Měsíc od posledního dílu Aktualit o Starship utekl jako voda a tak je nejvyšší čas podívat se, co se za poslední měsíc na základně Boca Chica a Floridě událo. Pokud sledujete dění okolo tohoto programu důkladně, určitě Vám neunikla informace o tom, že úřad FAA měl 13. června oznámit výsledky environmentální studie, která vyhodnocovala vliv startů Superheavy Starship na životní prostředí. To se také stalo a dnes se tak podíváme na to, jak dopadlo vyhodnocení této studie, jak pokračují testy Superheavy B7, podíváme se také na prototyp Starship S24, která se vydala na startovní rampu, kde podstoupila testy. Dále nebude chybět ani přehled stavby floridského výrobního areálu a startovní rampy a jak je u tohoto seriálu zvykem, tak zde bude plno krásných obrázků.
Začneme u prototypu Superheavy B7. V minulém díle jsem psal, že prototyp B7, který byl poškozen při jednom z tlakových testů, se podařilo opravit a zamířil na rampu, aby se ověřilo, že oprava byla úspěšná. Po tomto testu byl prototyp Superheavy B7 zvednut z orbitálního startovního stolu a byl převezen zpět do výrobního areálu. Nebyl ovšem přesunut do High Bay, ale poprvé byla použita větší Mega Bay. Zde je prototyp už pár týdnů vybavován všemi potřebnými systémy a všechno završují raketové motory Raptor 2. Superheavy B7 je první prototyp, který je již vybaven třiatřiceti motory. Elon Musk se nedávno na Twitteru pochlubil fotkou motorů na Superheavy B7 a je to dechberoucí pohled. Koneckonců se můžete na tomto obrázku přesvědčit sami.
Superheavy B7 má rozložení motorů následovné. Ve vnějším prstenci je nainstalováno 20 motorů Raptor Boost. Ty nedokáží nijak regulovat nebo vektorovat svůj tah. To znamená, že jsou napevno přidělané na Superheavy a nemohou se naklánět. Dále nedokáží měnit svůj tah, takže pracují pořád na stejný výkon. Výhodou je, že jsou motory konstrukčně jednodušší. V prostředním prstenci se nachází 10 motorů Raptor Center. Ty jsou vybaveny systémem pro regulaci tahu i jeho vektorování. A úplně uprostřed jsou také 3 motory Raptor Center.
Všechny motory už by měly být na Superheavy instalovány, a až se Superheavy B7 vrátí na orbitální startovní rampu, bude nás nejspíše čekat statický zážeh. Podle Muskova vyjádření se při prvním zážehu rozhodně nebudou zažehávat všechny motory. Nejspíše se nejdříve budou zkoušet řady motorů samostatně. Je tak pravděpodobné, že jako první se dočkáme zážehu tří středových motorů. Následovat bude prostřední řada deseti motorů, potom se vyzkouší vnější řada motorů Raptor Boost a nakonec se zažehnou všechny dohromady. Tato informace ale není nikde potvrzená, a tak nemůžeme s jistotou říci, že to tak bude.
Teď přejdeme ke Starship S24. 26. května zamířila Starship S24 do testovací oblasti a chvíli po příjezdu byla S24 připravena na tlakový test, který obsloužila orbitální tanková farma. Tento kryogenní tlakový test proběhl již 27. května a objevil se problém. Z natlakované Starship S24 najednou odpadly desítky dlaždic tepelného štítu. Objevují se spekulace, že to mohlo být způsobeno vadnou vnitřní konstrukcí, která se uvolnila a zevnitř udeřila do stěny lodě a dlaždice tak byly doslova vyraženy z úchytů. Tato domněnka se o pár dní později potvrdila, když byli zaměstnanci SpaceX spatřeni u S24, jak z útrob lodi vymontovávají poškozený díl.
V noci z druhého na třetího června proběhl druhý kryogenní tlakový test, při kterém již vše vypadalo v pořádku. Po tomto testu Musk napsal na Twitter, že test byl úspěšný. Pak byla S24 přesunuta na suborbitální rampu, kde byl již nainstalovaný simulátor tahu. To je konstrukce, která během tlakové zkoušky simuluje tah motorů a napodobuje tím tak podmínky, kterým bude loď vystavena během letu. Po tomto testu byla S24 přemístěna na transportéry a byla převezena do výrobního areálu, kde ji v High Bay pravděpodobně čeká instalace Raptorů a vydá se zpět na startovní rampu.
10. června také vedení NASA navštívilo výrobní areál Boca Chica a díky tomu jsme získali několik nádherných fotografií a mezi těmi fotografiemi můžeme najít i takovou, na které můžeme poprvé ve velkém detailu vidět, jak vypadá vakuová verze Raptoru 2. Na fotce jsou vidět celkem tři vakuové Raptory, přičemž jeden z nich má sériové číslo 57.
