Čtyřčlenné posádce, která se vydá na první soukromou misi, při které bude uskutečněn výstup do volného prostoru, začíná první měsíc výcviku. Jared Isaacman – velitel mise Polaris Dawn – tweetoval, že posádka začne koncem tohoto měsíce trénovat na svůj průkopnický let, jehož cílem je dostat se dále od Země, než lidé byli od poslední mise Apollo v roce 1972. Start mise Polaris Dawn proběhne nejdříve v listopadu letošního roku a apogeum oběžné dráhy bude ve výšce 1 400 kilometrů. Posádku budou tvořit dvě zaměstnankyně SpaceX Sarah Gillis a Anna Menon, stíhací pilot amerického letectva ve výslužbě Scott Poteet a Jared Isaacman. Během výcviku by měly členové posádky absolvovat nácvik na simulátoru Crew Dragonu ve SpaceX a také se zúčastní nácviku v bazénu, kde si budou moci vyzkoušet, jaký bude pobyt v mikrogravitaci.
Při výstupu do volného prostoru budou na sobě astronauti mít vylepšenou verzi skafandru, který je aktuálně používán při pilotovaných misích Crew Dragonu na ISS. Isaacman řekl, že nové obleky se liší hlavně v použitých materiálech, aby lépe chránily astronauty před mikrometeority a malými úlomky, které by mohly člena posádky zasáhnout během vycházky do volného prostoru. Jared také prozradil, že nový oblek na sobě budou mít členové posádky už během startu, jelikož uvnitř Crew Dragonu je málo místa na převlečení skafandru.
Kosmická loď Crew Dragon nemá přechodovou komoru, takže výstup do volného prostoru bude vyžadovat odtlakování (dehermetizaci) celé kabiny. Členové posádky následně otevřou poklop a ve výšce přibližně 500 kilometrů provedou výstup do volného prostoru, jak se uvádí na webových stránkách Polaris.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://polarisprogram.com/
Zdroje obrázků:
https://cdn.geekwire.com/wp-content/uploads/2022/02/220214-polaris4.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FLkC5chWQAQvJBX?format=jpg&name=large
Zamestnankyne SpaceX poleti pracovne za SpaceX?
Předpokládám, že nebyl nikdo další platící a tak SpaceX na oko šlo dolů s cenou, protože i tak na tom mají proklatě hezký vývar a za to si tam dali dva vlastní lidi, kteří pak zase budou mít zkušenost, která se jim vrátí při dalších letech.
Nemyslím, že by bol nedostatok turistov. Skôr tam potrebujú dôkladnejšie testovať vlastné technológie pre Artemis / deep space. So všetkým platiacich turistov „otravovať“ nemôžu. Prípadne by im výsledky prevedené turistom NASA nemusela uznať.
Ambiciozna misia, drzim palce a ostavam fas-cinovany aktivitami spacex.
To bez pochyby. Budu držet palce, aby se jim vše povedlo.
Začíná trénink posádky pro let na Mars? Ta se bude tvořit z ostřílených.
„…málo místa na převlečení skafandrů.“, vždyť se tam převlékají standardně!? Nehledě na to, že jej na sobě určitě nebudou mít po celou dobu letu. To jsem na ten nový skafandr opravdu zvědavý.
Takhle se vyjádřil Jared Isaacman. Upřímně mi to také moc nesedí.
Zrejme tým myslel skladovanie. Držať v kabíne 8 skafandrov (4 ochranné a 4 EVA), prípadne sa prezliekať z jedného do druhého, to by mohla byť naozaj akrobacia. A je dosť možné, že si povezú aj rezervu pre prípad poškodenia, keďže ide o novinku. To všetko dokopy by ukrojilo dosť z užitočného priestoru kabíny.
Převlékání v beztíži je vždycky akrobacie, ale to skladování by mohl být důvod. I když vypadají jako lehká kombinéza, určitě se nedají jednoduše poskládat „do komínku“.
Sbalený skafandr je docela kompaktní. Je to dobře vidět ve videu v tomhle článku: https://www.elonx.cz/podivejte-se-jak-rychle-se-da-obleknout-skafandr-spacex-v-mikrogravitaci/
To máš pravdu Petře, teď jenom vědět, jestli ten EVA skafandr bude taky takto kompaktní.
Docela mě překvapilo, že CrewDragon zvládne dehermetizaci. Předokladám tedy, že tak byl už navržen. To je obecná vlastnost (Sojuz, Starliner), nebo specialitka?
Vostok, první Sojuzy a Gemini to tuším pouzily, dál už si neuvědomuji.
R.
V podstatě jde o bezpečnostní opatření. Loď musí fungovat i při ztrátě tlaku. Pokud vím, měly s tím problém Vostoky a Voschody (přehřívání elektroniky). U Sojuzů funguje obytný úsek i jako přechodová komora, takže kvůli EVA není třeba odtlakovat celou loď, ale předpokládám, že ani to by nebyl velký problém. Některá Apolla také prováděla EVA ve volném prostoru s odtlakováním velitelského modulu.