sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Capella Space

Capella Space, poskytovatel služeb pozorování Země využívající radarové družice se syntetickou aperturou, získal od amerického letectva kontrakt v hodnotě 15 milionů dolarů na modernizaci svých senzorů a schopností sběru dat pro vojenské aplikace.

Agentura DGA

Eva Portier, zástupkyně pro vesmír francouzské zbrojní agentury DGA uvedla, že do roku 2030 Francie plánuje mít aktivní schopnost bránit vesmírné prostředky.

Pokuta pro SpaceX

FAA oznámila 17. září, že udělila SpaceX pokutu ve výši 633 009 USD za porušení podmínek jejích licencí během června 2023 při startech rakety Falcon 9 na misi Satria-1 a v červenci 2023 za vynesení Jupiteru-3 Falconem Heavy.

Družicová platforma NOVA

Výrobce družic Apex formálně uvedl na trh větší družicovou platformu NOVA, která je podle společnosti určena pro náročnější mise vládních zákazníků. První dodávky zákazníkům začnou ve třetím čtvrtletí roku 2025.

Neuraspace

Evropská kosmická agentura plánuje otestovat služby řízení kosmického provozu, které nabízí portugalský startup Neuraspace. Na základě smlouvy oznámené 16. září bude kancelář ESA Space Debris Office integrovat služby Neuraspace se svými stávajícími nástroji.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

ŽIVĚ A ČESKY: Starliner startuje na opravnou misi

Atlas V s lodí Starliner již byl vyvezen na startovní rampu.

Konečně jsme se dočkali. Kosmická loď Starliner na vrcholu rakety Atlas V je konečně připravena ke startu na rampě SLC-41 na Floridě. Problémové ventily na servisním modulu byly vyměněny a po opravdu dlouhé době je Atlas V i se Starlinerem připravena ke startu. Ten je plánován na pátek v 00:54 našeho času a kosmická loď se k ISS připojí o dvacet čtyři hodin později (21. května 01:10 SELČ). Starliner má v průměru 4,56 metru a je tak o trochu širší než Crew Dragon od SpaceX. Je dělaný na to, aby dokázal na ISS dopravit až sedmičlennou posádku, u stanice strávit sedm měsíců a jedna kabina by měla absolvovat až deset letů do vesmíru. Létat může na raketách Atlas V, Falcon 9, Delta IV a Vulcan. Boeing plánuje využívat dvě kosmické lodě, které by měly obsloužit všechny plánované mise Starlineru.

Starliner pro misi OFT při usazování na raketu Atlas V
Starliner pro misi OFT při usazování na raketu Atlas V
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Důvod proč Boeing opakuje nepilotovaný letový test je, že při první misi došlo po 31 minutách letu k problému s hodinami (Mission Elapsed Time). Kvůli problémům s komunikací mezi lodí a řídícím střediskem nemohli inženýři problém vyřešit. Tento problém s hodinami způsobil, že manévrovací trysky se spustily v nesprávném čase a Starliner se dostal na špatnou oběžnou dráhu. Kvůli nedostatku pohonných látek nebylo možné se spojit se stanicí ISS a tak byla mise zkrácena na tři dny a Starliner přistál ve White Sand Space Harbor 22. prosince 2019.

Po přistání se ukázalo, že za letu byla zjištěna další kritická softwarová chyba, která mohla mít za následek, že by servisní modul po oddělení narazil do Starlineru. Tato chyba byla opravena dvě hodiny před vstupem do atmosféry. Pokud by tato fatální chyba nebyla opravena, mohl servisní modul Starliner poškodit. Navíc bylo zjištěno, že kdyby se první chyba s hodinami nevyskytla, nedověděli bychom se o druhé.

Raketa Atlas V N22, nebo jste se mohli též setkat s označením 422, již je připravena na startovní rampě. Na prvním stupni ji pohání motor RD-180, který spaluje směs speciálně upraveného leteckého petroleje a kapalného kyslíku. V průměru má první stupeň 3,81 metru a na výšku 32,46 metru. Druhý stupeň s názvem Centaur měří na výšku 12,68 metru, v průměru 3,05 metru a pohání ho dva motory RL 10A od firmy Aerojet Rocketdyne, které spalují směs kapalného vodíku a kapalného kyslíku. Atlas V je také vybaven postranními motory na tuhé pohonné látky GEM 63, z nichž každý dokáže vyvinout tah 1 663 kN.

