sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NASA věří iontovému pohonu u malých družic

Cesta k Měsíci, Marsu a jednou i někam dál bude vyžadovat flotilu lodí, sond a dalších strojů různých velikostí a tvarů, mezi kterými najdeme masivní rakety s tahem tisíců tun až po malé sondy s iontovým pohonem, které by se Vám vešly do dlaně. Desítky let se inovátoři na Glennově středisku snaží vyvíjet výkonné systémy tzv. elektrického pohonu. NASA tento výraz v posledních letech používá pro iontové pohony. Výraz elektrický pohon totiž může být v souvislosti s kosmonautikou pro leckoho matoucí. Tyto systémy využívají energii ze Slunce, aby ionizovaly inertní plyny, které jsou velkou rychlostí vyvrhovány pryč, což vytváří mimořádně efektivní pohon. Vyšší efektivita využívání pohonných látek znamená, že pohon vyžaduje méně pohonného média, což snižuje náklady na start. Současně dává inženýrům možnost už při návrhu snížit celkovou hmotnost sondy, případně může hmotnost zůstat stejná – pouze se na palubu dostane více užitečné zátěže – od technologických demonstrátorů po výkonné vědecké přístroje.

Iontový pohon sondy DART.
Iontový pohon sondy DART.
Zdroj: https://www1.grc.nasa.gov/

První snahy agentury NASA spojené s využíváním iontového pohonu se točily kolem velkých průzkumných a vědeckých misí. Sem patří třeba sedmikilowattový pohon NEXT-C, který momentálně letí na sondě DART, nebo dokonce dvanáctikilowattový Advanced Electric Propulsion System, který bude využit na modulu PPE lunární stanice Gateway. Ovšem během posledních pěti let se na Glennově středisku dočkal významného pokroku projekt SSEP (Small Spacecraft Electric Propulsion). V jeho rámci se připravuje Hallův motor s výkonem menším než 1 kW, který by se mohl uplatnit na menších družicích a sondách. Jak agentura sama říká – pokud se využívá menší družice, která by se vešla do kufru auta namísto družice o velikosti auta, otevírá to nové možnosti k provádění ambiciozních misí v hlubokém vesmíru za zlomek ceny.

Testovací iontový pohon postavený v rámci programu SSEP.
Testovací iontový pohon postavený v rámci programu SSEP.
Zdroj: https://technology.nasa.gov/

Ve spolupráci s americkými firmami byl v rámci programu SSEP vyvinut lehký pohon schopný pohánět malé sondy od Země k Měsíci, Marsu i dál. Jedná se o značný pokrok oproti většině existujících nízkoodběrových iontových pohonných systémů, které se vyrábí komerčně pro použití na nízké oběžné dráze Země. „Zmenšení velikosti a elektrické náročnosti technologií Hallova motoru při zachování jeho výjimečného pohonného výkonu byla výzva,“ vzpomíná Gabriel Benavides, vedoucí inženýr projektu SSEP z Goddardova střediska a dodává: „Je to jako kdybyste po dětském autíčku chtěli, aby přejelo z jednoho konce státu na druhý při stejných parametrech, jaké má klasické osobní auto.“

Iontový pohon může najít uplatnění nejen u velkých kosmických strojů, ale i u těch malých.
Iontový pohon může najít uplatnění nejen u velkých kosmických strojů, ale i u těch malých.
Zdroj: https://technology.nasa.gov/

Výzkumníci z Glennova střediska dokázali zminiaturizovat klíčové technologie k vytvoření nových motorů. Pohonný systém SSEP například využívá optimalizovanou topologii magnetického pole a středové katody, což se původně vyvíjelo pro středně a vysoce výkonné aplikace. Tyto technologie jsou klíčové pro dosažení požadovaného výkonu, dlouhé životnosti a efektivity využívání pohonného média, jaké požadují meziplanetární mise.

