sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Starliner startuje na opravnou misi

Atlas V s lodí Starliner již byl vyvezen na startovní rampu.

Konečně jsme se dočkali. Kosmická loď Starliner na vrcholu rakety Atlas V je konečně připravena ke startu na rampě SLC-41 na Floridě. Problémové ventily na servisním modulu byly vyměněny a po opravdu dlouhé době je Atlas V i se Starlinerem připravena ke startu. Ten je plánován na pátek v 00:54 našeho času a kosmická loď se k ISS připojí o dvacet čtyři hodin později (21. května 01:10 SELČ). Starliner má v průměru 4,56 metru a je tak o trochu širší než Crew Dragon od SpaceX. Je dělaný na to, aby dokázal na ISS dopravit až sedmičlennou posádku, u stanice strávit sedm měsíců a jedna kabina by měla absolvovat až deset letů do vesmíru. Létat může na raketách Atlas V, Falcon 9, Delta IV a Vulcan. Boeing plánuje využívat dvě kosmické lodě, které by měly obsloužit všechny plánované mise Starlineru.

Starliner pro misi OFT při usazování na raketu Atlas V
Starliner pro misi OFT při usazování na raketu Atlas V
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Důvod proč Boeing opakuje nepilotovaný letový test je, že při první misi došlo po 31 minutách letu k problému s hodinami (Mission Elapsed Time). Kvůli problémům s komunikací mezi lodí a řídícím střediskem nemohli inženýři problém vyřešit. Tento problém s hodinami způsobil, že manévrovací trysky se spustily v nesprávném čase a Starliner se dostal na špatnou oběžnou dráhu. Kvůli nedostatku pohonných látek nebylo možné se spojit se stanicí ISS a tak byla mise zkrácena na tři dny a Starliner přistál ve White Sand Space Harbor 22. prosince 2019.

Po přistání se ukázalo, že za letu byla zjištěna další kritická softwarová chyba, která mohla mít za následek, že by servisní modul po oddělení narazil do Starlineru. Tato chyba byla opravena dvě hodiny před vstupem do atmosféry. Pokud by tato fatální chyba nebyla opravena, mohl servisní modul Starliner poškodit. Navíc bylo zjištěno, že kdyby se první chyba s hodinami nevyskytla, nedověděli bychom se o druhé.

Raketa Atlas V N22, nebo jste se mohli též setkat s označením 422, již je připravena na startovní rampě. Na prvním stupni ji pohání motor RD-180, který spaluje směs speciálně upraveného leteckého petroleje a kapalného kyslíku. V průměru má první stupeň 3,81 metru a na výšku 32,46 metru. Druhý stupeň s názvem Centaur měří na výšku 12,68 metru, v průměru 3,05 metru a pohání ho dva motory RL 10A od firmy Aerojet Rocketdyne, které spalují směs kapalného vodíku a kapalného kyslíku. Atlas V je také vybaven postranními motory na tuhé pohonné látky GEM 63, z nichž každý dokáže vyvinout tah 1 663 kN.

Závěrečný přehled:

  • Místo startu: Rampa SLC-41, Mys Canaveral, Florida
  • Čas startu: 20. května 00:54 SELČ
  • Raketa: Atlas V N22
  • Náklad: Kosmická loď Starliner
  • Hmotnost nákladu: ~ 13 000 Kg
  • Oběžná dráha: Nízká oběžná dráha (LEO) s výškou 420 × 420 kilometrů a sklonem 51,65° vůči rovníku.

Náš přenos ze startu spustíme zhruba ve 00:30 našeho času. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

Zdroje informací:
https://en.wikipedia.org/
https://en.wikipedia.org/
https://en.wikipedia.org/
https://everydayastronaut.com/
https://nextspaceflight.com/events/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/E7eLyEEVcAIn4gr?format=jpg&name=4096×4096
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/cms_ksc-20191121-ph-csh02_0080.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zvejkal
zvejkal
2 let před

Pekny zaber z hlavneho stupna dozadu a bolo pekne vidno roztahovanie kuzela vyfukovych plynov s pribudajucou vyskou 🙂

zvejkal
zvejkal
2 let před

No, start je za nami, uvidime dnes/zajtra.

Palma
Palma
2 let před

Až na to otravné ječení „Mamííííííí“ ve stupidní reklamě byl přenos výborný.

Ivo
Ivo
2 let před

Po zkouknutí videa musím uznat jak je po celou dobu krásně vidět silná zaostalost Boeingu.

Vojta
Vojta
2 let před

Bezva přenos. ULA má malé bezvýznamné plus za telemetrii v metrických jednotkách včetně rychlosti v km/s. Snad Starliner doletí v pořádku.

Ivo
Ivo
2 let před
Odpověď  Vojta

Skutečně bezva? Ze začátku to tam nebylo, pak to tam chvilku bylo a pak už to tam nebylo až do konce. Navíc kvalita příšerná na dnešní dobu, takže za mě velká bída, ale co čekat od molochů typu ULA + B.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
2 let před
Odpověď  Ivo

Souhlasím. Pro mě byl ten přenos zklamáním. Primitivní infografika, nekvalitní obraz a po oddělení prvního stupně už jen „malůvka“.
Tak snad to průběh mise vynahradí.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Radim Pretsch

To zobrazení telemetrie je podle mého názoru naopak velké plus.

Vojta
Vojta
2 let před
Odpověď  Ivo

Proto také jen malé bezvýznamené plus. Ano, nebyla od začátku a pak ji přepli na zobrazení perigea a apogea (což jsou taky zajímavé hodnoty), ale rozumné jednotky včetně rychlosti (tedy v m/s nebo km/s) snad dává jen ESA (teď si nejsem jistý Rocket Lab). Takový Blue Origin se s tím vůbec nemaže a plácne to tam v mílích za hodinu a stopách.

Ivo
Ivo
2 let před
Odpověď  Vojta

Mrkněte někdy na přenos SpaceX, abyste věděl jak to může vypadat.

Vojta
Vojta
2 let před
Odpověď  Ivo

Viděl jsem hodněkrát, ale ty kilometry za hodinu mě tam iritují pořád.

Mr G
Mr G
2 let před

Dakujem za komentovany prenos.

Odpoviem na dotaz na konci prenosu.

Starliner pri misii OFT-2 ma kryt dokovacieho portu.
Arerodynamiku riesi spicka, ktora sa odhadzuje pocas startu. Odklapaci kryt, ktory je pod spickou ma ochranit dokovaci port pri navrate.

Je to ine riesenie ako ma Dragon2, ktoreho spicka ma dve funkcie, aerodynamika pocas startu, nasledne chrani dokovaci port pri navrate.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Mr G

Díky za potvrzení, ke stejnému výsledku jsme došli dnes odpoledne při rozboru celé situace na našem Discordu. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.