Závěrečný přehled:

  • Místo startu: Rampa SLC-41, Mys Canaveral, Florida
  • Čas startu: 20. května 00:54 SELČ
  • Raketa: Atlas V N22
  • Náklad: Kosmická loď Starliner
  • Hmotnost nákladu: ~ 13 000 Kg
  • Oběžná dráha: Nízká oběžná dráha (LEO) s výškou 420 × 420 kilometrů a sklonem 51,65° vůči rovníku.

Náš přenos ze startu spustíme zhruba ve 00:30 našeho času. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

Zdroje informací:
https://en.wikipedia.org/
https://en.wikipedia.org/
https://en.wikipedia.org/
https://everydayastronaut.com/
https://nextspaceflight.com/events/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/E7eLyEEVcAIn4gr?format=jpg&name=4096×4096
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/cms_ksc-20191121-ph-csh02_0080.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
zvejkal
zvejkal
2 let před

Pekny zaber z hlavneho stupna dozadu a bolo pekne vidno roztahovanie kuzela vyfukovych plynov s pribudajucou vyskou 🙂

zvejkal
zvejkal
2 let před

No, start je za nami, uvidime dnes/zajtra.

Palma
Palma
2 let před

Až na to otravné ječení „Mamííííííí“ ve stupidní reklamě byl přenos výborný.

Ivo
Ivo
2 let před

Po zkouknutí videa musím uznat jak je po celou dobu krásně vidět silná zaostalost Boeingu.

Vojta
Vojta
2 let před

Bezva přenos. ULA má malé bezvýznamné plus za telemetrii v metrických jednotkách včetně rychlosti v km/s. Snad Starliner doletí v pořádku.

Ivo
Ivo
2 let před
Odpovědět  Vojta

Skutečně bezva? Ze začátku to tam nebylo, pak to tam chvilku bylo a pak už to tam nebylo až do konce. Navíc kvalita příšerná na dnešní dobu, takže za mě velká bída, ale co čekat od molochů typu ULA + B.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
2 let před
Odpovědět  Ivo

Souhlasím. Pro mě byl ten přenos zklamáním. Primitivní infografika, nekvalitní obraz a po oddělení prvního stupně už jen „malůvka“.
Tak snad to průběh mise vynahradí.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

To zobrazení telemetrie je podle mého názoru naopak velké plus.

Vojta
Vojta
2 let před
Odpovědět  Ivo

Proto také jen malé bezvýznamené plus. Ano, nebyla od začátku a pak ji přepli na zobrazení perigea a apogea (což jsou taky zajímavé hodnoty), ale rozumné jednotky včetně rychlosti (tedy v m/s nebo km/s) snad dává jen ESA (teď si nejsem jistý Rocket Lab). Takový Blue Origin se s tím vůbec nemaže a plácne to tam v mílích za hodinu a stopách.

Ivo
Ivo
2 let před
Odpovědět  Vojta

Mrkněte někdy na přenos SpaceX, abyste věděl jak to může vypadat.

Vojta
Vojta
2 let před
Odpovědět  Ivo

Viděl jsem hodněkrát, ale ty kilometry za hodinu mě tam iritují pořád.

Mr G
Mr G
2 let před

Dakujem za komentovany prenos.

Odpoviem na dotaz na konci prenosu.

Starliner pri misii OFT-2 ma kryt dokovacieho portu.
Arerodynamiku riesi spicka, ktora sa odhadzuje pocas startu. Odklapaci kryt, ktory je pod spickou ma ochranit dokovaci port pri navrate.

Je to ine riesenie ako ma Dragon2, ktoreho spicka ma dve funkcie, aerodynamika pocas startu, nasledne chrani dokovaci port pri navrate.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpovědět  Mr G

Díky za potvrzení, ke stejnému výsledku jsme došli dnes odpoledne při rozboru celé situace na našem Discordu. 😉

https://kosmonautix.cz/2022/05/19/zive-a-cesky-starliner-startuje-na-opravnou-misi/