Plánovači misí nosí v hlavách různé scénáře využívání malých družic – od hejna malých komunikačních družic, které přenáší na Zemi data z lunárních roverů i od astronautů na povrchu až po meziplanetární vědecké mise k Venuši, Marsu, planetkám či dokonce vnějším oblastem naší soustavy. „Do aerodynamického krytu velké rakety na chemický pohon se vejdou desítky malých družic a sond, které se najednou dostanou do vesmíru,“ vysvětluje Benavides a dodává: „Po vypuštění se každá z nich pomocí vlastního pohonu může vydat na nejrůznější cílové lokality.“ Ačkoliv NASA vyvíjí program SSEP za účelem pohonu malých sond do hlubšího vesmíru, mohly by tyto technologie najít uplatnění i v komerčních aplikacích blíže k Zemi. Ze všech možných komerčních využití můžeme jmenovat třeba družice, které provádí servis jiných družic, ale i mise mířící na geostacionární dráhu, či až k Měsíci.

Schéma iontového pohonu - atomy plynu jsou bombardovány emitovanými elektrony. Vzniklé ionty jsou přitahovány k mřížce, za ní jsou pak neutralizovány zpět na atomy pomocí další emise elektronů.
Schéma iontového pohonu – atomy plynu jsou bombardovány emitovanými elektrony. Vzniklé ionty jsou přitahovány k mřížce, za ní jsou pak neutralizovány zpět na atomy pomocí další emise elektronů.
zdroj: http://upload.wikimedia.org

V rámci výzkumné licence s Glennovým střediskem začala firma Northrop Grumman využívat poznatky NASA o materiálových specifikacích, datech ze zkoušek, ale i podrobné technické nákresy, aby mohly být vybrané technologie pokročilého iontového pohonu využity na družicích, které firma staví pro své zákazníky. „Naše partnerství s NASA je velmi úspěšné. Nejde jen o vývoj a testy těchto nových technologií iontového pohonu, ale i o hledání jejich praktických uplatnění,“ říká Mike Glogowski z Northrop Grumman Space Systems a dodává: „Tyto nové schopnosti umožní rozsáhlé komerční využití v blízkosti Země, včetně vypouštění malých družic na nízkou oběžnou dráhu i jejích následného stahování z oběžné dráhy, ale i udržování stabilní dráhy kosmických stanic, či prodlužování životnosti družic na geosynchronní dráze.“ Firma nyní testuje vlastní variantu systému SSEP. Zkoušky probíhají ve vakuových komorách Electric Power and Propulsion Laboratory na Glennově středisku a předpokládá se, že první mise vybavená touto technologií by mohla odstartovat v roce 2024.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/first_light_ep-1041.jpg
https://www1.grc.nasa.gov/…/712983main_NEXT_LDT_Thrusterhi-res_banner.jpg
https://technology.nasa.gov/…/LEW-TOPS-158/LEW-TOPS-158_Back_1425x780_300DPI.jpg
https://technology.nasa.gov/…/LEW-TOPS-162/SSEP-Suite-TOPS-Front_Graphic.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/Ion_engine.svg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV
PetrV
2 let před

Číňané mají iontový pohon na kosmické stanici. Je výkonnější než co umí vyrobit v Maxar?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  PetrV

Hallovy motory HET-80 na modulu Tianhe mají tah 80 mN, AEPS (Advanced Electric Propulsion System) na PPE pro Gateway bude mít 600 mN /motor

PetrV
PetrV
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

A zvládne to Maxar? Pochopil jsem, že správně fungující motor pro dodání HALO A PPE je podmínkou k přepravě na HALO orbitu.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  PetrV

Spojení PPE a HALO to sice zkomplikovalo, ale věřím, že se to podaří.

Radek
Radek
2 let před
Odpověď  PetrV

Iontový motor na Bepi Colombo má tuším sílu 4×150 mN, takže motory n Čínské stanici nejsou nic velkého. Stačí jim to k manévrování kvůli odpadu na orbitě, nebo stejně musí používat motory zásobovací lodě?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.