější snímky této trpasličí planety i objektu Arrokoth.

Hvězda Vega vyfocená kamerou DRACO na sondě DART.

DRACO je jediný vědecký přístroj na sondě DART. Jednak pořídí fotky Didymosu a Dimorphosu, ale také bude v reálném čase poskytovat snímky pro palubní autonomní navigační systém SMART Nav, který sondu navede k cíli. Pravidelně pořizované snímky hvězd v různých částech oblohy poskytly pozemním týmům data nutná k probíhajícím zkouškám a nácvikům na blížící se vysokorychlostní impakt do menší ze dvou planetek.

27. května se sonda DART otočila tak, aby kamera DRACO spatřila Vegu, jednu z nejjasnějších hvězd na noční obloze. První černobílý snímek v tomto článku zachycuje výrazný jasný bod, kterým je hvězda vzdálená 25 světelných let, což je na hvězdné poměry stále velmi blízko. Snímek byl záměrně přesvícen, aby mohl proběhnout test rozptýleného světla. Šest viditelných špiček, které vidíme na rozptýleném okraji hvězdy, jsou výsledkem difrakčních vzorů, které vyvolá držák sekundárního zrcadla kamery DRACO.

Kalibrační snímek kamery DRACO, který měl prozkoumat rozptyl světla z hvězdy Vega, která se nacházela těsně vedle zorného pole kamery. Malá část jejího světla se rozptýlila na různých vnitřních prvcích kamery.

Kalibrační snímek kamery DRACO, který měl prozkoumat rozptyl světla z hvězdy Vega, která se nacházela těsně vedle zorného pole kamery. Malá část jejího světla se rozptýlila na různých vnitřních prvcích kamery.

Druhý černobílý snímek v článku byl pořízen ve chvíli, kdy se Vega záměrně nacházela těsně mimo zorné pole kamery. Podařilo se tak zachytit zářící halo kolem okraje hvězdy. Toto halo se tam ve skutečnosti nenachází – jde o optický jev způsobený malou částí světla z Vegy, které se rozptyluje na různých částech kamery DRACO a jejím detektoru. „Chtěli jsme něco, co je jasné a to Vega splňuje,“ vysvětluje Carolyn Ernst inženýrka z APL zodpovědná za kameru DRACO a dodává: „Pořizujeme série snímků a hledáme světlo, které by se mohlo rozptýlit od částí přístroje a skončit tam, kde by nemělo. Zkoušíme dlouhé i krátké expozice, abychom získali různé možnosti toho, jak může rozptýlené světlo vypadat.

Dokonce i snímky, které nezachytí celou hvězdu v zorném poli jsou důležité. Tyto informace se využijí v procesu kalibrace kamery DRACO, jejíž snímky rozhodnou o úspěchu mise, kterým je kolize s Dimorphosem při vzájemné rychlosti 22 530 km/h. Než tedy dojde k historicky prvnímu praktickému pokusu o změnu oběžné dráhy kosmického tělesa impaktem, bude kamera DRACO i nadále pořizovat snímky. Experti se tak ujistí, že je optimálně zkalibrovaná a dokáže poskytovat přesné údaje, na které se může sonda ve své závěrečné fázi spolehnout.

10 komentářů ke článku “Sebevražedná sonda DART testuje kameru”

Na kalibračnim snímku, pokud jej zvětšíme, se v horní části nachazí bílý bod, ke kterému neni komentář.
    Co to je?

2. pavelZ napsal:

v dřívějších článcích o sondě DART se psalo o italském CubeSatu, který bude pořizovat fotografie měsíčku několik minut po nárazu sondy.
    Počítá se nějak s jeho dalším využitím při následné cestě vesmírem?

DART je (spolu s LCROSS) výjimečná i tím, že má předem jasně určen konec mise a žádné obvyklé heroické přesluhování se konat nemůže. Tedy pokud nemine 🙂

Škoda že součástí letu se nestala AIM. sledovat dusledky nárazu.
    Bude natočen nějaký teleskop k planetce?