Co se týče dostavby orbitální rampy, tak byl instalován kryt QD Arm pro Superheavy a také byla otestována nová QD Arm pro Starship. Na Floridě ale proběhl od našeho posledního dílu významný pokrok. Ve výrobním areálu je již dokončeno šest segmentů integrační věže a sedmý je ve výstavbě. Také všech šest pilířů, které drží orbitální startovní stůl, již jsou na svém místě. Začalo také betonování základů pro floridskou Mega Bay a pokročily také základy integrační věže. Na Floridě se také začíná objevovat potrubí, které pravděpodobně bude instalované na integrační věži a povede pohonné látky skrz QD Arm do Starship. Jeden z nejnovějších dílů, který se na Floridě objevil, je rameno Mechazilly.
A nyní se dostáváme k nejdůležitější informaci v tomto článku. Jak jste mohli číst v úvodním odstavci, tak úřad FAA se 13. června vyjádřil k výsledku environmentální studie, na které záviselo to, jestli se celý projekt o hodně zdrží, a nebo bude pokračovat podle plánu. Zveřejnění výsledků proběhlo 13. června kolem 19:45 našeho času a úřad FAA posunul celý projekt o krok blíže k orbitálnímu startu. SpaceX bylo uděleno tzv. FONSI (Finding of No Significant Impact), neboli zjištění bez významného dopadu. FAA požaduje, aby SpaceX učinila kroky k zavedení 75 opatření, aby se snížily dopady na životní prostředí. To znamená, že až SpaceX zajistí 75 (z nichž některá již jsou dokončena) opatření, tak nebudou mít starty Superheavy Starship na životní prostředí žádný významný dopad. SpaceX je tak o krok blíže k získání startovní licence.
Opatření, která bude FAA od SpaceX vyžadovat, zahrnují především průběžné monitorování vegetace a divoké zvěře v oblasti kolem Starbase. Dále také bude muset upozornit obyvatele na potenciální hluk motorů a sonické třesky při startů. SpaceX bude také muset dlouho předem informovat o startech, aby se zkrátila doba, po kterou bude veřejná silnice (která vede kolem orbitální rampy) uzavřena během předstartovních příprav. Uzavírky silnic nebudou povoleny v osmnácti určených svátcích a víkendové uzavírky budou povoleny pouze pět víkendů v roce, což zajistí, že místní obyvatelé budou mít přístup na pláž, která se nachází kousek od orbitální rampy. Dokončení environmentální studie je jen jedním milníkem na cestě k prvnímu orbitálnímu letu Starship. FAA ještě musí SpaceX udělit samotnou licenci ke startu.
Jelikož se poslední dobou čím dál více rojí dotazy, kdy proběhne první orbitální let sestavy Superheavy Starship, máme tu pro Vás přehlednou infografiku, kterou pro nás vytvořil Ondra Prokeš. Za což mu moc děkujeme. Můžete se tak sami podívat, co vše je ještě potřeba udělat před prvním orbitálním startem.
Tímto bychom měli shrnuté dění kolem projektu Superheavy Starship za poslední měsíc a ještě před samotným závěrem bych Vás chtěl odkázat na web ElonX.cz, kde najdete ty nejnovější díly rozhovoru Elona Muska s Timem Doddem s českými titulky. Pokud jste tedy tento nový rozhovor kombinovaný s prohlídkou Starbase ještě neviděli, určitě ElonX navštivte.
A tímto jsme se dostali až na samotný konec článku a já Vám děkuji za přečtení. Seriál Aktuality o Starship je nepravidelný seriál, který zmapuje to nejzajímavější, co se v projektu Superheavy Starship od minulého dílu událo jak na Floridě, tak ve Starbase.
Doporučené a použité zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://spaceflightnow.com/2022/06/13/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.facebook.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FVJvyUTUEAEGz7X?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FU8dkzsXwAAqmmS?format=jpg&name=900×900
https://pbs.twimg.com/media/FUbCEFRWQAA69ms?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FTyh9CvUsAAzgy1?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FTyh9EeVUAAeEG6?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FTyh9E0UcAA_lTT?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FTyh9GbVUAA7RZ-?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FUaPuPpXoAAK7xu?format=jpg&name=large
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…3Z4Ja-6S90ddiHz3YJ4xILtA&oe=62AFABBB
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…MVQNExUBjYv_bC-e1e6v-jhEQ&oe=62AE8249
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…SzoSyOCIXzOzncQ1L0l28nQ&oe=62AE40FA
https://twitter.com/elonmusk/status/1533408313894912001
Díky za krátký souhrn. S ohledem na rychlost budování celého systému SHS by musel být článek o každé nerezové trubce na starbase 10x delší…:-)
Vážně, potřebují pomocí SHS vypouštět starlink ver.2, osobně si myslím, že letos bude 5 letů.
