sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Apex 1.0

V prohlášení z 9. května společnost ispace US, americká dceřiná společnost japonské společnosti ispace, uvedla, že pro svůj lunární modul Apex 1.0 použije nový motor s názvem VoidRunner. Změna znamená posun startu z roku 2026 na rok 2027.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab uvádí, že plánovaná akvizice německého dodavatele optické komunikace, společnosti Mynaric, je klíčová pro další plány při účasti v nabídkách na družicové konstelace a případný vývoj vlastních družic.

Přistávací modul Veněry už ČR nezasáhne

Družice Kosmos 482, přistávací modul sondy Veněra (sesterské s osmičkou), která měla zaniknout 10. května v dopoledních hodinách našeho času nás už nezasáhne. Její přelet nad střední Evropou proběhl 10. 5. ráno kolem 6:36 SELČ a dráha dalších přeletů vede již mimo naše území. Protože poslední viditelný přelet připadl na 9:38 SELČ nízko nad jihem, nemůžeme již pozorovat ani případný zánik.

Sierra Space

Společnost Sierra Space 8. května oznámila, že dokončila pozemní demonstraci prototypu navigační družice pro iniciativu Odolného globálního pozičního systému (R-GPS) amerických vesmírných sil.

Čína

Čína zveřejnila komplexní předpisy pro družicové služby přímého vysílání. Sedm ministerstev vydalo 30. dubna oznámení s názvem Předpisy pro správu koncových zařízení přímo připojených k družicovým službám, které stanoví právní a technický základ pro družicovou konektivitu v souladu s národními cíli.

Rheinmetall

Německý dodavatel obranných technologií Rheinmetall plánuje zahájit příští rok stavbu družic se syntetickou aperturou pro radarové systémy ve spolupráci s finským provozovatelem konstelací SAR Iceye.

Neutron

Raketa Neutron nové generace od společnosti Rocket Lab byla vybrána pro experimentální misi amerického letectva k otestování schopností rychlé globální přepravy nákladu.

ClearSpace

Společnost ClearSpace dokončila druhou fázi mise Britské kosmické agentury s názvem Active Debris Removal (ADR), v rámci které testovala a zdokonalovala technologii pro odstraňování družic z nízké oběžné dráhy Země.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Vadný ventil vyměněn, SLS se na rampu vrátí koncem května

Crawler transporter vezl mobilní vypouštěcí plošinu s raketou SLS.

Od návratu rakety SLS do haly VAB (Vehicle Assembly Building) pracovaly týmy inženýrů na opravě rakety, aby se mohla koncem května vydat zpět na rampu LC-39B a dokončit wet dress rehearsal test. Při této zkoušce se simuluje odpočet před startem, který je zastaven pár vteřin před zážehem motorů. Jedním testem je tak ověřena pozemní infrastruktura, tankování pohonných látek do rakety a také, že jde palivo (kapalný vodík) a okysličovadlo (kapalný kyslík) z rakety bez problémů odčerpat. Zároveň si také pracovníci, kteří řídí start mohou procvičit postupy, které se potom využijí při startu.

Raketa SLS měří na výšku necelých 100 metrů.
Raketa SLS měří na výšku necelých 100 metrů.
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov/

Raketa SLS byla poprvé vyvezena na startovní rampu 17. března, ale kvůli technickým problémům se musela vrátit do montážní haly VAB, kde se inženýři pustili do řešení problému. Ukázalo se, že za problémy mohl malý kousek pryže, který bránil správnému utěsnění heliového ventilu na stupni ICPS. Heliový ventil byl tedy vyměněn a nyní se v tomto týdnu plánuje test tohoto ventilu, aby se ověřilo, že funguje podle očekávání.

Inženýři také provedli testy, aby se vypořádali s únikem vodíku, který byl zjištěn mezi mobilní odpalovací plošinou a raketou. Byly provedeny zkoušky těsnosti a bylo utaženo několik šroubů a upevňovacích prvků. Během následného testování nebyly zaznamenány žádné úniky. Po dokončení všech prací se zatáhnou přístupové plošiny a pracovníci začnou připravovat raketu SLS na její druhou cestu na startovní rampu.

Přeloženo z:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://images-assets.nasa.gov/…/KSC-20220317-PH-KLS03_0077~large.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…/KSC-20220317-PH-KLS03_0179~large.jpg

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV
PetrV
3 let před

A dostatek kapalného dusíku bude?

Jiří Hošek
3 let před
Odpověď  PetrV

Jak je uvedeno v úvodním odstavci článku, palivem je kapalný vodík a okysličovadlem kapalný kyslík. V pozemních zásobnících je v tuto chvíli dostatečné množství obou komodit. Pokud máte na mysli dusík, ten není používán ve skupenství kapalném, nýbrž plynném a je využíván mimo jiné k plnění prostor kolem spalovacích komor, turbočerpadel a ventilů. Ano, v době opakovaného pokusu o WDR bude zajištěn dostatek plynného dusíku. Jak je zmíněno ve druhém odstavci, je používáno i helium – například při proplachování motoru RL10 a čištění potrubí ve stupni ICPS.

PetrV
PetrV
3 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky za doplnění. Tak snad nebudou potíže.

Greyfin
Greyfin
3 let před

Takže start se bude posouvat nejméně do půlky léta, že

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.