Inženýrům se úspěšně podařilo otestovat únikový (abort) raketový motor od firmy Northrop Grumman, který bude určen pro záchrannou věžičku kosmické lodi Orion. Statický zážeh proběhl 31. března v areálu zmíněné firmy u města Promontory v Utahu. Během třetího (a také posledního) statického zážehu za běžných teplot motor pracoval po dobu přibližně 4 sekund a vyvinul tah 181 tun. Test také ověřil správné fungování nové tepelné izolace těla motoru i potrubí pro vedení spalin. Nyní, když je série testů všech tří motorů dokončena za vysokých, nízkých i běžných teplot, je celý záchranný systém kvalifikován a tedy připraven k použití na misích s astronauty počínaje Artemis II.
Během pilotovaných misí bude záchranný systém LAS (launch abort system) schopen odnést kosmickou loď Orion do bezpečné vzdálenosti od rakety SLS, pokud by došlo k nebezpečné situaci – ať už v době, kdy raketa stojí na startovní rampě, nebo během jejího letu. Celý systém LAS je tvořen trojicí motorů na tuhé pohonné látky. Únikový (abort) motor má za úkol odtáhnout loď Orion pryč od rakety, orientační (attitude control) zajišťuje změny dráhy a orientace kabiny po aktivaci záchranného systému a konečně odhazovací (jettison) motor se zažehne za účelem odhození systému LAS od lodi Orion, která poté přistane na padáku, aby posádka bezpečně přistála.
V rámci blížící se mise Artemis I ještě v lodi Orion nebude žádná lidská posádka – není tedy nutné, aby byly v záchranné věžičce aktivní únikový a orientační motor. Pouze odhazovací motor bude plně aktivní, aby zajistil odpojení lodi Orion od věžičky LAS. Po jejím odhození může kosmická loď pokračovat na cestě k Měsíci.
Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/abortmotor3.jpg
https://pbs.twimg.com/media/D2M8jtAW0Ak9Oew.jpg
Zajímavé, ale nechtěl bych být v kůži astronautů, když se to spustí.
Nechtěl bych být v kůži astronautů kdyby se to při potřebě nespustilo 🙂
Prekvapuje mne, že to zkouší teprve teď.
Je rozdíl mezi zkouškou a kvalifikací.
To se nezkouší teprve teď. Systém LAS se skládá ze tří motorů, každý motor prošel třemi samostatnými kvalifikačními testy. Celkem bylo tedy provedeno devět statických kvalifikačních testů (Jettison Motor prošel svým finálním, třetím testem 16.10.2019, Attitude Control Motor prošel svým třetím testem 25.2.2020 a Abort Motor prošel svým třetím testem 31.3.2022).
Kromě toho byl 2.7.2019 proveden komplexní kvalifikační test systému LAS za letu Ascent Abort-2.
https://www.youtube.com/watch?v=4rfsDMGplZU
Porad mi nejde do hlavy proc pri A1 nebude kompletne aktivni LAS…nedava to absolutne smysl – naklady navic nula a v pripade selhani SLS by alespon z hlediska PR mohli vyzdvihnout, ze LAS zafungoval jak mel a Orion zachranil. Co je duvodem proc LAS nemit pri A1, kdyz pri testech LAS pro Saturn nosic skutecne realne selhal?
Test AA-2, o kterém jsem psal v jiném komentáři, měl být původně až po misi Artemis I. Realizace AA-2 byla přesunuta před Artemis I až na základě analýzy, kterou NASA vypracovala na základě požadavku Bílého domu za éry Donalda Trumpa o prověření možnosti letu dvoučlenné posádky při misi Artemis I. Analýza neobsahovala úpravu LAS pro Artemis I na plně funkční systém. Místo toho bylo navrženo použít LAS z Artemis II už při Artemis I. Když byla idea změny letu Artemis I na pilotovaný odmítnuta, nedošlo k přesunu LAS z Artemis II kvůli nutnosti vyrobit pro Artemis II nový LAS. To by nebylo v souladu s Vaším předpokladem „náklady navíc nula“.