Čas jsou peníze.
První sekce věže na KSC presouvány na 39a.
https://twitter.com/SciGuySpace/status/1537267224091799552?t=7sHIiOz9PdvDjxyArvT4nA&s=19
Mohl by mi někdo prosím stručně vysvětlit, proč mají startovní rampy většinou obří betonové deflektory spalin a kanály na odvod spalin někam do strany, přičemž rampa pro Superheavy-Starship nic takového nemá, jen startovní stůl. Přitom síla motorů a proud spalin bude násobně větší než u jiných raket. Jak to mají vyřešeno? Nevadí, že spaliny se budou nekontrolovaně „odrážet“ do všech stran? Děkuji.
Ine rakety nikdy nemaju startovat z ineho miesta, ako je startovna rampa. SHS by idealne mala byt schopna startu z Mesiaca a Marsu. Takyto jednoduchy stol udajne simuluje, co by sa mohlo stat.
To sice ano, ale na Marsu nebo na Měsíci nebudeme mít Superheavy. To co vy říkáte, nám z části ověřil suborbitální vypouštěcí stůl, který je ale také moc vysoko.
SpaceX jde až na dřeň zjednodušení a zlevnění. Prostě to nebude tak elegantní ale funkční asi ano.
V jednoduchosti je krása…:-)
Nevím jestli u ramp hraje nějakou roli elegance. Spíš bych řekl že jen funkčnost, možná jsou někde rampy předimenzované, ale neznáme všechny údaje. Nakonec – tady uvidíme, budou dělat statické zážehy s větším a větším výkonem což dává prostor k ověření a případným úpravám.
Mě to spíš příjde jako přístup „když něco nejde, chce to větší kladivo“
Ciolkovskeho rovnici neočůráte. Ta je přísná.
Vypouštěcí stůl, na kterém raketa stojí je hodně vysoký a jeho spodek je plně otevřený, takže usměrňování výtokových plynů není nutné.
Vybetonovat novou plochu trvá měsíc. Bude degradovat.
To asi ano, nicméně důležité je ukotvení nohou, ne odolnost betonu přímo pod raketou. Je možné, že třeba po zkušenostech přidají nějakou ochrannou vrstvu. Rozhodně bych se nebál, že by toto nějak podcenili. Zkušeností mají v menším měřítku dost.
Ochrana nohou i spodní části věže byla k vidění na twitteru.
SHS má tah 75MN tj. Při startu bude působit na 1m2 betonové desky odhadem 750 tun. To je moc.
Elon s everyastronaut řekl, že odpich bude rychlý.
Uvidíme jaké budou škody.
Ten tlak bude o dost menší – i když by se nic „neztratilo“ do stran, tak pokud bude tah „nahoru“ 75MN, tak tlak dolů bude nanejvýš stejný. A plocha kruhu o průměru 9m je skoro 64 m2, takže v průměru to dělá lehce přes jeden MPa. I ten nejobyčejnější konstrukční beton snese 10x víc. Tlak samotný tedy problém nebude, mnohem horší bude tepelné namáhání, které snad utlumí vodní systém a bude jen krátké.
Pokud se nemýlím, vodní clona je hlavně kvůli omezení hluku. Tepelné namáhání dle vyjádření EM bude krátké, tak snad beton a vše okolo nebude hořet, ani teplota plynů není extrémní. O tlaku plynů na beton se nebudu přít.
Uvidíme v reálu…:-)
Pod deskou jsou ztuzujici táhla pokud si pamatuji.
Takže rampa se nerozjede. Max pod váhou plné SHS se zatlačí do podloží.
„SpaceX bude také muset dlouho předem informovat o startech, aby se zkrátila doba, po kterou bude veřejná silnice (která vede kolem orbitální rampy) uzavřena během předstartovních příprav.“
Rozumí tomu někdo?
Ano, na twitteru jsem si z odkazu stáhl ics s termíny uzávěr do kalendáře. Takže takto. jednoduché.
Aha a jak se tímto veřejným sděleném zkrátí samotná doba uzavření, to mi nějak hlava nebere.
Tak že při současných testech byla silnice uzavřena třeba 9 hodin a z toho 5 se nic nedělo takže byla uzavřena zbytečně. Tomu se chce FAA vyvarovat a uzvavřít silnici jenom na dobu předstartovních příprav a startu.