sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Vadný ventil vyměněn, SLS se na rampu vrátí koncem května

Crawler transporter vezl mobilní vypouštěcí plošinu s raketou SLS.

Od návratu rakety SLS do haly VAB (Vehicle Assembly Building) pracovaly týmy inženýrů na opravě rakety, aby se mohla koncem května vydat zpět na rampu LC-39B a dokončit wet dress rehearsal test. Při této zkoušce se simuluje odpočet před startem, který je zastaven pár vteřin před zážehem motorů. Jedním testem je tak ověřena pozemní infrastruktura, tankování pohonných látek do rakety a také, že jde palivo (kapalný vodík) a okysličovadlo (kapalný kyslík) z rakety bez problémů odčerpat. Zároveň si také pracovníci, kteří řídí start mohou procvičit postupy, které se potom využijí při startu.

Raketa SLS měří na výšku necelých 100 metrů.
Raketa SLS měří na výšku necelých 100 metrů.
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov/

Raketa SLS byla poprvé vyvezena na startovní rampu 17. března, ale kvůli technickým problémům se musela vrátit do montážní haly VAB, kde se inženýři pustili do řešení problému. Ukázalo se, že za problémy mohl malý kousek pryže, který bránil správnému utěsnění heliového ventilu na stupni ICPS. Heliový ventil byl tedy vyměněn a nyní se v tomto týdnu plánuje test tohoto ventilu, aby se ověřilo, že funguje podle očekávání.

Inženýři také provedli testy, aby se vypořádali s únikem vodíku, který byl zjištěn mezi mobilní odpalovací plošinou a raketou. Byly provedeny zkoušky těsnosti a bylo utaženo několik šroubů a upevňovacích prvků. Během následného testování nebyly zaznamenány žádné úniky. Po dokončení všech prací se zatáhnou přístupové plošiny a pracovníci začnou připravovat raketu SLS na její druhou cestu na startovní rampu.

Přeloženo z:
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://images-assets.nasa.gov/…/KSC-20220317-PH-KLS03_0077~large.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…/KSC-20220317-PH-KLS03_0179~large.jpg

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrV
PetrV
3 let před

A dostatek kapalného dusíku bude?

Jiří Hošek
3 let před
Odpověď  PetrV

Jak je uvedeno v úvodním odstavci článku, palivem je kapalný vodík a okysličovadlem kapalný kyslík. V pozemních zásobnících je v tuto chvíli dostatečné množství obou komodit. Pokud máte na mysli dusík, ten není používán ve skupenství kapalném, nýbrž plynném a je využíván mimo jiné k plnění prostor kolem spalovacích komor, turbočerpadel a ventilů. Ano, v době opakovaného pokusu o WDR bude zajištěn dostatek plynného dusíku. Jak je zmíněno ve druhém odstavci, je používáno i helium – například při proplachování motoru RL10 a čištění potrubí ve stupni ICPS.

PetrV
PetrV
3 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky za doplnění. Tak snad nebudou potíže.

Greyfin
Greyfin
3 let před

Takže start se bude posouvat nejméně do půlky léta, že

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.