Od návratu rakety SLS do haly VAB (Vehicle Assembly Building) pracovaly týmy inženýrů na opravě rakety, aby se mohla koncem května vydat zpět na rampu LC-39B a dokončit wet dress rehearsal test. Při této zkoušce se simuluje odpočet před startem, který je zastaven pár vteřin před zážehem motorů. Jedním testem je tak ověřena pozemní infrastruktura, tankování pohonných látek do rakety a také, že jde palivo (kapalný vodík) a okysličovadlo (kapalný kyslík) z rakety bez problémů odčerpat. Zároveň si také pracovníci, kteří řídí start mohou procvičit postupy, které se potom využijí při startu.
Raketa SLS byla poprvé vyvezena na startovní rampu 17. března, ale kvůli technickým problémům se musela vrátit do montážní haly VAB, kde se inženýři pustili do řešení problému. Ukázalo se, že za problémy mohl malý kousek pryže, který bránil správnému utěsnění heliového ventilu na stupni ICPS. Heliový ventil byl tedy vyměněn a nyní se v tomto týdnu plánuje test tohoto ventilu, aby se ověřilo, že funguje podle očekávání.
Inženýři také provedli testy, aby se vypořádali s únikem vodíku, který byl zjištěn mezi mobilní odpalovací plošinou a raketou. Byly provedeny zkoušky těsnosti a bylo utaženo několik šroubů a upevňovacích prvků. Během následného testování nebyly zaznamenány žádné úniky. Po dokončení všech prací se zatáhnou přístupové plošiny a pracovníci začnou připravovat raketu SLS na její druhou cestu na startovní rampu.
Přeloženo z:
https://blogs.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://images-assets.nasa.gov/…/KSC-20220317-PH-KLS03_0077~large.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…/KSC-20220317-PH-KLS03_0179~large.jpg
A dostatek kapalného dusíku bude?
Jak je uvedeno v úvodním odstavci článku, palivem je kapalný vodík a okysličovadlem kapalný kyslík. V pozemních zásobnících je v tuto chvíli dostatečné množství obou komodit. Pokud máte na mysli dusík, ten není používán ve skupenství kapalném, nýbrž plynném a je využíván mimo jiné k plnění prostor kolem spalovacích komor, turbočerpadel a ventilů. Ano, v době opakovaného pokusu o WDR bude zajištěn dostatek plynného dusíku. Jak je zmíněno ve druhém odstavci, je používáno i helium – například při proplachování motoru RL10 a čištění potrubí ve stupni ICPS.
Díky za doplnění. Tak snad nebudou potíže.
Takže start se bude posouvat nejméně do půlky léta, že